CV ketel veroorzaakt intermodulatie

Misschien heb je hier wat aan, staan alle service codes en beschrijving in.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https:…

Anoniem

Als alles goed werkt naar behoren zal het produceren van een hoeveelheid storing eigen zijn aan het apparaat.
In principe moet een toestel van 2013 voldoen aan de EMC vereisten. Maar of dat zo is is door de gebruiker haast nooit vast te stellen.
Ook wanneer het voldoet is het niet uitgesloten dat bepaalde radioapparaten onder bepaalde omstandigheden toch gehinderd worden. Ik denk niet dat je de oplossing in de gebruikersmanual zal vinden.
Je schrijft ferrietkernen, maar dat is een brede term.
Zijn het echt ontstoorferrieten?
Er bestaan heel wat soorten met elk hun specifiek toepassingsdomein.
De frequenties waarop ze effectief zijn hangt af van het soort ferriet.
En verder moet je weten dat frerrietkernen bedoeld voor transfootjes
minder geschikt zijn als EMC filter.
Ze voegen dan wel wat serie impedantie toe, maar echte EMC ferrieten
geven nog eens extra demping doordat het opgewekte magneetveld in de kern in warmte omgezet wordt. Bij transfokernen is het juist de bedoeling dat dit niet gebeurt.

Wat de aarding betreft, het lijkt me evident dat een ketel geaard is voor veiligheidsredenen.
Maar voor hoogfrequent legt de beschermingsgeleider vaak een lange kronkelige weg af vooraleer in de .grond te verdwijnen.En pikt dan meer op of straalt meer uit dan er in de grond verdwijnt.

De rol die aarde speelt bij radio wordt ook vaak niet goed begrepen.
Net zoals bij elke verbruiker dient de stroomkring gesloten te worden. Het is onzin te denken dat de aarde een zinkputje is waar alles in wegloopt. Tenzij de aarde natuurlijk deel uitmaakt van de antennestroomkring van de zender of ontvanger. Een LMKgolf antenne bestaat om praktische reden vaak uit slechts 1 draad. Omdat een antenne behalve uitzonderingen altijd uit twee delen bestaat wordt dan de aarde gebruikt als tweede pool. Maar voor hogere frequenties wordt dat vaak onbelangrijk omdat dan een complete dipool kan gerealiseerd worden met aanvaardbare afmetingen. Je mobieltje zou niet beter werken met een aarde er aan. Niet alle antennes zijn trouwens gestrekte dipolen.

Op 27 september 2019 13:33:11 schreef tin.soldier:
De ketel zal toch wel op een stopcontact met randaarde zijn aangesloten? Ik kreeg i.v.m. radiostoring eens het advies te checken of de "nuldraad" van de thermostaat - een van de twee dus - ook was verbonden met de randaarde. (Stekker uit het stopcontact en met de ohmmeter tussen de randaarde van de stekker en de "nuldraad" van de thermostaat meten.) Als ie niet verbonden is met randaarde, kun je 'm er zelf mee verbinden.

Zomaar de Opentherm bus van een ketel aan de aarde hangen zou ik niet direct adviseren... :) Het is geen simpel geschakeld contactje meer in huidige ketels.

Op 27 september 2019 14:48:10 schreef Martin V:
Je zou een ontstoringsfilter op de netaansluitingen van de pomp kunnen plaatsen en kijken of dit helpt.

Helpt dat met een PWM gestuurde pomp? Of filter je dan juist zijn voeding weg? Misschien wel een idee om een netfilter te plaatsen voor de voeding van de gehele ketel. Proberen waard. En ze zijn er ook als stekker variant.

Deze CV ketel heeft een vaste pomp. Het is wel een valliant basis.

Anoniem

Misschien een aandachtspuntje.
Veel transients worden differential mode opgewekt en stralen pas na enige afstand common mode uit.
Kijk maar naar een klassieke triacdimmer. De ontstoringssspoel staat in serie met de verbruiker. Dus niet common mode.

Enerzijds is het dus een goede praktijk om een ferriet zo dicht mogelijk bij de vermoedelijke stoorbron te plaatsen, maar anderzijds kan het makkelijk zijn dat als je hem over de hele kabel schuift, het effect ondermaats is.
En o ja, als luisterfanaat heb je misschien zo'n heel klein draagbaar radiootje met AM op. Daar zit een ferrietantenne in en die is richtingsgevoelig. Daarmee kun je prima peilen waar de bron van de storing precies zit.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 28 september 2019 17:26:54 (19%)

Nou, interferentie, wel in iets mindere mate, doet zich ook voor als geen apparatuur aanstaat en alle verlichting uit is. Vooral in de 5 Mhz band en dan precies om de 15 Khz. Zie screenshot.

Het is niet anders en wordt met de jaren erger. Een vriend van mij op Schiermonnikoog is al gestopt met zijn HF luisterhobby. Jammer, maar ik kan me er iets bij voorstellen.

Álles uit, dus ook de voedingen van modems en dergelijke, de mechanische ventilatie, de vergeten oplader in de schuur.. etc?

Anoniem

Nu snap ik er niks meer van? Het kwam toch van je verwarmingsketel?

Jazeker komt het van mijn CV ketel. Als die aanslaat is er veel interferentie in oa. de 5,8 en 13 Mhz band. Maar als de CV ketel uitstaat, is er ook, wel minder interferentie te zien in de 5 Mhz. Niet in de overige frequentiegebieden.

Maus 0611; is dit een geschikte netfilter stekker.

https://www.conrad.nl/p/ehmann-0463x0000-tussenstekker-wit-431858?WT.m…

Ik koop regelmatig bij Conrad en als het niet werkt, jun je het binnen 14 dagen retourneren.

Ik heb nog een paar dagen alles aangekeken. Het valt mij op dat de ketel alleen stoort als deze meer gaat branden. Oftewel als de temperatuur van het CV water omhoog moet. Dus als de temperatuur van het CV water constant is (modulerend) en de ktel wel brandt, is er geen storing.

Ook heb ik een netfilter geplaatst (van Conrad) tussen de stekker van de CV ketel en het geaarde stopcontact. Daarmee zijn de storingen in de 5 en 8 Mhz banden veel minder geworden. In de 13 Mhz band zijn de storingen gelijk gebleven.

mel

Golden Member

Dat netfilter zal niet veel helpen..Je moet de storing echt bij de bron oplossen.Als je een netfilter plaatst, heb je een groot gedeelte wat nog kan stralen.. de ketel zelf...Het lichtnet zal idd wel (een beetje ) vrij van storing zijn, maar niet alle storing komt via het net...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Toch nog een update. De woning naast mij (ik woon in een twee onder een kap woning) is door de woningstichting gerenoveerd en er is een nieuwe CV ketel geplaatst. De Intergas HRE.

https://www.intergas-verwarming.nl/wp-content/uploads/2018/01/190227-I…

En ja, ook deze veroorzaakt interferentie. Het verschil is dat de Intergas die interferentie continu, ook 's nachts, veroorzaakt. Bij mijn CV ketel is alleen sprake van interferentie als de ketel opwarmt.

Mag een eerste conclusie zijn dat het euvel bij de Intergas dan ligt aan de voeding die stoort en bij mijn CV ketel de ventilator die stoort?

Ik bel morgen de woningstichting met het verzoek het probleem op te lossen. En als de woningstichting niet wil helpen, probeer ik het bij het Agentschap Telecom. Misschien vinden die ambtenaren een tripje naar Schiermonnikoog wel leuk...

Hebben jullie nog tips of suggesties?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Groet, Kees.

een hoop gedoe om een sdr radio werkend te krijgen en houden. als de woningbouw er niks concreets aan doet ( en die kans is groot ) dan vraag ik me al af of agentschap telecom komt voor een zeer lokale storing op een band waar geen normale apparatuur op draait.

al zou dit al opgelost worden, is de kans nogal aanwezig dat de buren een toestel hebben of later kopen wat ook storing veroorzaakt. als mijn buren over zoiets begonnen, dan zou ik er ook weinig mee doen. als iets in huis nu het wifi platlegt of DVB ontvangst, dan heb je nog iets..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, die kans wordt steeds groter. Maar ik heb ook nog 6 analoge HF ontvangers, zoals de NRD 515/525, Icom R75, Icom R70, etc. En deze zijn net zo gevoelig voor de storingen als de SDR ontvangers. Maar ik ga de woningstichting in ieder geval benaderen.

mag ik gokken dat je hobby op de zolder zit en de ketel ook?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bijna. Een slaapkamer op de eerste verdieping. De CV ketel van de buren hangt vrijwel recht onder die kamer.

Het vreemde is dat die ketel continu stoort en ik kan me niet voorstellen dat het ding dag en nacht brandt. Mijn eigen CV ketel stoort alleen als de ketel wordt opgewarmd, verder niet.

Maar het installatiebedrijf is nog bezig met de aanleg van een nieuwe keuken. Dus ik ga morgenochtend eerst bij hen langs. Misschien kunnen ze er nog iets aan doen.

Ik heb hier ook een Intergas van de zelfde serie en deze stoort helaas ook,maar gelukkig geen 24/7.Deze stoort alleen als hij de boel moet verwarmen,maar is zelf ook nog gevoelig voor HF signalen van buiten af.

De boosdoener bij de buren is waarschijnlijk gevonden. Er is een mechanisch ventilatiesysteem aangebracht waarvan de bediening draadloos is. Via het RF systeem. Dit is de veroorzaker van de storing.
Iemand nog tips om deze storingsbron te elimineren?

mel

Golden Member

Gewoon bedienen met een draadje..
Ik thuis probeer zo min mogelijk draadloos te werken, maar zelfs ik heb soms wel eens iets draadloos...(en dan bedoel ik niet mn zenders...) ;)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 18 november 2019 09:35:45 (69%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Storing gemeld bij het Agentschap Telecom. Ze pakken het op.

Met alle respect, er zijn nog genoeg zendamateurs/luisteramateurs in Nederland. Die hebben ook recht op ondersteuning. Toch hetzelfde als je audio of internet wordt gestoord. We moeten niet direct opgeven, want dan is deze hobby binnen niet al te lange termijn verdwenen.

In ieder geval werd ik na het invullen van het digitale storingsformulier binnen 3 uur gebeld door een zeer correcte medewerker van het Agentschap. Hij nam mijn klacht serieus en vroeg naar het merk en typenummer van het ventilatiesysteem. Zijn eerste reactie was dat dit soort storingen vaak het geval zijn van verkeerde (te snelle) installatie, waarbij soms aarding e.d. wordt "vergeten".

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Maar ik geef niet direct op.