VFC mode

HallO. Ik heb de UNU-T- UT171B Multimeter.
Kan iemand mij vertellen wat de VFC (voltage to frequency converter ) betekent en wat je ermee kan doen.
Gr.Hans H

De manual zegt enkel:

Dus de fabrikant heeft zelf helaas ook geen helder idee. Een beschijving of foto van wat er bij een test van deze functie op het display te zien is zou allicht een educated guess mogelijk maken.

[offtopic]
Dit is uw derde topic over een min of meer obscure multimeter functie. Het is handig zelf de quotes uit de manuals mee te leveren.
Houd in gedachten dat deze misschien voor specifieke gevallen handig zijn, maar bij veel gebruik enkel ballast, toegevoegd in de hoop meer meters te verkopen.
De basisfuncties en stabiliteit moeten imo in orde zijn, en dan VOORAL de pieptest, verder zijn al dit soort multimeters mij gelijk.

Ha Hans h,

Ik heb deze meter niet en kan je alleen een algemeen antwoord geven.
Maar omdat ik zelf ook wel eens een ADC heb ontworpen kan ik je misschien op weg helpen.
Om niet te diep op de materie in te gaan er zijn in de afgelopen zeg 50 jaar diverse ADC (analoog--Digitaal--Converters) ontwikkeld allemaal werkend op verschillende principes met voor en nadelen.
Zo zit er in jou meter ook een ADC voor algemeen gebruik ik bedoel hier mee de verschillende parameters welke je wil meten maar..... kennelijk heeft jou meter nog een mogelijkheid een tweede ADC :o
Deze ADC werkt op het principe om de te meten AC spanning te converteren naar een frequentie (1 bit ADC) kan ook in combinatie werken met de eerste ADC.
Waarom een tweede hij zal hier gebruikt worden als LPF (low pass filter) wat is dan het voordeel op een AC spanning kunnen nogal wat harmonische aanwezig zijn door gebruik te maken van deze tweede converter is de band (frequentie spectrum) war binnen je meet beperkt in de handleiding zal dit als het goed is vermeld worden.
Nadeel om dat dit een low kost meter is zal de nauwkeurigheid iets minder zijn maar doordat eventuele harmonische buiten de deur worden gehouden kan dit weer de nauwkeurigheid verhogen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dag Henk. Bedankt voor de uitleg. Kan je ook een voorbeeld geven hoe ik deze VFC functie kan gebruiken? Dan begrijp ik het hopelijk beter.
Gr. Hans

Ha Hans h,

Nu benoem je het belangrijkste van meten wanneer gebruik ik wat en in welke situatie.
Je meet instrument is een verlengstuk van je zelf met andere woorden je zal zelf al een idee moeten hebben wat je kan verwachten op het te meten punt/onderdeel.
Als je aan een accu meet dan wijst je instrument iets aan maar jij zelf moet uiteindelijk beoordelen of dat overeen komt met jou verwachting.
Alleen dan kan je bepalen of hetgeen je meter laat zien goed of fout is.

Wanneer gebruik je de functie VFC dat is arbitrair.... wat er gebeurt is dat je een laagdoorlaatfilter in serie schakelt met het meetobject.
Het ligt voor de hand dat je dit gebruikt in een omgeving waar je signalen kan verwachten die je meting nadelig kunnen beïnvloeden.
Bijvoorbeeld als je meet aan een generator/motor of je meet aan een transducer zonder filtering.
Het is een kwestie van ervaring wanneer je in welke situatie dit moet gebruiken misschien daarom ook dat in het stukje wat @Aart laat zien er niet zo veel aandacht aan wordt besteed.
In ieder geval komt het er op neer dat je niet meer de volledige bandbreedte van je instrument gebruikt deze zal denk ik wel tot 20 a 30 kHz lopen misschien dat de band van af 20 Hz tot 500 Hz begrenst wordt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Kunt u deze uitleg op enige wijze, bijvoorbeeld door het tonen van een vergelijkbare functie bij een ander instrument, aannemelijk maken ?

Die VFC functie kan worden gebruikt om de frequentie te meten van een frequentieregelaar, de Vac of Aac meting doorloopt een inwendige lowpass filter zodat je niet de pwm (kHz) meet maar de uitgangsfrequentie bv. van 0 - 100Hz van de motor.

LDmicro user.

Ha Aart,

Nogmaals ik ken de meter niet maar omdat ik in de gedachtegang van de ontwerpers kan meegaan kan ik enige voorstelling maken.
In de eerste plaats geldt een gouden regel en die luidt : Measure What Matters.
Hetgeen betekend dat je in sommige situatie net iets meer moet doen dan alleen je instrument aansluiten dat is meten.
Een van de mogelijkheden is bijvoorbeeld de bandbreedte waarin je meet beperken de integratietijd bij de duurdere tafelmeters is dit altijd aanwezig fast/slow of een andere kreet :D
Het komt er op neer dat je meet in een bereik niet alleen qua amplitude maar ook qua frequentie waar je interesse ligt.
Onderliggend wil je de INL van je (ADC) en dus het aquasitie systeem zo goed mogelijk benutten.
Op deze relatief simpele meter zullen de ontwerpers er een industriële draai en hebben willen geven in de sterkstroom komt het veel voor dat harmonische of een slechte cosφ je de das om doen.
Om enig gevoel te geven aan true r.m.s en toch een niet al te dure ADC te ontwerpen is de enige oplossing de bandbreedte te beperken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@ MGP; Dat klinkt als een aannemelijke verklaring (en een -voor mij- nuttige functie, ik probeerde precies zo te meten aan een VFD pas, en dat lukte niet :)
Ze hebben dan dus een ernstige kromvertaling gepleegt, met VFC en het gepruttel over spanning en frequentie bedoelden ze functies voor meten achter een VFD.

@ electron920 - Met alle respect, maar ik kan er niet zo veel mee. Uw uitleg zit in dezelfde hoek, maar dat het om meten achter frequentieregelaars gaat is in mijn beleving het sleutelbegrip.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 20 september 2019 13:41:54 (14%)

Ha Hans h,

Nog even een correctie van mijn kant en de complimenten aan @MGP :D
Het blijf altijd moeilijk in ons vakjargon om de afkortingen goed te plaatsen :+
Je vroeg naar de betekenis van de functie VFC op jou meter aan de hand van het stukje tekst welke @Aart gepost heeft heb ik gedacht dat het om een beschrijving van het meetprincipe ging dus in de meter.

Nu wil het geval dat de afkorting van zowel een variable frequency converter V.F.C als van een Voltage Frequency Converter V.F.C het zelfde is.
Een Variable Frequency Drive waarvan de Converter een onderdeel van het systeem is.... vaak wordt de het systeem als een compleet apparaat benoemd dus V.F.D een stuurapparaat voor bijvoorbeeld een motor.

De meting achter of onder de knop berust op een geheel ander principe als een normale spanning meten er wordt eigenlijk frequentie gemeten en deze wordt door de processor in je meter omgerekend naar een spanning.
En om zo'n meting uit te voeren gebruik je een laagdoorlaatfilter en hier zou mijn uiteenzetting kunnen gelden maar wel van een nogal scheve invalshoek |:(
Je F.V.C functie dient dus om een PWM in de vorm van een V.F.D te meten en werkt op je meter alleen in het 600V/1000V bereik ik denk dat de meter dit zelf kiest de bandbreedte is dan van 45 Hz tot 400 Hz.
Als je in deze functie een normale AC spanning aanbied zal de meter geen resultaat te zien geven.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bedankt Henk... Het is me nu een beetje duidelijk
Gr. Hans H

@electron, ik heb dat eens in een handleiding gelezen van een andere meter met een VFC stand, enkel omdat ik nieuwsgierig was ;)

Op 20 september 2019 19:43:18 schreef electron920:

Als je in deze functie een normale AC spanning aanbied zal de meter geen resultaat te zien geven.

Waarom niet? de LP filter zal dat niet tegenhouden.

Maar dat kan Hans ons vertellen door zijn meter eens te testen, ik zou het ook graag weten.

LDmicro user.

Zal ik een keer doen.
Gr.Hans Hans h