Voor het eerst 0,5 mm pitch gesoldeerd :-)

Vandaag voor het eerst een chip met 4 x 12 pootjes 0,5 mm pitch gesoldeerd. Gewoon met m'n platte 2,4 mm Weller punt.
Geeft best een goed gevoel dat het gewoon heel goed lukte :-)

Het geheim is natuurlijk flux!

Heb tegenwoordig een potje Topnik TK83 uit Polen, werkt goed. Er staat op 'no clean' maar het valt niet mee om de plak er weer af te krijgen naderhand. Misschien is dat ook niet nodig, onder de chip kom je toch niet bij het schoonmaken.

bprosman

Golden Member

Met IPA geprobeerd ? (Schoonmaken) ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

FOTO!

Zowiezo gefeliciteerd, ik ken het gevoel.
Dat schoonmaken doe ik altijd met wat thinner en een oude tandenborstel, even laten inwerken en naspoelen met IPA.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 21 september 2019 10:20:48 schreef bprosman:
Met IPA geprobeerd ? (Schoonmaken) ?

Ja, maar op de print zit een coating die je je dan ook gaat oplossen etc. Het zal allemaal wel loslopen.
Ik heb wel eens een chip later weer losgehaald waarbij ik de print netjes had schoongemaakt dacht ik, maar het ging helemaal borrelen onder de chip omdat daar nog allemaal flux-resten zaten ;-)

Op 21 september 2019 10:22:31 schreef fatbeard:
FOTO!

Door belichting/schaduw en het extreme inzoomen is het niet helemaal goed zichtbaar. Maar in elk geval heb ik genoeg soldeer gebruikt ;-)
Niet schrikken, een paar van de pootjes horen aan elkaar te zitten.

Op 21 september 2019 10:23:55 schreef Roland11:
...maar op de print zit een coating die je je dan ook gaat oplossen

Coating? Bedoel je het anti-soldeermasker? Dat lost echt niet op met IPA hoor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 21 september 2019 10:46:03 schreef flipflop:
[...]
Coating?

Was iets van een coating om schade door waterdamp te voorkomen, laagje wat overal overheen zat, aan beide kanten van de print.

bprosman

Golden Member

Coating? Bedoel je het anti-soldeermasker? Dat lost echt niet op met IPA hoor.

Ook niet met Thinner ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Nope.
Tenminste, als het een kwaliteitsprint is; dan wordt meestal een tweecomponentenlak gebruikt.
Hele oude printen (>30 jaar) zijn een ander verhaal, maar was de hechting sowieso erg slecht.

Die vochtbeschermingscoating is waarschijnlijk een vorm van conformal coating. Gewoon wegwassen, en als je print klaar is naar believen opnieuw aanbrengen.

@Roland: knap werk, zo voor de eerste keer.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Netjes. Toch iets: ik zou die pads die aan elkaar zitten wel willen voorkomen. Niet tussen de pads doorverbinden, daar krijg je van die soldeerbruggen van. Trekt ook nog eens veel soldeer weg als je machinaal soldeert.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 21 september 2019 16:20:31 (10%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lucky Luke

Golden Member

Meh, voor jezelf, als je weet waar ze zitten, is dat geen ramp. Maar als het een print is die door een ander gesoldeerd wordt, kan het ertoe leiden dat die ander gaat proberen dat bruggetje weg te halen omdat 'ie het voor een fout aanziet - een collega van me kan dat geweldig mooi uitbeelden en heeft ervoor gezorgd dat ik dat in elk geval niet meer vergeet :P

(Dus, dan maar met een omweggetje buitenom of binnenom, in plaats van rechtstreeks tussen de pootjes)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 21 september 2019 17:19:02 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 21 september 2019 17:13:53 schreef Lucky Luke:
gaat proberen dat bruggetje weg te halen

Ik ben altijd een beetje huiverig om met litze te veel overtollig soldeer weg te halen. Ben dan bang dat ik het pootje helemaal 'droogtrek' zodat hij geen contact meer maakt. Of is dat onzin?

Mocht ik nog weer een keer aan de slag gaan met zulke kleine pootjes, dan zal ik in ieder geval eens een dunne punt nemen, dan komt er vanzeld ook minder soldeer terecht op de pootjes.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Normaal zit er soldermask en ontstaat daar geen bruggetje.

@Roland11: een 0,8mm beitelpunt, niet te lang is ideaal voor dat soort werk. Ik gebruik zelden flux. Anders een gullwing en slepen. Dan heb je wel flux nodig omdat de flux uit je core al 'werkt' zodra je de gullwing van soldeer voorziet.

Is een ICL7107 met 0,5" (1,27mm) pitch.

ATmega88 0,8mm pitch soldeer ik ook met deze punt maar heb er geen foto's van gemaakt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Inderdaad niet slecht. Rechtsonder zit er nog wel een sluiting denk ik (originele foto boven), en die rechtsboven? Is met wat flux en een goede schone bout ook weg te halen.

Van die litze wat je zegt: dat gevoel heb ik ook, vaak zit er dan te weinig tin meer op.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 21 september 2019 10:37:26 schreef Roland11:
Niet schrikken, een paar van de pootjes horen aan elkaar te zitten.

Ik was toch wel geschrokken. :(
Mijn interne "design rule" om dit te voorkomen is om te verbieden dat er zo'n verbinding tussen de pootjes is. Dus altijd in de lengte van de pad "weglopen" van de chip.

(De eerste keer ben je er nog voldoende bij dat je gewoon weet dat die drie soldeerbruggen gewoon horen. De volgende keren kan het zijn dat je een tijd gaat lopen pielen om het toch goed te krijgen waar het niet nodig was, of dat je denkt dat de brug zit waar ie mag zitten maar dat ie een pootje verderop blijkt te zitten. In beide gevallen verlies je onnodig tijd. Vandaar....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 september 2019 18:44:00 schreef buckfast_beekeeper:
Normaal zit er soldermask en ontstaat daar geen bruggetje.

Dat bruggetje heeft de TS zelf zo ontworpen (ik neem aan dat de PCB eigen ontwerp is). Er zit een verbinding tussen de pads, en niet buitenom zoals ik hierboven al schreef en wat rew nog een keer herhaald, mag hoor, goed inwrijven, lijfstraffen moet eigenlijk :7

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

"Een paar" is bij mij 2. Links is duidelijk dat ze aan elkaar horen. Rechts en rechtsonder dus niet?
Verder zelfde opmerking als "rew", dit is dus op een print "not done".

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 september 2019 19:58:22 schreef flipflop:
[...]
Dat bruggetje heeft de TS zelf zo ontworpen (ik neem aan dat de PCB eigen ontwerp is). Er zit een verbinding tussen de pads, en niet buitenom zoals ik hierboven al schreef en wat rew nog een keer herhaald, mag hoor, goed inwrijven, lijfstraffen moet eigenlijk :7

Ga je niet klooien aan de foorprint, dan is daar geen bruggetje zonder solder mask.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 21 september 2019 19:58:22 schreef flipflop:
[...]
Dat bruggetje heeft de TS zelf zo ontworpen (ik neem aan dat de PCB eigen ontwerp is). Er zit een verbinding tussen de pads, en niet buitenom zoals ik hierboven al schreef en wat rew nog een keer herhaald, mag hoor, goed inwrijven, lijfstraffen moet eigenlijk :7

Beste lezers, er zit inderdaad een verbinding tussen de pads (3x) maar dit is niet door mij zelf ontworpen. Zit in een dure high-end koffiemachine van Jura ha ha! Op de print staan de namen van de firma's www.top-tronic.com en UCHI (http://www.uchi.net/) geprint, dus die zullen het wel op hun geweten hebben ;-)

Op 21 september 2019 20:31:19 schreef buckfast_beekeeper:
Ga je niet klooien aan de foorprint, dan is daar geen bruggetje zonder solder mask.

De footprint is gewoon een serie pads met een nummer. Tussen de pads kun je prima een spoortje tekenen, daar hoef je de footprint niet voor aan te passen.

@TS, ok geen eigen ontwerp dus. Dure koffiemachines bevatten ook prutswerk hoor, hoewel het ook weer geen drama is natuurlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

En als ik daar een bruggetje teken, komt daar dan bloot koper of zit de silk er toch over? Als daar silk zit, dan komt daar normaal ook geen soldeerbruggetje.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bij 0.5mm pitch komt meestal geen soldeermasker tussen de pads.
Silk wordt als het goed is helemaal uit de buurt gelaten.

maartenbakker

Golden Member

Ik geloof dat ik ooit wel eens ergens silk ben tegengekomen om soldeerbruggetjes te voorkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Doorgaans is er een minimale afstand vereist tussen pad en silkscreen (componenten-opduk), dat is fabrikant afhankelijk. De meesten verwijderen simpelweg silkscreen wat te dicht bij pads zit.

De padafmeting in het soldeermasker is afhankelijk van het footprint-ontwerp en de ingestelde designrules, en kan daarna nog worden aangepast door de PCB fabrikant om het compatibel te krijgen met zijn proces(sen). Positionering/registratie zorgt voor de minimale ruimte rondom het pad, het gebruikte proces kan daarbovenop nog een minimale breedte verisen.

Degene die de boards uiteindelijk gaat bestukken en testen klaagt soms dat de AOI niet kan determineren of een verbinding al dan niet legaal is wanneer er geen soldeermasker tussen de pads zit, of wanneer er een verbinding direct tussen de pads ligt (al dan niet afgedekt door soldeermasker en/of silkscreen)...

Kortom: het is een heel gedoe om het voor alle partijen goed te krijgen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.