wie kan mij vertellen wat dit is.

Hensz

Golden Member

Op 20 september 2019 14:20:33 schreef jojo58:
ik wil deze print nabouwen omdat ik nog zo'n stofzuiger heb waar de printplaat van verbrand is en deze niet meer te koop is.

Dan is het beter om die andere print eens te laten zien. Het is misschien wel makkelijker om die te repareren dan om na te bouwen.
Of je moet met 'verbrand' werkelijk 'totaal in vlammen opgegaan' bedoelen. :o

Don't Panic!

daar was geen component meer van te herkennen.
deze printen kunnen maximaal 2000 watt hebben en ze hadden er 2 apparaten op aangesloten van die waarde en ook tegelijk gebruikt.
in het vorige bericht werd gesproken over een scheurtje maar ik kan dat zelfs onder de loep niet vinden dus zal wel in de foto zitten maar zeker niet in deze printplaat.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 september 2019 13:34:41 schreef jojo58:
als het door middel van slijpen of knijpen op waarde moet worden gezet dan zou je toch die waarde moeten kunnen meten.

Klopt, maar de meeste gewone meters gaan niet onder 0,1 ohm en dan mogen ze ook nog eens een stuk afwijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

In dat geval gewoon even desolderen en een bekende stroom doorheen sturen en de spanningsval meten. Dat is voor laagohmige weerstanden het makkelijkste. Als je een stroombegrensde voeding hebt is dat een eitje.

Met een labovoeding stroom door de shunt sturen, met een goede multimeter de spanning in mV over de stunt meten.
(Heb dit vroeger een paar keer toegepast om de eigenschappen van een shunt te wijzigen)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Arco

Special Member

In dat geval gewoon even desolderen en een bekende stroom doorheen sturen en de spanningsval meten.

Dan nog heb je een serieuze meter nodig:
Bij 0.00001Ω en 10A is de spanningsval nog maar 100uV, meeste 'gewone' meters meten dat niet of niet betrouwbaar...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 20 september 2019 16:38:51 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 20 september 2019 15:14:29 schreef jojo58:
daar was geen component meer van te herkennen.

Dat hoeft ook niet, daar heb je de andere print voor.
Als de verbrande print bruikbaar is, dus klodders eraf en kopersporen intact, dan kun je die gebruiken. Met een beetje geluk zijn die 2 shunts nog wel intact, anders was het wel héél erg warm.

Op 20 september 2019 16:38:23 schreef Arco:
Bij 0.00001Ω en 10A is de spanningsval nog maar 100uV, meeste 'gewone' meters meten dat niet of niet betrouwbaar...

Die shunt zal dan ook wel wat meer weerstand hebben, anders kan een simpel circuitje op die print ook geen bruikbare feedback geven.

[Bericht gewijzigd door Hensz op vrijdag 20 september 2019 16:54:31 (31%)

Don't Panic!
Kruimel

Golden Member

Ik denk ook dat we wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen concluderen dat deze shunt geen 10µΩ is, het was een stofzuiger, geen stroomshunt voor een kernfusiecentrale. :)

Arco

Special Member

De LM358 wordt waarschijnlijk als versterker en comparator gebruikt, dus de ingangsspanning kan vrij laag zijn... (brugjes staan parallel)
Het lijkt of er eentje los zit:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Op 20 september 2019 17:15:56 schreef Kruimel:
Ik denk ook dat we wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen concluderen dat deze shunt geen 10µΩ is, het was een stofzuiger, geen stroomshunt voor een kernfusiecentrale. :)

:) zoiets... (groen aangeslagen door de aggressieve omgeving...) shuntje voor 1200 Ampere...

Als deze print voor 110V is en op 230V te weinig spanning over de shunt geeft om in te schakelen kun je er 1 doorknippen(of uit solderen), kom je op ongeveer de dubbele spanning.
Misschien was dat de reden van die dubbele shunt, print voor 110 en 220V bruikbaar.

Hubie

Special Member

Op 20 september 2019 13:38:20 schreef Arco:
Moet wel een zeeer goede meter zijn wil je 0.00001Ω kunnen meten... :)

Mss dan beter de geleiding meten in Siemens ;-) i.p.v. Ohm (Als die meters bestaan,nog nooit 1 gezien) Maar dat is lood om oud ijzer,toch?

Even een zijsprong,hoe word supergeleiding eigenlijk gemeten bij - 273 graden? met een geleidingsmeter of een weerstandmeter? vragen,vragen,vragen,het is toch het zelfde maar dan omgekeerd?

deze print is niets mis mee maar de andere van mijn tweede stofzuiger is verbrand.
ik had zelf zitten denken aan deze schakeling en heb hem gebouwd maar met deze schakeling loopt de stofzuiger maar 1.5 seconde en dan kapt hij er mee.
ik heb het idee dat de spanning voor het relais dan te laag wordt en dan terug valt.
misschien dat er hier op het forum iemand is die er wat zinnigs over weet te vertellen.
als ik het schema zo bekijkt dan denk ik dat bijvoorbeeld de waarde van de basis weerstand van de transistor erg hoog is.
ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen over dit schema. (zie foto) in pdf.

Hoe wordt de spanning over C3 begrenst? Als de transistor niet geleidt loopt die snel op, tot 325 V, of is het het tijdstip en zie ik wat over het hoofd?

dat heb je goed gezien want dat waren ook de commentaren die de auteur kreeg maar er is nooit een antwoord op gekomen.
dat antwoord is nu precies waarnaar ik op zoek ben om dit te laten werken en natuurlijk ook het probleem wat ik heb genoemd.
ik hoop dat er liefhebbers zijn die dit kunnen oplossen.
zelf heb ik inhoudelijk niet zo heel veel verstand van deze materie want het is 45 jaar geleden mijn hobby geweest en nu ik niet meer mag werken heb ik het weer opgepakt.

Op 20 september 2019 11:37:11 schreef rwk:
Handeling en montage kosten een veelvoud daarvan.
@ rew, herbert, gezien de montage (solderen) zal het in situ gekalibreerd moeten worden en lijkt mij softwarematig het meest voor de hand liggen, maar ik heb de chip nog niet opgezocht.
edit: als het alleen aan uit moet detecteren kan calibratie helemaal niet nodig zijn.

Ik weet niet wat je met "in situ" bedoelt maar shunts worden standaard in de fabriek gekalibreerd, om aan de specificatie te voldoen. Je praat dan over waarden van milliOhms of microOhms. Of een dergelijk nauwkeurige shunt hier ook nodig is, betwijfel ik. Het gaat tenslotte maar om stroom terugkoppeling voor een stofzuiger. De weerstandswaarde van het component moet dan wel constant en erg laag zijn vanwege I2R.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

Dat je wat moet aanpassen voor 230V is logisch, de overgang in R2 van 27k naar 50k (waar koop je dat in 1W?) is daarmee ook in overeenstemming. Maar de overgang in R6 van 4k7 naar 200k is een brug te ver, ik zou daar 10k verwachten. En een vorm van spanningsbegrenzing voor C3, omdat die 2n2222 ook maar 30V verdraagt (en is dus zonder spanningsbegrenzing ook in de 110V versie direct overleden). Duidelijk een gevalletje van een ongetest schema, helaas staat het web er vol mee.
Wat ook niet helemaal lekker zit is D1: voor 230V moet je daar toch echt een 1n4007 inzetten. De andere dioden zijn niet kritisch, die kunnen zelfs worden vervangen door 1n4148.

De beste oplossing voor R2 is om die dubbel te nemen (in serie), dan heb je ook meteen het probleem van de maximale spanning over de weerstand getackeld.
R6 ligt wat lastiger, omdat die waarde van je gebruikte relais afhangt. Een zuinig relais is hier gewenst, R6 moet grofweg 20-25 keer zo groot zijn als de spoelweerstand. In verband met de maximale spanning over de weerstand moet je hem opdelen in twee weerstanden in serie.
De spanningsbegrenzing voor C3 (zener diode 12 à 15V) gaat als de master uit staat behoorlijk wat vermogen verstoken: hier zal een 3W type in moeten.

De eenvoudigste methode om alle dissipatie in die zener en R6 voor te zijn is het toepassen van een 230Vac relais en dat aansturen met een triac, dan kunnen Q1, D4, C3, die nieuwe zener én R6 vervallen. Mogelijk moet dan wel R7 worden verkleind (hangt af van de gevoeligheid van de triac); C2 moet dan navenant groter worden.

@Rew:
Als je twee weerstanden (boogjes) parallel zet krijg je óók de halve waarde, dus jouw verhaal

... 1 zo'n boogje kan zo'n 1W afvoeren. Dan kan je de helft van de weerstand nemen, zodat je ook maar 1W aan verlies hebt. Maar dan is de gemeten spanning ook maar de helft. Dus om een redelijke meet-spanning te krijgen hebben ze voor het verdubbelen van de boogjes gekozen.

snijdt geen hout.
De werkelijke reden zal zijn dat één boogje onvoldoende stroom kan voeren (te weinig mm²).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Ik zou gewoon het bestaande en werkende ontwerp blijven reverse-engineeren en me niet laten afleiden door flutschakelingen van het internet. Dan heb je een gegarandeerd werkende en geteste oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ herbert116: Omdat "het boogje" gesoldeerd wordt zal die hoger of dieper in de print gesoldeerd worden, ook de hoeveelheid soldeer kan variëren en zo de waarde beïnvloeden, als hij gekalibreerd moet zijn zal dat dus in situ (op de print) moeten gebeuren, maar waarschijnlijk is de nauwkeurigheid niet zo belangrijk en zeg ik ook waarschijnlijk is calibratie niet nodig.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 september 2019 11:03:05 schreef maartenbakker:
Ik zou gewoon het bestaande en werkende ontwerp blijven reverse-engineeren en me niet laten afleiden door flutschakelingen van het internet. Dan heb je een gegarandeerd werkende en geteste oplossing.

probleem hierbij is dat ik de boogjes niet meer heb van de oude print en niet weet waar deze te koop zijn.

Als die oude print identiek is kun je de weerstand van deze print meten en een shunt van die waarde bestellen, het is al genoemd, een bekende stroom erdoor en de spanning erover meten en je weet de waarde.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com