Advies gevraagd: Nieuwbouw Mantelbuis t.b.v. Autolader

Inmiddels ben ik enige tijd bezig met de ontwikkeling van mijn nieuw te bouwen woning.
Hierin komt een dubbele inpandige garage. Gezien de ontwikkelingen op elektrisch rijden wil ik mijn garage voorbereiden op 2 of 3 laadplekken (potentiële punten). Hoewel ik weet dat de strijd tussen de alternatieven zoals waterstof of batterij nog niet gestreden is, heb ik nu de kans om mijn garage voor te bereiden (elektrisch dus).

De vraag waar ik nu mee loop is welke mantelbuis zal ik laten instorten. Hier op het forum heb ik ergens gelezen dat je 5x6mm2 (voldoende voor 25kW lader) mag trekken in 32mm mantelbuis (kan het topic niet meer vinden).
Echter de lader voor een tesla zit reeds op +100kW (supercharger) en ik weet niet waar het eindigt. Uiteraard ga ik geen 110mm rond leggen maar een stukje flexibiliteit zou wel fijn zijn.

Welke buis diameter zouden jullie adviseren?
(Er zijn slechts 2 bochten naar de technische ruimte, waarbij de tweede bocht een zeer grote straal kan hebben dus het trekken van de draad is geen probleem)

het probleem met die rode flex slangen is dat als deze niet strak erin ligt ( en dat is erg vaak zo ) je er niks van stugge kabel meer doorheen kunt krijgen, en ymvk kabel 5x6 is erg stug. ik zou dus zeggen, neem een 60 mm slang minimaal, de binnendiameter is immers nog ~1cm kleiner.

als je dan bezig bent, zorg meteen voor een stuk trekdraad in die buis beter als dat originele nylondraad. een stuk VD 2,5 of 4mm touw is sterk zat.

als je onder de oprit doorgaat, houd er rekening mee dat gewicht van auto's die slang platdrukt, dus niet te ondiep leggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ipv slang leggen we ook wel gewoon grijze mantel buis met 15/22,5/45 graden bochten. Misschin dat je er later ook nog datakabel in wil leggen.

RAAF12

Golden Member

dus niet te ondiep leggen.

Goed punt. En let ook op verzakkingen. Op de grond in oa. het westen des lands wordt onderheid gebouwd wegens de slappe kleibodem. Op de hoge zandgronden zal je geen last van inklinking hebben. Op betonnen heipalen nieuw gebouwde woningen kan de tuin na 10 jaar zomaar 20 cm lager liggen...

vaste 45 graden bochten in pvc buis? zou ik vooral niet doen, neem dan getrokken bochten uit 1 geheel, de zelfde welke je legt voor invoeren bij meterkasten..

tijd terug nog dik 100m 4x16 kas door 100mm slang kunnen trekken, maar t laatste stuk was pvc buis met 1x 45 graden bocht naar boven, dat was dus een fijne bocht waar de kabel niet echt doorheen wilde..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou twee mantelbuizen van 50mm of 60mm naast elkaar laten leggen. Gebruik er 1 sowieso voor je laders en houd er 1 apart voor data, gas, water, etc. wat er eventueel nog bij kan komen.

De dunne nylon trekdraad in en mantelbuis is volgens mij bedoeld om hiermee eerst een sterk trekkoord door de buis te trekken en daarmee vervolgens je kabels door te halen. Tenminste, zo heb ik het altijd gezien.

Ai, mijn excuses. Het is de bedoeling deze in te storten in de betonvloer (inpandige garage zoals in de FiPo) en dan verticaal mee te metselen in een schoonsmetselwerk muur.

Dus niks komt in de grond, alles in de beton. Het zijn dus per definitie "hard" pvc/PE leidingen als mantelbuis.
Uiteraard lopen er ook andere delen door de vloer dus heb niet alle ruimte.
Zodoende dacht ik aan 32 of 40mm pvc.

Op 22 september 2019 15:58:16 schreef T-sec:
Ik zou twee mantelbuizen van 50mm of 60mm naast elkaar laten leggen. Gebruik er 1 sowieso voor je laders en houd er 1 apart voor data, gas, water, etc. wat er eventueel nog bij kan komen.

De dunne nylon trekdraad in en mantelbuis is volgens mij bedoeld om hiermee eerst een sterk trekkoord door de buis te trekken en daarmee vervolgens je kabels door te halen. Tenminste, zo heb ik het altijd gezien.

Die liggen er inmiddels al een hele hoop getekend, echter dat is allemaal normale elec buis..

[Bericht gewijzigd door Sebastiaan06 op zondag 22 september 2019 16:01:19 (43%)

ik zie altijd dat men die draad al met de aanleg heeft vervangen voor touw, wat dan in de meterkast aan een beugel zit geknoopt voor later. de nylondraad rekt op als deze vastzit, je krijgt zonder trekdraad er amper nog iets in als de slang niet vlakligt.

2 buizen leggen is beter idd, de kosten zijn het iig niet. soms is enkele meters meer slang/buis juist handig, van meterkast naar hoek van t huis, jaren later bouw je daar weer iets aan en kun je met een stel aparte groepen zo naar de aanbouw zonder graaf of hakwerk.

ik ben ook al tegengekomen dat er diverse 100mm slangen over het plafond waren gelegd naar andere ruimten, na 20 jaar nog steeds handig als er een gestuukt plafond inzit en je anders niks meer kunt als men bijv van coax naar via utp tv kijken gaat.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 september 2019 16:05:34 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Idd gewoon een 40 mm afvoerbuis nemen..
Als het gaat in het plafond, (stukwerk of gipsplaten), kan je ook een gootje nemen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En zorg ervoor als je er een kabel intrekt dat je gelijk ook weer een touw mee trekt voor de volgende kabel over een paar jaar.
Wij leggen meestal minimaal 110 mm met eerder genoemde kleine graden bochtjes.
Wil je kleiner dan kijk eens bij wilkamp.
63 mm lijkt mij een mooie maat.
https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/711046.jpg\\

Je kunt ook deze nemen, echter nemen die wel heel veel ruimte in D=50 mm

https://www.wildkamp.nl/product/pvc-invoerbocht-90-elektra-rood-d-50-m…

https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/242298.jpg

pvc buizen van 100mm en meer gebruiken ze op t werk in de utiliteit ook, maar als daar later een 5x 185 kabel doormoet komen er geen 45 graden bochten in, maar getrokken bochten. moet er een tros utp in is het nog wat anders.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke, maar wat mag er officieel volgens de richtlijn door zo'n mantelbuis aan spanning of beter vermogen?
40 mm dia is natuurlijk mooi, maar hoeveel kW kan erdoor?

Ik kan er bijvoorbeeld 6x8mm in trekken of meer, maar wat levert dit op, oftewel waar ben ik op voorbereid (en dus wat mag volgens de nen).
In een normaal buisje mogen maar 2 2.5mm2 draden voor 230V dus hoe zit dat in dit geval?

ik zou door een buis los door de grond geen losse draden gaan trekken waar krachtstroom op komt te staan. water in die buizen geeft na verloop van tijd kortsluiting, omdat het water gaat koken in de buis door lek in de isolatie. gewoon een kabel erin trekken, die mogen wel door water heen, want dubbel geisoleerd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Echter de lader voor een tesla zit reeds op +100kW (supercharger) en ik weet niet waar het eindigt.

Als het voor die Tesla is zou ik zoiets erin leggen https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-8x25-per-meter/

Bij die Tesla superchargers met 10 laadlaatsen nabij de snelweg staat wel een apart trafohok :-)

benleentje

Golden Member

Oke, maar wat mag er officieel volgens de richtlijn door zo'n mantelbuis aan spanning of beter vermogen?

Als je zou willen mag daar ook gewoon 10kV door en aan het vermogen zit geen limiet. De mantelbuis is er enkel als doorvoer. De kabel bepaalt de spanning en het vermogen.

Waar ik je nog wel even op wil wijzen is dat een standaard huisaansluiting 1 x 35A = 8kW 0f 3 x 25A = 17.3kW is. Als je een laadpaal van 25kW of zelfs 100kW wilt zit je niet meer aan een standaard huisaansluiting en betaal je ook flink meer aan vastrecht voor de enkel de aansluiting.

Als je 25kW voor je laadpaal reken kom ik 3 fase 37A en dat is dan een 40A zekering. Ik zie helaas nergens de lengte van de kabel die is namelijk erg belangrijk voor de kabelberekening. Ik gok even 30 meter
Met een installatie automaat type C kan een 5x6mm2.

Voor 100kW = 145A >> 160A messpatroon >> 70mm2 en die is ongeveer 40mm dik.

IK zou dan ook gewoon voor 2 x 60mm buis gaan dan heb je gewoon veel meer vrijheden. Ik denk echter niet dat een 70mm2 later nog door de buis heen krijgt in iedere geval niet met mankracht misschien wel met een lier.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

100 kw snelladen ga je thuis niet redden tenzei je een hele dikke aansluiting neemt.
Stel je neemt een 3 x 35A aansluiting, wat je al een belachelijk vastrecht kost per maand dan kun je 24kwh afnemen.
Ga je auto laden met 15 kw dan hou je nog 9 kw over voor de rest van je huis.

Met die 15 kw krijg je die 100 kw accu wel vol in 8 uur. Meestal is die accu natuurlijk niet helemaal leeg en ben je met een paar uurtjes wel klaar.

Ergo neem een 40-50 of 63 mm mantelbuis en stop er een 5*6 mm2 in.
Veel dikker is de kabel van je netbeheerder meestal ook niet.

vergeten

Golden Member

Op 22 september 2019 16:00:16 schreef Sebastiaan06:

Zodoende dacht ik aan 32 of 40mm pvc.

Houd er wel rekening mee dat die maat een buitendiameter is, er gaat nog wel ±4 tot 6mm af, afhankelijk van of je dik of dunwandig neemt!

dunwandig 32mm is binnenwerks 28,5mm
dikwandig 32mm is binnenwerks 26 mm

dunwandig 40mm is binnenwerks 37 mm
dikwandig 40mm is binnenwerks 34 mm

Ik zou dus gaan voor de 40mm dunwandig als je 50mm of groter niet wilt of kan toepassen!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dunwandig HWA in de grond leggen raad ik niet aan, wordt platgedrukt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 september 2019 20:05:51 schreef benleentje:
[...]Als je zou willen mag daar ook gewoon 10kV door en aan het vermogen zit geen limiet. De mantelbuis is er enkel als doorvoer. De kabel bepaalt de spanning en het vermogen.

Waar ik je nog wel even op wil wijzen is dat een standaard huisaansluiting 1 x 35A = 8kW 0f 3 x 25A = 17.3kW is. Als je een laadpaal van 25kW of zelfs 100kW wilt zit je niet meer aan een standaard huisaansluiting en betaal je ook flink meer aan vastrecht voor de enkel de aansluiting.

Als je 25kW voor je laadpaal reken kom ik 3 fase 37A en dat is dan een 40A zekering. Ik zie helaas nergens de lengte van de kabel die is namelijk erg belangrijk voor de kabelberekening. Ik gok even 30 meter
Met een installatie automaat type C kan een 5x6mm2.

Voor 100kW = 145A >> 160A messpatroon >> 70mm2 en die is ongeveer 40mm dik.

IK zou dan ook gewoon voor 2 x 60mm buis gaan dan heb je gewoon veel meer vrijheden. Ik denk echter niet dat een 70mm2 later nog door de buis heen krijgt in iedere geval niet met mankracht misschien wel met een lier.

Bedankt, zeer duidelijk!
Dan leg ik vanuit de garage door de betonvloer 40 dunwandige PVC. Deze komt uit in de technische ruimte (in de kelder).
Mocht ik meer vermogen willen en dat komt via de netwerk aanbieder, dan kan ik met een kernboor door de wand naar buiten en het alsnog aansluiten (zonder dat ik in mijn garage lelijke dingen moet doen.

Helemaal top en bedankt voor alle antwoorden!
(En ter overvloede voor andere lezers: ik ga nergens door "aarde", alles is binnen een woonhuis met inpandige garage)

pa3gws

Golden Member

Op 22 september 2019 20:35:19 schreef testman:
dunwandig HWA in de grond leggen raad ik niet aan, wordt platgedrukt.

Het komt niet in de grond maar wordt in de beton gestort.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

tja, dat kan ik hierboven nu ook wel lezen ja :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer