Hulp bij pull up

Hallo
ik wens een plus signaal wanneer massa onderbroken wordt.
Men had mij gezegt een weerstand van 100K tegebruiken maar dit werkt niet in heb minstens 2/3 van boordspanning nodig voor dat systeem ziet dat signaal plus is.

benleentje

Golden Member

Ik begrijp helemaal niets van je verhaal.

dit werkt niet in heb minstens 2/3 van boordspanning nodig voor dat systeem ziet dat signaal plus is.

Met een digitaal signaal is het aan of uit en 2/3 van de spanning bestaat niet in een digitaal systeem.
Ik zie veel GPIO in het schema staan. Wat is dat voor GPIO van welk systeem en met welke spanning werken die GPIO's
Als je GPIO voor 5V bedoelt is kan je er niet een hoger spanning opzetten ook niet via een weerstand dan gaan er mogelijk dingen stuk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ik begrijp helemaal niets van je verhaal.

Dan ben ik toch niet de enige... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Als je nu eens verteld waar het precies voor is en wat het echt moet doen, dan kunnen we je beter helpen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo
sorry late reactie.

Massa signaal moet bij verwijdering massa plus worden.

mag niet met relais zijn want dit verbruikt te veel en dan is 24 accu te snel leeg.

input mag to 32 volt zijn op GPIO

dikke zwarte lijnen zijn wat er op aangesloten wordt.
input 24 tot 28 volt wanneer massa schakelaar open staat.

[Bericht gewijzigd door Peter Arnou op zondag 29 september 2019 14:57:25 (31%)

ik wens een plus signaal wanneer massa onderbroken wordt.
Men had mij gezegt een weerstand van 100K tegebruiken maar dit werkt niet in heb minstens 2/3 van boordspanning nodig voor dat systeem ziet dat signaal plus is.

En ik begrijp er nu nog steeds niets van.

Wat is dat GPIO? Wat voor boordspanning? Auto, Vliegtuig, duikboot?

Zit er een dynamo achter of alleen een accu? Hoe laad je die accu.

dikke zwarte lijnen zijn wat er op aangesloten wordt.

Wat zijn dikke zwarte lijnen? Motoren lampen of andere rare geheimzinnige dingen? Een pullup werkt doorgaans prima als de belasting maar niet te groot is. Dus werken je pull ups wel als je de dikke zwarte lijnen weggumd?

Met deze super summiere informatie wordt dit echt nooit wat. Als je omdat je zelf de kennis niet hebt je probleem wilt laten oplossen door iemand anders is het handig om alle informatie die je hebt te delen met degene die het moeten oplossen.

De GPIO is input op een car computer

deel van schema uit car computer daar komt een plus signaal op 24volt of als vrachtwagen rijd tot +28volt.

dus als op de GPIO plus komt dan ziet computer dit als actief als er massa op staat niet actief.

Shiptronic

Overleden

R454 verwijderen , dat is juist een pull down naar ground , je wil juist een pull up naar Vss.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

R454 Kan niet verwijderd worden zit binnen in computer en GPIO is uitgang pin.

Moest het voor een 1 stuk zijn maar is voor meerdere voertuigen.

benleentje

Golden Member

Je hebt nu een weerstand van 3K7 hoe werkt het nu met deze weerstand?
Je kan proberen deze weerstand steeds iets lager te maken tot dat het betrouwbaar werkt.
Maar deze weerstand mag ook weer niet te laag worden want dan gaat deze veel vermogen verstoken. Als je naar bv 1kΩ gaat is dat al 0,8W en moet de weerstand minimaal een 1 watt weerstand zijn.
Als je tot 3300Ωgaat kan een 0,25W weerstand nog net daaronder word het een 1W weerstand. En vanaf 820Ω en lager word het meer dan 1W

Dat is voor de weerstand en de schakelaar die naar de massa schakelt als die van een anders circuit afkomt moet dan ook relatief veel stroom kunnen schakelen. Bij 1kΩ loopt dat voor 32V op tot 32mA dus daar moet je ook rekening mee houden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Heb 3k9 weerstand 1W er tussen en werkt dus dank voor iedereen.

vergeten

Golden Member

Even definieeren:

Een pull-up weerstand "trekt" een logische ingang naar een EEN (positief) bij geen ingangssignaal!

Een pull-down weerstand "trekt" een logische ingang naar een NUL (massa) bij geen ingangssignaal!

Dat jij dat doet met een 1 watt weerstand lijkt mij onnodig energie verbruik.
De boel zou opnieuw berekend kunnen worden en daarmee zuiniger in energieverstoken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

@vergeten. Op de bestaande print zit al een pull-down weerstand die TS niet wil of kan verwijderen. Omdat er al een pull-down zit moet je dan met een lage weerstand een pull-up zien te forceren en blijkbaar is dat gelukt.

Er word nu in de 3k9 weerstand maximaal 0,3W verstookt, is al met al minder dan met een relais

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zou dan wel de schakelaar in serie zetten met de 3K9 weerstand. (Evt. veranderen van 'Normally open' naar 'Normally closed'). Nu staat die schakelaar onzinnig de 3k9 kort te sluiten naar massa.

benleentje

Golden Member

JA dat is best weel een goed idee.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Met een pnp tor.
Emittor aan de plus, collector naar gpio, basis met een weerstand naar de schakelaar.
Vaak zitten die "schakelaars" in auto's aan de massa vd auto, als dat niet zo is, is de oplossing van BVZ makkelijker.