vmvl in buis vaste installatie.

Jinny

Golden Member

De dingen die ik monteer hebben een soepel snoertje met een verhard eindje.
Ze krijgen uiteraard een eigen centraaldoos.
Maar om extra dikke draden te gebruiken vanwege het risico dat iemand een aansluitfout maakt...
Die zooi is hier gemerkt met blauw, bruin en oranje.
De laatste voor de melddraad, als je daar aansluitfouten in maakt, dan krijg je wat mij betreft een schop onder je kont en hoef je niet meer terug te komen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

klinkt als die ajax kidde rookmelders, die hebben een recht stekkertje eraan zitten waardoor ze wel een doos eronder moeten hebben zitten.

het leuke aan die rookmelders welke op t werk worden gebruikt is na explosie van de vdr dat ze standalone nog wel gewoon werken.

nu is een 2e centraaldoos ook al fijn alleen voor lassen, want er zit tegenwoordig toch al zoveel in. ik ben ook al tegengekomen dat er meerdere vmvl 3x1 wegging voor zonwering.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Yup, zonwering..
Die trekken ook naar behoefte.

In een centraaldoos zitten normaliter 8 ingangen, soms 9.
Dus met een lasdop 8 red je het net niet soms.
Dan wordt het inderdaad druk..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

er zijn nu al dozen van abb met 12 spruiten erop, die zijn ook een stukje groter.
https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/45009/large/1spa007110f0650-centraaldoos-voor-gebruik-in-holle-plafonds-12-x-16-19-20-buisinvoer-108073.gif?1566890391

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Die nog niet gezien op de bouw, maar ik weet plekken waar ik ze gehad had willen hebben...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 21 september 2019 11:34:50 schreef Jinny:
Nu trekken die rookmelders meerdere Ampères natuurlijk waardoor de lasdoppen opwarmen...

De huidige generatie rookmelders, dan iig degene waarmee ik werk, hebben stijve aansluitdraden daar waar ze aangesloten worden, het gaat over van soepel in hard.
En met de minimale stroom die die dingen trekken kan het al heel snel.
En als je het niet vertrouw gebruik je lasdoppen voor soepel draad, werkt ook.

Het gaat er om dat soepele en op de uiteinden vertinde draad ook niet in een standaard lasdop thuis hoort en vaker voor ellende kan zorgen als dit toch gedaan wordt door het leger Nederlandse installateurs met 30 jaar Oostblok achtergrond en de Nederlandse elektricien na oplevering deze revolutiebouw-ellende op mag lossen. Natuurlijk gebruik je dan lasdoppen voor soepele kern. Maar goed, jij loopt vast al jaren mee in de installatietechniek dus wie ben ik...

jinny heeft wel een punt, de ellende komt voornamelijk als er stroom over die verbindingen gaat lopen. ik kom ook geregeld vmvl tegen met aderhulzen in gewone wago's, want de soepele waren er nog niet 15 jaar terug. dat gaat wel goed doorgaans, zonder huls erin of vertind gaat eerder ellende geven.

nog langer terug was een kroonsteen normaal als overgang naar vmvl.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Eerst en vooral, het is ook niet mijn manier, maar de installateur wil het zo.
En het kan.
Met die rookmelders dan.
Zodra er serieus stroom gaat lopen moet je het niet doen.
De soepele snoertjes die een paar ampère moeten kunnen doen moet je gewoon met de daarvoor bedoelde wago's aansluiten.

Ik loop inderdaad al een 14 dagen mee in de E.
Op school nog met de oranje NEN1010 installaties mogen uitrekenen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 september 2019 21:48:06 schreef Jinny:

Op school nog met de oranje NEN1010 installaties mogen uitrekenen...

Dat was tenminste een handig handzaam boekje.
Nu met die meerdere delen en een groot formaat is echt niet handig
() Ik heb de groene nog liggen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de hele nen1010 is wel een paar klappertjes met paperassen tegenwoordig. er komen geregeld losse aanvullingen bij van de nen1010.

waar rook was, werkt nu iets niet meer