Relais vermogen berekenen over kontakten

Hallo,

Door middel van een relais schakel ik een geschakelde voeding in en uit.

Gegevens voeding (FSP050-1AD121C): AC input 100 - 240 V 1.3A 50-60Hz DC output 12.0V 4,16A max (50W max)
Gegevens relais(PCN-112D3MHZ): Rated voltage 250VAC/30VDC Max. switching voltage 277VAC/125VDC Rated current 3A/5A Limiting continuous current 3A/5A

Nu gebeurt het geregeld dat het relais blijft plakken. Na een paar keer tikken op het relais komt het los.
Volgens de gegevens van het relais kan deze 3A schakelen.
Inschakelstroom zal echter hoger zijn van de geschakelde voeding. Maar kan ik berekenen bij een geschakelde voeding hoeveel de inschakelstroom is?

Is er een oplossing om dat plakken tegen te gaan?

http://www.sparklepower.com/pdf/Adapter/FSP050-065-DxAN3%20-SPEC.pdf

inrush current is het toverwoord jou exacte type nummer staat er niet bij maar in deze richting moet je zoeken. Soms staat het ook op het type plaatje van je adaptor.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op donderdag 19 september 2019 07:12:17 (39%)

Sine

Moderator

Zelfs heel kleine adapters kunnen een relais vast bakken. Ik had een 5V 2A voeding die ik zo schakelde met de zelfde problemen.

De makkelijkste oplossing was het relais te vervangen door een solid state relais, die zijn niet zo bang voor een piekstroompje.

GJ_

Moderator

Een schakelende voeding heeft zomaar een inschakelpiek van ver boven de 50A. Er zijn relatief goedkope en erg effectieve stroombegrenzers voor.

https://www.camtec-powersupplies.com/esb101

benleentje

Golden Member

Ik dacht altijd dat de Inrush current zo 60A bedroeg. Ik zie nu dat een 65W adapter zomaar even 189A doet. Of komt dat vanwege het feite dat moderne condensators gewoon te goed zijn? Hoewel 230V en 189A 1.21Ω is ook weer niet extreem laag.
Het is dan maar goed dat vanaf een bepaalt vermogen een PFC circuit verplicht is dat scheelt voor de grotere vermogen weer enorm in inschakelpiekstroom.

Rated voltage 250VAC/30VDC Max. switching voltage 277VAC/125VDC Rated current 3A/5A Limiting continuous current 3A/5A

Deze zeg maar 3A geld dan ook voor een min of meer ideale belasting, die zich puur resistief gedraagt. En dat zijn vrijwel altijd verwarmingselementen. Voor inductieve of capacitieve belastingen gelden veel veel lagere stromen juist om de reden dat de inschakel piekstromen dan veel hoger zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 19 september 2019 18:13:48 (35%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fatbeard

Honourable Member

Dat vastbakken gebeurde me vroeger (20 jaar geleden) ook met de schakelaar van mijn PC, totdat ik met de PC-schakelaar een motor-relais (ik dacht een 64A type) ging schakelen wat dan de PC inschakelde...

Het probleem is de capacitieve belasting die een SMPS vormt, met de daarbij behorende hoge inschakelstroom. Er bestaan speciale relais voor, die hebben een ander contactmateriaal. Helaas zijn die nogal lastig te vinden en te verkrijgen, en bovenal duur.

Bij inductieve belastingen verbranden de contacten tijdens het uitschakelen en komt plakken veel minder voor.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

heb hier een dergelijk systeem voor de pc te schakelen, een 8A 2P relais hield het 2 weken vol, een 16A 2P relais nog ruim een half jaar. toen een 20A dinrail relais wat ruim een jaar haalde, maar dat bakte ook weer vast. nu komt eerst een 2P 20A relais in, en 2 sec later schakelt een solid state relais van 45A, en met uitschakelen gaat het solid state eerst uit. dat lijkt goed te werken, nu is het ook echt 2P geschakeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Als je dan toch twee relais gebruikt waarom dan niet in serie met de eerste een weerstand van 15Ω? Als je binnen zeer korte tijd met de tweede de eerste overbrugt kan het een relatief kleine weerstand zijn. Nooit meer inschakelpieken.
(zo doet die Camtec het ook)