StartStop schakeling met fotocel

Hallo iedereen,

Ik zou willen een start stop schakeling maken voor de verlichting van een paardenpiste. Voor je de piste binnenkomt, staat dus een rood/groene drukknop om de verlichting in te schakelen en te doven. Dit werkt perfect, maar wanneer je op start duwt wordt een tijdrelais bekrachtigt voor 1u, zodat wanneer je vergeet op stop te duwen de lichten toch uitgaan.

Nu zou daar een fotocel moeten tussenkomen aan de ingang, zodat de tijdsrelais iedere keer opnieuw gereset wordt naar 1u bekrachtiging.

Maar daar slaag ik momenteel niet in, bijgevoegd schema toont mijn voorlopige schakeling maar hier schakelt de verlichting ook als je aan de fotocel passeert zonder dat je op start drukt, en dat is niet de bedoeling.

Alvast bedankt voor jullie hulp
Lowie

EricP

mét CE

In serie met je fotocel een contact wat de timer stuurt zodat de fotocel alleen wat doet als de timer 'op' is? Of is dat te simpel?

dus elke keer als men door die fotocel loopt moet het licht weer 1 uur branden? zowel met in als uitlopen dus, want dat krijg je dan als men die uitknop niet bedient.

je moet het tijdrelais resetten elke keer met de bak inlopen en knop groen indrukken. dus de rode knop indrukken en weer op start drukken voor een vol uur licht. wat de lichtsluis moet doen is dus het tijdrelais resetten, een NC contact in serie met de rode knop dus. het licht gaat dan uit, dus moet met de groene knop weer handmatig aangezet worden.

als er verlichting is op de weg naar de bak, dus niet ineens helemaal donker is dat geen punt, anders niet fijn om elke keer met in EN uitlopen geen licht meer te hebben.

ik zou eerder een pir toepassen icm die groene en rode knop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Na indrukken startknop neemt kontakt 'k' het over. Aangezien de fotocel daaroverheen staat, doet 'ie nooit wat.
Je hebt een timer nodig die je kunt triggeren met een puls, anders kan het nooit werken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is het mogelijk het merk en type van de timer eens op te geven?
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
High met Henk

Special Member

Waar zit de timer in je circuit??
Is dat K1??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik gebruik dit relais
https://www.conrad.be/p/tele-e1zm10-24-240vacdc-tijdrelais-multifuncti…

in combinatie met een dubbelpolige relais om mijn 2 NO contacten te hebben.

Moet inderdaad de timer resetten als je door de 2 richtingen loopt van de fotocel, enige vereiste is dat je wel eerst op de groene knop drukte. Daarna zou je oneindig moeten kunnen 'resetten' iedere keer als je door de cel loop t binnen het uur.

Bekijk de data-sheet van je timer eens. Volgens mij heb je naast A1 en A2 ook nog B1, dit contact kan je normaal gebruiken om de timer te resetten.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

wat voor lampen hangen er achter? gasontlading doet mee 5~8 min niks meer als de voeding weg is gevallen, led echter kan daar wel tegen.

in geval van gasontlading zou je dan een extra tijdrelais van zeg 1 minuut moeten hebben, bij de lichtsluis reset blijft het licht dan nog 1 minuut aan, wordt in die tijd niet de timer herstart dan gaat het licht pas uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok zal ik eens proberen.
Zijn highbay led lampen, dus ontsteken direct.

Mvg

Arco

Special Member

Ik neem aan dat 'K' dat extra relais is?
Waar zit de timer dan, ik zie die nergens?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij 'K' staat 24V, 1h, neem aan dat dit de timer is.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ja klopt inderdaad, is fout getekend, maar K is wel degelijk het tijdrelais

Extra hulprelais heb ik niet getekend om het wat simpel te houden

highbay led lampen, het is binnen dus? ik zou overigens niet met het tijdrelais direct de ledarmaturen schakelen, teveel piekstroom voor dat contact.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja is inderdaag binnen, hangen 17 armaturen van 155W, trekt dus 11,5A.. is een relais met 20A contacten. Maar met die puls ingang zou het dus wel moeten werken?

Arco

Special Member

De startknop moet niet in serie met het relais, maar aan de 'control' input, en er moet geen houdcontact overheen.
De fotocel ook aan de control input via (in serie met) een NO kontakt van het extra relais...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 september 2019 13:51:42 schreef Arco:
De startknop moet niet in serie met het relais, maar aan de 'control' input, en er moet geen houdcontact overheen.
De fotocel ook aan de control input via (in serie met) een NO kontakt van het extra relais...

'B1' gebruiken dus.

Edit: dit is (zoals Arco ook aangaf) mss een mogelijkheid.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Oke bedankt !!
zal ik eens uitproberen

het tijdrelais van ts heeft geen functie dat deze middels B1 de timer reset. helft de functies zijn zonder de B1 input. er zijn wel tijdrelais die dit wel hebben idd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 september 2019 14:29:40 schreef Lowie95:
Oke bedankt !!
zal ik eens uitproberen

Let wel, je moet de timer ook voor de juiste functie instellen.
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 22 september 2019 14:39:19 schreef testman:
het tijdrelais van ts heeft geen functie dat deze middels B1 de timer reset. helft de functies zijn zonder de B1 input. er zijn wel tijdrelais die dit wel hebben idd.

Ofwel lees ik de data-sheet fout, ik meen hier toch een trigger input te zien.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)