Hallo,
Ik heb hier een tooltje om de bougievonken van mijn auto te testen.
Het heeft de vorm van een plastic potlood, met aan een uiteinde een 'grote' metalen kap, aan het andere einde een klein metalen kapje.
Ergens in het plastic zit een venstertje, waarachter een soort neonbuisje zit.
De toepassing zou zijn: houd bij lopende motor het grote metalen einde tegen een bougiekabel en op het moment dat er een hoogspanningspuls van de verdeler naar de betreffende bougie gaat licht het neonbuisje (rood) op.
Als je het ding tegen de kabel tussen bobine en verdeler zou houden idem, alleen in dat geval 4x zo vaak flitsend als bij een willekeurige bougiekabel (bij een 4-cylinder motor).
Ik weet niet hoe het werkt, maar vermoed dat het iets met inductie is.
Mijn vragen hierover:
-moet dit in principe werken?
-is de werking afhankelijk van de isolatie(waarde) van de betreffende ontstekingskabel?
-is de intensiteit van het oplichten afhankelijk van deze isolatiewaarde?
-is het belangrijk een vinger op het kleine kapje te houden (om een contact naar aarde te maken?) en kan hierdoor de werking onzekerder worden (door niet met blote voeten in een plas water te staan b.v.)
Mijn probleem met het tooltje:
-ik kan het flitsen alleen zien in het pikkedonker..
-het flitsen is niet zoals het zou moeten zijn (als mijn bovenstaande redenering tenminste juist is!): af en toe flitst het lampje, maar dan ook weer een poos niet (terwijl dat wel zou moeten, omdat de motor loopt).
Ik zou me kunnen voorstellen dat e.e.a. met de kwaliteit van de hoogspanningskabels te doen heeft (betere afscherming = geen/onzekere werking van het tooltje).
Bijvraag: is er een andere manier om te bereiken wat ik wil (hoogspanningspuls vaststellen en liefst relateren aan de tijd, zodat ik kan zien waar een defect aanwezig is)?
Ik hoop dat iemand van het forum hier iets zinnings over kan zeggen.
electronono
NB: het ding komt niet uit China.