Amperemetertje acculader niet op 0

Hoi all,

Ik heb een mooie (oude) acculader met een analoge spanning- en stroommetertje. Als de lader uit staat (en zelfs uit t stopcontact, dan gaat het spanningsmetertje netjes naar de “ruststand”, maar het stroommetertje gaat maar terug naar 1-2 A.

Waar kan dat aan liggen? Metertje stuk of is dat af te stellen?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die meters hebben een - duidelijk zichtbaar! - afregelpunt, wel verwarrend dat het in doorschijnend plastic is gemaakt. Plat schroevendraaiertje, erg fijn maar toch niet te smal, en vooral niet te geweldig mee doen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

En als je toch bezig bent zet dan de spanning meter ook even netjes op 0 ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb het plastic kapje eraf gehaald maar er zit geen stelschroefje. Ik kan wel met een schroevendraaiertje het pennetje wat meer naar links duwen (zie rode pijl); dan krijg ik m wel op 0. Maar is dit de juiste manier of verpruts ik dan de meting/weergave totaal?

Voltmeter moet ook op 0 rusten? Heb wel vaker analoge meters gezien die naar een nulpunt onder de 0 vallen....

Op 21 september 2019 18:54:46 schreef Kenza750:
Ik heb het plastic kapje eraf gehaald maar er zit geen stelschroefje. Ik kan wel met een schroevendraaiertje het pennetje wat meer naar links duwen (zie rode pijl); dan krijg ik m wel op 0. Maar is dit de juiste manier of verpruts ik dan de meting/weergave totaal?

Voltmeter moet ook op 0 rusten? Heb wel vaker analoge meters gezien die naar een nulpunt onder de 0 vallen....

Het pennetje waar je rode getekende pijltje naar toe wijst is de mechanische nulpunt instelling. Normaal gebeurt dit via een plastic schroefje in het doorzichtige kapje maar bij deze meters zijn die er kennelijk niet. Dus pennetje "duwen" zoals je al zei. Daarbij moet je zeker weten dat er geen stroom door de ampèremeter vloeit en de voltmeter kun je het beste even overbruggen - natuurlijk in beide gevallen met de stekker eruit- om er zeker van te zijn dat er 0,00 V over de meter staat. Dan heb je in ieder geval het nulpunt van beide meters goed staan. Maar dit zegt natuurlijk nog niets over de correctheid van de aanwijzing bij volle schaal.

Dank voor jullie hulp/advies. Ik heb de beide meters zo goed als op 0 kunnen zetten. De stroommeter doet wat lastig. Zodra ik het plastic kapje terugplaats, dan schiet de wijzer ineens een stukje naar links (ongeveer 1-2A) maar zoals hij nu staat is hij nagenoeg 0.

Morgen hang ik de lader aan de auto en dan ga ik op de polen meten welke spanning ik met mijn multimeter meet en ga dat vergelijken met de waarde op het metertje vd lader. Evennkijlen of dat een beetje nauwkeurig is ?

[Bericht gewijzigd door Kenza750 op zaterdag 21 september 2019 21:01:01 (30%)

Arco

Special Member

Kapje na terugplaatsen met vochtig doeje afvegen, is vaak statisch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 21 september 2019 18:54:46 schreef Kenza750:

Voltmeter moet ook op 0 rusten? Heb wel vaker analoge meters gezien die naar een nulpunt onder de 0 vallen....

Het hangt ook af van de stand van de meter zelf..Sommige meters moeten horizontaal, of vertikaal staan.Meestal staat het er ook op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Inmiddels op de klemmen gemeten tijdens het laden. De meter geeft niet heel nauwkeurig aan wat de laadspanning is. Als hij 12V aangeeft, is het in werkelijkheid 13.2V. Ik heb de meter zelfs even op 18V zien staan; op de klemmen toen 15.6V.

Wellicht een keer de metertjes vervangen door nieuwe.......

Arco

Special Member

Die metertjes zijn vaak afwijkend. Ik weet niet wat voor lader het is? Vaak is dat bij goedkopere typen 'ruwe' gelijkspanning (niet afgevlakt)
Kan ook zijn dat je universeelmeter dat niet begrijpt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 september 2019 21:24:30 schreef Kenza750:
Inmiddels op de klemmen gemeten tijdens het laden. De meter geeft niet heel nauwkeurig aan wat de laadspanning is. Als hij 12V aangeeft, is het in werkelijkheid 13.2V. Ik heb de meter zelfs even op 18V zien staan; op de klemmen toen 15.6V.

Wellicht een keer de metertjes vervangen door nieuwe.......

Wanneer je deze metertjes goed bekijkt dan zie je dat deze het goedkoopste van het goedkoopste zijn. De fabrikant schaamde zich er zelfs voor zijn naam erop te zetten. En geeft ook niet, de aanwijzing is een 'ongeveer indicatie' van het laadproces en hoort helemaal bij dit type laders. Zou ik identiek laten.

Op 25 september 2019 00:05:31 schreef herbert116:
[...]
Wanneer je deze metertjes goed bekijkt dan zie je dat deze het goedkoopste van het goedkoopste zijn. De fabrikant schaamde zich er zelfs voor zijn naam erop te zetten. En geeft ook niet, de aanwijzing is een 'ongeveer indicatie' van het laadproces en hoort helemaal bij dit type laders. Zou ik identiek laten.

Uit interesse:

Staat er mijn inziens duidelijk op, ams. Spreek je nu uit ervaring of zouden die Duitsers echt afzetters zijn? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat die enkel goedkoop spul maken.

https://www.ams-messtechnik.de/de/shop/analoge-messtechnik/

maartenbakker

Golden Member

Ook een fabrikant die trots is op zijn producten kan diverse prijsklasses maken. Bij de simpelste instrumenten zit er geen schroefje op maar kun je soms de bevestging van het veertje een beetje verbuigen. Een echt nauwkeurige indicatie is hier niet zo nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 september 2019 11:09:54 schreef Robbe de Smet:
[...]

Uit interesse:

Staat er mijn inziens duidelijk op, ams. Spreek je nu uit ervaring of zouden die Duitsers echt afzetters zijn? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat die enkel goedkoop spul maken.

https://www.ams-messtechnik.de/de/shop/analoge-messtechnik/

Inderdaad je hebt gelijk. Slordig gelezen en "ams" op de ampèremeter met 'amp' verward. Het betreft hier een "Traditionsunternehmen" uit Auerbach, DE. Duitsers zijn niet meer "afzetters" dan andere nationaliteiten en maken in de regel wel een goed product. Maar dat deze metertjes niet de allerduurste uit hun assortiment waren, moge duidelijk zijn. En zoals ik al eerder zei, dat hoefde ook niet voor deze toepassing.