Piep in audio installatie door vuil lichtnet. Hoe op te lossen?

Goedendag allemaal,

Ik heb een vraag, hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. De situatie is als volgt; een bekende van mij is eigenaar van een kleine winkelstraat. In deze winkelstraat zijn een aantal winkels opgenomen, welke allemaal een diversiteit aan verbruikers hebben, van wasmachines, haardrogers, koffiezetapparaten tot aan een flinke stapel goedkope LED verlichting met de nodige inverters.

In de straat zelf hangen een aantal kleine actieve DAP speakers. Het probleem is dat al deze kastjes een hele hoge pieptoon weergeven. De meeste van de bezoekers aan de winkelstraat horen deze toon niet eens. Degene die hem wel horen, waaronder ikzelf, beschouwen het als zéér irritant. Ik schat dat deze toon zo rond de 18KHz ligt. Het zou kunnen dat deze toon nog verder naar boven uitrolt maar de kastjes zelf niet hoger kunnen.

Na een en ander te hebben doorgemeten qua signaal bekabeling heb ik geconstateerd dat het lichtnet vervuild moet zijn. Wanneer ik één enkel kastje aansluit binnen de straat, met enkel en alleen de voeding, is de piep al waarneembaar. Ditzelfde kastje geeft bij mij thuis of op de zaak geen piep, er moet dus iets in het lichtnet zitten.

Nu is mijn vraag, aangezien het onmogelijk is om de vervuiler of vervuilers te achterhalen, laat staan om deze van het lichtnet te trekken, bestaat er een mogelijkheid om de voedingspuntjes van de speakers te filteren met een filter oid? Bestaat zoiets überhaupt? Het kastje zelf trekt hooguit iets van 2 Ampere.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Hugo Welther

Moderator

Is die piep niet expres om dieren en/of hangjongeren te weren.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Haha Hugo! Nee hoor, dat is hier allemaal keurig onder controle.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Arco

Special Member

Komt de piep niet uit de voeding zelf?
Oudere SMPS'sen met bijv. een MC33063 werken op een lage frequentie die hinderlijke tonen op kan wekken...
Een voeding die op hogere frequentie werkt is dan de oplossing.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hey Arco,

De kastjes zelf beschikken over een ouderwetse trafo voeding. Wanneer ik het kastje bij mij thuis of op de zaak in het stopcontact prik, is er geen piep te bekennen.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Arco

Special Member

Kabeltje van adapter een paar keer door een ferrietkraal halen helpt niet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De trafo zit in het kastje zelf. Had zelf al wat ferrietkralen om de netstekker kabel gerold, om te proberen, maar haalt ook niets uit. Het gaat overigens om DAP PRA-62 kastjes.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Arco

Special Member

Is de piep er ook als je de ingangen kortsluit?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan is de piep ook aanwezig Arco. Hij varieert wel mee op de volume- en klankregeling.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Arco

Special Member

Dan is het een tekortkoming van het apparaat. Simpelste is het om in het apparaat zelf ontstoring toe te passen.
Weet niet of er schema's van te vinden zijn?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 20 september 2019 14:46:11 schreef Hugo Welther:
Is die piep niet expres om dieren en/of hangjongeren te weren.

Dat zal toch niet meer? Da's reuze verboden. niet dus, er was ooit sprake van een verbod, meer niet.

Actief buiten is vragen om problemen.
Elke luidspreker heeft een netaansluiting nodig,die ook nog eens geschikt moet zijn voor alle weersomstandigheden. Het is ook maar de vraag of de electronica bestand is tegen invloeden van buiten af.
Het audiosignaal moet zeker bij transport over lange afstanden symmetrisch worden uitgevoerd, zowel bij de bij de bron als bij de luidsprekers. Als alles niet symmetrisch is, dan is de afscherming ook signaaldragend en zal storingen oppakken. Bovendien ligt het ontstaan van forse aardlussen op de loer. De DAP PRA-62 is voorzien van tulpingangen en dus ongeschikt voor dit doel. Ondanks wat er van gezegd wordt, is een 100 volt luidspreker installatie hier veel beter op zijn plaats en wie zegt dat de kwaliteit van een 100 volt installatie slecht is en onvoldoende voor een dergelijke installatie, die lult uit zijn nek.........
Ik heb vele 100 volt systemen aangesloten en die werken feilloos. De tweeweg systeempjes die daar aan hangen en de kwaliteit van de huidige 100 volt versterkers, garanderen een goede weergavekwaliteit.
Overigens moeten installaties voor achtergrondmuziek in winkelcentra pas opvallen als ze uitvallen. Bonkende basboxen, daar zit geen enkele winkelier op te wachten.

@Arco:

Dat het geen super hoogstaand materiaal is, is een feit. Dat de fabrikant heeft beknibbeld op bepaalde zaken geloof ik ook achter elkaar, het is ook een niet al te duur speakertje. Dat hebbende gezegd, heb ik er zo'n tientallen geinstalleerd op diverse locaties voor diverse doeleinden. Geen van alle ooit enig probleem mee gehad. Heb er zelfs een paar bij gehad die het nog jaren hebben volgehouden op een fluctuerende aggregaat.

@Buzzy:

De straat zelf zal hooguit 50 meter lang zijn. Daarnaast hangt het verst hangende speakertje hooguit 30 meter van de bron af. Heb daarbij goede kwaliteit afgeschermde kabel gebruikt (Tasker C128 geloof ik). Heb met cinch gekkere dingen gedaan. Daarnaast is de hele winkelstraat binnen. Het is eigenlijk een soort omgebouwde boerderij.

Overigens heb ik van sommige winkeleigenaren begrepen dat de piep er nog niet zo heel lang zit, maar het kan ook zijn dat niemand het eerder heeft gehoord.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op vrijdag 20 september 2019 16:16:02 (14%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Kun je eens zo'n box 'standalone' voeden via een UPS ofzo (wel een fatsoenlijke die een nette sinus geeft) of bv een (sinus) omvormer op een auto? Als ie dan nog piept -> storing of line kabel die meuk oppikt
Geen storing? -> vervuiling via de voeding

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 20 september 2019 16:33:28 (21%)

Arco

Special Member

Gebeurt ook met kortgesloten ingang, dus de line input is het niet...
Intern ontstoren is het beste, maar ik zie wel het probleem: je zult dat ter plaatse moeten doen, omdat alleen daar het probleem optreedt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Heb je het net gecontroleerd met een scoop?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou eerst controleren of er geen eenvoudige fouten in zitten.

Om een kans te maken met asy verbindingen MOET het audiodeel dubbelgeïsoleerd zijn, allicht heeft men daar toch een RC netwerkje oid tussen willen plaatsen, waar nu door grote CM interferentie onbedoeld stroom door loopt. Er is een aardpin en geen dubbelgeïsoleerd symbool, dus het zou een creatieve tussenvorm kunnen zijn. Is het er ook als men -strikt bij wijze van test- de aardpin niet aansluit ?

(mompelt iets over ongeschikt en 100V)

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

1 ding is zeker, het is geen vervuiling via het lichtnet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Als die dingen gewoon een trafo hebben, dan klinkt vervuiling via het net mij niet zo voor de hand liggend in de oren - maar zeg nooit nooit...

Zou het kunnen dat er daar in de buurt iets staat te zenden en dat je daar om de een of andere reden wat van op pikt? Dat je dat bij jou thuis niet doet, zou kunnen verklaren waarom die speakers bij jou thuis 'stil' zijn.

Arco

Special Member

Ik zou testen op een (niet met het net verbonden) UPS, en kijken of het dan nog gebeurt.
Ik denk van wel, want een ferrietkraal om het netsnoer of de ingangen kortsluiten maakte niets uit. Zal dus wel instraling zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dap is rommel als je het goed bekijkt, hoge impedantie inputs erop en wrs ook tig verschillende punten waar de voeding vanaf wordt gehaald. de massa van die boxen hangt dus aanelkaar via tig speakers die vaak ook randaarde netkabels hebben, tel daar de geluidsbron nog bij en een aardlus is geboren.

k zou zeggen zet er 100V speakers op met 1 versterker, dat zal wel schelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het voor achtergrond muziek? Kun je dan niet simpelweg de tweeter loskoppelen? Niemand die dat mist in zo'n opstelling.

Arco

Special Member

Condensatortje over de tweeter zal ook wel genoeg zijn... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou ze persoonlijk helemaal afknippen maar ik heb dan ook een ontiegelijke hekel aan ongevraagde muziek. Als ik wat wil horen verzorg ik dat zelf wel.

In de supermarkt ben ik vaak ook niet te genieten. Ik laat het vaak enorm merken als de hoge pieven er zijn, 'GATVERDAMME, ADELE DOOR JE STROT TERWIJL JE WC ROLLEN UITZOEKT'.

Heerlijk die blikken :D

Heb het werkelijk nooit begrepen waarom er in een buitenruimte muziek moet zijn. Ik ben laatst vertrokken uit een klein dorpje ergens nabij Utrecht, daar stond om 10u in de ochtend, doordeweeks, keihard muziek aan door die omroeptrechters. Verschrikkelijk... NEXT.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zaterdag 21 september 2019 01:24:40 (27%)

Arco

Special Member

Ik denk dat je beide speakers nodig hebt, PA loopt tot iets van 8kHz. (en woofers alleen zijn daar niet heel goed in)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com