Beginners vraag: volledige slag van trimmertje

Dit topic is gesloten

Zeg, om jullie nogmaals bezig te houden.

Als ik deze c00l flintertjes gebruik. Grijs met een stukje wit papier erop aan de achterkant als plak zijde.

De plakzijde aan de achterkant van het flintertje op de achterkant van de transistor. Het grijze deel dat niet plakt tegen de heat sink voorzien van c00l pasta ertussen.

VRAAG: Is dit voldoende?

Ik vind mica plaatjes naar om te gebruiken, dit adviseren ze in een andere winkel weer.

Groet W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Schimanski

Golden Member

Mica is letterlijk uit de steentijd ;) Silicone of Heat Transfer Pads zijn prima...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Kruimel

Golden Member

edit: Crap, te laat...

Zijn dit die siliconen koelplaatjes? Die zijn herkenbaar doordat ze zacht zijn. Die hebben geen koelpasta nodig. Het materiaal is zacht en vormt zich naar de oneffenheden van de transistor. Mica is niets op aan te merken, maar het aanbrengen van koelpasta op beide zijden is een gedoe. Beide zullen een vergelijkbare warmteweerstand hebben. Ideaal is eigenlijk om aluminiumoxide koelplaatjes te gebruiken, diens warmteweerstand is het kleinst, maar die zijn iets lastiger te krijgen, een tikje duurder en die zijn breekbaar (want aluminiumoxide is hard). Of deze zullen voldoen hangt af van welk vermogen je verwacht te dissiperen. Ze voegen tussen de 0,2 en 1K/W aan de warmteweerstand van je systeem toe.

Arco

Special Member

Op 24 september 2019 10:24:02 schreef herbert116:
[...]
Goed opgemerkt. Die slapte zal nog wel meevallen maar de totale oppervlakte van dit eenvoudige stripje alu uit een bouwmarkt, in vergelijking met het aantal componenten dat er op zit, stelt niet veel voor.

Daar gaat het niet om, koeling zit aan de achterzijde, en niet via de strip.
Zoals je ziet op de foto staat de strip kromgebogen, en duwt dus alleen op de naastgelegen torren, niet die daarnaast...

Aluminium is een 'dood' metaal, het veert niet (veel). Eenmaal verbogen blijft het zo staan. Daarom moet je een stalen veerklem gebruiken.
(of een schroefje per transistor)

Als het toch aluminium moet zijn, neem dan op zijn minst iets als een 'U' profieltje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Mee eens, en ik zou dan onder dat profiel nog een materiaal plaatsen dat een beetje meegeeft, dat voorkomt dat een klein braampje een drukverschil veroorzaakt tussen beide. Een siliconen isolatieplaatje is daar best geschikt voor, zelfs al isoleert hij daar niets.

Kijk. aan de achterkant van mijn center speaker AMP enclosure zit nog een heat sink van een oude Asus DUAL head kaart.

Tussen de heat sink en de aluminium achter plaat kan ik zo'n grijs velletje op maat knippen en aan beide kanten flink wat c00l pasta gebruiken.

Vraag: geleid dit genoeg de hitte? van de TO-247 naar de asus vin?

PS: Zaterdag ga ik naar de Hornbach voor een U-Profiel en over een hele tijd als hij helemaal af is naar de ijzerhandel voor een nieuw aluminium achter plaatje.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op dinsdag 24 september 2019 19:04:54 (20%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
vergeten

Golden Member

Op 24 september 2019 14:42:47 schreef Kruimel:
edit: Crap, te laat...

Zijn dit die siliconen koelplaatjes? Die zijn herkenbaar doordat ze zacht zijn. Die hebben geen koelpasta nodig.

Sterker nog gebruik je toch koelpasta met zo'n plaatje, dan wordt de warmtegeleiding slechter, GEEN pasta gebruiken dus!!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

en zou hij het zonder ventilators doen? Valt dit in te schatten?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Kruimel

Golden Member

Er staan geen spanningen in je originele schema, er is nergens een specificatie van wat het uitgangsvermogen gaat worden of wat voor belasting je er aan gaat hangen. Nee, er is dan geen inschatting te maken of het goed genoeg is...

The prototype model produces more than 100 watts of wonderful audio power into an 8Ω load with a ±50VDC power supply rails.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
vergeten

Golden Member

Op 24 september 2019 19:13:46 schreef pascalbythree:
en zou hij het zonder ventilators doen? Valt dit in te schatten?

Bij laag volume wel in dit geval.
Tenzij het een klasse A eindtrap is (niet naar gekeken) dan verstookt hij altijd evenveel vermogen spelend of niet.

Op 25 september 2019 12:04:51 schreef pascalbythree:
The prototype model produces more than 100 watts of wonderful audio power into an 8Ω load with a ±50VDC power supply rails.

Dat gaat niet goed als de eindtransistoren slecht thermisch kontakt maken met de koelplaat. Spelend op laag volume wel waarschijnlijk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Denk dat je deze wel kan instellen als klasse B, zonder waarden in het schema is dat lastig te zien.

@Wouter: Link even naar de bron van dit citaat. Deze schakeling gaat geen 100W in een 8Ω belastig pompen zonder aanzienlijk betere koeling, daar heb je een groter koellichaam en betere technieken van montage voor nodig:

  1. Je moet niet veel koelpasta gebruiken, slechts 'genoeg'. Zoek even hoe ze dat voor processors doen, dan krijg je waarschijnlijk een redelijk inzicht;
  2. Je koellichaam maakt alleen contact met de behuizing bij de linker transistoren. Daar heb je niets aan, want intussen verbranden je andere transistoren omdat je al die warmte niet kwijt gaat kunnen door zo een dun plaatje aluminium;
  3. Je transistoren moeten individueel vlak vastgemaakt worden op een vlak en stijf stuk koellichaam met een klem of een schroef met veerring;
  4. Je koellichaam is te klein, ter referentie heb ik hieronder een plaatje van het koelblok van een 2x60WRMS Denon PMA-300V die ik een tijdje geleden probeerde te repareren, dit moet jij dus twee keer hebben voor passieve koeling:

https://farm6.staticflickr.com/5809/22824556521_4707162017_z.jpg

Je schakeling zal misschien werken, als je de ontkoppeling goed krijgt (ik zie geen elco in de buurt van de transistoren) maar wie weet. Vergeet geen zekeringen toe te voegen in de voedingslijn, als je een 225VA transformator aangesloten hebt zitten dan krijg je serieuze vlammen als er een keer een verkeerd verbindingkje op je print zit. Een zekering kan je dan je print redden (je componenten zullen er weinig aan hebben, misschien maakt het voor de brugcel een verschil).

Dit topic is gesloten