Offline video deurbel met bestaande ding dong

Hallo,

Ik was van plan een offline video deurbel (dus met aparte monitor, niet via Internet) te kopen. Offline vanwege privacy.
Een extra eis is dat ik mijn bestaande mechanische ding dong wil blijven gebruiken. Ik wil de deurbel ook horen als ik niet in de huiskamer ben.

Tot mijn verbazing is zo'n deurbel niet te vinden. Zo moeilijk kan het niet zijn. Een tweede potentiaalvrij contact op de beldrukker voldoet al.

Misschien heb ik hem gewoon niet gevonden. Iemand een idee?

Vast dank voor de moeite!

Hans

Via je eigen lokale wifi is waarschijnlijk beter te vinden. Als er niet via een website configuratieloze app wordt gewerkt is privacy goed te borgen.

veel van die goedkope videobellen hebben idd geen potentiaalvrij contact aan boord. de duurdere wel, maar dan zet je er een extra relaismodule bij doorgaans.

https://www.bticino.be/sites/default/files/Documentatie/Brochures/NL/P…

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 september 2019 10:43:42 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Als er niet via een website configuratieloze app wordt gewerkt is privacy goed te borgen.

Zolang je je eigen WiFi vertrouwt... Je hebt maar 1 gecompromitterd 'ding' nodig op je DMZ. Geen goed plan dus.

Is er wat mes met een klein relais parallel aan de ding-dong die er nu hangt? Dan ben je er ook...

Is er wat mes met een klein relais parallel aan de ding-dong die er nu hangt? Dan ben je er ook...

Ik weet niet of er wat mis is met een relais parallel. Zou ik moeten proberen. Het grootste probleem is meestal het netjes inbouwen. Een relais mag er niet uitzien als een relais van mijn vrouw...

vergeten

Golden Member

Op 22 september 2019 14:02:53 schreef Jochiehans:
Een relais mag er niet uitzien als een relais van mijn vrouw...

Als je vrouw er dan maar uitziet als vrouw :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

heb weleens een printje gebouwd wat een relais schakelde op de speaker van de bel, via een optocoupler. dat printje kan direct een tringbel of dingdong schakelen, maar hier werden er draadloze gongen mee aangestuurd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Tsja... Met een beetje mazzel loopt je belkabel via de meterkast. Dan kun je daar relais knutselen. Als het bij de voordeur moet... Dan zou het zomaar iets ingewikkelder kunnen worden - met name wat kabelwerk betreft.

Aan de andere kant... draadjes moet je toch trekken voor je camera. Eentje meer of minder maakt ook niet meer uit.

Ik weet niet wat het beeld is wat je vrouw van een relais heeft. Je zou eens met een forse magneetschakelaar aan kunnen komen. De reactie afwachten en dan zeggen 'ik ga wel op zoek naar wat kleiners'. Wat wij onder een relais verstaan is dan waarschijnlijk wel goed :).

kabels trekken? een videobel werkt gewoon met 2 draden tegenwoordig, gewoon busgestuurd. die 2 draden heb je bij de oude drukker al zitten lijkt me zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

*Iets* zegt me dat TS z'n display niet op de plek van de bestaande ding-dong wil hebben :+.

Op 22 september 2019 16:13:42 schreef EricP:
*Iets* zegt me dat TS z'n display niet op de plek van de bestaande ding-dong wil hebben :+.

de gong zit nu zeer wrs hoog in de gang. dat wordt toch al draad trekken dan, ik doelde meer op de beldrukker.

met wat geluk zit er een buis of aan de andere kant staat een kast oid om t spul weg te werken. evt langs de thermostaat hangen, zo naar de cv ketel en vandaar naar de meterkast via coax of telefoonleidingen van de verdieping.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ben heel dankbaar voor alle reacties/suggesties. Elektronisch krijg ik het wel voor elkaar. Maar eigenlijk begrijp ik niet dat zoiets niet op de markt is.

Dus mijn echte vraag blijft: bestaat het niet of vind ik het niet?

Op 22 september 2019 11:02:39 schreef EricP:
[...]Zolang je je eigen WiFi vertrouwt... Je hebt maar 1 gecompromitterd 'ding' nodig op je DMZ. Geen goed plan dus.
..

Een beetje serieus én goed ingesteld apparaat is echt niet veiliger of onveiliger dan je gemiddelde Windows, Apple of Android toestel.
En dan nog, bijna alles loopt over https:// tegenwoordig.

@Jochiehans, zou je een RaspberryPi overwegen? Eén pin voor de drukker, een pin die je gong aanstuurt. Je eigen OS erop met 'webcam'. Scherm kan er ook meteen op of via een stream naar een ander device. Dit kan via wifi en tablets óf helemaal off-the-grid al dan niet met een toegewijd netwerksegment of lange HDMI kabel.

EricP

mét CE

Een beetje serieus én goed ingesteld apparaat is echt niet veiliger of onveiliger dan je gemiddelde Windows, Apple of Android toestel.

Klopt. Daarom hier ook geen windhoos, crapple of google zooi.

En dan nog, bijna alles loopt over https:// tegenwoordig.

Wat wil je daarmee zeggen? Als er iemand een device binnen je DMZ heeft, heeft-ie daarmee ook de camera - die dingen zijn bijna per default 'lek' of 'stuk' anno 2019 (en de 10 jaar daarvoor). https of niet.

@Jochiehans, zou je een RaspberryPi overwegen? Eén pin voor de drukker, een pin die je gong aanstuurt. Je eigen OS erop met 'webcam'. Scherm kan er ook meteen op of via een stream naar een ander device. Dit kan via wifi en tablets óf helemaal off-the-grid al dan niet met een toegewijd netwerksegment of lange HDMI kabel.

Het idee is niet zo verkeerd. Maar die hapklare deurbel is vast makkelijker en goedkoper dan een zelf-knutsel. Mocht die Pi een keer onderuit gaan, dan doet je deurbel het ook niet meer.

een pi voor een deurbel, overdrijven kan hier dus nog steeds :P

als gezegd bestaan die videobellen wel met extra contact, de link die ik gaf bevat een kit waar een contact voor bijv licht opzit. de duurdere merken hebben sowiso wel een optie voor een contact, en je hebt altijd nog het oplichtende lcd scherm in de bel waar je een extern relais mee kunt sturen, backlights zijn led tegenwoordig en krijgen direct voeding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 september 2019 21:03:45 schreef testman:
een pi voor een deurbel, overdrijven kan hier dus nog steeds :P

als gezegd bestaan die videobellen wel met extra contact, de link die ik gaf bevat een kit waar een contact voor bijv licht opzit. de duurdere merken hebben sowiso wel een optie voor een contact, en je hebt altijd nog het oplichtende lcd scherm in de bel waar je een extern relais mee kunt sturen, backlights zijn led tegenwoordig en krijgen direct voeding.

Heb ik inderdaad gezien. Nog bedankt voor die link. Maar het wordt wel heel erg prijzig heb ik gezien. dat is nu ook weer niet de bedoeling.

En ik heb inderdaad een Pi overwogen maar dan heb ik weer het probleem dat het netjes ingebouwd moet worden.

Dus uiteindelijk is mijn conclusie dat ik een kant en klaar ding wil hebben en omdat ik een Nederlander ben niet te duur natuurlijk.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Op 22 september 2019 21:03:45 schreef testman:
een pi voor een deurbel, overdrijven kan hier dus nog steeds :P.

Kost maar vier tientjes en het is een mooi leer- en hobbyproject.

Op 22 september 2019 21:20:20 schreef ohm pi:
[...]Kost maar vier tientjes en het is een mooi leer- en hobbyproject.

en zolang het niet op zijn vrouw lijkt is iedereen happy :p

Op 22 september 2019 21:03:45 schreef testman:
een pi voor een deurbel, overdrijven kan hier dus nog steeds :P

...

Op 22 september 2019 21:20:20 schreef ohm pi:
[...]Kost maar vier tientjes en het is een mooi leer- en hobbyproject.

Pi Zero W €15. Overdrijven? Je hebt wifi, HDMI, usb voor speaker/microfoon. Ga er maar eens aan beginnen met een Arduino.

Op 22 september 2019 20:46:06 schreef EricP:
[...]Klopt. Daarom hier ook geen windhoos, crapple of google zooi.[...]Wat wil je daarmee zeggen? Als er iemand een device binnen je DMZ heeft, heeft-ie daarmee ook de camera - die dingen zijn bijna per default 'lek' of 'stuk' anno 2019 (en de 10 jaar daarvoor). https of niet.[...]Het idee is niet zo verkeerd. Maar die hapklare deurbel is vast makkelijker en goedkoper dan een zelf-knutsel. Mocht die Pi een keer onderuit gaan, dan doet je deurbel het ook niet meer.

Nou je ziet wel beren op de weg. Wij zetten hier soms de bel uit en vergeten het dan, nou iedereen die echt iets nodig heeft of kwijt wil die klopt wel even hoor.

Ja misschien is alles wel te hacken, maar dat is een offline DECT set dan ook! Als je je best doet met VLANs, goeie camera van een Amerk met goeie wachtwoorden en filters dan lijkt me niet dat er een team van hackers dagenlang op je intercom los gaan.

Als de drie allergrootste tech bedrijven niet goed genoeg zijn dan houdt het wel een beetje op ja. Wat draai je wel? Ik hoop OpenBSD of OpenVMS?

EricP

mét CE

Pi Zero W €15. Overdrijven? Je hebt wifi, HDMI, usb voor speaker/microfoon. Ga er maar eens aan beginnen met een Arduino.

Waarom zou je het überhaupt zelf maken als het voor weinig volledig functioneel te koop is? De camera moet er nog bij. Het moet nog in een housing. Er moet nog een eind HDMI kabel bij. Je hebt een voeding nodig. Je hebt een display nodig. En als je erg goed bent, dan krijg je het in een werkdag gebouwd en werkend.
En dan ga je echt volhouden dat het 'goedkoper' is dan iets werkends uit de winkel (waarbij je zowel voor de Pi als voor hetgeen je uit de winkel trekt toch dat relaitje nodig gaat hebben...)

Nou je ziet wel beren op de weg. Wij zetten hier soms de bel uit en vergeten het dan, nou iedereen die echt iets nodig heeft of kwijt wil die klopt wel even hoor.

Ik wil er gewoon niet over nadenken. Da's net zoiets als een bel op batterijen. Ding moet het gewoon doen zonder ingebouwd onderhoud.

Ja misschien is alles wel te hacken, maar dat is een offline DECT set dan ook!

Daar moet je toch echt lokaal voor zijn. Je hebt duidelijk geen enkel idee waar je het over hebt.

Als je je best doet met VLANs

De gemiddelde 'thuis router' weer niet eens wat dat is. De gebruiker trouwens ook niet. En dan is nog steeds de vraag hoe betrouwbaar dat is...

goeie camera van een Amerk met goeie wachtwoorden en filters dan lijkt me niet dat er een team van hackers dagenlang op je intercom los gaan.

Dus een paar honderd euro uitgeven voor een (in jouw ogen) 'goede' camera, terwijl je het zonder gedoe met WiFi enzo ook gewoon kunt kopen. Right!
Daarnaast ken jij ongetwijfeld search engines als shodan. JE hoeft er helemaal geen dagen op los.

Als de drie allergrootste tech bedrijven niet goed genoeg zijn dan houdt het wel een beetje op ja.

Dat is nou juist het probleem. Heb je je wel eens in hun business model verdiept? Een stuk aangevreten fruit is niet van jou, dat blijft van de maker. Jij mag het alleen gebruiken. Choochel heeft maar 1 doel: zoveel mogelijk informatie verzamelen. Het laatste stabiele wat microsoft gemaakt heeft was DOS 6.22. Daarnaast graait die er inmiddels ook lustig op los met 'diagnostics'. En in 1 van die bedrijven zou je dan vertrouwen moeten hebben? Doe gewoon maar niet.
Veesboek is ook een groot bedrijf. En daarmee zou ik ze met mijn data moeten vertrouwen? Onder welke steen heb jij geleeft?

Wat draai je wel? Ik hoop OpenBSD of OpenVMS?

Close. Er hangt gewoon vrijwel niks aan internet tenzij dat noodzakelijk is - voor een browser en mail tool bijvoorbeeld :). Een deurbel, koelkast of thermostaat hoeven helemaal niet online, dus doe gewoon maar niet. En die ene machine die zo nu en dan online is draait een linux variant.

Maar goed... TS snapt dat hele verhaal al. Nu alleen z'n contactje nog.
Ik denk dat TS het wel goed gezien heeft: het zit er gewoon niet op. De bel maakt toch zelf al herrie? Een enkeling zal er wel over nagedacht hebben. En die past (blijkbaar) z'n prijskaartje aan.

Op 23 september 2019 00:22:01 schreef K7Jz:

Op 22 september 2019 20:46:06 schreef EricP:
die dingen zijn bijna per default 'lek' of 'stuk' anno 2019 (en de 10 jaar daarvoor).

Nou je ziet wel beren op de weg.

Eric overdrijft wel eens, maar hier ben ik het met hem eens. Waarbij uit Eric z'n statement ik destilleer dat de kans op een lek in zo'n ding "bijna 100% is", wil ik stellen dat het 100% is.

Aan de hoeveelheid bugs die gevonden worden kan je zien dat er "gemiddeld" in zo'n ding nog 10-20 bugs zullen zitten (mijn schatting). De kans dat er dan nul in zitten is dan nihil.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 september 2019 08:41:54 schreef rew:
[...]Eric overdrijft wel eens, maar hier ben ik het met hem eens. Waarbij uit Eric z'n statement ik destilleer dat de kans op een lek in zo'n ding "bijna 100% is", wil ik stellen dat het 100% is.

Aan de hoeveelheid bugs die gevonden worden kan je zien dat er "gemiddeld" in zo'n ding nog 10-20 bugs zullen zitten (mijn schatting). De kans dat er dan nul in zitten is dan nihil.

Moet je naar absolute perfectie streven? EricP zegt ook dat DECT lokaal en dus veiliger is, ja totdat de DECT/IP telefoon van de buren wordt gehackt of de PC met RTL2832 tunertje.

Een babyfoon met standaard wachtwoord: dom
Die camera 's deze week in het nieuws, in je huis: tja, tricky.
Een Axis camera met intercom functie, voor je voordeur, een goed wachtwoord, geen portforwards, geen 'myaxiscam.com' website, etcetera: lijkt mij goed te overzien...

Ja je kan natuurlijk ook in een ondergrondse bunker gaan wonen en alles via een luchtsluis laten bezorgen. Niet online besteld natuurlijk ;)

ga met een tracer over een telefoon rangeerpaneel en je kunt zo gesprekken horen.. dicht is niks, en wat bedijven al niet lekken of data verkopen zoals banken dat ook al doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Moet je naar absolute perfectie streven? EricP zegt ook dat DECT lokaal en dus veiliger is, ja totdat de DECT/IP telefoon van de buren wordt gehackt of de PC met RTL2832 tunertje.

Je geeft elke weer heel duidelijk aan dat je geen ene moer van beveiliging begrijpt.
IP telefoon is vragen om ellende. DECT is in zoverre veiliger dat JIJ niet bij mijn niet bestaande DECT komt. Je zult toch op zeg 100-500m hier vandaan moeten zijn. Daarmee is vrijwel 100% van het 'dreigingvlak' reeds afwezig.

Een babyfoon met standaard wachtwoord: dom

Vroeger hadden we gewoon een babyfoon met een draadje. Werkte vlekkeloos, geen zorgen om beveiliging en als je bij de buren zat, dan was het raam open, draadje erdoor, raam dicht.

Een Axis camera met intercom functie, voor je voordeur, een goed wachtwoord, geen portforwards, geen 'myaxiscam.com' website, etcetera: lijkt mij goed te overzien...

Je snapt dus nog steeds niet dat in deze context passwords helemaal niet relevant zijn. Die heb je niet nodig bij brakke software... Geen port forwards? Ook die heb je niet nodig als je eenmaal binnen bent. Danwel via de brakke 'experiabox' of hoe het beest nu of over 5 jaar mag heten.

Het is altijd een overweging tussen 'winst' en 'risico'. Ik zie geen enkele winst aan iets via IP. DUS is elk risico er een teveel. Basis van elke zakelijke beslissing, en elke (security) audit: winst (zo je wilt: belang) en kosten (zo je wilt: risico)...

Maar goed... TS heeft nog steeds z'n contactje niet...

alsof je dichtbij moet zijn om je vaste kpn lijntje af te luisteren, een provider centrale is ook gewoon van buitenaf te bereiken, een lijntje omzetten wordt allang van buitenaf gedaan. nog een paar jaar en je vaste lijntje is tot je huis een voip lijn, nu gebeurt dat pas verderop in het netwerk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer