vmvl in buis vaste installatie.

In een vrij nieuw bejaardenhuis, moest ik een lamp in de kamer van een bewoner ophangen (NL). Het deksel op de centraaldoos was niet meer aanwezig. Bij het naar buiten halen van de lampendraad (zwart) en de nul (blauw), zag ik dat in de centraaldoos ook een drieaderig vmvl snoer uitkwam, die vast aangesloten was op de rest van de bedrading. Ik heb niet meer uitgezocht waar die naar toe liep. Wel zat ergens tegen het plafond een apparaat, waarvan ik denk dat het een WiFi antenne is, met een blauw ledje. Over het plafond liep dan nog wel een kabelgootjevan die antenne naar buiten de kamer. De draad kan natuurlijk daarvoor geweest zijn, ik weet het niet. Mijn vraag is, of dat stuk vmvl zo gebruikt mag worden, voor wat dan ook het dan bedoeld is.

GJ_

Moderator

Op 20 september 2019 12:06:02 schreef buzzy:..of dat stuk vmvl zo gebruikt mag worden...

Wat zou een reden kunnen zijn dat het niet mag? Is het onveilig denk je? Of is het alleen maar raar?

Hangt van de aderdoorsnede af. Als die VMVL 2,5mm2 is dan mag het, maar een dunnere VMVL mag je niet vast aansluiten.

GJ_

Moderator

Hangt dat niet ook een beetje van de zekeringen af?

Ik schreef VMVL maar het kan ook snoer zijn en zeker geen 2,5mm2

Op 20 september 2019 12:48:13 schreef GJ_:
Hangt dat niet ook een beetje van de zekeringen af?

Normale lichtnetgroepen zijn volgens mij tegenwoordig bijna altijd met 16A afgezekerd, zelfs 0,75mm2 doet bij een sluiting de zekering trippen. Als daar constant een grote stroom doorheen gaat, 16A bijv. wordt het een heel ander verhaal.

GJ_

Moderator

Weet ik, maar ik kan me voorstellen dat in zo'n appartementencomplex ook 10A zekeringen gebruikt worden.
Ik kan me slecht voorstellen dat ze in een dergelijke omgeving maar wat aanklooien.

Op 20 september 2019 12:48:13 schreef GJ_:
Hangt dat niet ook een beetje van de zekeringen af?

Hangt zeker van de zekeringen af. Maar de kans lijkt mij klein dat de eindgroepen in een woonhuis tegenwoordig kleiner dan 16A gezekerd zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het snoertje voor 1 apparaat is dan mag het volgens mij.
De doorsnede moet minimaal 0,75 qmm zijn.
Net zo als bv aan een schemerlamp etc.
De soepele aders moeten wel met doorvoor geschiktever iningen worden verbonden met de vaste installatie.
Gewone lasdoppen en insteeklaadoppen mag dus NIET.

Als het snoertje 3 aderig is dan MOET het voor een apparaat zijn dat geaard moet worden, doorgaans een metalen behuizing.
Naar een dubbelgeisoleerd apparaat of toestel mag geen aarde gevoerd worden!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een 'Wifi antenne met blauw ledje" is waarschijnlijk een Cisco of Ubiqity Wifi accesspoint. Deze worden vrijwel altijd PoE gevoed dus spanning op de RJ45 netwerkaansluiting en geen losse voeding nodig.
Meest mogelijk loopt er door het gootje aan deze 'Wifi antenne' en datakabel richting de patchruimte.

In huisinstallaties wordt veel gerommeld met snoertjes, kroonsteentjes en plakband. Dat kent een ieder hier wel.
Als er op professionele manier een VmVl snoer in een lasdoos is aangesloten dan zou dit miminimaal met lasdoppen voor soepele aders gedaan moeten zijn.

Ik vraag mij daarom af, waarom het niet toegestaan zou zijn om met een VmVl 3x1mm2 snoer, middels Wago snoerklemmen, uit een centraaldoos bijvoorbeeld een lampje van spanning te voorzien. Desnoods via een uitgang van de centraaldoos door een stuk leidingbuis in plafond/muur richting de verbruiker. Misschiend dat iemand mij dit beter uit kan leggen waarom dit niet mag.

benleentje

Golden Member

Naar een dubbelgeisoleerd apparaat of toestel mag geen aarde gevoerd worden!

Dan knip je de aarde toch gewoon kort. Ik moest wat led armaturen aansluiten met vmvl en ik wist niet eens dat ledverlichting geen aarde heeft, maar had enkel 3 aderige kabel liggen, dan maar gewoon de aarde eruit knippen. Die ledverlichting kan je eigenlijk alleen maar met vmvl aansluten de wartels die erop zaten waren wel erg klein en zeker niet geschikt voor ymvk kabel.

Ik vraag mij daarom af, waarom het niet toegestaan zou zijn om met een VmVl 3x1mm2 snoer, middels Wago snoerklemmen, uit een centraaldoos bijvoorbeeld een lampje van spanning te voorzien. Desnoods via een uitgang van de centraaldoos door een stuk leidingbuis in plafond/muur richting de verbruiker. Misschiend dat iemand mij dit beter uit kan leggen waarom dit niet mag.

Volgens mij mag dat gewoon ik zie daar geen probleem in.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 20 september 2019 16:00:50 (32%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 september 2019 14:14:37 schreef T-sec:

Ik vraag mij daarom af, waarom het niet toegestaan zou zijn om met een VmVl 3x1mm2 snoer, middels Wago snoerklemmen, uit een centraaldoos bijvoorbeeld een lampje van spanning te voorzien. Desnoods via een uitgang van de centraaldoos door een stuk leidingbuis in plafond/muur richting de verbruiker. Misschiend dat iemand mij dit beter uit kan leggen waarom dit niet mag.

Dat is een situatie die vaak voor komt, een centraaldoos, die niet op de plaats zit waar men een lamp wil hangen, De centraaldoos blijft dicht en er komen alleen de draden voor een lamp uit, die aangesloten wordt met het alom bekende kroonsteentje.Over de lengte van het snoer aan de lamp wordt niets geregeld. Als het netjes moet worden, kun je de draad in een plakgootje naar de doos leiden, alwaar hij wordt aangesloten op de normale manier. Een dekseltje maakt de afwerking compleet. Het kroonsteentje komt dus niet in de lasdoos.
In dit geval lijkt het of er vinylsnoer in buis getrokken is, die bovendien met kroonstenen in de centraaldoos gelast zijn. De geelgroene draad is ook voorzien van een kroonsteentje, met aan de andere zijde een stukje 2,5mm2 VD draad om vervolgens te eindigen in een steeklasdop. Aan de dikte van de isolatie te zien is de aderdikte hooguit 1 mm2. Het snoer heeft dus kennelijk geen massieve aders. In de doos komen nog een aantal kroonsteentjes voor.
Als het zwakstroom is, dan hoort het helemaal niet in de doos, als het 230 volt is, dan is het m.i. prutswerk van de bovenste plank, Volgende week zal ik proberen een foto te maken.

Thevel

Golden Member

Op 20 september 2019 12:06:02 schreef buzzy:
In een vrij nieuw bejaardenhuis.....
Ik heb niet meer uitgezocht waar die naar toe liep.

Die gaat vast naar de buurman die illegaal stroom aftapt voor zijn wietplantjes.. :)

dat snoer is niet voor de wifi, dat is via poe voeding doorgaans. vaak is vaste voeding afgetakt voor noodverlichting of zonwering oid, in bejaardenhuizen zit toch geen meter, vast bedrag voor stroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nu dat is zeker, geen stroommeter, niet overal het geval. Zelfs de warmte wordt per woning met verbruiksmeter op de radiator gemeten c.q. afgerekend in de bejaardenwoningen die ik ken.

[Bericht gewijzigd door RoelP op vrijdag 20 september 2019 18:23:29 (17%)

Jinny

Golden Member

Regelmatig gebeurd dat.
Het mag ook gewoon.
In de nieuwbouw sluiten we buitenlampen aan met een 3 x 1,5 kabeltje dat rechtstreeks de vaste installatie ingaat.
Dito oude sokken met grondkabels voor tuinverlichting. (niet dat ik het er mee eens ben om een grondkabel in de gebruikersgroepen aan te sluiten ipv via een eigen alamat, maar de opdrachtgever bepaald en betaald)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

wat ik heb gezien aan ellende na verbouwingen in deze tijden is belachelijk, geen aardlekken op keukengroepen, ook de kast niet eens open gehad tijdens de verbouwing. onder plafonds gaan er allerhande kabels naar de centraaldoos toe die weer wcd's in voorzetwanden voedden, want opnieuw tegelen was al veel te duur. badkamers niet op een aardlek, oude ongeaarde wcd's gewoon 1:1 vervangen voor randaarde, die er dus niet zat. bouwkundig nog veel meer fouten en goedkope oplossingen, branddeuren die niet eens dicht vielen met brand.

die dingen liggen meestal bij de opdrachtgevers die elke euro er 2 teveel vinden. als er in fasen wordt verbouwd zie je vaker dat de kwaliteit en wat er gedaan is steeds minder wordt op het einde. gebouwen die 30 jaar geleden voor t laatst zijn verbouwd, toen wel goed nog. dus heel hard al 7 jaar nodig toe waren aan een verbouwing. men geeft allang niks meer uit, want het gaat er toch uit, vlug aangelegde zorgsystemen die met trossen gespannen utp door gangen lopen op 1,80mtr hoog en daar al 2 jaar zo hangen aan schilderijhaakjes en waterleidingen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 20 september 2019 19:44:56 (37%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik wist niet dat het allemaal niet meer uitmaakt. Vind het nu ook niet gek meer dat er soms brand ontstaat door kortsluiting, of oorzaak onbekend....
Ik ben nog opgevoed in de tijd dat installaties nog gekeurd werden door het EB.
Doet me weer herinneren aan een oude buurman van mij, die kwam vragen wat er mis kon zijn met de elektriciteit op zolder die hij zelf aangelegd had. Overal zat zwarte draad in, die was nl het voordeligste.

benleentje

Golden Member

k wist niet dat het allemaal niet meer uitmaakt.

Dat is er niet gezegd, het maakt weldegelijk wat uit maar er zijn altijd bedrijven die er maling aan hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik denk dat het snoertje naar een ventilator of zonnescherm loopt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Op 20 september 2019 16:49:19 schreef Thevel:
[...]Die gaat vast naar de buurman die illegaal stroom aftapt voor zijn wietplantjes.. :)

Je weet het tegenwoordig maar nooit met die "nieuwe"bejaarden.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 september 2019 15:58:32 schreef benleentje:
[...]

[...]Volgens mij mag dat gewoon ik zie daar geen probleem in.

Mijn idee maar ik dacht met de vraag een onderbouwd antwoord te krijgen waarom het niet zou mogen. Immers ben je soms overtuigd van je eigen kennis maar kunnen zaken wel eens anders liggen.

Als je VmVl correct aflast in een lasdoos en ook voor 230V gebruikt dan gaat het al snel goed.
Helaas komen wij nog steeds veel creatieve oplossingen tegen die niet mogen.
In de nieuwbouw bijvoorbeeld, worden 230V rookmelders met hun soepele aders maar al te vaak in de grijze lasdoppen voor massieve aders bijgestoken. Dit kan lang goed gaan maar vaak is het ook de oorzaak van weggesmolten lasdoppen door slecht contact c.q. vonken.

Jinny

Golden Member

Nu trekken die rookmelders meerdere Ampères natuurlijk waardoor de lasdoppen opwarmen...

De huidige generatie rookmelders, dan iig degene waarmee ik werk, hebben stijve aansluitdraden daar waar ze aangesloten worden, het gaat over van soepel in hard.
En met de minimale stroom die die dingen trekken kan het al heel snel.
En als je het niet vertrouw gebruik je lasdoppen voor soepel draad, werkt ook.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Tegenwoordig mag alles... met snoer en Wielandstekkers gewoon een installatie maken...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de rookmelders waar ik mee werk hebben gewoon schroefaansluitingen, die krijgen ook een aparte centraaldoos doorgaans. direct vd 2,5mm2 erop. en dat is ook nodig, want sluit je die doormeld draad verkeerd aan dan vlamt de vdr in die dingen de hoofdautomaat eruit. vooral leuk als een ander dan heeft afgelast en de rookmelder op de schakeldraad van de verlichting is aangesloten :P

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 21 september 2019 13:24:16 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer