Accu in aanhanger opladen via auto, hoe stroom begrenzen

Hallo,

We hebben in onze aanhanger een tijdje terug verlichting ingebouwd. Hier willen we graag een accu aan toevoegen zodat we dit ook kunnen gebruiken zonder dat de auto draait (of verbonden is).

De accu regelen is het probleem niet. Een ontlaadbeveiliging ook niet. Maar het oplaad deel blijft een beetje een struikelpunt.

De aanhanger heeft een 7 en 13 polige aansluiting. Bij de 13 polige wil ik een geschakelde 12v gebruiken. Op de 7 polige moet hij bij de normale verlichting op komen (hetzij op lagere stroom).

Om te voorkomen dat de bekabeling niet roodgloeiend wordt bij een lege accu wil ik de laadstroom begrenzen. Maar de meeste voor de hand liggende opties hebben een flinke dropout.

Kort gezegd, ik zoek een simpele instelbare stroombegrenzer tussen de 0 en 10A. Hoeft niet nauwkeurig. 0.5 - 1A.

Had wel zoiets bedacht, lijkt prima te werken in simulatie. Maar het stel wel een flinke eis aan het ingangsbereik (moet nog even een passende opamp vinden die verkrijgbaar is).

edit: embedden werkt niet, dan even de link
https://www.dropbox.com/s/s94n1how45mzo9d/stroombegrenzer.png

Is dit realitisch? Of hebben jullie een beter idee?
Een buck-boost converter met CC/CV kan het ook doen. Maar lijkt me nogal overkill voor deze situatie (ook al lost het eventuele spanningsval wel op).

Het gaat overigens om een oude auto accu die in de aanhanger komt. Dus afgezien van stroombegrenzing is er geen laadregeling.

High met Henk

Special Member

de meest simpele begrenzing...
Een weerstand!

en als je praktischer wilt zijn ivm vermogens dissipatie: een lampje: werkt meteen als prachtige PTC.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mijn idee ware dan eerder om die extra batterij te beveiligen tegen diepontlading, zodat er nooit van die nare grote stromen gaan voorkomen, of hoogstens voor enkele milliseconden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

Normaal wordt voor de batterij de constante spanning van de binnenverlichting omgeschakeld naar de batterij. De omschakeling gebeurd via de geschakelde spanning die normaal voor de koelkast is bedoeld.

De normale verlichting zit gewoon mee op de 13-polige stekker ISO 11446.

  1. /L richtingaanwijzer links
  2. /54G Achtermistlicht
  3. /31 massa pennen 1-8.
  4. /R rinchtingaanwijzer rechts
  5. /58R achterlichten rechts en omloopverlichting rechts
  6. /54 remlichten
  7. /68L achterlichten links en omloopverlichting links
  8. Achteruitrijverlichting
  9. Permanente stroom (binnenverlichting)
  10. Geschakelde stroom (koelkast)
  11. Massa voor pen 10
  12. NC eventueel aanhangerherkenning
  13. Massa voor pen 9

Massa's van pen 3, 11 en 13 mogen aan aanhangerzijde niet gekoppeld zijn

Ik zou het oplossen met dezelfde schakeling die ook bij een caravan wordt ingebouwd voor dit doel. Schaudt _ WA 1208

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 25 september 2019 20:31:44 schreef High met Henk:
... en als je praktischer wilt zijn ivm vermogens dissipatie: een lampje: werkt meteen als prachtige PTC.

Zo denk ik er ook over. Bij een fout kan de dorpssmid je stroombegrenzing ook repareren.

@TS:
Mijn dropbox is stuk :-(

Op 25 september 2019 20:31:44 schreef High met Henk:
de meest simpele begrenzing...
Een weerstand!

en als je praktischer wilt zijn ivm vermogens dissipatie: een lampje: werkt meteen als prachtige PTC.

Dat is ook een optie, een weerstand lijkt me wel suboptimaal voor de laadtijd. Een lampje zou dat inderdaad al beter doen.

Maar dan wordt het denk ik gewoon trial-and-error voor de maximale laadstroom of niet?

Op 25 september 2019 20:36:52 schreef big_fat_mama:
Mijn idee ware dan eerder om die extra batterij te beveiligen tegen diepontlading, zodat er nooit van die nare grote stromen gaan voorkomen, of hoogstens voor enkele milliseconden.

Ontlaadbeveiliging heeft hij ook. Maar als die accu een keer leeg is, en je hangt hem aan een auto die vrolijk 14+V staat te drukken. kan ik me voorstellen dat de stroom nog beste wel oploopt. Het gaat waarschijnlijk om een 60Ah accu, opgeladen via de normale bekabeling (dus bij 10A moet je echt wel een keer ophouden denk ik).

Op 25 september 2019 20:50:21 schreef buckfast_beekeeper:
Normaal wordt voor de batterij de constante spanning van de binnenverlichting omgeschakeld naar de batterij. De omschakeling gebeurd via de geschakelde spanning die normaal voor de koelkast is bedoeld.

Oh, het vermogen wordt niet uit 10 gehaald? Daar ging ik eigenlijk van uit.
Al lost het nog niet het probleem op voor de 7-polige aansluiting.

Ik zou het oplossen met dezelfde schakeling die ook bij een caravan wordt ingebouwd voor dit doel. Schaudt _ WA 1208

Zo te zien is dat inderdaad een buck/boost unit. Leek me nogal overkill, maar is wel gebruikelijk dus.

In de basis wil ik hem gewoon zsm opladen, binnen een bepaalde grens (die bij de 7p aansluiting wat lager is om de verlichting werkend te houden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 en 11 staat normaal de koelkast die ongeveer 10A trekt. Zet je hier een accu naast, dan gaat het niet goed komen. Verlichting is niet nodig tijdens het rijden. Je mag toch niet in de aanhangwagen zitten. Daarom wordt de spanning voor de batterij uit 9 en 13 gehaald. Omdat het dan weer niet de bedoeling is dat die de auto accu leeg trekt, gebeurd de omschakeling door pen 10. Handleiding WA1208 met schema.

Leg gewoon een goede 13-polige kabel met 8x1,5mm² en 5x2,5mm²(deze bestaan maar meestal te vinden in Duitsland oa bij Rexel en hier als B2B). Met een Multicon (West) blijft een oude 7-polige stekker bruikbaar. Wel geen metaal model aan aanhanger zijde.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 25 september 2019 22:40:54 (13%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 25 september 2019 22:26:48 schreef buckfast_beekeeper:
Op 10 en 11 staat normaal de koelkast die ongeveer 10A trekt. Zet je hier een accu naast, dan gaat het niet goed komen. Verlichting is niet nodig tijdens het rijden.

Ah check, dan is het wel logisch inderdaad. In mijn geval bestaat die koelkast niet en kan hij dus ook direcht aan 10/11

Leg gewoon een goede 13-polige kabel met 8x1,5mm² en 5x2,5mm²(deze bestaan maar meestal te vinden in Duitsland oa bij Met een Multicon (West) blijft een oude 7-polige stekker bruikbaar. Wel geen metaal model aan aanhanger zijde.

We hebben nu gewoon 2 stopcontacten op de aan hanger zitten. En dan 2 sets kabels hierbij. Alle auto's die we tot nu toe gebruiken met 13p hebben jaeger.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is een adapter 7-polig naar 13 dan niet eenvoudiger?

edit: op 7-polig mag geen constante stroom meer staan op pen 2 sinds het mistachterlicht verplicht is geworden. 5 en 7 mogen ook niet samen genomen worden.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 25 september 2019 22:59:56 (35%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ook *) hier is een acculader die werkt op 12V nodig.
Bestaan die dingen ?
Vast wel.

*)
Woonbatterij in Euro6 diesel :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146554

buckfast_beekeeper

Golden Member

Het grote verschil is dat je een MH woonbatterij kan laden met veel hogere stromen. Je kan draden leggen van 30mm² of meer. Naar een caravan/aanhangwagen mag je al gelukkig zijn dat er 2,5mm² ligt. Tenzij je gaat gebruik maken van speciale stekkers die gebruikt worden om bijvoorbeeld een winch of kipsysteem van stroom te voorzien. In een standaard caravan zeker niet aanwezig.

De MH woonbatterij is er ook op voorzien dat verlichting en waterpomp uit de batterij komt. Een MH kan selfsupporting staan. Bij een caravan wordt er vanuit gegaan dat deze zaken van het net komen en de batterij is normaal alleen voor de mover. In het grootste deel van het gebruik is onderweg bijladen ook niet nodig. Behalve als je de mover over vele meters moet gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 25 september 2019 22:07:25 schreef timberleek:
Maar dan wordt het denk ik gewoon trial-and-error voor de maximale laadstroom of niet?

[...]

Het gaat waarschijnlijk om een 60Ah accu, opgeladen via de normale bekabeling (dus bij 10A moet je echt wel een keer ophouden denk ik).

Dan zou ik een halogeenpitje van het voorlicht nemen.

Op 25 september 2019 20:50:21 schreef buckfast_beekeeper:
Ik zou het oplossen met dezelfde schakeling die ook bij een caravan wordt ingebouwd voor dit doel. Schaudt _ WA 1208

Mooie oplossing :-)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 25 september 2019 23:17:28 (34%)

Op 25 september 2019 20:31:44 schreef High met Henk:
de meest simpele begrenzing...
Een weerstand!

Zo had ik voor de camper een sigaretten-aansteker-plug die eindigde in een sigaretten-aansteker-plug. Een 0,1 ohm 3W weerstand in één van de pluggen en een 1,5mm^2 kabel ertussen. Die stak ik in de woonbatterij uitgang en de bestuurdersstoel uitgang (allebei niet geschakeld en respectievelijk de woonbatterij en de start accu).
Als de camper (langere tijd) niet werd gebruikt kon zo het zonnepaneel allebei de accu's opladen. Camper niet lang genoeg gehad om te weten of dit fatsoenlijk werkte.

Maar niet de oplossing waar TS naar zoekt...

Op 25 september 2019 20:50:21 schreef buckfast_beekeeper:
Ik zou het oplossen met dezelfde schakeling die ook bij een caravan wordt ingebouwd voor dit doel. Schaudt _ WA 1208

Dat bedoelde ik dus, mooi, opgelost dus ?

Hier vind ik 'm ook :
https://www.conrad.nl/p/schaudt-wa-1208-laadspanningsbooster-1628097
Pittig prijsje, maar als het idd goed werkt dan zou ik het er voor over hebben.