van 220V wissel naar 48V gelijk met storing

Goedenavond,
Ik heb een WTW-unit ( ventilatie warmteterugwinning) waar van alle onderdelen goed werken. Als ik de unit op voeding aansluit, dan hoor je wat relais schakelen en eventueel de klep motor ( van de by-pass) gaan. De gelijkstroomventilatoren gaan niet draaien. Haal ik de voeding er dan een paar seconden vanaf dan start de unit weer op en gaan de motoren draaien en dan blijft zo doorgaan. Haal ik de voeding er weer af, dan stopt uiteraard alles. En voor het opstarten moet ik weer stekker erin doen, even wachten, stekker eruit en dan er weer in en hij loopt.
Wat verder gaan zoeken, er zit een unit in die de wisselspanning omzet naar een gelijkspanning en dat apparaatje moet ik dus 2x opstarten wil hij het gaan doen.
Heeft iemand een idee, waar ik het moet zoeken om dit probleem op te lossen?
Ik hoor graag en moet ik meer dingen vertellen, dan doe ik dat graag,
met vriendelijke groeten,
Arthur

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 21 september 2019 00:48:14 (0%)

merk en type??

klinkt als een stork unit van enige jaren terug overigens. die hebben een 150VA 48V voeding aan boord. de fanmotoren draaien daarop, als de voeding hoorbaar jankt hoeft nog niks te zeggen bij die dingen. de fanmotoren kunnen weleens heel gare lagers hebben. krijg je geen error in beeld?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien problemen van het opstarten van de voeding, slechte condensators?
Een fotootje.....

Hallo testman en RickP, bedankt voor de reacties. Het is idd een Stork unit WHR91BL BH. Ik krijg een storingscode maar dat is meer dat er storing is, logisch als een geen gelijkstroom is. Na opstarten even uit/aan en dan doet hij het en is ook de code "1" normaal. Bijgaand een paar foto's van de gelijkstroomunit.
Hoop dat ik een positief antwoord kan krijgen,
op voorhand bedankt,
Arthur

bprosman

Golden Member

Ben benieuwd naar de andere reacties, een (echte) Meanwell word toch niet zo snel gaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

draait de fan van die voeding wel, en ook stabiel? dit model voeding gaat anders plat. start de voeding wel als je de rode draad loshaalt? zo ja kan er ook kortsluiting zijn waardoor deze niet kan starten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de fan heb ik nog niet zien draaien, kan zijn dat die alleen gaat draaien bij een bepaalde temperatuur, hij kan ook stuk zijn. Nog niet gecontroleerd. Overigens ziet ( en ruikt) de print niet naar "te heet"geworden, al zegt dat natuurlijk niets. Ik heb de unit nu helemaal ontkoppeld liggen en reageert exact hetzelfde als toen hij nog was aangesloten.
groeten Arthur

kwestie van meten, als de fan voeding krijgt, maar niet loopt is ie stuk. maar evengoed zou de voeding dan moeten werken tot deze te heet is. heb je wel een led op de kop van de voeding branden?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De diode rechtsonder 2e links van de instelpotmeter lijkt gebarsten, of het is lichtval.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

met die groene led op de kop zie ik dat hij het doet of niet. Ventilatortje heb ik nog niet naar gekeken. Net als RickP al suggereert, denk ik ook aan een slechte condensator die bij de eerste keer voeding oplaadt en bij de tweede keer voeding dan kan werken, i.p.v. meteen al. Maar mijn totale kennis schiet te kort om daar meer mee te doen. Het zou me nog wel lukken om zo'n condensator te vervangen, maar dan moet ik wel weten welke .....
groeten Arthur

Smallrepairs, ik denk dat het lichtinval is, maar ik zal hem straks even open schroeven en nog eens héél goed bekijken,
groet Arthur

Smallrepairs,
ik heb hem open gemaakt, maar al die dioden zien er prima uit, dat is het dus niet.
Ik hoop dat nog iemand met de goeie tip komt, of een advies welke elco's te vervangen, of hoe dat door te meten,
groet Arthur

voor een 75€ heb je een andere voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

testman, dat weet ik, ik had ze al bij Conrad en bij Reichelt gezien. Toch vind ik dat best nog wel "geld"en ik zoek graag wat langer om het zonder kosten of met heel weinig kosten te kunnen repareren,
groet Arthur

heb je geen groene led? dan verwarm de voeding eens met een fohn, en dan pas aanzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hoe warm moet het dan worden?
en verwarm je eerst en dan spanning erop, of spanning erop, dan verwarmen en checken of hij het spontaan gaat doen.
Wat gebeurt er dan eigenlijk als je dat zó doet?
groet Arthur