LiPo accu's bewaren: welke spanning?

Ik heb drie Lipo's 3S voor een RC auto. Nu lees ik dat je ze zeker niet leeg mag bewaren, maar eigenlijk ook niet volledig volgeladen. De nominale spanning is 3.7 V per cel, dus mijn 3S accu heeft een nominale spanning van 11.1V. Is het dan aangeraden om ze te bewaren als ik een spanning van 11.1 V meet? Als ze volledig volgeladen zijn, is de spanning boven de 12 V (gemeten met multimeter). Ik heb ze nu wat ontladen, en meet nu nog een spanning van ongeveer 11.6 V, is dat oké om ze langere tijd te bewaren? Of beter nog lager?

maartenbakker

Golden Member

Een veelgehoorde waarde is 3,8V. Met 11,6V zit je daar dusdanig dicht bij dat je het verschil niet gaat merken. Wel bij langere opslag zo nu en dan de spanning meten en zonodig een beetje bijladen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kunt er ook het beste koel bewaren, veroudering gaat sneller bij hogere temperaturen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Koel bewaren: in de koelkast? Of beter in de kelder?

Kelder is prima. Voelt beter dan "koelkast". Technisch is een constante 4-7 graden beter, denk ik. Maar toch... Als je ze in de koelkast legt en er komt steeds wat warme lucht tegen de accu aan, dan kan je condensatie en daardoor wat lek krijgen. Dat is VEEL erger dan een paar graden warmer.

Je moet het zo zien: De accu slijt altijd, afhankelijk van z'n spanning. Die slijtage is iets van "in 10 jaar stuk" bij 3.8V per cel. Dat wordt 4-5 jaar bij 4.2V. Ik schat rond de 3 jaar bij 3.0V maar daaronder wordt het snel korter. zeg een halve week levensduur bij 0 - 2.0V. Onder de nul volt is de levensduur NOG korter. Een paar minuten.

Eigenlijk is 3.5V tot 3.8V per cel prima voor het ding. Maar door dingen als "een beetje lek" kan ie leger raken. De kans dat je in je kelder een oplaad-spook gaat ontdekken is klein. Dus als je de opslag begint met de accu aan de bovenkant van de "goede" range, dan heb je de meeste marge voor "toch wat ontlading".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 september 2019 08:33:02 schreef bobbydrop:
Koel bewaren: in de koelkast? Of beter in de kelder?

Heb je dan een speciale koelkast voor opslag van chemische producten of leg je een al dan niet lekkende accu gewoon tussen de levensmiddelen?
(een aparte koelkast laten draaien, lijkt me een dure oplossing)

Hensz

Golden Member

Al dan niet lekkende accu's kun je in een zakje/bakje/doosje doen. Al of niet voorzien van wat isolatiemateriaal om opwarming door open deuren te voorkomen.
Verder is zo'n accu IN een apparaat een stuk gevaarlijker en die houdt je toch ook gewoon vast, steekt ze ergens in of laat ze rondslingeren.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Lekkende accu's breng je vervolgens in dat zakje naar de wecyclebak in plaats van ze in de koelkast te leggen. Ik heb overigens nog nooit een lithiumbatterij zien lekken. Doen die dat wel?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 september 2019 20:29:52 schreef maartenbakker:
Lekkende accu's breng je vervolgens in dat zakje naar de wecyclebak in plaats van ze in de koelkast te leggen. Ik heb overigens nog nooit een lithiumbatterij zien lekken. Doen die dat wel?

De separator absorbeert normaalgezien het elektrolyt volledig, en er is geen chemisch proces welke meer vloeistof nodig heeft of kan produceren. Gas daarentegen is een ander verhaal...

Veroudering van LCO cellen (meest gangbare) is meestal rond 3.7V. Koel maar vorstvrij bewaren, alle half jaar even bijladen. 3.8V is ook ok.

Suffering from wiseass oneliner blackout