Elektrische fiets als generator

Goedemorgen allemaal,

Ik heb al heel wat topics gelezen rondom dit onderwerp, maar nog niet echt antwoord op enkele vragen.

Uit interesse en met als doel om uiteindelijk een demo-model voor de basisschool van mijn zoon wil ik graag stroom opwekken met een wiel van een (afgedankte) elektrische fiets.

De situatie is als volgt:
- Ik heb een voorwiel met motor
- Er zit een kabel aan met een 6 polige connector.

Vraag 1 m.b.t. de 6 polige connector: Heb ik het juist als dit de 3 fasen van de motor zijn en 3 hall sensoren? Of moet er nog iets overblijven om de snelheid te meten?

Vraag 2 m.b.t. de motor als generator: Als ik het wiel met de rij-richting meedraai gaat zit "zonder" weerstand en meet ik geen ac-spanning afzonderlijk tussen 2 (van de 3) pennen. Als ik het wiel tegen de rij-richting draai hoor ik een lichte zoem, heb ik een lichte weerstand en meet ik wél een ac-spannning tussen 2 (van de 3) pennen. Is dit logisch? in mijn beleving moet ik het wiel toch 2 kanten kunnen opdraaien en moet dit een spanning opleveren?

mel

Golden Member

Bij een "normale" 3 fasen motor is het zeker wel mogelijk om dat ding te gebruiken als generator..
Een generator is niks anders als een paar spoelen die bewegen in een magnetisch veld..
Hoe het met een fiets zit, weet ik niet, ik denk dat dat niet een "gewone" 3 fasen motor is.
En hall sensors voor de snelheidsopneming klink wel logisch.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zou natuurlijk kunnen dat er in dat wiel een soort vrijloop zit (dus motor draait niet mee als niet aangestuurd). Daardoor zal ie lichter fietsen als je op spierkracht fietst. Nooit eerder gehoord dat dat zo is trouwens.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je hebt ongeveer 5 draden nodig voor de hall sensoren: H1, H2, H3, GND, +5V. Als het er zes zijn dan verwacht ik gewoon ook nog een temperatuursensor....

Dat zou betekenen dat je de drie fasedraden van de motor nog niet gevonden hebt.....

Het is ZEER onpraktisch om bijvoorbeeld 1 van de fasedraden als GND te gebruiken. Ik geloof nooit dat ze zoiets uitgehaald hebben.

"snelheid" hoeft niemand te weten. Iedere zoveel cm krijg je een andere combinatie van hall-sensor-signalen, dus door te tellen hoe vaak dat gebeurt, weet je de snelheid.

Een normale motor kan zeg 1A bij 12V. Dat is 12W aan opgenomen elektrisch vermogen. Die motor doet dan iets van 6000 RPM bij 12V.

Ruwweg zijn dat dan 100 omwentelingen per seconden of 628 radialen per sec. Om 12W aan vermogen te leveren (uitgaande van 100% rendement) is het koppel dan 12/628 = 0.019Nm. Niet zo veel dus.

Een motor kan makkelijk heel snel draaien en dan toch een meetbaar vermogen leveren bij een laag koppel.

Zou je nu een directe-overbrenging-motor op je fietswiel zetten, dan is dat een probleem: Jij rijd 25km/u, 8m/s met een wiel van ongeveer 2m omtrek is dat 4 omwentelingen per seconde. 240 RPM! Dat is erg weinig voor een motor.

Die motor die jij hebt, die draait intern zo'n 2400 RPM, en heeft dan een 1:10 vertraging er in zitten. Dat loopt minder soepel dan een normale fiets, dus zou je zwaarder moeten trappen als b.v. je accu leeg is. Vandaar dat er een vrijloop in zit: Voorwaarts kan de motor het wiel aandrijven en achterwaarts kan alleen het wiel de motor aandrijven.

Voor generator bedrijf wil je juist dat laatste.

Als er maar 2 pennen spanning opleveren, dan zit de motor controller IN de motor verstopt. De mosfets werken als diodes en je meet een DC spanning op wat normaliter de batterij aansluitingen zijn. De overige vier draden zijn dan communicatie naar het bedieningspaneel en de trapsensor. Dat zou kunnen. :-)

Op 18 september 2019 10:48:26 schreef flipflop:
Nooit eerder gehoord dat dat zo is trouwens.

Jazeker bestaan die.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er kan nog elektronica in de wielmotor zitten die er eerst uit moet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Er zit inderdaad een vrijloop in de meeste fietsen. Anders zou je de hele aandrijving en motor continu vooruit moeten trappen, als je niet met de motor aan rijd. Achteruit hapt ie in. Vergelijkbaar met de trappers, die werken ook maar een richting op.

Wat wil je voor stroom opwekken, een koelkast laten draaien? Of een paar ledjes?

Het is 100% zeker dat er (maar) 6 draden naar/van de motor komen, meerdere kabels/draden lopen er simpelweg niet. Deze bundel loopt ook naar het accu-pakket waar deze ontbonden worden, richting de/een controller.

Of er nog elektronica in de wielmotor zit weet ik (nu nog) niet.

Zijn er mogelijkheden dat er geen hall-sensoren verwerkt zitten in een dergelijk motor? Want op 3 pennen meet ik bij een normale zwiep aan het wiel (tegen de normale rij-richting in) een spanning van 5-10vac. Dit betekend dat er nog 3 pennen over zijn

Op 18 september 2019 11:10:32 schreef maus0611:
Er zit inderdaad een vrijloop in de meeste fietsen. Anders zou je de hele aandrijving en motor continu vooruit moeten trappen, als je niet met de motor aan rijd. Achteruit hapt ie in. Vergelijkbaar met de trappers, die werken ook maar een richting op.

Wat wil je voor stroom opwekken, een koelkast laten draaien? Of een paar ledjes?

"Achteruit hapt ie in" --> bedoel je hiermee dat de motor dan wél meedraait en dus stroom op kan wekken?

Wat ik wil opwekken is niet zo relevant op dit moment, A ik wil graag stroom opwekken en B ik wil graag leren en weten hoe e.a. werkt. Ik meet al een AC spanning, dus wat dat betreft is de missie al geslaagd, nu wil ik nog graag begrijpen hoe e.a. werkt.

Net als bij een gewone fiets: draai je achterwiel achteruit en je trappers gaan wel meedraaien, vooruit niet.

Is het een bekend merk? Dan is de kans 98% dat er elektronica in de motor zit. Wat je meet is waarschijnlijk 'verdwaalde' spanning en/of de voorziening om remenergie terug te winnen en de verlichting van stroom te voorzien.

Lees deze eens: https://infant.tweakblogs.net/blog/8829

Tidak Ada

Golden Member

Sommige fietsen hebben inderdaad een mogelijkheid om stroom op te wekken en terug te voeren naar de accu, maar dat zijn wel de duurdere systemen.
Ik ben ooit eens naar een ombouwer in België geweest, die zoiets had voor een zware achterwiel motor. Helaas ben ik het merk vergeten, omdat ik een andere fiets -met middenmotor- interessanter vond.
Edit: ik kom net achter het merk: "BionX".
Er zij hier ook fietsen en met name mountain bikes, die dat systeem hebben. Daar loont het het meeste omdat er veel afdalingen gedaan worden. De motor remt dan ook mee, dus dubbel voordeel.
Het schijnt overigens dat het opladen knap tegenvalt. Het is zeker niet zo dat als je met een volle accu een berg oprijd en dan dezelfde weg weer afrijdt, de accu weer vol is; bij lange na niet!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 september 2019 12:43:34 schreef K7Jz:
Net als bij een gewone fiets: draai je achterwiel achteruit en je trappers gaan wel meedraaien, vooruit niet.

Is het een bekend merk? Dan is de kans 98% dat er elektronica in de motor zit. Wat je meet is waarschijnlijk 'verdwaalde' spanning en/of de voorziening om remenergie terug te winnen en de verlichting van stroom te voorzien.

Lees deze eens: https://infant.tweakblogs.net/blog/8829

Bedankt voor de link, dit ga ik eens lezen + ik zal eens proberen de motor te openen.

Je kunt ook een foto posten, misschien zegt dat hier genoeg.

Mijn pokkiewokkiemerk vouwfiets heeft een vrijloop motor. De regelaar heeft stand 1 2 en 3. Hij draait een vaste snelheid. Er lijken me bij mijn model geen hallsensoren in te zitten, dus het kan zonder. Het ding heeft met de 'regelaar' op het stuur ook simpelweg 3 fietssnelheden, en als je de trappers laat draaien gaat de motor al naar de ingestelde snelheid. Ik kan dus automatisch fietsen, als de trappers maar langzaam in beweging blijven.

Op 18 september 2019 13:20:35 schreef Tidak Ada:...
Sommige fietsen hebben inderdaad een
Het schijnt overigens dat het opladen knap tegenvalt. Het is zeker niet zo dat als je met een volle accu een berg oprijd en dan dezelfde weg weer afrijdt, de accu weer vol is; bij lange na niet!

En het is ook complex, je moet schakelaars op de remmen. Zeer zorgvuldige remkracht, als fietser wil je echt geen grapjes van de elektronica in je remkracht, zeker niet in je voorwiel.

Ik denk ook dat zeer veel fietsers minimaal remmen. Even knijpen bij een stoplicht of listige bocht, maar zoals een auto van 80 naar 0 en weer naar 80 komt niet heel vaak voor. De luchtweerstand is op de fiets al genoeg.

Elektrische auto's krijgen de controle tussen elektrische en mechanische remkracht ook niet echt goed. Daar zie je vaak een 'e-pedal': pedaal los is in meer of mindere maten al flink remmen. Dat is fijn rijden trouwens!

Dubbel

[Bericht gewijzigd door K7Jz op woensdag 18 september 2019 22:09:08 (99%)

Op 18 september 2019 11:13:34 schreef Bakkerbart:
Zijn er mogelijkheden dat er geen hall-sensoren verwerkt zitten in een dergelijk motor? Want op 3 pennen meet ik bij een normale zwiep aan het wiel (tegen de normale rij-richting in) een spanning van 5-10vac. Dit betekend dat er nog 3 pennen over zijn

Ik zou trouwens van de "power draden" wel verwachten dat die zwaarder zijn uitgevoerd dan de rest. Maar goed. Dat er een AC spanning op drie draden staat is nieuw. Eerst had je het over twee draden.

Oefening: Neem een D-cell batterij. Noem de drie fasedraden A, B en C. Sluit de batterij willekeurig op 2 draden aan (even aantikken, < 1s is genoeg), haal dan 1 kant los en sluit die aan op de vrije fasedraad. Neem dan de andere kant van de batterij los en sluit DIE aan op de (zojuist vrijgekomen) vrije fasedraad. Als je dat goed doet draait de motor bij iedere nieuwe aansluiting een klein stukje. Met deze motor heb je de pech dat je dat in 50% van de gevallen niet kan zien. Door precies 1x niet de ANDERE kant van de batterij te verwisselen ga je de andere kant op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 18 september 2019 22:06:11 schreef K7Jz:
[...]

En het is ook complex, je moet schakelaars op de remmen. Zeer zorgvuldige remkracht, als fietser wil je echt geen grapjes van de elektronica in je remkracht, zeker niet in je voorwiel.

Ik denk ook dat zeer veel fietsers minimaal remmen. Even knijpen bij een stoplicht of listige bocht, maar zoals een auto van 80 naar 0 en weer naar 80 komt niet heel vaak voor. De luchtweerje stand is op de fiets al genoeg.

Als je met een geëlektrificeerde fiets een helling afrijdt kan dat flink snel gaan, ondanks dat die motor niet meer mee doet. Ik heb eens 70 km/h op de teller gehad (nee géén pedelec)! Niet voor niets hebben elektrische fietsen vaak schijfremmen.
Hoe ze het bij BionX doen weet ik niet, het kan ook middels de snelheidsregelaar en de trapsensor werken. Komt de snelheid te hoog terwijl je niet trapt, dan kan die motorrem inschakelen. Dat vormt ook een zekere vorm van veiligheid.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Het is lastig.

Bijvoobeeld: Als je de motor gewoon met 6 mosfets aanstuurt vanuit je 42V accu, dan mik je de motor zodanig dat ie bij 34V (accu leeg) nog 25km/u kan. Maar dat betekent eigenlijk dat je boven de 30km/u al snel met de diodes in de mosfets een gelijkrichter hebt gebouwd die de accu gaat opladen. Harder dan 32km/u zit er dan niet meer in.

Het wordt anders als je, zoals de TS hier, een motor met vrijloop hebt. Dan maakt het de motor geen drol uit wat je wiel doet. Maar je kan ook niet bijremmen als je dat verstandig zou vinden.

En ZOU je als fiets-fabrikant toestaan dat je elektrisch remt, dan is de vraag: Waar laat je de vrijgekomen energie? In de accu? En wat nu als iemand op dag 1 naar ARC-2000 fietst, 's nachts de boel goed oplaad en de volgende ochtend aan de afdaling begint? 2000 hoogtemeters te "verbranden". Daar komt gewoon rond de 2MJ aan energie vrij! 550Wh, meer dan een gemiddelde fietsaccu!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

en waarom niet gewoon een wiel nemen met naafdynamo? veel eenvoudiger.

je kan ook een goedkoper voorwiel kopen dat maar 2 draden heeft (rood/zwart). die genereren direct

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het verschil zit hem in de hoeveelheid vermogen die je er uit kan halen. nominaal 3W voor de naafdynamo en nominaal 250W voor de hulpmotor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

@rew; vorige post:
Het BionX systeem heeft een achterwielmotor. Dan wekt die motor dus altijd energie op, ook bij freewheelen, Is een elektronisch freewheelen niet op de een of andere manier mogelijk als de accu vol is? Zoiets al een FET of IGBT, die de motor van de accu afschakelt en eventueel de energie in een dummyload propt? Die dummyload kan bij een fikse afdaling natuurlijk flink warm worden, maar meestal zal je accu bij een afdaling al behoorlijk ontladen zijn, tenzij je de fiets op de fietsendrager naar boven voert. Dan ben je natuurlijk wel lui >:) :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Waarom zou je dat willen? Dan ben je continu in een flinke weerstand aan het trappen. Gewoon de motor loskoppelen, dan draait hij zonder weerstand?

Als je een driefase generator hebt, en je wilt DC dan gebruik je een driefase gelijkrichter. Mogelijk omdat je echt direct de DC wilt gebruiken OF omdat je die DC wilt gaan choppen om hem te converteren naar wat anders. Maar dan is die driefase gelijkrichter: 6 diodes in de juiste configuratie.

Een BLDC motor stuur je normaliter aan met 6 mosfets. Een mosfet heeft altijd een parasitaire diode "ingebouwd". Je komt er niet om heen bij de opbouw van zo'n component.

Blijkt dat in de opzet van die BLDC-aanstuur-mosfets die diodes precies in driefase gelijkrichter configuratie zitten. Dus zet je alle mosfets UIT dan heb je een gelijkrichter naar de "DC BUS" en daar zit dan bij een fiets altijd de accu.

Dus of je het wilt of niet, maar als je harder gaat dan dat je in vrijloop de motor aan kan sturen, dan gaat de motor/generator of je het wilt of niet de accu bijladen.

Als je dat niet wilt kan je een aantal dingen doen. Met een relais de accu afschakelen, dat werkt. Maar dan moeten je mosfets WEL tegen de hogere opgewekte spanning kunnen, want DIE krijgen ze voor hun kiezen in die situatie.

Je kan met een mosfet de accu afschakelen. Nog steeds moeten nu je 6 hoofd-fets tegen de hogere spanning kunnen.

Een alternatief is om de motor zodanig aan te sturen dat je elektrisch het magnetisch veld van de permanente magneten gaat tegenwerken. Met minder magnetisch veld wordt de opgewekte spanning lager, dus kan de motor toch hogere toerentallen halen. Als de aansturing dan een foutje maakt, tja, dan krijg je spectaculair feest. (dat tegenwerken van de permanente magneten is dynamisch: die draaien natuurlijk als een dolle. Loop je bijvoorbeeld ergens tegenaan zodat de snelheid ineens verandert... Tja, dan kan de elektrische aansturing om het magnetisch veld tegen te werken wel eens verkeerd staan waardoor de opgewekte spanning ineens heel hoog wordt.... Feest!)

Als je mosfets toch al de hogere spanning aankunnen, waarom dan niet gewoon een hogere spanning accu kopen?

Waarom een "achterwiel motor" altijd moet meelopen snap ik niet. Volgens mij is dat nergens voor nodig. Misschien is het vaak wel zo, maar technisch is het ook goed mogelijk om daar een vrijloop in te maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

onlangs zo'n fiets hersteld met BLDC motor, daar zat sluiting in een koppel driverfets, dan is het net of de rem erop staat, de motorwikkeling is dan kortgesloten. die motoren kun je prima als dynamo gebruiken, heb dat al eens gedaan met een 230V model. er kwam gewoon 3 fasen uit dat ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo, ik ben weer een stap verder.

- Het zwaar heen en soepel terugdraaien van het wiel is verklaard en opgelost, dit zat hem in de overbrenging op het wiel middels een tandwiel-constructie. Nu de motor los (uit het wiel) is draait bij beide kanten soepel.

- Ik heb ook wat foto's van de motor en voor zover ik nu kan beoordelen, heb nog niet gemeten, zitten de 3 wikkelingen ieder apart naar buiten gevoerd direct op 3 draden, geel/blauw/groen.

Van het weekend eens meten.

Dit is een direct-drive motor. Niet een met een overbrenging zoals ik eerst dacht. Mogelijk hebben ze slechts 1 hall sensor ipv drie zoals gebruikelijk.

Ja, de drie faseddraden zijn geel-blauw-groen.

Mooi motortje. :-)

@flipflop hieronder: Ja precies. Maar die configuratie had ik tot nu toe nog nooit gezien, dus dat is iets wat ik aan het begin van het topic absoluut niet had verwacht.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 25 september 2019 12:42:38 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/