Tuinverlichting schakelt 30mA Alamat uit

Ik heb eens bijna hetzelfde gezeur gehad....
Ook in de tuin, meerdere lasdozen (gelukkig bovengronds) en een ringleiding.
Alles moeten loskoppelen en vervolgens elke kabel separaat de weerstand doorgemeten.
Uiteindelijk deel van de kabel gevonden die was aangevreten door waarschijnlijk een mol.

Teken voor jezelf en ons eens uit hoe alles loopt en aangesloten zit.

Alles wat je niet kunt afsluiten, kun je de beslissing nemen om het circuit halverwege door te knippen. nu kun je beide kanten op meten om te kijken aan welke zijde de storing zit.

Ik lees ook dat er nog lampen in de tuin zijn aangesloten, weet je zeker dat er geen water in een armatuur zit ?

alleen de gu10 lampjes eruit halen is niet genoeg vaak, door condensvocht kan het voetje in t water staan, een alu armatuurtje met randaarde levert dan ook ellende op. grondspots al helemaal.

ik zou als het gaat moffen die je eruit haalt proberen op een paaltje te zetten met lasdoos bovengronds, scheelt ellende de volgende keer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste allemaal,

Inmiddels met een installateur alles gemeggerd en de waardes zijn schrikbarend laag. Geen enkele streng verlichting komt boven de 0.5 mOhm met een uitschieter naar 0.04 mOhm. Heb alleen gemeten ten opzichte van de aarde. De isolatieweerstand tussen aarde en fase is 'oneindig hoog'. Heb enkele armaturen Nautilus Spike losgeknipt, doorgemeten en ja hoor... Zonder lichtbron variabel van 0.11 mOhm tot wel 47.0 mOhm. Sommige uitstekend, andere dramatisch.

Het was in mijn geval geen vocht, verrotte kabel of mof. Maar ondeugdelijke armaturen. Ik denk dat ik in het voorjaar maar alles eruit gooi en 12V ga aanleggen.

Deze afsluiting wilde ik graag nog even kwijt.
Verder allemaal hartelijk dank voor jullie input, het meedenken en adviezen.

je kunt die nautilus best gebruiken, maar sluit ze aan met stekker en goed buiten wcd, niet op de vaste installatie zetten, met een kabelmof dat is ellende op den duur. de rubber kabel wordt gewoon rot.

heb eenzelfde storing gehad met die e27 prikspots voor floodlights, die zaten met stekker, maar waren niet de reden. wel bij de stekkers de rubber kabel al goed rot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer