Mastec power led driver vervangen

Ik heb de volgende led driver gevonden op de site van Mean Well.
Het gaat om type: pcd-40-700B.
Kan iemand mij vertellen of dit de juiste driver is die ik nodig ben?

Arco

Special Member

Als alle leds in serie staan is die goed ja...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alle leds staan in serie. De originele led driver had als maximum 30 Watt. Deze is 40 Watt. Dat geeft verder toch niks voor de werking?

Arco

Special Member

Nee, is alleen maar beter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien een gekke vraag, maar bij de driver staat 34-57 V.
De leds worden toch stroomgestuurd?
Dus de 0,7 A regelt de spanning naar de Led's?

Het betekent dat die driver binnen die grenzen van de spanning 700 mA (0,7 Ampère) kan uitsturen. Daarbuiten kan dat wel eens misgaan.

De driver zal telkens proberen die stroom constant te houden, dus de spanning neemt automatisch een bepaalde waarde aan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ok dank voor je duidelijke uitleg.
Wat me wel opvalt bij deze drivers is dat ze behoorlijk groot van formaat zijn. Zijn ze ook in b.v. mini-uitvoering van Mean Well. Maar dan wel met dezelfde specs?

Dat komt omdat Meanwell over het algemeen ook heel wat deugdelijker apparatuur maakt dan de gemiddelde bouwmarkt-LEDdriver.

Punt 2 is dit: 'Built-in active PFC function' staat er bij die PCD-40 (die 700B kan ik bij Meanwell niet vinden). Dat is een extraatje om blindvermogen tegen te gaan.
Het zou best kunnen dat zo'n bouwmarktdriver dat niet aan boord heeft en dat scheelt wel wat ruimte op de print.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik heb de driver overigens bij Conrad besteld.
Het is voor een plafondlamp, dus de inbouwdiepte is helaas beperkt.
Hij kan z'n warmte gelukkig wel kwijt omdat de behuizing van de lamp
van uluminium is. Je hebt gelijk m.b.t. de bouwmarkt drivers. Dit is vaak goedkoop spul met beperkingen. Dan maar liever iets meer betalen...

Hallo
Ik heb een beetje het zelfde probleem.
Echter branden de LED's nog wel, maar gaan deze na een tijdje fluctueren.
Dus gaan ze langzaam zachter branden en dan weer wat feller en dat de hele tijd. Best irritant.

Ik heb er een dimmer tussen zitten (die zat er altijd al tussen) , en heb deze al vervangen, maar nog steeds hetzelfde effect.

Mijn vermoeden is dus dat de driver niet meer helemaal lekker is en wil deze gaan vervangen.

Vraag 1) Klopt mijn stelling dat de driver kapot is ?
Vraag 2) is dit de juiste vervanger ? meanwell PCD-40-700B ?

Alvast bedankt.

Arco

Special Member

1) Zou kunnen. Kan ook dat er leds gammel zijn.
2) Da's wat moeilijk zeggen als we niet weten wat voor leds je hebt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

tja, leds die dimmen en aan/uit gaan hoeft niet zeker de driver te zijn, leds in serie hoeft er maar 1 gaar te zijn.

tijd terug ook een armatuur gehad, was volgens 3 man de driver van stuk, nou nee, 1 led had er 31V over staan. de led doorverbonden zodat de rest weer werkte, immers was de driver een stroombron. ding was te oud om nog eenzelfde led te vinden zonder kleur en vermogen verschillen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@arco:

1)
hmm ... gammele led's hoe kom ik daar achter? ze branden allemaal gewoon goed, zie geen verschil in lichtopbrengst oid.

2) het zijn 3 spotjes met elk 3 LED's er staat op 7,5 watt (neem aan dat dat per armatuur is?

daar kom je achter door te meten per ledspot als de boel knippert. of bij de driver meten, met knipperen zou de spanning dan oplopen ipv zakken. in 1e geval led gaar, in 2e geval driver gaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer