TIP29C/TIP30C juiste vervangingstypes voor driver eindtrap?

Beste CO'ers, Weet iemand voor mij even te controleren of ik de drivers in deze eindtrap kan vervangen ?

2SC4793 --> TIP29C
2SA1837 --> TIP30C

Ik kan verder geen weerstanden vervangen.

Groet, W

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
blackdog

Golden Member

Hi pascalbythree,

Kan dit? kort: Nee!

Dat is zoiets als of je een Bentley auto kan vervangen door een step. :-)
Grote kans dat je versterker gaar genereren door de traagheid van de TIP serie.
Verder zou ook de vervorming hoger worden door het niet optimale gedrag van de TIP series transistoren.
De tip Series transistoren zijn nog uit de tijd van de Romeinen en zijn in het geheel niet geoptimaliseerd voor audio toepasingen.

Als je echt niet boven de +-35V komt met je voeding kan je de BD139 en BD140 gebruiken beide in de -16 uitvoering.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dank u zeer!

Of weet iemand even snel een wat duurdere audio transistor van farnell af te plukken voor me?

PS: einddtrap is 35VDC + wat uitloop van ringkern.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op zaterdag 21 september 2019 12:11:00 (20%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

MJE15034 / MJE15035 wordt als vervanger genoemd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Semtexx

Golden Member

2SB649A en 2SD669A zijn voor audio ook prima geschikt.

Kruimel

Golden Member

Ze zijn gewoon te krijgen bij elektronica-online.nl:

Ongeveer €2 per stuk. Ik weet niet waar het schema vandaan komt, maar ik zou proberen de originelen te gebruiken om het aantal mogelijke oorzaken van het opblazen van je eindtrap te beperken. De exemplaren die Semtexx noemt zijn echter wel redelijk vergelijkbaar (maar die moet je dan ook toevallig hebben liggen. De bovenstaande transistoren heb ik hiet gewoon in een bakje ligge, helaas zit ik nu in België, anders had je een paar mogen komen ophalen.

O.K.

Dan ga ik voor de MJE15034G en de MJE15035G van ON semiconductor. Deze kan ik in de winkel bestellen bij Farnell.

Check check dubble check.

Arco:

MJE15034 / MJE15035 wordt als vervanger genoemd...

Arco/de rest weten jullie zeker dat deze vervangende types kloppen?

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Kruimel

Golden Member

Weet ik niet, ik weet niet waar Arco gezien heeft dat dit mogelijke vervangers waren. Het zijn ook audiotransistoren met vergelijkbare specs, maar ze zitten in een ongeïsoleerde behuizing, en zullen dus een isolatieplaatje nodig hebben als je ze op een gemeenschappelijk koellichaam monteert. Het zal niet enorm kritisch luisteren, de terugkoppellus zal toch gedomineerd worden door C6, en ik kan me niet voorstellen dat die tot op een paar % getrimd is voor de snelheid van de alternatieve transistoren.

RAAF12

Golden Member

De originele Toshiba transistors zijn ook hier te koop https://www.electro-andijk.nl/index.php/categorien/electronica/transis…
Het schema is niet zo bijzonder. Normaliter zit er in de betere schema's over de spoel in de luidsprekerleiding een dempweerstand van ong. 10Ω
Er zit een bias instelling op maar geen balanspotmeter om de output op 0mV DC in te stellen. Dat vergt dan meestal stellen gepaarde transistors. Tenzij je die mV foutspanning aanvaardbaar vind.

Hey, zouden jullie even snel voor me willen checken of ik hier de probes bij van mijn multimeter goed aansluit.
Als ik het DC offset voltage wil meten voor het trimmen?

Groet W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Je hebt geen idee wat je aan het doen bent!

Je meet daar de output, je kan geen DC offset instellen met deze versterker print, er is geen mogelijkheid.

Met de VR maak je een ruststroom instelling, dat is niet te meten over de uitgang.

Nogmaals, je hebt geen idee wat je aan het doen bent!

Als het de luidspreker aansluiting is waar je dc offset op gaat lopen meten (Zonder het schema zie dat dus niet.) ben je inderdaad fout aan het meten. Zo te zien heeft de versterker nog een asymmetrische voeding en een met elco's uit gekoppeld uitgangssignaal ook. Dan is deze meting helemaal zinloos.

Eerst het boekje, Hoe werkt een audio versterker. maar eens bestuderen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 28 september 2019 23:52:09 (24%)

RAAF12

Golden Member

Het is een ontwerp met een PNP/NPN combinatie in de eindtrap wat symmetrisch wordt gevoed. Wat je ziet op de print zijn de twee afvlakelco's van de + en - voeding.
Idd geen offset regeling, maar dat stond hier ook al opgeschreven https://www.circuitsonline.net/forum/view/146624
@pascalbythree maakt nieuwe berichten aan over hetzelfde onderwerp.

Wat je ziet op de print zijn de twee afvlakelco's van de + en - voeding.

Ik dacht dat het ontkoppel elco's waren. Met alleen printontwerp is het ook niet erg duidelijk. Een compleet schema zou echt wel fijner zijn.

Herformulering:

Als op de website van het schema van de versterker beschreven staat dat je het "DC Offset Voltage" moet meten. Waar moet ik dan mijn multimeter aansluiten in praktijk.

Ik hoop dat het nu duidelijker is voor een sociaal antwoord van iemand die dit daadwerkelijk weet. Anders geen respons.

Groet, W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ja, daar meet je de dc-offset van de uitgang.

Als de opgenomen stroom klopt, en de dc-offset ook binnen de grenzen zit kan je de volgende meting doen die beschreven staat.

Suc6!

Op 29 september 2019 10:58:01 schreef Karel050:
Ja, daar meet je de de-offset van de uitgang.

Als de opgenomen stroom klopt, en de dc-offset ook binnen de grenzen zit kan je de volgende meting doen die beschreven staat.

Suc6!

Ik zie in een eerdere post dat je daar het schema plaatst, misschien hier ook even plaatsen? Is het voor sommigen mensen makkelijker.

mel

Golden Member

Het staat er toch duidelijk? De DC offset meten met de meetpennen aan de uitgang...Zonder speaker aangesloten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat is een verkapte waarschuwing, dat je niet eerst je luidsprekers opstokt, om daarna vast te stellen dat de versterker net in orde was en er DC op de uitgang stond. Bij een goed ontwerp zonder montagefouten is de offset nagenoeg nul volt zonder instellingen.

LETOP: hele sociale gabbers gevraagd!

Mocht u een van deze vragen daadwerkelijk weten dan houd ik u aanbevolen om deze PDF even voor mij langs te turfen.

Mail mag natuurlijk ook!

Dank u vast voor het beantwoorden van dit hoog intelligente vraagstuk! Groet, W.

PS: wel dubbele posting svp. Zodat ik uw antwoorden vergelijken kan. Indien u van een vraag het antwoord niet weet, laat dan blanco, en vraag ik het elders.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op zondag 29 september 2019 15:14:52 (23%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Hierbij geef ik de antwoorden op je vragen, regenachtige zondagmiddag dus ach...ga er verder niet over in discussie dat laat graag aan anderen :-)

1. Van complete slag trimmertje van rechts naar
links of links naar recht, maar 1 combinatie met
voorgeschreven mV waardes? Of kan je deze
meerdere keren tegenkomen?

De gewenste mV waarde kom je 1x tegen als je van min naar max draait of van max naar min draait.

2. Altijd beginnen met trimmen met maxiMum of miniMum
ohm van trimmertje?

Beginnen waarbij de ruststroomwaarde (bias) minimaal is. Omdat je dat niet weet, kan je de potmeter in de middenstand zetten. Versterker 10 seconden aanzetten en aflezen.

3. Kan de begin positive van de trimmer varieren
per schema ? MIN/MAX

Ja.

4. Kan bij het eerste keer aanzetten van amp, de
zekeringen eruit springen zijn dat de begin
waarde van de trimmer in verkeerde positie
staan

Zekeringen eruit niet, wel dat de ruststroomwaarde veel te hoog is en eindtransistoren te heet worden.

5. Het meten van het DC offset voltage betekend de
probes tussen de OUT en de GND

Ja.

6. Indien 2x op 7mV af te trimmen, hoeveel nullen
achter de comma moet hij precies ingesteld
zijn?

0 nullen! De 7mV is nauwkeurig genoeg, je zal zien dat het lastig genoeg is om op 7mV exact af te stellen.

Werkt het trim process ook als je de zekeringen voor
de veiligheid veranderd naar 200mA ipv 5A

Ja.

7. Als ik 2 bi-polar 10uF condensatoren omwissel met 4
Elco’s van 22uF, moet ik dan weerstand waardes
eromheen veranderen of blijf dit hetzelfde?

Daar kan ik geen antwoord op geven, ligt aan waar ze in het schema zitten. En ik zie geen schema?

8.Drivers en eindtrap transistors wel te vervangen
zonder invloed op trim waardes zoals op website

Wel invloed.

9. Indien geen spanning op de print en de DC offset
multimeter staat op 39mV terwijl de elco’s leeg
zijn. Krijg je dan pas precise meet waardes met
spanning erop ?

Altijd met spanning er op meten, de versterker moet aan staan.

10. Is het altijd de bedoeling om het input signal aan
de GND te leggen voor te trimmen? Ook indien niet
zo beschreven in trim guide op webside ?

Ja.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Dank u wel, kep uw antwoorden overgetyped in Powerpoint en ga een dezer dagen bezig. Mocht het niet lukken, kent iemand nog een sociale gabber om de eindtrap op te sturen? Die hem even trimmen wil?

Bonus buget: 15 euros + verzendkosten

groet, W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Pech pech pech. Opnieuw op zoek naar gabber met wellicht een Variac.

Na zoveel hulp knallen mijn 2 stuks 200mA snel eruit, weet u toevallig een gabber te vinden waar ik dit ding heen opsturen kan?

Over een paar weken ga ik weer etsen en dan gooi ik er een nieuwe plaat in. Misschien dan?

PS: Bestaan er in praktijk ook kut schema's. Die je gewoon aan de kant moet gooien? Zo ja, dan begin ik deze week met het trimmmen van mijn center speaker amp, en sla ik deze dan maar over.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

kent iemand nog een sociale gabber

PS: Bestaan er in praktijk ook kut schema's. Die je gewoon aan de kant moet gooien?

Is het ook mogelijk om normale beschaafde Nederlandse taal te bezigen?

Zal wel vervelend gezeur zijn maar het creëert bij mij wat ergernis en ik denk bij meer co-ers.

En heel internet en youtube staat vol met schema's waar niet helemaal goed over is nagedacht. Daarom moet je ook eerst zelf nadenken over de werking voor je iets gaat namaken. Eindredacteuren bestaan immers niet op internet.