Ledjes aan, maar schakelaar staat uit

Ik heb iets wat ik niet snap.

Ik heb een bouwlampje, bestaande uit een grid van LEDs. Deze is geleverd zonder stekker, maar ik had nog een stuk snoer met schakelaar over. Dit snoer kwam van een lamp die ik had weggedaan, dus leek me hiervoor wel geschikt. De oude lamp was nog halogeen en deze LED lamp is 20 watt.

Ik heb, om te testen, even het snoer met schakelaar via een kroonsteentje aan de bouwlamp vastgemaakt. Werkt perfect, veel, wit licht. Dus ik zet de schakelaar uit en pak de bouwlamp op. En de LEDs gaan opeens een beetje licht geven. Heel klein beetje, maar toch duidelijk licht.

Als ik de stekker in het stopcontact omdraai, dan gebeurd het niet. Maar anders is het volledig reproduceerbaar. Schakelaar staat uit, ik pak de lamp en hij gaat beetje aan. Hoe werkt dat? Is dat schadelijk/gevaarlijk? Moet ik eigenlijk die bouwlamp geaard aansluiten?

je schakelt enkelpolig, 50% van de tijd schakel je dan in de nul. door de lamp op te pakken komt er via jou aarde op en gaan de leds flauw oplichten door capcitieve koppeling. zet er een 2 polige schakelaar in, en als er een aardaansluiting opzit moet er ook een randaarde kabel aanzitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 september 2019 20:51:43 schreef Eloque:
Ik heb een bouwlampje, bestaande uit een grid van LEDs.

Negen van de 10 keer zijn dergelijke bouwlampen van metaal. Dat betekent dat ze geaard moeten worden. Zeker als er zo'n LED-grid in zit. Daar zijn nogal wat varianten van die er netspanning op hebben staan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bedankt voor het antwoord.

Ja. Er is de mogelijkheid om hem geaard aan te sluiten. En ja hij is van metaal.

Maar, omdat het stopcontact waar hij opzat niet geaard is, had ik dat niet gedaan. Ik begrijp dat ik hem dus gewoon geaard moet aansluiten, das simpel genoeg gedaan. Kan ik hem dan wel veilig op een ongeaard stopcontact gebruiken?

Op 22 september 2019 18:34:58 schreef Eloque:
... Kan ik hem dan wel veilig op een ongeaard stopcontact gebruiken?

Vroeger was dat veilig genoeg ja, want in keuken, badkamer, bedrijfsruimtes en buiten moest toen wel randaarde, in slaapkamers en woonkamers niet.

Tegenwoordig is alles geaard, in oude huizen zoek je het zelf maar uit ;)

Arco

Special Member

De aarde is voor de veiligheid, de leds kunnen dan nog steeds flauw gaan branden door capacitieve koppeling. Kan verder geen kwaad.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Leuk voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=_bgUy6zA0ts

[Bericht gewijzigd door KGE op zondag 22 september 2019 21:25:18 (47%)

Op 22 september 2019 19:11:10 schreef K7Jz:
[.... Kan ik hem dan wel veilig op een ongeaard stopcontact gebruiken?..]

Vroeger was dat veilig genoeg ja, want in keuken, badkamer, bedrijfsruimtes en buiten moest toen wel randaarde, in slaapkamers en woonkamers niet.

Tegenwoordig is alles geaard, in oude huizen zoek je het zelf maar uit ;)

Dat kan wel, maar je moet hem wel gebruiken in dezelfde ruimte waar dat ongeaarde wandcontactdoos zit. Dus niet de stroom van je bouwlamp uit de huiskamer halen en de lamp in de doucheruimte gebruiken.

Shiptronic

Overleden

Het kan helpen om de stekker in het stpcontact 180° te draaien.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.