Gebroken Ipad scherm

Deze Ipad (model A1460) is gevallen juist op de rechts onder hoek- horizontaal. Volgens een video op Google, vertrekt daar ook de Multi- aansluiting van scherm naar grondplaat. Toeval of geen toeval, alle toetsen rechts onder werken niet meer. Hoeveel kans, heb ik, dat als ik het scherm vervang ,de Ipad terug werkt?
25 € voor een nieuw scherm, 220€ voor een nieuwe Ipad. Durf ik riskeren?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
GJ_

Moderator

Voor die 25 euro zou ik het altijd proberen. Een beetje een fatsoenlijk hoesje is al duurder. En die kosten heb je je al enige tijd bespaard ;-)

https://urbanarmorgear.com/collections/ipad

bprosman

Golden Member

Kans is vrij groot dat het weer werkt. Heb ook ooit een iPad gehad waar een gedeelte van het aanraakscherm niet meer werkte. Daar kon ik nog wel een klein beetje omheen werken door het scherm te kantelen.
Ook het scherm vervangen, dat viel eigenlijk wel mee maar maakt het vooral goed schoon. Bij mij zijn er wat kleine stofjes tussen LCD en scherm/glas gekomen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Let wel, als hij op de punt is gevallen is vaak het aluminium ook gedeukt/krom.
Soms is het dan moeilijk om de nieuwe touchplaat erin te krijgen of zit hij te strak.
Als het oude scherm eruit is de hoek dus een beetje bij buigen.

Diamon

Golden Member

Is op zich goed te doen, heb dit ook al een keer gedaan.
Wat ik zelf heb gedaan, is ducttape over het scherm geplakt en 1 cm van de rand vrij gelaten. Op deze manier blijft veel glas op zijn plaats zitten.

Bij dit model zit het LCD scherm nog niet aan het touch screen verlijmd dus goed te herstellen tegen een kleine prijs. Ik zou dit zeker doen.
Er zijn genoeg iFixit instructies of filpjes zoals deze om stapsgewijs te zien hoe vervangen moet.

Tipje: de fohn is best een belangrijk item in deze reparatie.
Voordat je met een plectrum of ander kunstof plaatje rondom het scherm vanaf de randen/naden openmaakt moeten de brede zwarte glasranden echt goed opgewarmd zijn om de lijm van het dubbelzijdige tape er onder zacht te maken.
Ook andersom. Je krijgt nieuwe stroken dubbelzijdig tape bij het vervangende glas, die moet je secuur plakken en als het glas er op zit ook weer de randen heel goed verwarmen en nadrukken op het dubbelzijdige tape.
Ik deed rondom een berg wasknijpers op de glasrand in ging er langdurig langs met de fohn op warme stand. Een nachtje laten liggen en de volgende dag de knijpers er pas af. Zo blijft het scherm langdurig goed plakken. Te snel plakken zonder naverwarmen kan er soms voor zorgen dat je scherm op de randen los gaat laten.

Dank jullie voor de moeite. De eigenares heeft beslist deze IPad niet meer te herstellen. Zij krijgt van haar dochter een nieuwe.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
maartenbakker

Golden Member

Dan heb je straks dus een mooie ipad voor reserve ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 september 2019 10:36:45 schreef Opabob:
Dank jullie voor de moeite. De eigenares heeft beslist deze IPad niet meer te herstellen. Zij krijgt van haar dochter een nieuwe.

Misschien moet je nog wat 'opvoeden' dan ;-)
Zie https://sire.nl/campagnes/waardeer-het-repareer-het/

Thevel

Golden Member

Op 20 september 2019 10:36:45 schreef Opabob:
Zij krijgt van haar dochter een nieuwe.

Meestal is dat toch andersom? :)

zelf herstellen voor jezelf dan. laatst ook zo een tablet gehad van iemand die hem ging weggooien (geen ipad) en voor 10€ het scherm (tft zelf, niet de touch) vervangen. extra tablet voor de dochter dus

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Voor een paar tientjes repareren en voor goed geld verkopen op Marktplaats.
Het verkoopbedrag is je besparing op een nieuwe iPad.