Reparatie Magnetron [Advies]

Op 18 september 2019 14:58:48 schreef ronny530:
De magnetronbuis is niet op ohmse waarde door te meten want op een huis tuin en keuken multimeter is het verschil tussen 0 en 1 ohm relatief omdat de multimeter een bepaalde afwijking heeft.

Als ik met een 5Euro metertje 0 of 1 Ω meet tussen de gloeidraadaansluitingen, dan is de gloeidraad voor mij gewoon goed. Of heb jij wel eens sluiting gehad tussen de gloeidraadaansluitingen zodat de weerstand over deze aansluitingen terugvalt naar nul ohm en dat daardoor geen gloeispanning voor de gloeidraad overblijft?

Op 18 september 2019 18:35:46 schreef vergeten:
Uiteraard is de condensator niet in 5 seconden ontladen dus toch oppassen!

Bleederweerstand van 10 MΩ in een condensator van 1µF geeft een RC-tijd van 10 sec. Na 5RC sec is de condensator ontladen, dus dat is toch 50 sec.

Op 16 september 2019 21:48:54 schreef Skysoft:
Ben opzoek naar do's en don'ts.

Overbrug nooit deurcontacten.

Ok, vandaag de magnetron opengemaakt.

bevindingen :

De HV zekering (die je aanstaart als je de behuizing openmaakt) stuk.
Na vervanging direct weer stuk. Als experiment een zwaardere geplaatst (i.p.v. 8A een 12A) ook stuk, zij het een halve seconde later.

Primaire aansluiting van de HV-trafo losgehaald. Zekering vervangen.
Zekering blijft nu heel.

tussenconclusie: Probleem zit in HV deel.

Plan: wachten tot condensator leeg is, veiligheidshalve morgen, aansluiting van magnetronbuis loshalen en test herhalen.
Als dan ze zekering heel blijft is naar mijn idee de buis dood.

Ok, update.

Condensator blijkbaar leeg, dus de buis afgekoppeld.
Zekering direct stuk bij inschakelen.

Blijft over : trafo en Condensator.

dan heb je niet de HV zekering te pakken, die is maar 0.5A en heel groot , ook voor 2KV gemaakt. je hebt de primaire zekering stuk, en ik denk de diode stuk of condensator..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, je zal hoogstwaarschijnlijk wel gelijk hebben, maar een windingsluiting in de trafo sluit ik niet helemaal uit.

In het hoogspanningcircuit zitten maar weinig onderdelen.
Je kunt de condensator ohms doormeten. Deze moet dan 10MΩ zijn. De capaciteit moet 1µF zijn. Geeft de ohmse meting nul ohm aan, dan is de condensator stuk.
Ook de diode kan je ohms doormeten. Als deze nul ohm aangeeft is deze (ook) stuk.
Dan kan je nog de weerstand tussen de gloeidraadaansluitingen van de magnetronbuis en massa meten. Deze dient oneindig te zijn. Bij nul ohm is de magnetronbuis stuk.

Condensator (type t-80 t980402)ohmse waarde 24KΩ continue loopt niet op of af, bij capaciteits meting wil mijn meter niets laten zien, hij probeert te bepalen welk bereik van toepassing is maar slaagt daar niet in.

lijkt duidelijk, iemand een idee waar je dit kan krijgen ?
Denk dat de onderdelenreus dit waarschijnlijk niet heeft....
Internet is een prachtige plek
opmerking: het is de 1.2uF versie.

[Bericht gewijzigd door Skysoft op zondag 22 september 2019 11:36:00 (15%)

Op 21 september 2019 20:45:00 schreef ohm pi:
@testman, je zal hoogstwaarschijnlijk wel gelijk hebben, maar een windingsluiting in de trafo sluit ik niet helemaal uit.

.

trafo stuk komt erg weinig voor, heb dat pas 1x gehad. dat uitte zich in steeds zwaarder brommen door fijnsluiting bij langer als 15min aanstaan.

je hebt de diode ook gemeten? en de zener? en meet de buis ook eens naar aarde, met de voeding van de buis losgenomen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 september 2019 12:05:14 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Condensator en diodeset komt voor het meest in aanmerking en zijn universeel verkrijgbaar. De magnetronbuis is het sowieso niet want als die afgekoppeld is wordt de trafo niet belast.

Ik ben van plan (nu het apparaat toch uit elkaar is) om de zaak wat verder te demonteren met als doel de "binnenbak" eens goed te reinigen.
na 25 jaar is die wat vuil geworden en in normale toestand (lees rechtopstaand) is het plafond niet meer goed schoon te krijgen.

Ik denk dat die binnenbak wel in de vaatwasser past.

Is er een reden dat ik dat misschien niet moet doen ?
Weet niet hoe gevoelig die magnetronbuis eigenlijk is ?

Voor de duidelijkheid, alleen de bak dus, niet overige componenten...

De binnenbak kan volgens mij zonder problemen in de afwasmachine. De magnetronbuis en andere electronica zou ik niet afwassen.
Bij deze kapotte condensator zou ik ook de hoogspanningsdiode vervangen. Grote kans dat de kortsluitstroom ook door de hoogspanningsdiode heen is gegaan.

Op 22 september 2019 12:14:06 schreef ronny530:
Condensator en diodeset komt voor het meest in aanmerking en zijn universeel verkrijgbaar. De magnetronbuis is het sowieso niet want als die afgekoppeld is wordt de trafo niet belast.

Of de magnetronbuis goed of stuk is weet ik niet. Ik ga ervan uit dat hij goed is.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 22 september 2019 21:10:48 (39%)

Oververhit , excusses :)

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 23 september 2019 23:00:25 (41%)

@Multivibbbbrator,
Als TS precies doet wat in jouw testvoorschrift staat, dan is de fout of zijn de fouten zo gevonden. TS heeft gevonden dat de condensator stuk is. Dat is duidelijk. TS schrijft niks over resultaten van metingen mbt de diode en magnetronbuis. Ik weet dus niet of ze goed of fout zijn. Voor mij en overigen wordt het dan de kristallen bol raadplegen en de resultaten daarvan worden hier gepost. Mijn kristallen bol noemde iets over dioden en magnetronbuis. Ik kan wel iets voorstellen van je irritatie.

Ola Allen,

GOED NIEUWS !

nadat de condensator is vervangen doet de magnetron het weer.

dank voor de tips en suggesties.

Van harte gefeliciteerd!
Ik hoop dat hij nog minstens 25 jaar zonder storingen meegaat.

Mooi werk !
Ik lees met veel interesse mee, ik heb 2 nog exact dezelfde whirlpool magne's staan die kort na elkaar met dezelfde "klap" er mee stopten.
Zou mooi zijn als ik die weer aan de praat kan krijgen, mooi winterklusje.