Relais opzoeken

Beste lezer,

Voor mijn project moet ik nu een elektro kast inrichten.
Mijn kennis hierover is minimaal tot onvoldoende. Ik weet dat er naar de kast alle sensoren lopen van de opstelling en aan de kast een laptop komt om alle gegeven op te ontvangen.
Nu ben ik bezig de relais uit te zoeken die 24volt gelijk en 1x om moeten zijn. Ik heb werkelijk geen idee waar ik op moet letten of welke gerichte vragen ik moet stellen om er achter te komen wat ik moet hebben..
En waar ik die t liefst goedkoop kan vinden.
Dank je wel voor het lezen van mijn dummie bericht.

Lang leven me eerste stagedag...

Thevel

Golden Member

en 1x om moeten zijn

Wat moet het contact schakelen?

het moet de noodstop inschakelen als de sensor een te hoger waarde binnen krijgt.
Net de noodstop gemeten 60V ac en 30V dc en ik heb een dubbel polige nodig en het werkt op 3fase.
sensoren geven 4 tot 20 milliamper

Vertel eerst eens wat je hebt, een machine? (3fase) een pomp ?, een aandrijving? of wat... evt een foto.
En wat het 'systeem' moet doen.

Verder is het interessant te weten welke opleiding je volgt, en wat juist de stageopdracht is. U spreekt van een noodstop, is dus waarschijnlijk een personenbeveiliging met zijn specifieke wetgeving... Als ik lees spreekt u over mA signalen en een laptop, u zoekt relais... zit er reeds een sturing (PLC) in die kast of start u van nul?

Ik wil maar zeggen dat u met je huidige vraagstelling niet heel ver zal komen...
Maar toch succes gewenst.

Meten is weten

Voor een noodstop circuit dien je veiligheidsrelais te gebruiken.https://www.pilz.com/nl-NL/knowhow/lexicon/articles/072106

Net de noodstop gemeten 60V ac en 30V

Wat is dat voor een noodstop?
Als ik een noodstop meet dan meet ik < 1 Ohm en >1 MOhm.
Een noodstop die zowel gelijk als wisselspanning afgeeft ben ik nog nooit tegen gekomen.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op dinsdag 1 oktober 2019 16:29:30 (21%)

GJ_

Moderator

Op 1 oktober 2019 16:13:40 schreef Freaky:...U spreekt van een noodstop, is dus waarschijnlijk een personenbeveiliging met zijn specifieke wetgeving...

Er staat verbazingwekkend weinig in de wet over de noodstop. Alleen dat als het niet veel toevoegt dat je hem dan weg mag laten. Hoe verder in te richten is meer een kwestie van kiezen welke norm je wil gebruiken en die te volgen. Of, zoals grote bedrijven doen, zelf een norm bedenken.
Het enige waar wat over in de wet staat is de gewone stopknop.

Dat zul je ook niet in de wet vinden, die is daarvoor niet bedoeld.
De wet verwijst echter naar normen en richtlijnen.
Voor de machinebouw geldt de machinerichtlijn die hier wel verder op in gaat.

Als je het over de (noodstop)knop hebt kun je hem weg laten als het niets toevoegd, maar het noodstopcircuit van afschermingen en beveiligingen is duidelijk omschreven, alsook de afschermingen zelf.

GJ_

Moderator

Op 1 oktober 2019 17:51:49 schreef Brainbox:
Voor de machinebouw geldt de machinerichtlijn die hier wel verder op in gaat.

De machinerichtlijn is de wet (of liever gezegd: opgenomen in de wet) en die gaat niet verder op de noodstop in.
Voor de noodstop kun je kiezen uit een aantal normen of er zelf een bedenken.

In de wet (machinerichtlijn) staat wel dat een normale stopknop verplicht is en dat deze na het tot stilstand komen alle energietoevoer moet afsluiten, tenzij de positie van de actuatoren in kwestie bewaakt zijn.

Wellicht kan TS een schema plaatsen van wat ie heeft, dan kan er pas geoordeeld worden.

benleentje

Golden Member

Voor het opzoeken van een relais is het volgende nodig.

Spoel spanning en AC of DC
Spanning die de contacten moeten schakelen.
De stroom die de contacten moten schakelen
AC of DC stroom
Het soort belasting die uit of ingeschakeld moeten worden

Het soort belasting of gebruikscategorie is ook de meest belangrijke en verwijs ik je door naar de volgende website https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruikscategorie

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op de vraag van TS kan ik geen zinnig antwoord geven. Met de gegeven info valt er geen touw aan vast te knopen.
Over wat soort installatie gaat het? (Wat doet het?). Voedingsspanning, type sensoren, ...
Zonder deze info valt niet te bepalen aan welke richtlijnen de installatie en bijbehorende componenten moeten voldoen.
De vraagstelling alleen vind ik al verwarrend als het een stageopdracht betreft.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
benleentje

Golden Member

sensoren geven 4 tot 20 milliamper

Daar ga je dan ook nooit een relais voor vinden en moet eerst nog een versterker komen om dat 4 - 20mA signaal om te zetten naar een bruikbaar signaal voor een relais.
Beter is dan om gewoon een andere sensor te nemen met een hoog laag uitgang.
Een sensor met 4 - 20mA uitgang gebruik je normaal voor de regeling an het geheel met daarnaast een aparte sensor voor een eventuele noodstop. Dat betekend dus dat als de 4-20mA sensor of de regeling in de soep loopt de extra sensor de boel stil legt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 1 oktober 2019 20:45:17 schreef benleentje:
[...]Daar ga je dan ook nooit een relais voor vinden en moet eerst nog een versterker komen om dat 4 - 20mA signaal om te zetten naar een bruikbaar signaal voor een relais.
Beter is dan om gewoon een andere sensor te nemen met een hoog laag uitgang.
Een sensor met 4 - 20mA uitgang gebruik je normaal voor de regeling an het geheel met daarnaast een aparte sensor voor een eventuele noodstop. Dat betekend dus dat als de 4-20mA sensor of de regeling in de soep loopt de extra sensor de boel stil legt.

Dit is idd de juiste werkwijze maar zonder te weten wat TS moet sturen of beveiligen wordt het wel moeilijk om hem in de juiste richting verder te helpen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)