bougievonktester - kan dit werken?

Hallo,

Ik heb hier een tooltje om de bougievonken van mijn auto te testen.
Het heeft de vorm van een plastic potlood, met aan een uiteinde een 'grote' metalen kap, aan het andere einde een klein metalen kapje.
Ergens in het plastic zit een venstertje, waarachter een soort neonbuisje zit.
De toepassing zou zijn: houd bij lopende motor het grote metalen einde tegen een bougiekabel en op het moment dat er een hoogspanningspuls van de verdeler naar de betreffende bougie gaat licht het neonbuisje (rood) op.
Als je het ding tegen de kabel tussen bobine en verdeler zou houden idem, alleen in dat geval 4x zo vaak flitsend als bij een willekeurige bougiekabel (bij een 4-cylinder motor).

Ik weet niet hoe het werkt, maar vermoed dat het iets met inductie is.
Mijn vragen hierover:
-moet dit in principe werken?
-is de werking afhankelijk van de isolatie(waarde) van de betreffende ontstekingskabel?
-is de intensiteit van het oplichten afhankelijk van deze isolatiewaarde?
-is het belangrijk een vinger op het kleine kapje te houden (om een contact naar aarde te maken?) en kan hierdoor de werking onzekerder worden (door niet met blote voeten in een plas water te staan b.v.)

Mijn probleem met het tooltje:
-ik kan het flitsen alleen zien in het pikkedonker..
-het flitsen is niet zoals het zou moeten zijn (als mijn bovenstaande redenering tenminste juist is!): af en toe flitst het lampje, maar dan ook weer een poos niet (terwijl dat wel zou moeten, omdat de motor loopt).

Ik zou me kunnen voorstellen dat e.e.a. met de kwaliteit van de hoogspanningskabels te doen heeft (betere afscherming = geen/onzekere werking van het tooltje).

Bijvraag: is er een andere manier om te bereiken wat ik wil (hoogspanningspuls vaststellen en liefst relateren aan de tijd, zodat ik kan zien waar een defect aanwezig is)?

Ik hoop dat iemand van het forum hier iets zinnings over kan zeggen.
electronono

NB: het ding komt niet uit China.

mel

Golden Member

Een neonlamp heeft een bepaalde spanning nodig om te ontsteken...Als dat ding veroudert, KAN het meer spanning nodig hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Het ding zal de capacitieve koppeling tussen draad en metalen deel gebruiken.

Maar de enerie die zo wordt overgedragen is maar HEEL laag en zal het lampje op z'n best maar zwakjes doen oplichten, of zelfs helemaal niet zoals je al gemerkt hebt.

Er zijn apparaatjes die je op je bougie klikt, waar je vervolgens weer de bougiedop op aansluit. Die lichten tamelijk helder op omdat je volledige ontlading er door gaat. Niet helemaal wat je zoekt, wel bruikbaar?

Anders kun je een ouderwets toerenteller schema opzoeken. Iets uit de jaren 70-80-90, waarbij capacitief het hoogspanningssignaal wordt opgepikt. De ingangsschakeling daarvan kan je pakken, en gebruiken om een felle LED mee te laten flitsen. Meestal is dat niet veel anders dan 1 a 2 torretjes versterking, met wat bescherming aan de ingang tegen al te grote pieken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Semtexx

Golden Member

Zoek op marktplaats eens op een "stroboscoop" in de categorie gereedschap / auto diversen. Dan ben je voor 10 euro gelijk klaar.

Klem je op je bougiekabel en geeft een mooie flits af.
Is nog functioneel ook.

@GJ_
'Je kunt gewoon een nieuwe kopen, kost een euro of 15. Zoeken op spark indicator.'

Ik wil niemand kwetsen, zeker een moderator niet, maar nieuw kopen is een absoluut geneesmiddel voor alle problemen...
Het vervelende is dat het ding net nieuw is, gisteren gekocht bij Brezan.

Ik kan hem dus retourneren (dat is duidelijk), maar ik wil graag weten of het aan het tooltje ligt of aan de wijze van gebruik en mijn situatie (kabels etc.)
Vandaar dat ik daar het een en ander over vroeg.

@Ledlover
'Er zijn apparaatjes die je op je bougie klikt, waar je vervolgens weer de bougiedop op aansluit. Die lichten tamelijk helder op omdat je volledige ontlading er door gaat. Niet helemaal wat je zoekt, wel bruikbaar?'

Die heb ik ook wel eens in een y-tube video gezien, maar ook daar werd er niets over merk, leverancier, naam van het gereedschap gezegd.
Weet je iets meer (zodat ik erop kan zoeken)?

@Semtexx
'Zoek op marktplaats eens op een "stroboscoop" in de categorie gereedschap / auto diversen. Dan ben je voor 10 euro gelijk klaar.
Klem je op je bougiekabel en geeft een mooie flits af.
Is nog functioneel ook.'

Laat ik nou ook nog zo'n ding hebben, alleen is de vraag even 'waar ligt ie?'

Heb je een foto of een link naar die tester?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
GJ_

Moderator

Op 18 september 2019 12:35:04 schreef electronono:... maar nieuw kopen is een absoluut geneesmiddel voor alle problemen....

Dat betwijfel ik eigenlijk. Het zou mij niks verbazen als dat zwakke oplichten normaal is.

Met je vrije hand ergens de massa beet pakken zal ook verbetering opleveren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Uhu, zeker als die kabel een scheurtje blijkt te hebben >:)

Op 18 september 2019 10:56:27 schreef Ledlover:
Anders kun je een ouderwets toerenteller schema opzoeken. Iets uit de jaren 70-80-90, waarbij capacitief het hoogspanningssignaal wordt opgepikt. De ingangsschakeling daarvan kan je pakken, en gebruiken om een felle LED mee te laten flitsen..

Deze dus https://www.circuitsonline.net/schakelingen/61/meten-en-testen/analoge…
Aan pen 3 en plus van de voeding monteer je een ledje met in serie een weerstand van 1kΩ. De onderdelen R5, C4, D3, IC2, R6, P2 en M1 kan je weglaten.

Op 18 september 2019 10:56:27 schreef Ledlover:
Er zijn apparaatjes die je op je bougie klikt, waar je vervolgens weer de bougiedop op aansluit. Die lichten tamelijk helder op omdat je volledige ontlading er door gaat. Niet helemaal wat je zoekt, wel bruikbaar?

Volgens mij heb je deze nodig. Met de ouderwetse toerenteller kan je wel vaststellen of er hoogspanning op de kabel aanwezig is, maar je weet niet of de bougie daadwerkelijk vonkt. Met dit apparaatje weet je zeker dat de bougie vonkt als hij licht geeft.

Het mooist is natuurlijk een oscilloscoop.

Thevel

Golden Member

Je kan ook zoiets bouwen.
Op de uitgang kun je een LED o.i.d aansluiten.
R2 bepaald de tijd dat de LED na een puls blijft branden, met 2,2MΩ zit je op 250mSec wat veel te lang zal zijn, probeer eens met 100kΩ of zo.
Als je R1 vervangt door een (instel)potmeter kun je de gevoeligheid regelen.

De schakeling zal ook prima werken op een 9V blokje of een paar penlites.

Shiptronic

Overleden

Ik heb hem ook liggen (Midlock) en mijn ervaringen ermee zijn goed. Alleen ligt hij al jaren werkeloos in de la, bougiekabels zie ik bijna nooit meer ;) meeste is tegenwoordig Pen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

https://www.carbtune.com/colortune.html
kijk eens bovenstaande link
en ja die bougie kan vonkgeven maar dan weet je nog niet hoe u verbranding is met colortune Wel

https://www.youtube.com/watch?v=IgMJKdqUJyE

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Op 18 september 2019 10:49:50 schreef GJ_:
Je kunt gewoon een nieuwe kopen, kost een euro of 15. Zoeken op spark indicator. ...

Misschien zijn de vonkjes te oud. Die kun je ook nieuw kopen https://eshop.meijerijzerwaren.nl/nl/fun-gadgets-en-kids/fun/bougievon…

Op 18 september 2019 08:59:56 schreef electronono:

-is het belangrijk een vinger op het kleine kapje te houden (om een contact naar aarde te maken?) en kan hierdoor de werking onzekerder worden (door niet met blote voeten in een plas water te staan b.v.)

Wie kan mij dit goed uitleggen :+

Dat kump er noe van....

Het stationnair toerental van deze 4 cylinder is 800 rpm.
Als ik redeneer: 1 vonk van een bougie leidt tot een halve
omwenteling van de krukas en een hele omwenteling is het
gevolg van 2 vonken (van verschillende bougies).
800 rpm. komt dus overeen met 1600 vonken=hoogspanningspulsen
per minuut, die van de bobine naar de verdeler gaan.
Dus zo'n 27 per seconde (door de betreffende kabel).
Op elke bougiekabel apart 1/4 daarvan, dus 6-7 per seconde.
Nou: als ik mijn testertje tegen de bobine-verdeler-kabel houd,
dan licht het lampje -eventueel- een paar keer op en daarna niks.
Op de bougiekabels hetzelfde: soms een keer een lichtflitsje, dan
weer een hele poos niks.
Iets wat dus niet kan, want de motor loopt op dat moment.
Mijn conclusie is dat het tooltje -in deze setting- niet consistent werkt.
Omdat het een gloedjenieuw ding is, verbaas ik me wat over de
goede ervaring(en) die anderen hier ermee hebben.

In dit verband herhaal ik mijn vraag nog maar even: kan het aan
de isolatiewaarde(?) van de bougiekabels liggen; volgens mij zijn
het Bosch kabels die voor mijn auto geschikt zijn. Ze zijn ca. een
jaar geleden erop gekomen.

Als er bij dit tooltje geen duidelijke specificaties en of handleiding is
en het voldoet niet dan gewoon terug sturen.

Op 18 september 2019 08:59:56 schreef electronono:
-moet dit in principe werken?

Nauwelijks

-is de werking afhankelijk van de isolatie(waarde) van de betreffende ontstekingskabel?

De isolatieweerstand dient zo hoog mogelijk te zijn. Bij een lagere isolatieweerstand zal je lampje het wel 'beter' doen en bij voldoende lage weerstand heb je geen lampje nodig. Dan voel je het wel.

-is de intensiteit van het oplichten afhankelijk van deze isolatiewaarde?

Misschien. Bij goede kabel heb je vrij weinig licht. Bij slechte kabel zie je meer licht en voel je het wel

-is het belangrijk een vinger op het kleine kapje te houden (om een contact naar aarde te maken?)

Ja. Het lampje heeft dan een betere verbinding met de aarde of ziet een betere capaciteit naar aarde. Eigenlijk is het niet de aarde maar chassis van de auto.

en kan hierdoor de werking onzekerder worden (door niet met blote voeten in een plas water te staan b.v.)

Als je het kapje niet aanraakt kan de werking onzekerder worden, maar dat merk je gauw genoeg. Waarom wil je met je blote voeten in het water gaan staan? Het is nergens voor nodig en het maakt het geheel misschien zelfs onveiliger.

Omdat het ding niet voldoet zou ik net als HD13 zeggen: gewoon terugsturen. Eventueel een ander proberen in de hoop dat die beter werkt.
Het zijn 'moeilijke' testinstrumenten omdat ze eenvoudig gebouwd zijn en niks kosten. Een scoop voor de garagewereld is een 'eenvoudig' testinstrument omdat je aan de hand van de beelden precies kunt zien wat er mis is met de ontsteking. Het vervelende is dat het complexe bouwsels zijn (meerdere transistoren enz. ipv. een simpel neonlampje) en ze zijn niet gratis.

De werking is als een Voltstick, maar de auto staat op dikke rubber banden en jij zelf op rubber of leren zolen van daar ik in een eerdere post zei leg je vrije hand ergens op de massa of op het spatbord.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

En zelfs dan is het nog maar de vraag of dat lampje het goed doet. De capaciteit tussen de geleider in de bougiekabel en neonlampje is veel kleiner dan de capaciteit van de tester naar de auto. Verhogen van die laatstgenoemde capaciteit door je hand op de auto te leggen zal hoogstwaarschijnlijk niet veel helpen.

Voor TS:
Niet geschoten is altijd mis, dus Hunnebedbouwers voorstel even uitproberen.

Jinny

Golden Member

Doet me denken aan een gebeurtenis van jaaaaaaaren her. (plus 20 jaar terug)
De buurman had een slecht startend en moeilijk lopend Fordje escort, achterwiel aangedreven nog.
Gietijzeren 1,1 blokje.

Toenmalig schoonzoon van buur had het over bougies vervangen..
Hielp niet.
Buur tegen buuf zeuren. (ik dus)
Ik zeg, start het ding eens, en kijk met de motorkap open naar het gevalletje.
Buur staat erbij te kijken, naar het schuddend dingetje..

Ik zeg, het kunnen eerlijk gezegd eigenlijk eerder je bougiekabels zijn.
Als die dingen goed zijn moet ik ze zo kunnen vastgrijpen.
En ik graai met dezelfde beweging alle 4 kabels vast bij de verdeler..

Heel mijn haar uit de krul...
Buurman van de leg door de bewoordingen die buuf ineens uitstote....

Nadat ik de kabels weer los had heb ik hem gemeld dat een set kabels geen overbodige luxe zou zijn.
Met nieuwe kabels heeft het Fordje nog zeker 8 jaar gereden zonder storing...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 21 september 2019 20:39:36 schreef ohm pi:
Een scoop voor de garagewereld is een 'eenvoudig' testinstrument omdat je aan de hand van de beelden precies kunt zien wat er mis is met de ontsteking. Het vervelende is dat het complexe bouwsels zijn (meerdere transistoren enz. ipv. een simpel neonlampje) en ze zijn niet gratis.

Als je al een scoop hebt is het toch niet complex? Een clamp zoals Hantek HT-25 is eenvoudig zelf te maken. Capaciteit metaal rond bougie/bobinekabel t.o.v. ader is ongeveer 1 pF per cm. Capacitieve verzwakking 1:1000 is redelijk praktisch, dus reken maar uit. Evt. beveiligen met twee stevige, back-to-back, 85 V zeners parallel aan de condensator (dus aan ingang scoop). Zo heb ik het althans gemaakt voor een kennis.

De clamp die je beschrijft is al ingewikkelder dan dat eenvoudig neonlampje van TS, laat staan de oscilloscoop met zijn honderden weerstanden condensatoren en overige onderdelen.