Kan je dat start/stop systeem niet gewoon uitzetten? Het lijkt me ook oerslecht voor je motor.
Mijn garage zegt dat het snel weer starten bij het stoplicht zoveel extra benzine inspuiting vergt dat je minstens een minuut voor het licht heb moeten staan met de motor uit om dat te compenseren.
Ik vind dit altijd van die mooie aannames. Hoe weet je dat? Gemeten of getest?
Ik denk dat meeste autofabrikanten of anders hun ingenieurs echt wel hun best doen om een zo betrouwbaar systeem te bouwen. En als de eisen er zijn om een zo zuinig mogelijke auto te bouwen ze dat ook echt wel zullen doen.
In een modern start/stop systeem gebruiken ze dus andere startmotoren, accu's, startrelais en starterkransen dan die in auto's zonder start/stopsystemen gebruikelijk zijn. Ze gebruiken componenten die deze belasting gewoon kunnen dragen.
Ook over het brandstofgverbruik hebben ze echt wel nagedacht. Soms zo goed dat ze al weten dat ze cijfers niet gaan halen en in de uiteindelijke specs de boel vervalsen waarna ze genadeloos worden afgemaakt. Vermoedelijk durven ze dat laatste dus nu niet meer te doen.
Maar een opmerking dat startstopsystemen niet deugen omdat oudere startsystemen dat niet konden snijd niet veel hout denk ik.
Moderne auto's met al die moderne technologische dingen er in rijden echt heel erg goed in verhouding met een luxe oude oude auto. Rijd maar eens in een destijds extreem luxe Mercedes van 40 jaar oud en daarna in een moderne eenvoudige kleine Toyota of Hyundy ofzij. De oude Mercedes is dan opeens helemaal niet comfortabel meer en de simpele Toyota zal als super de luxe overkomen. Kijk ook eens naar films/documentaires. Bijvoorbeeld de opening van de velsertunnel waarbij de eerste auto's er door gingen rijden. Toendertijd rookten werkelijk alle auto's. Dus niet alleen de oude. Nee echt allemaal. De chauffeurs trouwens ook.
Dat de moderne systemen lastiger zijn om te onderhouden en repareren en aanpassen is prijs die we moeten betalen voor een stuk veiligheid, zuinigheid, beter mileu en comfort.