Probleem met plafondventilator

Hoi,

Ik heb ongeveer 3 weken geleden een plafondventilator opgehangen. Ik heb alles precies volgens het boekje gedaan en alles doet het wel gewoon.

Echter, ik heb een probleem met het licht. Ik heb nu al twee bolletjes gekocht en bij het eerste bolletje is het wolfraamdraadje direct gesmolten. Dit was een 35 W lampje van philips. Nu heb ik er een philips lampje in gehangen die compatibel is met dimmen en tot max 55 W kan hebben. Deze heeft het een paar dagen gedaan maar ook hiervan is het wolfraamdraadje gesmolten.

De fitting in de plafondventilater is een E14 max 60W.

Hoe kan ik het probleem vinden? De behuizing van de ventilator is netjes geaard en als ik de multimeter ertegen aan hou geeft deze ook niks aan.

De netspanning is uiteraard gewoon 230 V.

vergeten

Golden Member

Ik denk: Gewoon pech :S

Dat de gloeidraad doorbrand is een van de meest voorkomende manieren van stukgaan bij gloeilampen.

Tenzij de ventilator erg trilt, draaide hij toen de lampjes kapot gingen?

Zijn het wel gloeilampen weet je dat zeker?
Voor ledlampen is een speciale dimbare uitvoering noodzakelijk evenals een speciale dimmer.

Zit de lamp "opgesloten" zodat de warmte niet weg kan?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De laatste was een halogeen lamp, de ventilator trilt niet hij hangt goed recht en hij was niet aan het draaien toen het lampje kapot ging. Er kan wel een kap over de lamp maar die had ik er nog niet overheen gedaan.

vergeten

Golden Member

Ik denk nog aan de dimmer, is die nieuw?   Welk type, minimum lamp vermogen?   Geschikt voor halogeen?
Dim je de ventilator met dezelfde dimmer of heeft die een trekkoordje met enkele schakelstanden?

De netspanning is bijna nergens 230 volt en als die wat hoger is gaat de lamp ook best wel korter mee, halogeen is daar gevoelig voor, maar niet zo kort.

Verder is mijn kristallen bol wazig leeg. :)
Misschien zijn er nog anderen die een ander licht op je probleem kunnen laten schijnen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.