Weerstand buitenspiegelglas

De verwarming van mijn beide buitenspiegels (MB 203) doen het niet meer. Bij alle 2 is de gemeten weerstand tussen de 450 en 465 ohm. Ik kan nergens de juiste waarde vinden. Maar voor een 12 V installatie lijkt mij dit toch wel een beetje aan de hoge kant. Weet iemand wat de normale weerstand behoort te zijn?

Met vriendelijke groeten, Kees

0.3 watt is wel wat weinig lijkt mij.
Ik zie hier op conrad een 15w staan. Maar daar staat een oppervlakte temperatuur van 100 graden bij, dat lijkt mij dan weer overdreven....

RAAF12

Golden Member

https://www.alibaba.com/product-detail/fangsun-electric-heating-elemen…
Defrosting time less than 7min, operating environment -40 degrees~80 degrees

Idd 15Watt dus ongeveer 1A bij 12V Die spiegels worden geen 100° in de praktijk worden ze net voldoende warm om een beslagen spiegel of ijsvorming te voorkomen. Vaak zit er een NTC in het circuit die de verwarming alleen inschakelt als het buiten koud is.
Educatief, wat de weerstand ongeveer is kan je hier berekenen (met dank aan Arco)

Shiptronic

Overleden

Volgens mijn zit er geen NTC in, maar is het materiaal zelf NTC. en dus zelf regulerend.

Even in de diepvries en oven leggen en dan nogmaals meten.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 22 september 2019 21:40:10 (26%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

kan een kabelbreuk zijn in de spiegels, bij spiegels die meedraaien met de deur niet zeldzaam, en zelf inklappende spiegels ook niet.. meen dat die verwarming weleens last krijgt van het vocht buiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 22 september 2019 21:39:24 schreef Shiptronic:
Volgens mijn zit er geen NTC in, maar is het materiaal zelf NTC. en dus zelf regulerend.

Je bedoeld PTC neem ik aan.

vergeten

Golden Member

Heb hier de spiegelverwarming van een opel corsa, en die meet 12,2 Ω bij een omgevingstemperatuur van 20,8°C
Weet nog niet of een hogere/lagere temperatuur daar noemenswaardig wat aan veranderd.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Dat zou wel kloppen, zijn meestal iets van 8...15W

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Zijn die dingen van Conrad niet gewoon een lang printspoor op Mylarfolie?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Je zou, als noodoplossing, een dikke weerstand in de behuizing kunnen maken..Die kunnen ook lekker warm worden..
Ik heb zoiets wel eens gedaan om boven in de antennemast een print condensvrij te houden.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 23 september 2019 09:48:04 (29%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Met als gevolg een barst in het midden als het weer weer winterkoud wordt!

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 23 september 2019 13:12:55 (62%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb een nieuwe aangeschaft. Deze heeft bij 20°C een weerstand van 7.1 Ohm. Uitgaande van 12V zal het opgenomen vermogen rond de 20W liggen met een stroomwaarde van ongeveer 1.7A. Probleem opgelost. Nog bedankt voor jullie reacties.