Beginners vraag: volledige slag van trimmertje

Dit topic is gesloten

Beste CO'ers, nog een vraag.

Als je de 3 pinnen van je trimmertje zo aansluit. Kun je dan nog steeds de volledige slagen gebruiken ? Of maar de helft?

Het is een blauw multiturn trimmertje met koperen schoefje rechtopstaand.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
bprosman

Golden Member

Aansluiten heeft geen invloed op het aantal slagen.
Die "helft" is gewoon een tekenwijze.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 21 september 2019 12:17:17 (28%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En als je hem horizontaal flip-flopt, heeft dit dan invloeding op links of rechtsom draaien?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
bprosman

Golden Member

Linksom of rechtsom draaien heeft alleen invloed hoe je hem aansluit.
Dus of je aansluit :

1-2 3

of :

1 2-3

Zie datasheet.

Bourns 3296.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Je stelt de weerstand in, vanaf het "hete"punt tot aan de loper... In principe kan je die derde aansluiting gewoon los laten.

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 21 september 2019 13:15:17 (31%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Kruimel

Golden Member

Ware het niet dat je 'failure mode' dan verandert van "veel te grote ruststroom" naar "instantane vernietiging van de uitgangstrap". Anywayz, je moet zelf even kijken naar welke aansluiting de potmeter loopt als je links- en rechtsom draait. Meestal staat dit ook wel op de potmeter, dan staat er iets als "CW" (clockwise) bij één van de aansluitingen van de pot.

edit:

Deze "volwassen" 10-slagen potmeter toont in het plaatje hoe hij draait als je hem met de klok mee draait. Verraderlijk is hier dat pin '2' de linker pin is, dus daar zal je op moeten letten als je bezig gaat. Je ziet hier dat ik de draden ook niet juist heb aangesloten met rood aan de "koude" kant van de pot, en zwart aan de "hete" kant.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 21 september 2019 13:32:14 (34%)

bprosman

Golden Member

In principe kan je die derde aansluiting gewoon los laten.

Niet helemaal, als je potmeter wat ouder is , en hij "hikt" kan de weerstand oneindig worden, sluit je 2 pennen kort dan is het max de waarde van de instelpot. Volgens mij schrijf ik het zelfde als Kruimel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 september 2019 13:25:41 schreef Kruimel:
Deze "volwassen" 10-slagen potmeter toont in het plaatje hoe hij draait als je hem met de klok mee draait.

Ik heb ook precies zo'n potmeter als in het plaatje. 1-2-3 met twee de loper had ik zonder plaatje ook gegokt.... Maar dat pin 2 de linker is, dat kwam voor mij als verrassing. Ik was even bang dat ik zowel de potmeter als m'n schakeling daarmee had opgeblazen (*) maar 2x met de schrik vrijgekomen.

Hoe had ik het kunnen weten dat 2 de linker is?

(*) Want ineens deed geen van de twee wat ik er van verwachte.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het komt door de manier waarop ze in elkaar zitten, het sleepcontact naar de loper zit aan het einde van de as. Ik heb er pas één, een grote, met een open-hartopenratie gered:

Het draadje van het sleepcontact achteraan naar de in de groef schuivende loper die er los voor ligt was hier kapot..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Anywayz

Als je per sé vreemde talen wilt gebruiken, gebruik ze dan tenminste fatsoenlijk. Dit lijkt nergens op. Tenzij dan op wat we hier in het zuiden omschrijven als "ik wil wel maar ik kan niet" ;) en dat is niet echt een compliment.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Kruimel

Golden Member

Op 21 september 2019 18:15:11 schreef rew:
[...]Ik heb ook precies zo'n potmeter als in het plaatje. 1-2-3 met twee de loper had ik zonder plaatje ook gegokt.... Maar dat pin 2 de linker is, dat kwam voor mij als verrassing. Ik was even bang dat ik zowel de potmeter als m'n schakeling daarmee had opgeblazen maar 2x met de schrik vrijgekomen.

Hoe had ik het kunnen weten dat 2 de linker is?

Niet... Het staat vaak wel in de datasheet, maar dit specifieke exemplaar heeft er geen. Maar ik heb net als Aart weleens zo een ding uit elkaar gehaald, en het sleepcontact voor de loper zat inderdaad aan de onderkant, en een alternatieve plek is als je er over nadenkt erg lastig. Dan zou die ergens door de weerstandsbaan moeten snijden, maar dat bedenk je je niet als je niet de hele constructie kent. Ik heb er ook weleens een multiturn mee kapotgedraaid, ik merkte het toen de zekeringen van mijn hulpspanning licht-oranje oplichtten (gelukkig een goedkope eBay potmeter die nooit echt heeft voldaan). Ik ga er van uit dat alle multiturns op deze manier werken.

Op 21 september 2019 18:31:54 schreef big_fat_mama:
[...]

Als je per sé vreemde talen wilt gebruiken, gebruik ze dan tenminste fatsoenlijk. Dit lijkt nergens op. Tenzij dan op wat we hier in het zuiden omschrijven als "ik wil wel maar ik kan niet" ;) en dat is niet echt een compliment.

Zeiken is ook een kunst, als je in de rest van het topic nu nog iets nuttigs had gezegd... :S :(

Op 21 september 2019 18:15:11 schreef rew:
[...]Ik heb ook precies zo'n potmeter als in het plaatje. 1-2-3 met twee de loper had ik zonder plaatje ook gegokt.... Maar dat pin 2 de linker is, dat kwam voor mij als verrassing. Ik was even bang dat ik zowel de potmeter als m'n schakeling daarmee had opgeblazen (*) maar 2x met de schrik vrijgekomen.
Hoe had ik het kunnen weten dat 2 de linker is?

Is inderdaad tricky. Maaaar, er is een verschil. Aansluiting #2 staat fysiek 'los' van #1 en #3. Ik bedoel de afstand 2-1 is groter dan 3-1. Verder zie je ook nog dat het huis uit drie segmenten bestaat: Aansluiting #1 en #3 zitten in het midden segment, horen a.h.w. bij elkaar terwijl #2 op het aparte, linker segment zit. Wel begrijpelijk, niet logisch. Althans niet in vergelijking met die trimpotjes waarbij alles in 1 klein blokje zit en de middelste aansluiting juist wel de loper is.

RAAF12

Golden Member

Twee metingen met de Ohmmeter en de aansluiting is bekend. Op de gok een onbekende 10 slags potmeter aansluiten is een risico. Meestal gaat er niets branden en is de fout makkelijk te herstellen.

Ik had inderdaad kennelijk een foutje gemaakt bij het doormeten. Of ik heb het aangesloten zodat ik het 5 minuten later niet logisch vond.

Ik heb er een SERVO kabeltje aangesoldeerd. Dan heb je zwart-rood-wit als kleuren, zwart, meestal ground, rood, meestal voeding en wit signaal. Precies "begrijpbaar" voor als je naar de kleuren kijkt. Tuurlijk je kan hem ook andersom aansluiten hetgeen met de draairichting misschien logischer is. Maar goed. Foutje, bedankt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste CO'ers, dan nog een vraag:

Mocht ik perongeluk de uiterste positie van het trimmertje verkeerd om hebben. Alvorens ik begin met het instellen.

Volledig linksom in plaats van volledig rechts om of andersom.

Geeft dit dan permanente schade aan de print?

Groet W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lambiek

Special Member

Op 23 september 2019 16:57:11 schreef pascalbythree:
Volledig linksom in plaats van volledig rechts om of andersom.

Geeft dit dan permanente schade aan de print?

Nee, je kunt gewoon doordraaien. Aan het einde hoor je dan een klik, maar er gebeurt verder niets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob040

Golden Member

Mechanisch geen probleem, maar als dit de ruststroominstelling is, dan wordt geadviseerd om de potmeter in die uiterste stand te zetten zodat er een zo klein mogelijk ruststroom loopt bij de eerste keer inschakelen.
Vanuit die positie dan afregelen op de opgegeven waarde.
.

Arco

Special Member

Zitten al die transistoren met 1 schroefje (en een slap aluminium stripje) vast? (niet aan te bevelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 23 september 2019 17:19:42 schreef Lambiek:
[...]
Nee, je kunt gewoon doordraaien. Aan het einde hoor je dan een klik, maar er gebeurt verder niets.

Die klik is als het ware een slipkoppling, ten teken dat de waarde niet meer zal veranderen.
Dan weer de andere kant op draaien naar de uiterste stand tot je weer die klik hoort!.

@pascalbythree
Zoals eerder door @arco opgemerkt:

Het thermische contact van de transistoren met de koelplaat door dat enkele stripje aluminium met schroef in het midden is niet goed zo!!
De transistoren zullen stuk gaan, wegens oververhitting, bij een beetje meer vermogen!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Zo te zien is er niet veel plaats om de alu strip (2mm?) op meerdere plekken te bevestigen. Btw. De beste manier om te monteren is een clip op de plek waar de die in de transistor zit. Dat geeft de beste drukverdeling/warmte afvoer op de behuizing. Of een TO-3 gebruiken die wordt met 2 bouten en moeren vastgezet. Maar een metalen TO-3 is veel duurder en wordt minder toegepast, oa. bij >250W dissipatie worden ze nog wel gebruikt.
clips zijn er in vele uitvoeringen

Arco

Special Member

Fischer heeft daar handige en mooie klemprofielen voor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank julie wel. Ik zal zo alles nog een keer doorlezen.

Verder als je het trimmertje draait. Zit er dan altijd 1 combinatie achter met de juiste waarde. Of kan je deze meerdere keren tegenkomen?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 23 september 2019 17:44:03 schreef Arco:
Zitten al die transistoren met 1 schroefje (en een slap aluminium stripje) vast? (niet aan te bevelen)

Goed opgemerkt. Die slapte zal nog wel meevallen maar de totale oppervlakte van dit eenvoudige stripje alu uit een bouwmarkt, in vergelijking met het aantal componenten dat er op zit, stelt niet veel voor. Daarbij genomen de ontbrekende schroeven of klemverbinding, maakt het amateuristische prutswerk compleet. Hier lijkt weinig rekenwerk te zijn verricht voor wat de benodigde thermische weerstand van het 'koellichaam' e.d. betreft……

Op 24 september 2019 09:34:47 schreef pascalbythree:
Verder als je het trimmertje draait. Zit er dan altijd 1 combinatie achter met de juiste waarde. Of kan je deze meerdere keren tegenkomen?

Een tienslagenpotmeter draai je gewoon van 0k naar 10k over de hele tien slagen. Daar zitten niet een slinger in dat ie naar 6-, terug naar 5k en dan via 6k weer door naar 10k gaat.

Het hangt van de schakeling af hoe kritisch de afstelling is. Misschien werkt de boel tussen 4k en 6k maar misschien is het veel kritischer en werkt het slechts tussen 4.123- en 4.124k.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten