Woonbatterij in Euro6 diesel

mel

Golden Member

Hier in Venlo rijden de stadsbussen elektrisch.. Ik ken iemand die heeft zo'n autobus gekocht en omgebouwd tot camper.
Die bussen kunnen best lang rijden op een lading...
Aleen dat laden doen ze wel met een snellaadinstallatie...
je zou eens kunnen informeren bij een bedrijf dat die bussen maakt..misschien hebben die een tip.De stadsbussen zijn trouwens van VDL.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 16 september 2019 08:14:19 (23%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Aub de titel nog eens bekijken: het gaat over een dieselvoertuig; Euro6 meer bepaald.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

@BFM: Voor de populaire MH modellen is er volgens mij wel wat te koop. Vele MH worden gebouwd op Ducati en wat minder op Transit.

Schaudt heeft 3 oplossingen. Die ik niet eens zo duur vind. Anders eens in de off road scene kijken. Daar hebben ze vaak een 2de batterij voor winch en compressor. CTEK?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 15 september 2019 19:30:39 schreef big_fat_mama:
Zoals ik het heb begrepen wordt in Euro-6 diesels de alternator geregeld door de ECU.......

Vraag gewoon eens bij een dealer wat er allemaal mogelijk is voor Euro_6. En als een dealer er niets mee kan plaats je er gewoon een tweede dynamo bij, ik snap niet waarom het altijd zo moeilijk moet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Precies of dat nog een eenvoudige klus is. De plaats wordt elk jaar nog beperkter.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

plaats je er gewoon een tweede dynamo bij, ik snap niet waarom het altijd zo moeilijk moet.

Daar moet natuurlijk wel net plaats voor zijn onder de motorkap.

Aub de titel nog eens bekijken: het gaat over een dieselvoertuig; Euro6 meer bepaald.

Ik ben aan een nieuwe bestelwagen toe, om (simpelkes) in te richten om in te wonen. Maar blijkbaar is er niet anders meer te koop dan Euro-6, en blijkbaar is het in een Euro-6 niet zo simpel om een woonbatterij bij te laden. Beide vernam ik alhier, in recente draadjes.

Hier staat volgens mij dat je de auto nog moet kopen toch?

En voor een diesel camper zou ik nu niet meer zo snel kiezen. Je mag er straks nergens meer de stad mee in. Ik ben dit jaar weer diverse mileuzones tegengekomen en niemand weet dan wat ze daar mee bedoelen. Het verschild per stad en dorp. En ook in Duitsland en Frankrijk barst het ervan.

Lambiek

Special Member

Op 17 september 2019 01:03:22 schreef Ex-fietser:
Daar moet natuurlijk wel net plaats voor zijn onder de motorkap.

Ja natuurlijk moet daar plaats voor zijn, maar bij een busje is dat niet zo krap als bij een personen auto. En als het niet gaat, ja dan heb je pech. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 september 2019 01:03:22 schreef Ex-fietser:
[...]

Daar moet natuurlijk wel net plaats voor zijn onder de motorkap.

[...]

[...]

Hier staat volgens mij dat je de auto nog moet kopen toch?

En voor een diesel camper zou ik nu niet meer zo snel kiezen. Je mag er straks nergens meer de stad mee in. Ik ben dit jaar weer diverse mileuzones tegengekomen en niemand weet dan wat ze daar mee bedoelen. Het verschild per stad en dorp. En ook in Duitsland en Frankrijk barst het ervan.

Alleen is 98% van de busjes nog diesel.

Met euro6 kun je nog wel even vooruit kwa milieuzones en het rijd zuiniger dan benzine.

Elektrisch is nog niet haalbaar als je grotere afstanden wilt rijden (icm het hoge extra gewicht door de accu's)

In (met name) DE zie je wel CNG modellen, alleen dan zit je met tanks onder je bus. Dat betekend dat je die ruimte al kwijt bent en niet kan gebruiken voor bv watertanks.
Een extra dynamo speciaal voor de HH accu klinkt mij als een dure / lastige oplossing. Die moet ergens fysiek geplaatst worden, en eigenlijk door de fabrikant ivm garantie enz.

Een DC/DC lader lijkt me een veel makkelijkere optie, en ook aanzienlijk voordeliger.
Elke camperbouwer kan dat zo voor je regelen.

Lambiek

Special Member

Op 17 september 2019 08:50:00 schreef DJSmiley:
Een extra dynamo speciaal voor de HH accu klinkt mij als een dure / lastige oplossing.

Een dure oplossing?, een Bosch dynamo van 12V / 140A kost je +/- 100,- €

Een DC/DC lader lijkt me een veel makkelijkere optie, en ook aanzienlijk voordeliger.

Dat kan ook, denk dat de prijs elkaar niet veel ontloopt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 september 2019 09:05:42 schreef Lambiek:
[...]
Een dure oplossing?, een Bosch dynamo van 12V / 140A kost je +/- 100,- €

[...]
Dat kan ook, denk dat de prijs elkaar niet veel ontloopt.

't is zoiezo t uitzoeken waard, maar mijn gevoel zegt dat de dynamo veel duurder uitvalt. Dealer marge, arbeid, riem... denk dat je snel op 400+ euro zit.

Een dc lader (20-40A) koop je voor 150-200 euro. En je bent in de toekomst flexibeler als je een andere accusoort wilt laden (Die dingen kun je, itt ee dynamo, instellen op het gebruikte accutype)

Lambiek

Special Member

Op 17 september 2019 09:24:44 schreef DJSmiley:
't is zoiezo t uitzoeken waard, maar mijn gevoel zegt dat de dynamo veel duurder uitvalt. Dealer marge, arbeid, riem... denk dat je snel op 400+ euro zit.

Een DC/DC lader moet ook geïnstalleerd worden en bekabelt.

En je bent in de toekomst flexibeler als je een andere accusoort wilt laden (Die dingen kun je, itt ee dynamo, instellen op het gebruikte accutype)

Daar moet ik je 100% gelijk in geven.

Maar aan de andere kant ga je je standaard accu meer belasten door daar een lader aan te hangen. Zo'n lader doet niet meer dan 20 tot 60A, terwijl een dynamo zo'n 140A doet, "ligt uiteraard aan het type" je wil je accu zo vol mogelijk houden. Ik ken mensen die onder het rijden van alles doen, koffie, thee zetten, iets opwarmen.

Maar goed, het is aan de TS om een keuze te maken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Toevallig net in de garage geweest en de case eens voorgelegd. In 99% van de gevallen zal je de airco moeten demonteren om je extra alternator te plaatsen. Het grote probleem is dat er geen plaats meer is aan de riemzijde.

Mocht dit de goedkoopste en beste oplossing zijn, dan werd dit gebruikt in vele MH. Daar wordt standaard gekozen voor DC/DC omvormer.

Schaudt heeft een lader die 70A doet. De WA121545 heeft in optie ook een temperatuursensor. Oververhitting van de batterij wordt ook actief voorkomen. Voor 350€ ben je er uit voor vele jaren.

Een DC/DC converter zie ik BFM probleemloos zelf installeren. Of dat met een alternator net zo vlot gaat, daar kan alleen BFM op antwoorden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Als het goed is zit er op de minpool een sensor die de temperatuur meet. Bij die IBS sensors op de accupool zit ook een shunt die de stroom meet. Mijn AGM start accu werkte prima alleen de start/stop deed het niet. Dat is overigens op het dashboard gelukkig uit te schakelen. Na het inzetten van een nieuwe accu deed de start/stop het weer. Het aanmelden van de accu kon via de OBD aansluiting. De meeste automerken hebben er wel software voor.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Even verduidelijken n.a.v. vragen:
* ja inderdaad, de nieuwe wagen is nog niet aangeschaft, en ik begin me meer en meer af te vragen of ik niet eerder de huidige Euro5 Ducato ga behouden totdat hij echt door zijn vering heen zakt. Wie weet hoe ziet er de wereld uit tegen die tijd.

Tussentijdse evaluatie:

* als er echt kandidaten zijn om onder mijn mooie nieuwgekochte bus te komen kruipen en die extra alternator te plaatsen en te bekabelen en functioneel te maken dan zijn zijn ze hartelijk welkom. Graag bied ik hen een degelijke maaltijd en een ruime portie tafelwijn.

* diezelfde kandidaten moeten dan ook bereid zijn om mij in, zeg maar, Slovakije (het kan ook Portugal zijn, of Letland, of Bulgarije of zo), te komen bijstaan om de aandriefriem te vervangen of de koolborstels of wat dan ook. Alweer bied ik graag alle mogelijke gastvrijheid, maar ik verwacht wel een engagement dat ik nooit langer dan 24 uur onbediend blijf. Want let wel, beste vriend @BF_BK: het plaatsen zou me misschien nog wel lukken; maar dat is enkel het eerste punt van een hopelijk lange weg. Mijn vorige grote reis heb ik, amper begonnen, moeten onderbreken met in de gietende regen, in het donker, het reservewiel te plaatsen ergens langsheen de snelweg - niet echt mijn idee van vakantie.

* Ergo: een DC/DC converter is heel wat hanteerbaarder, voor mezelf én voor derde partijen. Ik neem ook veel liever een reserve-omvormer mee dan een reserve-dynamo plus reserve drijfriem plus wat nog al meer.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 17 september 2019 18:48:38 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Je bedoelt dat de standaard dynamo en riem het eeuwige leven hebben?
Zit er toch nog vooruitgang in de techniek van een euro6!

RAAF12

Golden Member

@BFM Langs vele tolwegen (oa. Frankrijk) mag je zelf geen band verwisselen. Verplicht laten afslepen door een dépanneur. Mijn car heeft zelfs geen reserveband, maar runflat banden. Daar is nog 80km mee te rijden op gereduceerde snelheid. Gewoon oprijden, die oude bak....

Even verduidelijken n.a.v. vragen:
* ja inderdaad, de nieuwe wagen is nog niet aangeschaft, en ik begin me meer en meer af te vragen of ik niet eerder de huidige Euro5 Ducato ga behouden totdat hij echt door zijn vering heen zakt. Wie weet hoe ziet er de wereld uit tegen die tijd.

Dat zou ik ook overwegen. Met een nieuwe dieselbus heb je een kans op hoge afschrijving doordat de toekomst van de diesel onzeker is.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je bedoelt dat de standaard dynamo en riem het eeuwige leven hebben?
Zit er toch nog vooruitgang in de techniek van een euro6!

Nee. Standaard alternator, drijfriemen kan iedere merkgarage herstellen. Ook in Verweggistan. Knutselarij niet, zelfs niet in Bommerskonten.

Langs vele tolwegen (oa. Frankrijk) mag je zelf geen band verwisselen. Verplicht laten afslepen door een dépanneur.

Een reden te meer om het land van Marianne te mijden, en bovenal haar tolwegen. Van die boerin geen eieren voor deze oude jongen!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

BFM, de bij te beunen dynamo (mits voldoende ruimte) maak je natuurlijk zo dat ie op dezelfde riem zit als de originele.
Dan is het alleen een langere riem.
En de extra dynamo is ook een type dat je overal kan kopen en servicen.
Je gaat natuurlijk geen exoot erop zetten, dat is vragen om toekomstige ellende.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sorry, Jinny, je overschat me heel erg als je verwacht dat ik zelf een dynamo ga maken. Erg vriendelijk van je, maar weinig realistisch ;)

En neem maar van me aan dat heden ten dage voor iedere merkgarage iedere afwijking van de standaard volstaat om hun handen in de lucht te steken dan wel in onschuld te wassen: "deze wagen niet overeenkomen handboek! wij niet kennen! wij afblijven moeten!" Evenzeer in Bommerskonten als in Timboektoe.

In de 21ste eeuw moet men binnen de lijntjes kleuren, en braafjes zwijgen. Alles wat buiten de lijntjes valt moet men volledig kompleet tip-top zelf beheersen.

Dan beheers ik liever een DC/DC converter die ik kan plaatsen en bekabelen zoals het me past, en herplaatsen en herbekabelen als daar reden toe is.

Als ik dan toch een alternator/dynamo bijplaats, dan zet ik hem liever niet op dezelfde riem! Laat maar dat een jaar later de pomp van het servostuur het laat afweten, of de primaire alternator, of wat dan ook dat aan dezelfde riem hangt. Dan hoor ik ze al zeggen "jamaar nee, beste klant, u hebt zelf aan de drijfriem geknutseld, allicht komen daar defecten van, dat hebt u wel aan uzelve."

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Ik ben wat simpeler blijkbaar.
Andere langere Vriem, Gates nummer noteren, lengte en rest vd maat..
Kan niet mis.

Ik ben er al een poosje uit uiteraard (jaar of 15), maar in mien tied waren we daar niet te moeilijk mee, ondanks dat deze dame bij een merkdealer sleutelde...
Klant weer op weg helpen stond op een (1).

edit
Een auto in de garantie is een ander verhaal, maar uit de garantie, geen punt...
Laat ze het maar hard maken, kunnen ze niet..

[Bericht gewijzigd door Jinny op dinsdag 17 september 2019 20:07:47 (18%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, die tijd heb ik ook gekend, ja, en ik onderschrijf graag uw heimwee.

Voorbij is voorbij, net als "Het Dorp" van Sonneveldt of wie was het ook... (eigenlijk maar vertaald van Jean Gabin, dacht ik, maar dat is al helemaal off-topic)

En jawel, buiten garantie kunnen ze zich niet meer beroepen op eigen huisvlijt; maar buiten garantie krijg je vandaag toch al minder en minder gedaan. Zo is toch mijn droeve ervaring.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 17 september 2019 20:10:00 (28%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

@RAAF12: runflat is ook al weer passé. Te duur in gebruik. De nieuwe vervanger van Michelin zie ik het ook niet worden. Hoe maak je verschil in beladen en niet beladen? Op terrein durf ik naar 1,8bar gaan. Terwijl geladen 4,2bar nodig is.

Inderdaad BFM het minste wat ze kunnen vinden om onder de garantie uit te geraken wordt ook daadwerkelijk aangegrepen. Het grote probleem bij MH. Merk garagist zegt een probleem voor de MH leverancier. De MH leverancier zegt dan weer dat hij geen kennis heeft van het automotive gedeelte.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, maar het is zelfs erger: buiten garantie zegt men ook maar al te graag "dat is niet standaard, we kunnen er u niet mee helpen".
Terecht stelde Jinny dat het geen mode meer is om in de eerste plaats te willen helpen waar men kan, zelfs als het er aan verdiend is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord