Woonbatterij in Euro6 diesel

maartenbakker

Golden Member

Opzich zijn het de fabrikanten die met roetfilterregeneratie worstelen, zoals terreinwagens die terrein in brand steken. Injectie van extra brandstof in de minst gekoelde cylinder, etc. Maar de common denominator is wel dat roetfilter. Dat moet toch beter kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Semtexx

Golden Member

Het was bij de introductie van de katalysator bij de benzinemotor niet anders.
Die moest je ook niet boven droog gras parkeren.

Tegenwoordig zit de kat dichter bij de motor en niet meer zo dicht boven de grond. "Onze" auto's hebben volgens mij nog steeds een waarschuwing erover in het boekje staan.

maartenbakker

Golden Member

Ford had bepaalde terreinwagens zo geconstrueerd dat droog gras en dergelijke zich tussen de hitteschilden kon opbouwen.

Hoe dan ook, is het gebruiken van een roetfilter het paard achter de wagen spannen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 19 september 2019 18:58:24 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 19 september 2019 05:59:41 schreef KGE:
[...]

Nee dat krijg je door slecht onderhoud/controle, heb je het artikel ook gelezen ?

Qua onderhoud was er op die truck niet veel aan te merken zoals Jinny al opmerkte wist het systeem niet wat de juiste temperatuur was. Bij beunhazen worden de auto's met roetfilters weleens leeggehaald en weggeschreven in de software, maar vermoedelijk doen ze dat niet bij zo'n truck met Euro6.

/OT
Ik ben geabonneerd op die artikelen van AMT ook foutzoeken bij auto's heeft mijn interesse. Zelf doe ik ook onderhoud aan de eigen auto. Remmen en olie vervangen, de nieuwe accu inleren ect. Op die site staat overigens ook een leerzaam artikel over de double wishbone ophanging van F1 auto's.

Kan je dat start/stop systeem niet gewoon uitzetten? Het lijkt me ook oerslecht voor je motor.

RAAF12

Golden Member

Dat is uit te zetten met een knopje op het dashboard na de start. Er zijn ook modellen waar het permanent kan worden uitgeschakeld.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het lijkt me ook oerslecht voor je motor.

Lijkt mij ook. Maar bedenk wel dat noch de overheid noch de industrie daar belang aan hechten, wel integendeel: beiden zien niet liever dan dat je op 1-2-3 een nieuwe wagen koopt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Semtexx

Golden Member

Valt mee. De auto's die wij produceren, hebben al 10 jaar start-stop systemen.
Kapotte startmotoren en motorschades zien we absoluut niet door start-stop. Start-stop kent een heleboel voorwaarden waaraan voldaan moet worden voordat het werkt; juist om dat te voorkomen. Verder zijn er ook aanpassingen aan lagermateriaal en speciale oliën.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Start/stop zal het bij mij nooit worden. Sta een keer een langere tijd in file. Wie valt er uiteindelijk in panne? De start/stop auto's. En dan zie je aan het flauwtjes pinken van de 4 pinkers dat de batterij helemaal is suf gestart. Nu ga je natuurlijk opwerpen dat dit normaal niet kan. Toch heb ik het al een aantal keren zien gebeuren. En niet van de goedkoopste wagens. 2 jaar geleden 3 uur gedaan over 2km na een dodelijk ongeval op de snelweg. Uiteindelijk stonden er een auto of 5 met platte batterij op de linker rijstrook. Dit jaar >1 uur aanschuiven tussen Hockenheim en de Rijn brug bij Speyer. Weer enkele auto's aan de kant. Bij 1 was ADAC alleszins met startkabels in de weer.

Airco aan zou het ook niet mogen werken. Auto niet op temperatuur idem. Mijn airco staat 365/365 aan. Moderne auto's duurt alsmaar langer om op te warmen. Kijk de ADAC diepvries testen er maar op na. Mijn auto wordt bij vriestemperaturen niet volledig warm op een woon-werk traject van 16km. Gelukkig heb ik een standverwarming.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Uiteindelijk wordt je het wel opgedrongen door de overheid. Start/stop systemen zorgen voor minder uitstoot en dus een groener label. Net zoals remregeneratie. Bij mijn auto is de start/stop gewoon uit te schakelen. Dus je bent nu nog niet verplicht het te gebruiken. Ik schakel het ook uit als ik van huis vertrek, het eerste stoplicht op de route staat hoogstens 20 sec. op rood, dan mag het motortje lustig doordraaien.

Semtexx

Golden Member

Op 20 september 2019 23:34:13 schreef buckfast_beekeeper:
Start/stop zal het bij mij nooit worden. Sta een keer een langere tijd in file. Wie valt er uiteindelijk in panne? De start/stop auto's. En dan zie je aan het flauwtjes pinken van de 4 pinkers dat de batterij helemaal is suf gestart. Nu ga je natuurlijk opwerpen dat dit normaal niet kan. Toch heb ik het al een aantal keren zien gebeuren. En niet van de goedkoopste wagens. 2 jaar geleden 3 uur gedaan over 2km na een dodelijk ongeval op de snelweg. Uiteindelijk stonden er een auto of 5 met platte batterij op de linker rijstrook. Dit jaar >1 uur aanschuiven tussen Hockenheim en de Rijn brug bij Speyer. Weer enkele auto's aan de kant. Bij 1 was ADAC alleszins met startkabels in de weer.

Niet persoonlijk opvatten, maar dat heeft echt niets met het start-stop systeem te maken. Bij actief start-stop systeem start de motor vanzelf zodra de accucapaciteit te gering wordt.
Gering is daarbij absoluut niet als "kritisch" te lezen.

Denk dat jouw waarneming eerder geweest zal zijn van mensen die geen gebruik hebben gemaakt van het start-stop systeem, maar zelf de motor aan-uit zullen hebben gezet en gewacht met het contact aan.

Lees het Selbststudienprogramm van Volkswagen hier, over start-stop.
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=72…

start stop systemen zijn vaker enigsinds zelf omschakelende, bij veel korte ritten komt het dan niet in, maar ga je dan weer lange ritte rijden schakelt het wel weer aan. zeer irritant als je snel op wilt rijden overigens, dat zou via de canbus gewoon permanent uitgezet moeten kunnen worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ze zouden wat moeten bedenken, dat de motor start aan de hand van een stoplicht dat op groen springt, of de voorligger die begint met wegrijden.
Dan is ie al gestart voordat je de kans krijgt om 'm in z'n versnelling te zetten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Mijn garage zegt dat het snel weer starten bij het stoplicht zoveel extra benzine inspuiting vergt dat je minstens een minuut voor het licht heb moeten staan met de motor uit om dat te compenseren.
Als ik iets te lang moet wachten slaat de motor al automatisch weer aan als de airco aan staat, zeer irritant.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 september 2019 10:35:09 schreef Ledlover:
Ze zouden wat moeten bedenken, dat de motor start aan de hand van een stoplicht dat op groen springt, of de voorligger die begint met wegrijden.
Dan is ie al gestart voordat je de kans krijgt om 'm in z'n versnelling te zetten.

De enige ss-auto waar ik niet meteen ruzie had met het systeem was een automaat. De modellen met handversnelling zijn echt te traag met starten als je soepel weg wilt rijden. En dat terwijl je daar met een startmotor in het vliegwiel (lichte hybride) waarschijnlijk ook heel goed uit de voeten zou kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kan je dat start/stop systeem niet gewoon uitzetten? Het lijkt me ook oerslecht voor je motor.

Mijn garage zegt dat het snel weer starten bij het stoplicht zoveel extra benzine inspuiting vergt dat je minstens een minuut voor het licht heb moeten staan met de motor uit om dat te compenseren.

Ik vind dit altijd van die mooie aannames. Hoe weet je dat? Gemeten of getest?

Ik denk dat meeste autofabrikanten of anders hun ingenieurs echt wel hun best doen om een zo betrouwbaar systeem te bouwen. En als de eisen er zijn om een zo zuinig mogelijke auto te bouwen ze dat ook echt wel zullen doen.

In een modern start/stop systeem gebruiken ze dus andere startmotoren, accu's, startrelais en starterkransen dan die in auto's zonder start/stopsystemen gebruikelijk zijn. Ze gebruiken componenten die deze belasting gewoon kunnen dragen.

Ook over het brandstofgverbruik hebben ze echt wel nagedacht. Soms zo goed dat ze al weten dat ze cijfers niet gaan halen en in de uiteindelijke specs de boel vervalsen waarna ze genadeloos worden afgemaakt. Vermoedelijk durven ze dat laatste dus nu niet meer te doen.

Maar een opmerking dat startstopsystemen niet deugen omdat oudere startsystemen dat niet konden snijd niet veel hout denk ik.

Moderne auto's met al die moderne technologische dingen er in rijden echt heel erg goed in verhouding met een luxe oude oude auto. Rijd maar eens in een destijds extreem luxe Mercedes van 40 jaar oud en daarna in een moderne eenvoudige kleine Toyota of Hyundy ofzij. De oude Mercedes is dan opeens helemaal niet comfortabel meer en de simpele Toyota zal als super de luxe overkomen. Kijk ook eens naar films/documentaires. Bijvoorbeeld de opening van de velsertunnel waarbij de eerste auto's er door gingen rijden. Toendertijd rookten werkelijk alle auto's. Dus niet alleen de oude. Nee echt allemaal. De chauffeurs trouwens ook.

Dat de moderne systemen lastiger zijn om te onderhouden en repareren en aanpassen is prijs die we moeten betalen voor een stuk veiligheid, zuinigheid, beter mileu en comfort.

vergeten

Golden Member

Op 20 september 2019 23:49:34 schreef RAAF12:
Uiteindelijk wordt je het wel opgedrongen door de overheid. Start/stop systemen zorgen voor minder uitstoot en dus een groener label.

Het is maar hoe je het bekijkt:
Bij een Rit van A naar B geeft start stop minder uitstoot ter plaatse.

Per liter verstookte brandstof maakt het helemaal niets uit, uitstoot hetzelfde dus per hele tank!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 21 september 2019 14:27:02 schreef Ex-fietser:
[...]

[...]
taires. Bijvoorbeeld de opening van de velsertunnel waarbij de eerste auto's er door gingen rijden. Toendertijd rookten werkelijk alle auto's. Dus niet alleen de oude. Nee echt allemaal. De chauffeurs trouwens ook.
.

auto's rookten zeker wel, immers waren er nog geen katalysatoren aanwezig. soms heb je zo'n duur duits geval ervoor welke nogal op olie draait, dan ruik je de 70's weer. pas nog zo een ervoor gehad welke meer een mistmachine was, daar hing een rookgordijn van meters boven en langs. als die 40kmh reed, koelwater in de cylinder zo te ruiken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vind dit altijd van die mooie aannames. Hoe weet je dat? Gemeten of getest?

Ik vroeg aan die monteur waarom ik met de sleutel langer moest starten dan wanneer het met start/stop gaat, hij wist hoe dat werkte en zei dat er gewoon zoveel meer benzine ingespoten werd en had dat een keer ruw terug gerekend, de zijne zette hij ook altijd uit en ik nu ook.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 september 2019 09:26:10 schreef Semtexx:
[...]

Niet persoonlijk opvatten, maar dat heeft echt niets met het start-stop systeem te maken. Bij actief start-stop systeem start de motor vanzelf zodra de accucapaciteit te gering wordt.
Gering is daarbij absoluut niet als "kritisch" te lezen.

Denk dat jouw waarneming eerder geweest zal zijn van mensen die geen gebruik hebben gemaakt van het start-stop systeem, maar zelf de motor aan-uit zullen hebben gezet en gewacht met het contact aan.

Lees het Selbststudienprogramm van Volkswagen hier, over start-stop.
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=72…

Tussen zou moeten doen en effectief doen ligt nog een wereld van verschil. Mag ik zo vrij zijn niet alle ir. serieus te nemen? Ik heb 9 jaar een discussie gehad met een bouwkundig ir over wateroverlast op het werk. Deze overlast deed zich voor in bepaalde omstandigheden. Ik heb van dag 1 beweerd dat dit een bepaalde oorzaak had. Kon niet zijn. Uren hebben ze er aan besteed en allerlei zaken geprobeerd. Na 9 jaar hebben ze dan toch uitgevoerd wat ik vanaf dag 1 zei. Sindsdien geen enkele keer nog het probleem gehad. We zijn nu 5 jaar verder.

Start/stop is iets wat ze er bij sleuren om zogezegd zuiniger te worden. Ik stel vast dat er op dat vlak nog heel weinig gebeurd is. In 1985 reed ik met een Escort 1.6D. Verbruik <5 liter/100km. En daar werd dan in verhouding nog te snel mee gereden op de Duitse autoweg. Wat verbruiken ze vandaag?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Geen idee hier staat het https://autorai.nl/top-5-zuinigste-dieselautos-van-2018/ 3l/100km stuk zuiniger dan jouw 5l/100km :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 21 september 2019 22:21:01 (22%)

Semtexx

Golden Member

Op 21 september 2019 21:45:17 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Start/stop is iets wat ze er bij sleuren om zogezegd zuiniger te worden. Ik stel vast dat er op dat vlak nog heel weinig gebeurd is. In 1985 reed ik met een Escort 1.6D. Verbruik <5 liter/100km. En daar werd dan in verhouding nog te snel mee gereden op de Duitse autoweg. Wat verbruiken ze vandaag?

Exact hetzelfde (of meer) gebruiken ze vandaag. Met een verschil dat de auto ten opzichte van de Escort anderhalf keer zo zwaar is, en ongeveer 1/500ste van de schadelijke stoffen NOx/HC/fijnstof uitstoot, airco en stoelverwarming heeft, etc. Voor de stad vind ik start-stop zinvol, maar in auto's met automaat is het echt ontzettend irritant. In een handgeschakelde auto kan je kiezen de koppeling ingetrapt te houden en daarmee bepalen of het systeem activeert.

Ben met je eens dat tussen voorstelling en realiteit bij de ingenieurs wel eens een verschil zit. Maar het start-stop systeem is dik 10-15 jaar oud; daar zijn de kinderziektes inmiddels echt uit.

maartenbakker

Golden Member

Mee eens, behalve die laatste zin. Behalve dat ik er in alle moderne huurauto's waarin ik reed, uitgezonderd een Mercedes Sprinter (automaat en waarschijnlijk relatief zware startmotor), ruzie mee had omdat ze bij het wegrijden eerst op hun gemak gaan staan starten en het dus mijl op zeven gaat, en dat het berekenbaar nauwelijks in het verbruik helpt, is het gewoon een hopeloos slecht uitgewerkt systeem. De enige manier waarop dat goed gaat is in een lichte hybride waarmee je tijdens het starten gewoon wegrijdt. Ik wil de ingenieurs niet onderschatten en zal voor het gemak beweren dat ze dat gewoon weten maar dat er geen budget voor is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

precies wat het is, een zwaar geladen bus die bij een weg komt, even stoppen, he, ruimte om op te rijden dus mee willen rijden, maar niks motor slaat af door dat klote systeem, en je kunt weer 3 min wachten op een gaatje in het verkeer..

hetzelfde met die adblue waar een euro6 diesel mee te maken heeft, ook alleen om die uitstoot normen te kunnen halen. en dat spul moet er nogal in, 20 liter tank waar je geen 8K mee rijd. auto start ook niet als de tank te ver leeg gereden is.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 september 2019 12:14:19 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 22 september 2019 08:25:42 schreef Semtexx:
In handgeschakelde auto kan je kiezen de koppeling ingetrapt te houden en daarmee bepalen of het systeem activeert.

Zoals opgemerkt zijn er vele auto merken waarbij het start/stop mechanisme door de gebruiker is uit te schakelen. Het zit niet alleen in diesels maar ook in benzine uitvoeringen.