ontstoringscondensator

Hallo.

De ontstoringscondensator van een siemenens conbimagnetron HF76140/01 is defect en niet meer voorradig.
Hij werkt wel als ik hem zonder ontstoringscondensator aansluit.
Mijn vraag is of het ook problemen geeft?

Strikt genomen is die condensator wel nodig, zonder komt hij waarschijnlijk niet door een EMC keuring.

Het apparaat zal zonder die condensator prima werken, en als je er zelf geen last van hebt (storing op de radio bijvoorbeeld), en je hebt geen zendamateur als buurman, zul je het verschil ook nooit merken.

Ik zou hem dus gewoon weglaten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Samengevat: ja, het geeft problemen. Storing op de radio, dat is inclusief wifi, telefonie, enz. dus niet alleen 'ouderwetse' radiotoestellen.

Wat voor type zat erin? Als je advies nodig hebt over wat erin kan, feel free to ask.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Of post een foto van de defecte condensator.

Allemaal bedankt.
Als bijlage nog een foto.

Hugo Welther

Moderator

Dat is een netfilter met als onderdelen erin o.a. condensatoren.
Soortgelijk is gewoon te koop.

Bijv: https://www.eijlander.nl/netfilter-overspannings-filter/fl3600-netfilt…

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 18 september 2019 09:59:39 (42%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hallo,Hugo.
Kan hij zonder dit onderdeel naar behoren werken?

[Bericht gewijzigd door simonsf op donderdag 19 september 2019 08:58:11 (12%)

Anoniem

Op 17 september 2019 22:07:25 schreef SparkyGSX:
Strikt genomen is die condensator wel nodig, zonder komt hij waarschijnlijk niet door een EMC keuring.

Rijd jij niet met gladde banden enkel om door de keuring te raken? Het is ook niet echt een keuring, tenminste niet voor die categorie van toestellen. De fabrikant moet onder andere verklaren dat zijn apparaten voldoen aan de EMC richtlijn en dat kunnen aantonen.
Het gaat er in lekentaal om dat een elektrisch apparaat niet te gevoelig mag zijn voor elektromagnetische beinvloeding door een ander en ook zelf een ander apparaat niet mag beschadigen of de goede werking verstoren. Die keuring zoals je het noemt is enkel bij import of verkoop. Wat niet wil zeggen dat je geen ellende kunt krijgen als je jezelf of de buren stoort.

Zo'n netfilter heeft geen functionaliteit, maar verhindert dat je magnetronoven de andere apparaten in de buurt kan verstoren.
Dus als je kan vervangen, zoniet zal de oven wel werken, maar mogelijk vanalles verstoren in de omgeving. (Hee, dat internet gaat traag rond etenstijd, en ik zie blokjes op tv)

.
Ik zou hem dus gewoon weglaten.

Simonf,
Dat is je eigen beslissing, net zoals rondrijden met een bromfiets met een gaatje in de knalpot. Hij rijdt prima maar veroorzaakt mogelijk wat overlast.

Op 17 september 2019 22:07:25 schreef SparkyGSX:
... en je hebt geen zendamateur als buurman...., zul je het verschil ook nooit merken.

De opmerking over zendamateurs mag je eigenlijk vergeten. Het was vooral om te laten horen dat ze er nog zijn :-)
In Be+Ne zijn vermoedelijk minstens 15 miljoen magnetronovens en een veelvoud daarvan aan smartphones, wifi, internet ,afstandsbedieningen, tv's en noem maar op.
Het aantal actieve amateurs valt daarbij in het niet.
En als je toch naast zo'n witte raaf woont zal de storing veroorzaakt door je oventje vermoedelijk het minste van je zorgen zijn :-)

Het netfilter weglaten bij magnetrons is een zeer slecht idee!

Magnetrons werken op een frequentie van 2,45 GHz en laat dat nu net in de buurt van de WiFi band liggen.
Magnetronbuizen zijn niet altijd even stabiel en kunnen doorsputteren op andere frequenties.
Zoek maar eens op "storing wifi magnetron"

Mag ik het samenvatten:

* ontstoring is om overlast voor anderen te voorkomen. Het ding werkt wel, maar kan overlast veroorzaken zonder de condensator.

* Het exacte type doet er niet zo veel toe. Er zijn zat vervangers te verkrijgen die dezelfde functie hebben.

* Het is nu ook weer niet zo belangrijk dat je het ding niet kan gebruiken, maar ik zou wel "rustig" op zoek gaan naar een vervanger.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 23 september 2019 08:53:15 schreef Brainbox:
Het netfilter weglaten bij magnetrons is een zeer slecht idee!

Magnetrons werken op een frequentie van 2,45 GHz en laat dat nu net in de buurt van de WiFi band liggen.
Magnetronbuizen zijn niet altijd even stabiel en kunnen doorsputteren op andere frequenties.
Zoek maar eens op "storing wifi magnetron"

Ik betwijfel of het netfilter veel bijdraagt aan het onderdrukken van
signalen op 2.45 GHz. En de ongewenste frequenties zullen ook wel niet in de hele lage banden liggen. Het gesputter, schakelen en de elektronica kunnen natuurlijk ook wel storing veroorzaken en daarvoor is het filter bedoeld. Niet voor de 2.45GHz.

Ik heb het ooit gemeten in een anechoische ruimte ivm vragen over de veiligheid van dergelijke ovens en hoeveel ze lekten. Een aantal nieuwe en gebruikte ovens gemeten en het effectief uitgestraald vermogen op 2.45 GHz was hoogstens zo'n 17 dBm, hetzij 50mW.
Goed nieuws voor de huismoeders, want veel te laag om schadelijk te zijn of brandwonden op te lopen.
Minder goed voor de wifi en bluetooth gebruikers want dat ligt ongeveer in dezelfde orde van hun vermogen.
Het vermogen wordt via een hoornantenne of dergelijke in de metalen kookruimte gestraald. Slechts een heel klein deel ontsnapt
langs achteren door de ventilatieopeningen en naar de elektriche onderdelen die nog eens door de metalen kast afgeschermd worden van de buitenwereld. Ook het deel wat via het netsnoer zou uitgestraald kunnen worden is erg klein en het is niet bepaald een netfilter met eigenschappen voor dergelijke superhoge frequenties. Die houdt meer de storing van de elektronica en het schakelen tegen.

De meeste 2.45 GHz straling ontsnapt nog langs de deuropening. De deurspleet is om praktische redenen niet echt sluitend zoals een mescontact.
Maar maakt gebruik van het lamda/4 stub principe. Een open lijnstuk van die lengte vormt een kwartgolflengte verder een kortsluiting.
Al met al is een radiofrequent apparaat dat honderden Watts produceert en maar 0.05W uitstraalt niet zo slecht.

Zelf vind ik het niet zo erg dat rond etenstijd de wifi wat minder gaat. Als moeder de vrouw (of vader de man) rond die tijd wat minder oeverloos kletst en fototjes uitwisselt op sociale media is er meer kans dat het eten eens niet aangebrand is. :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ach, wat hindert het als de wifi het niet zo goed doet.. ik ben dan tóch aan het koken! :)

Ik vind het principe van die kwartgolf-'ril' in de deur trouwens meesterlijk gevonden. Mijn allereerste microgolfoven, een Siemens, had dat nog niet: daar zat nog 'fahnestock' rond de deur. Het werkte wel goed, maar niet eens beter dan die moderne oplossing.

2,45 GHz ligt niet zozeer 'dicht bij de wifi-band', maar er middenin.

Ik merk in werkelijkheid bij mij thuis trouwens geen verschil in wifi-prestaties met en zonder microgolf in werking, maar dat kan natuurlijk ook wat over mijn activiteit op wifi zeggen. :o

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Ik vind ook dat die kwartgolf afsluiting een goede vondst is. En idd, er ontsnapt altijd wel een klein beetje bij zulke vermogens.
Maar de effectiviteit van zo'n kwartgolfsluiting is opmerkelijk goed.
Het stralingsverlies is in de orde van 0.005%

wifi is gevoelig voor analoge toepassingen met continue draaggolf. zodra de ontvanger een draagolf opmerkt, ongeacht de modulatie of data is het kanaal bezet. Tenzij het een wifisignaal betreft, dan modereert het accesspoint.
In kantoorgebouwen en appartementen gaf dat nogal eens problemen.
Nu er een tweede wifiband is op 5GHz, en de moderne software ook wel één en ander zal opvangen is het mogelijk wat minder hinder, ik heb er tegenwoordig geen zicht meer op.
Veel analoge toepassingen op 2.45 GHz zoals camera's hebben ook plaats geruimd voor het digitale spread spectrum wifiprotocol. Dat belast ook wel een kanaal, maar niet 100% zoals een analoog signaal.

Ik heb echter nooit anders geweten door de jaren heen , dan dat elke onvergunde radiotoepassing bedoeld voor het grote publiek na een tijdje problematisch wordt omdat iedereen het voor alles wil gebruiken vanwege het gemak van draadloos. En dan moet men noodgedwongen uitwijken naar een andere (hogere) band.