wie kan mij helpen om alles weer op de goede plaats te krijgen.

Hi.
Ik heb een probleem met het herbouwen van de printplaat die ik heb nagemaakt vanwege brandschade aan de oude print.
Het gaat om een net-slave print van een festool stofzuiger.
Apparaat is zwaar overbelast geweest en dat heeft er voor gezorgd dat een diode een gat heeft gebrand in de pcb.
Hierdoor kon ik de banen niet meer met zekerheid plaatsen en ook de componenten die op deze plaats horen kon ik niet meer met zekerheid plaatsen.
ik heb een foto van de nieuwe print toegevoegd waar ook de commentaren op staan waar het om gaat.
ik hoop dat er weer net zoveel gemotiveerde mensen reageren als bij mijn boogjes vraag en dat er uiteindelijk een oplossing komt zodat ik die stofzuiger weer kan gebruiken.
Ik zie alle commentaar weer met plezier tegemoet.

EricP

mét CE

Hmz... Zop het oog was die print prima te herstellen geweest en is de meste schade ontstaan door het demonteren van de zooi...
Wel creatief trouwens om de spanningsval over een PCB track te grbuiken als detectie.

Verder zou je er ff een schema van uit moeten tekenen. D$ en D5 parallel komt raar omver. Zoveel stroom kan daar niet lopen. Het zou zomaar kunnen dat die in serie gestaan hebben - van je middelste pad in het gele cirkeltje D5, D4 en dan door naar C2.
Verder zie je vanaf de linker poot van C2 op de PCB onderkant, 3 tracks vertrekken. Op jouw PCB maar 2. Dat kan dus ook niet kloppen. 1 ervan gaat naar die transistor. Diezelfde transistor lijkt nu aan de andere kan van C2 te hangen.

Als je tekening (of foto) spiegelt, dan kun je ze makkelijker vergelijken.

Als je een schema tekent en vanaf daar de PCB tekent, dan kun je veel beter inschatten wat het doet en of je het correct verzonnen hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 september 2019 08:44:30 schreef rew:
Hey, gaat dat over dezelfde stofzuiger als hier?: https://www.circuitsonline.net/forum/view/146610/last

nee dat was een metabo print dit is een festool

Op 23 september 2019 08:11:15 schreef EricP:
Hmz... Zop het oog was die print prima te herstellen geweest en is de meste schade ontstaan door het demonteren van de zooi...
Wel creatief trouwens om de spanningsval over een PCB track te grbuiken als detectie.

Verder zou je er ff een schema van uit moeten tekenen. D$ en D5 parallel komt raar omver. Zoveel stroom kan daar niet lopen. Het zou zomaar kunnen dat die in serie gestaan hebben - van je middelste pad in het gele cirkeltje D5, D4 en dan door naar C2.
Verder zie je vanaf de linker poot van C2 op de PCB onderkant, 3 tracks vertrekken. Op jouw PCB maar 2. Dat kan dus ook niet kloppen. 1 ervan gaat naar die transistor. Diezelfde transistor lijkt nu aan de andere kan van C2 te hangen.

Als je tekening (of foto) spiegelt, dan kun je ze makkelijker vergelijken.

Als je een schema tekent en vanaf daar de PCB tekent, dan kun je veel beter inschatten wat het doet en of je het correct verzonnen hebt.

ik heb een en ander veranderd op jou aangeven.
voor repareren had ik ook moeten weten waar de banen naar toe gaan en welke componenten er verbrand waren.
verder waren alle componenten vast gezet met epoxy hars zodat je hem niet zou kunnen repareren volgens festool maar een nieuwe kopen voor 149,00 excl btw.
ik denk dat je zelf wel kan verzinnen dat dit geen redelijke optie is die deze geldwolven bieden.
verder moet ik je wel melden dat mijn kennis van deze materie niet echt groot is want ik heb het net weer opgepakt na 42 jaar, het was mijn jeugd hobby.

Arco

Special Member

Ik denk niet dat de schade door overbelasting komt.
Ik denk dat de 15v zener is doorgebrand, dat heeft de elko opgeblazen, en daarna pas de diodes en de rest... (of iets dergelijks)
Ik zou er vanuit gaan dat het ic ook kapot is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 september 2019 13:26:04 schreef Arco:
Ik denk niet dat de schade door overbelasting komt.
Ik denk dat de 15v zener is doorgebrand, dat heeft de elko opgeblazen, en daarna pas de diodes en de rest... (of iets dergelijks)
Ik zou er vanuit gaan dat het ic ook kapot is...

er waren inderdaad meerdere componenten kapot maar de zener was nog heel en de elko was ook niet opgeblazen.
oorzaak was wel degelijk overbelasting want ze hadden een muurfrees 2000 watt en een zaagmachine 1700 watt er op aangesloten terwijl hij max 2500 watt mocht hebben.
stofzuiger 1000 watt en muurfrees samen was al 3ooo watt en dan de zaag erbij samen 4700 watt.
niet alleen de stofzuiger liet het afweten maar de groep waar hij op aangesloten stond lag er ook uit.
wat er kapot was zijn de r1 en de d5 en dan de koper banen waar deze mee in verbinding stonden.

Arco

Special Member

Wel creatief trouwens om de spanningsval over een PCB track te grbuiken als detectie.

Heel handig. Ik gebruik dat ook al lang... ;)

@jojo58: daar alle componenten en baantjes waar de stroom doorheen loopt nog heel zijn vraag ik me dat toch af...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 23 september 2019 14:11:36 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 23 september 2019 08:11:15 schreef EricP:
Wel creatief trouwens om de spanningsval over een PCB track te grbuiken als detectie.

Ik doe het ook op deze manier, werkt prima. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik snap dat je het raar vind want ik had ook verwacht dat de schade groter zou zijn maar dat overbelasting verhaal is wat ze mij vertelde dus als er wat anders mee is gebeurd dan kom ik daar nooit meer achter want ik heb mijn bedrijf niet meer dus ook geen werknemers die de boel slopen.
probleem is alleen dat ik hem hard nodig hebt in mijn werkplaats/schuur vanwege stof ontwikkeling en mijn copd.
zonder de automaat vergeet ik nog te vaak om hem aan te zetten vandaar.

Thevel

Golden Member

Kun je niet i.p.v zelf bouwen zoiets gebruiken?

Weet je welk model stofzuiger dit is en of deze wel of geen naloop heeft?
Ik heb meerdere festo stofzuigers in gebruik, kan er van het weekend wel eentje open trekken als er een gelijke tussen zit.

Op 23 september 2019 16:09:24 schreef r3m:
Weet je welk model stofzuiger dit is en of deze wel of geen naloop heeft?
Ik heb meerdere festo stofzuigers in gebruik, kan er van het weekend wel eentje open trekken als er een gelijke tussen zit.

dit is al een oudere de turbo sr 5e en ja hij heeft een korte naloop.
het zou me trouwens niet verwonderen dat ze deze print ook in sommige nieuwe modellen gebruiken hoor want op dit gebied zijn ze niet zo innovatief.
ik kijk even voor een foto.

Op 23 september 2019 14:51:36 schreef Thevel:
Kun je niet i.p.v zelf bouwen zoiets gebruiken?

dat is voor mij de laatste optie want wil het eerst op deze manier proberen want door jullie erbij te betrekken leer ik ook weer wat bij.

EricP

mét CE

Ik snap die 2 dioden in serie nog niet. Zinniger dan parallel, maar dit? Of het zou een el-cheapo oplossing moeten zijn om 2 dioden die voor een lagere spanning bedoeld zijn te kunnen gebruiken. Iemand een beter idee??

Ik begrijp dat je de oude PCB niet meer op kunt lappen - inmiddels zoveel schade aangericht dat het niet meer de moeite waard is. Oorspronkelijk was dat wel de simpelste oplossing. Je miste wellicht 1 of 2 stukjes track. Nu is het maar hopen dat je alles netjes het overgetekend. Dat componenten vast zitten in 'lak' boeit niet. Pootjes doorhalen, tikje met een smalle beitel (het hoeft er alleen maar af, het hoeft er niet heel af) en jojo kan verder...

Vanwege de 'gegokte' componenten, zou het denk ik toch handig zijn om te beginnen met een schema. In elk geval van dat stuk. Dat maakt het 'gokken' een stuk zekerder.

Tenslotte sluit ik mij aan bij de mensen die zeggen dat dit niet duidt op overbelasting. Het duidt eerder op een opgerookte zener. Heeft het ding wellicht aan een blokgolfomvormer gehangen? Dat is bijna gegarandeerd prijs op een 'condensator voeding' en dat zou wel een hoop verklaren... Niet dat je er nu nog wat aan hebt...

Op 23 september 2019 18:18:37 schreef EricP:
Ik snap die 2 dioden in serie nog niet. Zinniger dan parallel, maar dit? Of het zou een el-cheapo oplossing moeten zijn om 2 dioden die voor een lagere spanning bedoeld zijn te kunnen gebruiken. Iemand een beter idee??

Ik begrijp dat je de oude PCB niet meer op kunt lappen - inmiddels zoveel schade aangericht dat het niet meer de moeite waard is. Oorspronkelijk was dat wel de simpelste oplossing. Je miste wellicht 1 of 2 stukjes track. Nu is het maar hopen dat je alles netjes het overgetekend. Dat componenten vast zitten in 'lak' boeit niet. Pootjes doorhalen, tikje met een smalle beitel (het hoeft er alleen maar af, het hoeft er niet heel af) en jojo kan verder...

Vanwege de 'gegokte' componenten, zou het denk ik toch handig zijn om te beginnen met een schema. In elk geval van dat stuk. Dat maakt het 'gokken' een stuk zekerder.

Tenslotte sluit ik mij aan bij de mensen die zeggen dat dit niet duidt op overbelasting. Het duidt eerder op een opgerookte zener. Heeft het ding wellicht aan een blokgolfomvormer gehangen? Dat is bijna gegarandeerd prijs op een 'condensator voeding' en dat zou wel een hoop verklaren... Niet dat je er nu nog wat aan hebt...

voor alle duidelijkheid zijn die 2 diodes zoals ze op de laatste tekening staan niet per definitie gemonteerd geweest zoals ze er nu op staan want dat was niet meer te zien op de pcb.
ik had ze eerst parallel gezet maar dat leek een ander form lid heel onlogisch omdat ze eerder in serie dan parallel zouden moeten staan.
ik ben op dit moment de print aan het etsen en ga hem proberen.
het op schema zetten van deze schakeling zal me een paar dagen duren vanwege het feit dat ik me heel moeilijk kan focussen op kleine dingen want dan val ik in slaap.
ik ga het in ieder geval wel proberen als deze print net als degene die ik gister hebt gemaakt de stoppen opblazen.
maar voor de duidelijkheid , dat stukje met de diodes is de reden dat ik deze vraag ben begonnen want de rest was vrij duidelijk te herleiden.
ik had gehoopt dat er iemand zou zijn die deze schakeling herkende en een en ander duidelijk kon maken.
ik ben zelf niet erg ervaren in deze materie want ben er 42 jaar uit geweest vanwege tijdgebrek en in die jaren is er wel heel veel veranderd.
vergeet bijna te zeggen dat die 2 diodes niet perse hetzelfde hoeven te zijn D4 is een zekerheid maar D5 is een gok omdat deze dus dwars door de print is gebrand.

EricP

mét CE

ik had ze eerst parallel gezet maar dat leek een ander form lid heel onlogisch omdat ze eerder in serie dan parallel zouden moeten staan.

Dat was ik zelf denk ik :) Hoe dan ook: serie is minder raar dan parallel, maar beiden is raar :+

ik ben op dit moment de print aan het etsen en ga hem proberen.
het op schema zetten van deze schakeling zal me een paar dagen duren vanwege het feit dat ik me heel moeilijk kan focussen op kleine dingen want dan val ik in slaap.

Mazzel dat je geen micro-bioloog geworden bent :) Maar alle gekheid op een stokje: schema hoeft natuurlijk niet volledig te zijn. Als het onbekende stuk met de rand zooi eromheen maar te volgen is. Doel is uiteraard om te kunnen inzien wat de gegokte onderdelen doen...

ik ga het in ieder geval wel proberen als deze print net als degene die ik gister hebt gemaakt de stoppen opblazen.

Ohjee. Dat kan haast niet met deze schakeling. Maar goed... Ik zou eerst eens ff kijken of het ding wat doet. Dus laat IC en relais maar eens achterwege. Eerst eens kijken of er leven in de voeding komt. En dan nog: de stoppen eruit blazen kan eigenlijk alleen als je het ding verkeerd aan sluit (of wellicht als er een randje niet lekker geetst is :) ).

maar voor de duidelijkheid , dat stukje met de diodes is de reden dat ik deze vraag ben begonnen want de rest was vrij duidelijk te herleiden.
ik had gehoopt dat er iemand zou zijn die deze schakeling herkende en een en ander duidelijk kon maken.
ik ben zelf niet erg ervaren in deze materie want ben er 42 jaar uit geweest vanwege tijdgebrek en in die jaren is er wel heel veel veranderd.

Gelukkig lijkt deze PCB van 1989 te zijn. Dan mis je maar 12 jaar :)[/quote]vergeet bijna te zeggen dat die 2 diodes niet perse hetzelfde hoeven te zijn D4 is een zekerheid maar D5 is een gok omdat deze dus dwars door de print is gebrand.[/quote]En DAT verbaast me dus zo. Die dingen voeren helemaal geen stroom. Als zodanig kan dat in deze context niet...

Maar goed... Het is duidelijk dat er wat stuk is :)

Kun je eens benoemen wat je aan 1 t/m 7 hangt? Ik kan het wel gokken, maar ff kijken of wat jij doet overeen komt met wat ik denk dat het zou moeten zijn.

wat er aan 2-3-4-1 hangt staat er bij en aan die 5-6-7 hangt niets 7 en 6 zijn met een 0 ohm weerstand verbonden met het circuit 5 is verbonden met een 220K weerstand naar 2

EricP

mét CE

Hmz... Blijf het spannend vinden dat je daarop een zekering stuk krijgt. Als 5, 6, 7 ongebruikt zijn, had je ze ook weg kunnen laten...

Overigens... Als ik je layout zo eens bekijk... Die zener is raar. Die doet alleen wat voor je relais. Dat kan niet waar zijn. Iets in je layout is anders dan bedoeld. Nog steeds.

Nogmaals: spiegel 1 van beiden en leg ze over elkaar. Dan zie je de verschillen. En ik heb een hekel aan puzzelen.
Een schema en van daar uit een PCB blijft de aangewezen weg...

Arco

Special Member

Zoals de onderdelen nu getekend zijn kan er niets 'opblazen', er moet iets niet kloppen aan de layout of onderdelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 september 2019 22:28:36 schreef Arco:
Zoals de onderdelen nu getekend zijn kan er niets 'opblazen', er moet iets niet kloppen aan de layout of onderdelen...

dat klopt want ik meet nu 54 volt over het ic.
ik heb (zie tekening)R1 met de diodes moeten verbinden om uberhaubt voeding te krijgen ,over het relais staat nu 13,7 volt, dat geef weer te denken dat diode 5 misschien ook wel eens een zener zou kunnen zijn geweest. de restanten van 5 was glas en geen silicium zoals de 4007.
de reden dat die ongebruikte contacten er op zitten is dat het origineel ook zo was.
zou het kunnen dat die bzx een hogere waarde moet hebben omdat het een 24v relais is ????.
dit was de originele ook.
die 15v is een aanname van mezelf omdat ik op alle schemas van dit soort schakelingen tot nu toe alleen 15v zeners heb gezien.

Arco

Special Member

Je layout klopt absoluut niet met de print, ik zou alles nog maar eens goed uittekenen!...
De GND van de LM358 zit nergens aan vast (althans niets waar voeding vandaan komt.)

Op de originele print heeft de GND 8 soldeereilandjes, op jouw layout maar 5...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 september 2019 22:08:56 schreef EricP:
Hmz... Blijf het spannend vinden dat je daarop een zekering stuk krijgt. Als 5, 6, 7 ongebruikt zijn, had je ze ook weg kunnen laten...

Overigens... Als ik je layout zo eens bekijk... Die zener is raar. Die doet alleen wat voor je relais. Dat kan niet waar zijn. Iets in je layout is anders dan bedoeld. Nog steeds.

Nogmaals: spiegel 1 van beiden en leg ze over elkaar. Dan zie je de verschillen. En ik heb een hekel aan puzzelen.
Een schema en van daar uit een PCB blijft de aangewezen weg...

je had gelijk dat die zener alleen maar wat voor het relais deed.
er miste inderdaad een baantje naar pin 3 en 4 van het ic.
nieuwe lm 358 erin en wat denk je????? hij doet het maar ik blijf wel twijfelen aan die 2 diode's .
het aanbod van de man met de festool stofzuigers wil ik dan ook graag accepteren om het een en ander te controleren dus een mooie foto van de onderkant en 1 van de bovenkant met herkenbare componenten stel ik zeer op prijs.
ik denk dat de grote stofzuigers bijna allemaal dezelfde printplaat hebben dus daar lig de kans.die van mij is door het 16 ampere relais nu te gebruiken voor de zwaarste 220 machines.
ik wil iedereen die tot nu toe moeite heeft gestoken in het bestuderen van foto's en tekening bedanken en ik moet zeggen dat ik er zelf ook veel van heb geleerd.
elektronica blijft een sport van logisch denken en goed kijken zover ben ik nu wel.
mocht er nog iemand zijn die iets wil toevoegen aan de topic dan is hij/zij van harte welkom om dit te doen want zoals gezegd ben ik nog niet overtuigd dat de diodes goed zitten.

Op 23 september 2019 22:56:38 schreef Arco:
Je layout klopt absoluut niet met de print, ik zou alles nog maar eens goed uittekenen!...
De GND van de LM358 zit nergens aan vast (althans niets waar voeding vandaan komt.)

Op de originele print heeft de GND 8 soldeereilandjes, op jouw layout maar 5...

[bijlage]

als het goed is klopt het nu wel want ik was inderdaad een koppeling tussen ic en massa vergeten.

vergeten

Golden Member

Ik mis eigenlijk nog wel een blusdiode in sper parallel aan de relaisspoel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.