Foto upload bij V&A lijkt stuk?

Ik heb net geprobeerd een advertentie te plaatsen maar de foto's lijken te verdwijnen bij de upload.

Weet er iemand wat er aan de hand is?

Ook de foto even in paint laden en opnieuw saven naar een nieuwe file werkt niet. (Size 3.45 MiB)

-edit1-
Als ik de foto (origineel is jpg) als png wegschrijf krijg ik een belachelijke 16MB aan data. Zou dat het probleem zijn?

-edit2-
Het ligt dus toch ergens aan een conversie op de site die de foto's dus blijkbaar "opblaast".
Als ik ze omlaag scale naar 40% van het origineel dan werkt het wel.

Het zou handig zijn als je een melding krijgt hoe groot de foto geworden is of een melding dat die X-bytes te groot wordt?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik vermoed als je de foto verkleind naar 1024px in .jpg formaat dat alles wel werkt.

I love it when a plan comes together !
Tidak Ada

Golden Member

Het gaat hier, dacht ik, om het werkelijke formaat (aantal pixels breedte maal hoogte) van de foto, niet die na jpeg (of andere) compressie.
Ik maak mijn foto’s meestal 1024 x 768 pixels of gebruik VGA formaat (800 x 600 pixels).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 20 september 2019 23:46:29 (39%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Totaal mag niet groter zijn als 4MB, alle foto's (max. 5) bij elkaar.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

Jpeg compressie verandert toch niks aan het aantal pixels? Het is alleen een andere (compactere) manier om die pixels op te slaan.

This signature is intentionally left blank.
Tidak Ada

Golden Member

Heb ik ook niet gezegd.
Het gaat om het uiteindelijke formaat van de foto. Maar velen denken dat een 1MB jepeg ook uitgepakt 1MB is. Dat kan echter, afhankelijk van de complexiteit van het beeld, oplopen tot zo’n >30MB voor een A4-tje! Maak maar eens een jpeg van een even groot egaal, monochroom vlak en een van bijvoorbeeld een druk cafeterras en bewonder het verschil in file grootte......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 september 2019 23:50:53 schreef Arco:
Totaal mag niet groter zijn als 4MB, alle foto's (max. 5) bij elkaar.

Nee dat klopt niet, max 5MB per foto.

Op 21 september 2019 08:59:03 schreef Tidak Ada:
Heb ik ook niet gezegd.
Het gaat om het uiteindelijke formaat van de foto. Maar velen denken dat een 1MB jepeg ook uitgepakt 1MB is. Dat kan echter, afhankelijk van de complexiteit van het beeld, oplopen tot zo’n >30MB voor een A4-tje! Maak maar eens een jpeg van een even groot egaal, monochroom vlak en een van bijvoorbeeld een druk cafeterras en bewonder het verschil in file grootte......

Dat was het dus, zie mijn edit boven. Na verkleining werkte het wel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
PE9SMS

Special Member

Op 21 september 2019 08:59:03 schreef Tidak Ada:
Heb ik ook niet gezegd.
Het gaat om het uiteindelijke formaat van de foto. Maar velen denken dat een 1MB jepeg ook uitgepakt 1MB is. Dat kan echter, afhankelijk van de complexiteit van het beeld, oplopen tot zo’n >30MB voor een A4-tje! Maak maar eens een jpeg van een even groot egaal, monochroom vlak en een van bijvoorbeeld een druk cafeterras en bewonder het verschil in file grootte......

Ja logisch, had je eerdere bericht verkeerd geinterpreteerd dan. 3 bytes per pixel maal het aantal pixels, dat is wat je zowiezo aan data hebt in "uitgepakte" toestand.

This signature is intentionally left blank.
bprosman

Golden Member

Ben dan wel weer nieuwschierig wat je in V&A gezet hebt ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je woont in de buurt, dus wat let je ;-).
Ik kan zelfs langskomen, kom iedere dag door afslag Rosmalen.
Ah, zie dat je gereageerd hebt, regel het wel via email.

Ik heb geen tijd om er wat uit te slopen. Zowiezo ga ik die nooit gebruiken denk ik. Of er moet ooit 48 uur in een dag gaan zitten.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 21 september 2019 19:14:51 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Jeroen

Moderator

Bij Vraag & Aanbod kun je afbeeldingen tot 5 MB per stuk uploaden. Daarboven zou je een foutmelding moeten krijgen. Ik begrijp dat jij geen melding kreeg, en dat ook kleinere bestanden niet werkten? Welke browser gebruik je?

Op 20 september 2019 22:54:46 schreef Shiptronic:
https://www.circuitsonline.net/forum/faq#afbeeldingen

Op 20 september 2019 23:50:53 schreef Arco:
Totaal mag niet groter zijn als 4MB, alle foto's (max. 5) bij elkaar.

Het gaat hier over Vraag & Aanbod, niet het forum, daar gelden iets andere regels.

Ik gebruik firefox 69.0b11 64-bit.

Je krijgt geen foutmelding, de upload start en op een gegeven moment lijkt die klaar te zijn.
Maar het normale regeltje wat er zoiets uit moet zien :
"foto10.jpg 495,1 kB Verwijderen"
staat er dan niet.

Kleinere bestanden werkt wel.

Het lijkt in het grijze gebied te zitten tussen de ruwe foto < 5MB en de werkelijk gerenderde foto zoals die denk ik opgeslagen wordt > 5MB.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

< en > moeten denk ik verwisseld worden ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Jeroen

Moderator

Op 23 september 2019 16:52:00 schreef henri62:
Je krijgt geen foutmelding, de upload start en op een gegeven moment lijkt die klaar te zijn.

Misschien kun je eens proberen voordat je het bestand upload op F12 te drukken. Je krijgt dan de developer toolbar. Klik dan op Console, upload het bestand en kijk of er in de console een foutmelding verschijnt. Ik kan het in Firefox niet reproduceren.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 september 2019 09:11:41 schreef PE9SMS:
[...]Ja logisch, had je eerdere bericht verkeerd geinterpreteerd dan. 3 bytes per pixel maal het aantal pixels, dat is wat je zowiezo aan data hebt in "uitgepakte" toestand.

Misschien mis ik iets, maar dat plaatje wordt onderweg in principe niet uitgepakt. Het gaat van jpeg op jouw computer, naar jpeg op de server naar jpeg in de browser van degene die het bekijkt. Pas ergens in die browser zit een renderer die de data naar je operating system stuurt om op het scherm te zetten.

In principe, want het kan zijn dat forumsoftware het plaatje evalueert of zelfs bewerkt. Dat gebeurt met een externe library en wordt niet meegerekend bij het opslaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jeroen

Moderator

Op 24 september 2019 13:51:36 schreef maartenbakker:
In principe, want het kan zijn dat forumsoftware het plaatje evalueert of zelfs bewerkt. Dat gebeurt met een externe library en wordt niet meegerekend bij het opslaan.

Afbeeldingen groter dan 0,5 MB worden inderdaad aan de serverkant nog eerst verkleind voordat ze worden opgeslagen. Dit om de benodigde schijfruimte binnen de perken te houden.

Ik verklein al jaren de foto's naar 800px of tegenwoordig soms naar 1024px.

Gaat altijd goed met het uploaden. Een >1MB foto uploaden is een waste of resources.

I love it when a plan comes together !
Tidak Ada

Golden Member

1024 × 768 pix @72 ppi geeft en afbeeldingsgrootte van 2,25MB uitgepakt.
Dat is 52,1 kB bij base 10 jepeg compressie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
maartenbakker

Golden Member

Maarja, hij wordt nergens uitgepakt geplaatst is het idee geloof ik dus hoewel interessant om te weten heeft de vraagsteller er weinig aan. Alleen even in het werkgeheugen van de server tijdens het verkleinen, en in het werkgeheugen van je computer tijdens het bekijken (of zelfs alleen in het videogeheugen). Dat zijn niet de plekken waar de foutmeldingen (zouden moeten!) ontstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Hmm, dan zou de software van Jeroen moeten kunnen zien wat de uitgepakte grootte is, want als je de jepeg compressie van een foto maximaal maakt, zou je gigantische bestanden kunnen doorsturen, zij het ten kostte van de kwaliteit....
Misschien kan Jeroen dit uitleggen, ik wet namelijk niet wat de header van een jepeg allemaal behelst. Jeroen....???

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Jeroen

Moderator

Het is zoals Maarten aangeeft, nergens wordt de 'uitgepakte' grootte van een afbeelding gebruikt want dat is verder ook niet relevant. Het gaat erom hoeveel schijfruimte de afbeelding gebruikt. Er zit ook geen limiet op afmeting in pixels van een afbeelding.

Tidak Ada

Golden Member

Thanks! ;)
Ik houd het toch maar op 1024×786 pix @ 10 Base jepeg. Dat is tot nog toe meer dan voldoende.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;