Op 19 september 2019 18:01:11 schreef Alwinwwwwat had u echt niet hoeven doen.
Bedankt voor de appreciatie.
Overigens laad ik mijn Li-ion accu's van mijn heli's in een Lipozak welke in een ijzeren kist zit. Maar er is bij mij nog nooit iets gebeurt.
Dat is altijd verstandig.
... maar ook omdat bij de BMSen soms speciaal 18650 geschreven wordt, werd ik onzeker.
Dat is dus marketing BS geschreven door incompetente of slechtwillende verkopers. Zoals "leren schoenen" op, zeg maar, eBay eigenlijk zelden van echt leer zijn.
Ook de fietsaccu wordt absoluut niet ongezien geladen.
Dan hoef je je geen zorgen te maken.
Ook sommige andere e-bike rijders heb ik aangeraden om de stekker eruit te halen. Niet alleen uit veiligheid maar ook vanwege de levensduur van de accu (wat u waarschijnlijk wel zal bestrijden). Maar diverse gaven aan dat hen juist was aangeraden om de stekker erin te laten. En dus deden ze dat. Nou, ja, hun keus.
Sommige laadsystemen, zoals die van de Lenovo Thinkpad, analyseert het gebruikspatroon van de eigenaar. Indien het observeert dat de laptop meestal op kantoor gebruikt wordt, suggereert het dat het batterijniveau op 50 tot 70% gehouden wordt, hetgeen de levensduur van de cellen drastisch verlengt.
Een dom laadsysteem, dat de spanning op laat lopen tot 4.2V en dan gewoon aan de cel laat hangen, is funest voor de levensduur. Na een paar uur CV (constante spanning), is de cel helemaal vol, en moet de lader afgekoppeld worden. Een laptop doet dat automatisch, ik hoop dat dit voor fietsen ook gebeurt.
Indien dat niet het geval is, dan is het ontegensprekelijk BETER voor de levensduur van de batterij dat je de stekker eruit trekt. De spanning is nog te hoog, maar zal langzaam zakken. De polen keihard op 4.2V pinnen versnellen het verslijt van de cellen 10 tot 100 keer. Dat is de reden waarom een Tesla nooit tot 4.2V laadt, tenzij je de auto manueel op "road trip" mode zet, en dat moet je iedere keer doen. Je krijgt dan 10-20% extra bereik, maar het zou het pack op een paar jaar waardeloos maken indien dat dagelijks zou gebeuren.
BMS temperatuur bewaking. Inderdaad heb ik daar nog nooit van gehoord of iets over gelezen. Althans, ik heb deze zelf ook gehad, maar dan was het een sensor die je in je accupack stak (ja, en aan de lader vast zat). Op een BMS heb ik nog geen sensor zien zitten.
Daar heb je dan iets aan. Elke laptopbatterij heeft een thermistor of iets dergelijks. Zelfs elke powerbank die niet helemaal het onderste van de kan is. Het sensortje op de tweede cel is waar we het over hebben.
In dit laptop pack zit ook een thermische zekering.
Overigens heb ik ook gezocht op wat een BMS doet en ook daar wordt niks over warmte gemeld. Maar ik zou het zeker een geode zaak vinden als dit wel het geval is.
Een BMS en een laadsysteem zijn eigenlijk altijd één enkel geïntegreerd systeem. Hoe kan een lader weten dat het einde van de CV periode bereikt is? Spanning meten en dan timen?
Wel een beetje jammer dat u ervan uit gaat dat ik (en wellicht dan iedereen, ik neem aan uw ervaring) "uiteraard" bij een Aliexpress spullen zou kopen? Ik ken die winkel niet eens.
Ik viseerde je helemaal niet persoonlijk. Maar op dit forum, en de andere elektronicafora, is Aliexpress de standaard leverancier voor voedingsmodules, eenvoudige onderdelen, en het typische Chinese spul.
Ik koop er ook wel af en toe iets. Maar een Li-Ion batterij of een laadsysteem zou ik niet aan hen toevertrouwen.
...dat het slecht spul is wat ze leveren, dat het slecht namaak is, Het niet volgens de Europese normen wordt gemaakt, dat lang niet alles geleverd wordt en je dan je geld kwijt bent en de levertijden schijnen ongehoord lang te zijn.
Dat is dan ook weer niet waar, de meeste ervaringen met Chinese verkopers is gewoon goed. Je krijgt wat je betaalt. Maar er is een plaats voor dingen waar kwaliteit belangrijker is dan prijs, en batterijen, rookmelders, kinderstoelen, fietshelmen, medicijnen, contactlenzen, enzoverder. En die moet je dan niet op een plaats zoals Aliexpress kopen.
Ik ga gewoon, op aanraden en verwijzing van een Revisie bedrijf uit Utrecht, mijn cellen bij NKON kopen.
Ik woon niet in Nederland dus die verdeler zegt me niets, maar ze maken wel een goede indruk als ik op hun site ga kijken.
De nodige info ontbreekt van vele cellen, maar deze bijvboorbeeld https://eu.nkon.nl/rechargeable/21700-20700-size/lg-inr21700-m50-5000m… geven aan dat het laden onderbroken moet worden als de laadstroom in het CV gedeelte teruggelopen is tot 50mA. Zo hoort het.
Deze LMC cel https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg-inr18650-me1-2100mah-4-2… heeft een float voltage van 4.35V, en een laadsysteem voor zo iets wil je echt niet aan de vorige cel hangen, want dan krijg je dendrieten en wanneer het het minste verwacht, brand.
Overigens, voor uw informatie, dit is de bestelde BMS waar dus niet specifiek 18650 vermeld wordt zoals ik al eerder schreef. http://www.amppower.nl/epages/83393401.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/833…
NKON levert geen BMS voor 10s. Ik heb een BMS uitgezocht 10s die minstens 35Amp contineau aan kan. De BMS moest voldoende Amp aankunnen. Na wat speur en vergelijk werk vond ik dit wel een mooie BMS.
Tja. Het blijft uw keuze natuurlijk, maar dit IS nog altijd meuk vanuit China, je kan ze overal vinden voor een euro of vijf. He hebben nog niet eens de moeite gedaan om de Chinese foto's te vervangen door iets minder onduidelijk.
De firma waar u naar linkt is een huisje in Ede: https://www.oozo.nl/bedrijven/ede/ede-west/bloemenbuurt/1392074/dorlan…
Eerste hit op google voor de BMS in kwestie:
https://www.ebay.com/i/153282416648
Google op CF-16SJH-B. Het is een volledig analoog bord. Geen temperatuurscontrole, niks. Overstroom misschien, en misschien onderspanning? Dit is geen BMS met charge redistribution, gewoon een cellenknijper.
Er zit een shunt op, dus aan overstroombescherming zal hij wel doen. Maar aan hoeveel?
Wat gebeurt er als een enkele cel inklapt? Wat gebeurt er als er iets fout gaat? Wat doet dit "BMS" behalve cellen belasten die te veel energie hebben?
Ik verwed er mijn pet op dat afkoppeling bij laden niet gebeurt, want er is nog niks aanwezig om de tijd in de gaten te houden. En waar zet je de spanning? Er is niks om te meten/programmeren. En de tolerantie van de spanning is ook al niet geweten. Geen afschakeling bij te heet of te koud.
Het zal best wel werken hoor. En als je je systeem zachtjes gebruikt zal er wel niks gebeuren en een pak meer bereik halen uit je fiets.
En hier wordt niet specifiek 18650 vermeldt. Dat was ook een doorslag.
Er is nog veel meer niet vermeld, dus in dit geval was dat niet goed nieuws.
En ook op internet staan er diverse voorbeelden van accu's die zomaar/spontaan in de fik vliegen of zelfs ontploffen. En de meeste mensen, waar dit bij is gebeurt, hebben hun accu's laten reviseren. Want daarna ontstaan de meeste branden.
Er zijn maar twee belangrijke falingsmechanismen. Fout laden, en vuile cellen.
- Vuile cellen, i.e. impuriteiten, geven een kortsluiting tussen elektroden. Kan gebeuren tijdens laden en ontladen.
- fout laden: te lang, te heet, te koud, te snel laden, float spanning te hoog. Voornamelijk te heet en float over 4.2V.
Het eerste gebeurt uiterst zelden, met als Grote Uitzondering het Samsung S7 debacle.
Daarnaast, in mobieltjes, laptops e.d. zitten ook deze accu's en ook daar zijn voorbeelden van dat de accu ervan spontaan ontbranden. Meestal wel, geldt ook voor fietsen, tijdens het laden. Maar zoals bij sommige mobiels is gebeurt, ook als ze intensief gebruikt worden.
99% van alle incidenten met mobieltjes en laptops gebeurt door slechte namaak cellen (of een slechte USB lader), uitgezonderd Samsung S7.
Ik neem aan dat RC fans en elektrische fietsen ook wel falen door slechte laadsystemen.
Wat de huidige accu levensduur betreft. Ik biecht het maar op. Ik heb 5 jaar geschreven. Waarom? Omdat als ik de werkelijke leeftijd van meer dan 7 jaar had geschreven ik bang was dat dat weer niet geloofd zou worden. Waarom? Omdat ik dit al een paar keer tegen andere E-bikers heb verteld en dat die dat niet kunnen geloven. En ook die meneer van het revisie bedrijf uit Utrecht vond het een beetje een sterk verhaal. Dus heb ik er maar 5 jaar van gemaakt.
Tja. Dat zal dan betekenen dat de cellen niet deugen of slecht beheerd worden.
Hier kan je zien hoe de capaciteit van de Nissan Leaf vermindert over een periode van 6 jaar. En Nissan heeft van iedereen, waaronder de Tesla fanboys, naar hun voeten gekregen voor misbruik van hun cellen. Tesla verliest nog veel minder capaciteit.
Als ik de accupack door het revisiebedrijf laat reviseren dan doen ze dat o.a met de Panasonic NCR18650PF. Zeer goede accu. En de meneer zei dat ik de accupack gewoon met mijn huidige lader kan opladen. daarnaast staat er op de accubehuizing Li-ion. En op de lader: Li-ion battery Charger. Output: 42.00v 2.0A. Alles bij elkaar lijkt mij dat dit met elkaar overeen komt.
Euh. Het zal wel werken, en je zal er wel weer een jaar of vijf-zeven uithalen. En als je ze goed blijft behandelen zal er ook wel niks gebeuren. Maar dit is niet zoals je een accu hoort te behandelen als je zuinig erop wil zijn.
Is het echter de moeite waard? Dat kan alleen u beantwoorden. De investering in tijd om een beter pakket te maken, vs. alle vijf jaar de cellen vervangen? Het gaat over weinig geld, dus waarom de moeite doen?
Praktijk zal het moeten uitwijzen. Ze bestaan pas een paar jaar. En de praktijk zal uitwijzen hoe ze zich gaan gedragen als ze ouder worden.
Neen, 21700 cellen gaan zich identiek gedragen aan 18650 cellen met dezelfde inhoud. Daar zullen geen verassingen komen.
Als laatste, maak je pack groter. ja, ik zou wel willen. De behuizing heeft een bepaalde afmeting. Daar zal het toch echt in moeten. Ik kan 50st 18650 cellen kwijt.
Als het erin moet, en je bereik is voldoende, dan is er geen probleem.
Aangezien u heel stellig bent heeft u mij overtuigd.
Ik heb meer dan een dozijn patenten over Lithium-ion batterijen op mijn naam, dus het zou er nog aan mankeren dat ik er niks van wist