Hele zware brom overdag op MG maar niet in de nacht ? raar

Dit topic is gesloten

Niuews : Vandaag (14 okt) zijn er mensen langs geweest van de Radio Controle Dienst (BIPT) en volgens hun peilen vaststelling , zou er een vermoedelijk lek in de TV Kabel aansluiting zit ? word vervolgd
---------------------------------------------------------------------

storing op LG BBC R 4 en dan Caroline 648 en BBC 5 Live MG - Ant Long Wire 110 m lang ontavnger Ic

mp3 bestand (2,35 mb groot) hier is de brom op LG te horen en dan de nieuwe brom op de MG zie datum en uur.

---------- nieuw bericht update ----------
Het is vandaag zondag 6 okt 2019 en ik had dus géén storing op de middengolf , net zoals vorige zondag Je kan op zijn minst zeggen dat dit toch heel raar is géén storing op zondag ? iemand een idee oh ja en in de nachtelijke uren tijdens de week dus ook niet. Hoe komt dat er iets dus niet werkt op een zondag ?

Hier is goed te horen dat het de zelfde storing is alleen hier is het op de 40 mb https://www.youtube.com/watch?v=GivaZk09vN8

-------------- oud bericht-------------
Ik hoop dat ik dit probleem hier kan voorleggen want als andere mee denken dan kan dat vaak helpen.

Sinds kort zit ik zwaar geplaagd met een dikke soort brom vermoed 50 hz ? op de MG maar het rare is afgelopen zondag was er géén storing te horen en in de avond uren na zeg 21 u zo iets is de storing weg en die blijft de hele nacht weg en komt in de morgen uren weer terug na wat eergisteren ontdekte was rond 5 u géén storing en rond 8:30 was het wel flinke storing ?

Ik neem Radio Caroline op 648 khz (482 m) als basis omdat enkele weken geleden niks van storing had en ik heerlijk kan genieten van Caroline en nu is dat om zeep. Ik heb een klacht ingediend bij de BIPT (dat is bij jullie Agentschap Telecom) en hier wordt een klacht wel degelijk ernstig genomen en men doet er ook iets mee maw er wordt werk van gemaakt. Wat bij jullie niet altijd het geval is lees ik uit de verhalen ?

De grote vraag is waar komt dit vandaan ? en omdat ik al vele jaren in onmin lees met de naaste buren , gaat het vermoeden naar daar wat ook weer niet wil zeggen dat ze er iets mee te maken zouden hebben , maar ze zijn niet echt vies van pesten in het geniep.

Ik heb al een test gedaan met een draagbare radio en daar een video van gemaakt , want op iets van ongeveer 300 m zowel links als rechts van men huis daar valt de storing compleet weg en is Caroline goed te ontvangen , maar hoe dichter bij huis hoe sterker de storing te horen is en binnen in huis is het een grote ramp.

Dit is dat video bestand waar je me met de radio in de hand ziet rondlopen , eerst ga ik richting Noord-Oost lopen en na ongeveer 1 min draai ik me dan om , omdat naar het Zuid-Westen te lopen das voor mij de richting van Noord Frankrijk , en ik tracht de radio zoveel mogelijk rechts van te houden want das richting VK. Er wel even op letten dat het bestand wel 774,5 mb groot is en maar amper een 3 tal min duurt.

http://www.mediafire.com/file/snroeciywrvtfpj/met_draagbare_radio_op_s…

Ik heb ook nog enkele mp3 bestandjes waar de storing ook op te horen is maar ik denk dat je hier veel meer aan hebt. Ik heb wel getracht om géén mensen of auto's te filmen en er was op het moment van de opname een zeer druk verkeer in de straat maar das amper te horen. Omdat de mic van de digitale foto - video camera er 10 cm boven op zat met men een hand en andere hand de radio das knap lastig , maar tis gelukt.

Wat denken jullie ik sta open voor mee denken ?

Hier is een mp3 opname omdat er iemand is die de video clip niet kan zien vanwege een veel te lage verbinding of zo iets ? dus heb ik in 96 kbps een mp3 opname gemaakt hier op te halen

http://www.mediafire.com/file/0akn8o9m0r172tt/mp3_opname_video_filmpje…

PS Op iemand vermoeden hebben is niet strafbaar , iemand vals beschuldigen van iets en zeker waar je géén enkel bewijs van hebt is wel strafbaar en dan nog dan moet je het nog kunnen bewijzen ook. Maar er is niks fout als ik denk dat ik verdenkingen heb en vermoeden dat men buren misschien al of niet met opzet mij aan het storen zijn ? dan kan niemand me iets doen.

Rare brom is niet raar tegenwoordig. Ik heb dat hier ook en veel vrienden die hier een eindje vandaan wonen ook. De brom word veroorzaakt door electronische apparatuur die je waarschijnlijk zelf ook in huis hebt.

Apparatuur waar je dan aan moet denken zijn bijvoorbeeld zonnecellen (en de inverters daarvan). Heel veel apparatuur met schakelende voedingen ook. Dat kan dan varieeren van je tv tot de leddrivers in de ledlampen die jij zelf thuis geplaatst hebt. Hoe goedkoper dat soort apparatuur hoe erger de storing is die er uit komt.

Ik kan de video niet zien om een of andere reden maar uit jou verhaal kan ik opmaken dat de storingsbron in jou huis zelf ligt en niet in dat van de buren.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de buren jou pesten. Als jou buren het veroorzaken weten ze het hoogst waarschijnlijk zelf niet.

Als je de brom waarneemt kun je eens proberen de hoofdschakelaar om te zetten zodat alles uit is. Zet dan ook de inverter van je zonnepanelen uit of dek ze af.

Ik neem Radio Caroline op 648 khz (482 m) als basis omdat enkele weken geleden niks van storing had en ik heerlijk kan genieten van Caroline en nu is dat om zeep.

De kortegolfbanden zijn hier overdags al jaren een verschrikkelijk drama. Je kunt er ook niet heel veel meer mee. En daar valt helaas weinig aan te doen. Alleen het hele elektrischiteitsnet uitzetten zodat niemand meer stroom heeft en dus alles uit is.

Helaas zullen we er mee moeten leren leven vrees ik.

Hoi ,

Ja ik weet het hedendaags is storing bijna normaal geworden maw met al die Chinese troep dan. Maar wat ik dan wel raar vind , gisteren bv was de storing weg rond 21 u en vandaag niet , afgelopen zondag was er zelfs niks te horen.

Ik heb géén zonnepanelen en wel een 5 tal huizen verder en daar had ik enkele weken geleden geen last van (af en toen stak ik eens de radio aan om te horen of Caroline er nog was en dan was er niks te horen)

Het is vreemd dat je die video niet kan bekijken terwijl een kennis hem wel heeft kunnen bekijken via de link in de mail. Ik zal dus even nakijken of ik misschien een foutje gemaakt heb in het linken ? en of ik zet hem even op een andere server neer , maar mediafire wat ik nu gebruik zou toch geen probleem mogen geven ?

ik meld me later weer opnieuw en ga de link bekijken wat daar fout kan zijn ?

PS Ik kan gewoon naar de link gaan en jij niet das vreemd ?

http://www.mediafire.com/file/snroeciywrvtfpj/met_draagbare_radio_op_s…

probeer dit hierboven eens dat de gehele link hier zo geplakt ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 3 oktober 2019 00:40:49 (38%)

Je kunt ook een account bij youtube maken en je video online zetten.

fatbeard

Honourable Member

Ik heb (haast in een vorig leven: 70-er jaren) ook last gehad van dit soort storing (heb de video nog niet gezien of gehoord: bijna 1G is wat teveel voor mijn internet verbinding); die storing bleek toen te komen van de TL aquarium verlichting van de buurman.
Aan die verlichting was nix te zien of te horen, maar met het uitschakelen daarvan was de storing ook weg. De volgende dag heeft hij een nieuwe TL-buis geplaatst en ik heb sindsdien rustig naar de MG kunnen luisteren.

Je zoekt dus naar iets wat overdag aanstaat (behalve soms); te denken valt bijv. aan een geluidsinstalatie (echt wel) of een verwarmingstoestel. Een portabele MG-radio kan goed helpen om de storing te localiseren.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

wat te denken van PV inverters? pas ook een zendamateur gesproken die daar last van had, spul bij de buren wat nogal stoorde..

kwestie van in de gaten houden of die storing bij zonsondergang ook weg is in zeg 5min, idem in de morgen..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 2 oktober 2019 23:19:02 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wel leuk zo'n filmpje, maar alleen een krakende radio geeft niet voldoende informatie. Op welke MG frequenties is de storing maximaal ? Laat ook eens wat meer zien van de omgeving. Loop niet alleen in 1 richting, maar ook eens loodrecht daar op. Draai de radio eens een aantal malen over 360 graden om de richting van de storing vast te stellen. Draai de radio ook eens op een zijkant om te zien of de storing verticaal of horizontaal gepolariseerd is. Zoek en peil dus systematisch.

De oplossing tegen commonmode storing is om het differentiële component van een radiogolf te gebruiken voor ontvangst.
Dat doe je met een magnetische raam antenne welke geheel gebalanceerd is.
Ik had hier ook veel storing op mijn buiten antenne, ik gebruik nu een loop antenne welke volkomen differentieel is en daarmee is ALLE storing compleet verdwenen.
Deze antenne gebruik ik bovendien binnenshuis ook nog.
Op een remote SDR (Leiden) ontvang ik Caroline met flink wat ruis maar op de eigen antenne is de ruisvloer een S1 en het signaal van Caroline een S9.

Ik ben wel benieuwd welke antenne je gebruikt voor jouw ontvangst.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Is er een of ander bedrijf bij jou in de buurt , dat alleen overdag en (soms) in het weekend werkt? En dan gebruiken ze elektrische machines?
Grote kans dat het daar vandaan kan komen.
Of anders idd in je eigen huis , alles systematisch uitzetten.
Storingszoeken begint met logisch denken...
Waar is de hoogste veldsterkte? En de tijden? Varieren die of staan ze vast?
En zo verder..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hugo Welther

Moderator

Ik had op al mijn "oude" buizenradio's een soortgelijke MG storing.
Deze kwam van de TL-verlichting in huis. De TL is vervangen door LED en de storing is weg. Alleen mijn loeplamp stoort nog.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Anoniem

Kan flink wat zoekwerk worden.
Maar voor je je buren misschien onterecht verdenkt en het BIPT inschakelt moet je toch eerst vergewissen dat de brom niet uit je eigen
woning komt.
Komt veel vaker voor dan je zou denken dat er iets is wat je over het hoofd ziet.

Wie een scheet (ruft) het eerst ruikt is vaak zelf de grootste stinker. :-) En daar zit meer waarheid in dan je vermoedt.

Dat is logisch, want alhoewel vermogendichtheid van elektromagnetische verschijnselen kwadratisch toenemen naarmate je dichter bij de bron nadert, is dit heel dicht bij de bron nog meer uitgesproken.

Het is niet erg waarschijnlijk dat 50 Hz direct via de antenne binnenkomt,, tenzij die zou gemoduleerd zitten op een hoogfrequent signaal.

Ook belangrijk is, heb je het op elke ontvangstfrequentie, of enkel op sommige frequenties? Is het continue of intermitterend?

Het is zelfs niet ondenkbaar dat het van heel ver komt. Twee verre zenders die elkaar normaal niet hinderen kan je soms samen ontvangen bij gunstige propagatieomstandigheden. Denk aan dag/nacht en weersinvloeden..
Soms kun je dan zwevingen krijgen met fluit of bromsignalen als gevolg.

Maar dat is natuurlijk weg als je op een andere zender afstemt.

Dus eerst en vooral eens alles in huis stap voor stap uitschakelen.
Ook zaken die in stand-by mode staan. één voor één alle zekeringen afleggen,met uitzondering die van je radio.
Een slecht contact in zekeringkast of schakelaar is niet helemaal uit te sluiten, het heft niet noodzakelijk een apparaa tte zijn.

Als je een klein draagbaar radiootje hebt, met een ingebouwde ferrietantenne heb je door de directiviteit daarvan een prima armeluisrichtingzoeker. Loop er eens overal mee door het huis en tuin.

Zorg er ook voor als het BIPT komt, dat je dan geen illegale radio apparatuur open en bloot liggen hebt in je hobbyruimte.
Sommigen zijn nog steeds in de mening dat je enkel strafbaar bent als men je betrapt wordt met alles aangesloten. Van sommige zaken is ook het bezit niet toegelaten.

mel

Golden Member

Dat is zeker in Belgie zo?
Ik heb hier wel een paar TRX die aangepast, cq,omgebouwd moeten worden.
Dat is de hobby juist..
En nee geen eindtrappen die niet mogen volgens de machtiging... _o_

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

TS krijgt de tip om bij storing eerst de hoofdschakelaar van eigen woning uit te zetten en dan te controleren of de brom weg is. Zeker een primaire manier om er achter te komen of je zelf de storing veroorzaakt.

Gek genoeg reageert TS met een heel verhaal over zijn filmpje wat niet af te spelen zou zijn. (Bij mij via 'alles speler' VLC wel prima).
Wij zijn eigenlijk toch meer geinteresseerd in het resultaat van de tip om de hoofdschakelaar eerst eens uit te zetten...

Anoniem

Als het geen batterijgevoede ontvanger is, zal de storing zeker verdwenen zijn als je de hoofdschakelaar afzet :-)

Op 2 oktober 2019 23:26:00 schreef wvogel57:
Wel leuk zo'n filmpje, maar alleen een krakende radio geeft niet voldoende informatie. Op welke MG frequenties is de storing maximaal ? Laat ook eens wat meer zien van de omgeving. Loop niet alleen in 1 richting, maar ook eens loodrecht daar op. Draai de radio eens een aantal malen over 360 graden om de richting van de storing vast te stellen. Draai de radio ook eens op een zijkant om te zien of de storing verticaal of horizontaal gepolariseerd is. Zoek en peil dus systematisch.

De storing zit over de gehele middengolf , en de storing die ik al eerder had op de LG (sinds een 3 tal jaar door de komst van een 76 tal flats 100 m achter men huis)

Ik heb men radio vaak van links naar rechts gedraaid hoor als je eens goed kijkt dan kan je dat wel zien. Het rare is dat op een 300 tal meter van men huis plots de ontvangst wel weer te horen is, zowel links als rechts van men woning ?

Tot voor enkele dagen geleden was de storing weg rond een uur of 9 in de avond en enkele dagen later pas om een uur of 11 (avond) En het ik heb het gehoord zo rond 8:30 u , maar dat hou ik nu even niet goed bij ik wordt er tikje ziek van.

Wat ik wel vreemd vindt is dat ik gisteren Caroline 648 khz opzette via een online ontvanger in Middelburg en een tijdje kater was de storing plots weg ? das raar of niet ik weet het niet.

Ik heb een vermoeden dat de naaste buren hier voor iets tussen zitten , maar das gissen natuurlijk het weg vallen van de storing kan ook berusten op puur toeval wie zal het zeggen , maar als je met de buren in onmin leeft en dat is al jaren aan de gang dan mag je alles verwachten zeg ik ?

Enkele weken geleden had ik daar geen enkele last van maar men was wel een oud kasteel aan het opleveren dus dacht daar zal de storing wel vandaan komen , niet dus want als ik pal voor sta dan heb ik een redelijk goed signaal , alleen voor men huis niet en dat van de drie buren ?

Ik heb een klacht ingediend bij de controle dienst zien wat zij gaan doen ?

Op 3 oktober 2019 00:17:02 schreef Martin V:
De oplossing tegen commonmode storing is om het differentiële component van een radiogolf te gebruiken voor ontvangst.
Dat doe je met een magnetische raam antenne welke geheel gebalanceerd is.
Ik had hier ook veel storing op mijn buiten antenne, ik gebruik nu een loop antenne welke volkomen differentieel is en daarmee is ALLE storing compleet verdwenen.
Deze antenne gebruik ik bovendien binnenshuis ook nog.
Op een remote SDR (Leiden) ontvang ik Caroline met flink wat ruis maar op de eigen antenne is de ruisvloer een S1 en het signaal van Caroline een S9.

Ik ben wel benieuwd welke antenne je gebruikt voor jouw ontvangst.

Ik heb een Icom IC R8500

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQd0M7zkWTfk70cGBgVnJKr4HerHYUhRaExtNORGG-GAPw1-o3x

En een long wire van 110 m lang , een stuk (deel) van een 45 mb dipool die er maar half bij hangt maar Caroline 648 khz kwam toch S7 door en die dipool hangt amper een m of 3 a 3,5 boven de grond , en een home made 5 mhz dipool op een m of 3 boven de grond. Op dat filmpje is een oude draagbare spot goedkope radio uit de hema gebruikt waarvan het kraakt (vervorming heeft) als de volume te hoog staat , maar wel handig om te peilen

Ik woon in Gent (tussen Antwerpen en Brugge) en op de Long Wire ant van 110 m lang (voorkant richting NW = VK) komt Caroline hier door met S9 + 20 db (als er geen storing is zoals nu) BBC 5 live die meer zender vermogen heeft is iets van 10 db zwakker (overdag wel te verstaan) als jij een goeie ontvangst wil hebben dan moet je kijken naar SDR middelburg (die zit ook lekker dichtbij natuurlijk) zie sdr.hu meer info daar.

Op 3 oktober 2019 08:38:04 schreef mel:
Is er een of ander bedrijf bij jou in de buurt , dat alleen overdag en (soms) in het weekend werkt? En dan gebruiken ze elektrische machines?
Grote kans dat het daar vandaan kan komen.
Of anders idd in je eigen huis , alles systematisch uitzetten.
Storingszoeken begint met logisch denken...
Waar is de hoogste veldsterkte? En de tijden? Varieren die of staan ze vast?
En zo verder..

Nee niet echt maw er is een bakker aan de overkant van de straat en twee supermarkten maar voor het begin van de bewuste storing had ik daar dus helemaal géén last van , waarom zou dit dan bv plots wel het geval zijn lijkt me zeer sterk ? maar wat kan er niet tegenwoordig zowat alles met de troep uit China , haha.

Nee , ik hou het eerder op de buren maar das wel gissen , we leven wel al vele jaren in onmin dus uit die hoek kan het wel komen ?

Op 3 oktober 2019 10:54:13 schreef Hugo Welther:
Ik had op al mijn "oude" buizenradio's een soortgelijke MG storing.
Deze kwam van de TL-verlichting in huis. De TL is vervangen door LED en de storing is weg. Alleen mijn loeplamp stoort nog.

Dat TL buizen storen das algemeen bekend maar een TL buis overdag laten branden bv zou je eerder doen als je weet dat je daar bewust de buren mee stoort dan doe je dat als je die wil pesten ? anders toch niet lijkt me of wel. Dat je storing hebt van een gloeilamp das ook de eerste maal dat ik dit hoor. Storing van Led lampen en spaarlampen ja , maar van een gewone gloeilamp ?

Heb je een aardaansluiting ? die heb ik dus wel , maar dat helpt niks als het via het lichtnet binnen komt dan ben je gezien , oh ja tv kabel tv stoort ook al gek. Modem's van pc's via de kabel ook een ramp.

Op 2 oktober 2019 21:01:58 schreef Ex-fietser:
Rare brom is niet raar tegenwoordig. Ik heb dat hier ook en veel vrienden die hier een eindje vandaan wonen ook. De brom word veroorzaakt door electronische apparatuur die je waarschijnlijk zelf ook in huis hebt.

Apparatuur waar je dan aan moet denken zijn bijvoorbeeld zonnecellen (en de inverters daarvan). Heel veel apparatuur met schakelende voedingen ook. Dat kan dan varieeren van je tv tot de leddrivers in de ledlampen die jij zelf thuis geplaatst hebt. Hoe goedkoper dat soort apparatuur hoe erger de storing is die er uit komt.

Ik kan de video niet zien om een of andere reden maar uit jou verhaal kan ik opmaken dat de storingsbron in jou huis zelf ligt en niet in dat van de buren.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de buren jou pesten. Als jou buren het veroorzaken weten ze het hoogst waarschijnlijk zelf niet.

Als je de brom waarneemt kun je eens proberen de hoofdschakelaar om te zetten zodat alles uit is. Zet dan ook de inverter van je zonnepanelen uit of dek ze af.

[...]

De kortegolfbanden zijn hier overdags al jaren een verschrikkelijk drama. Je kunt er ook niet heel veel meer mee. En daar valt helaas weinig aan te doen. Alleen het hele elektrischiteitsnet uitzetten zodat niemand meer stroom heeft en dus alles uit is.

Helaas zullen we er mee moeten leren leven vrees ik.

Hier is de KG ook soms niet te genieten maw een ruis en brom , ik snap wat je bedoelt haast iedereen heeft er last van , radio zendamateurs klagen steen en been , " the good old days are over "

Op 3 oktober 2019 12:55:27 schreef grotedikken:
Kan flink wat zoekwerk worden.
Maar voor je je buren misschien onterecht verdenkt en het BIPT inschakelt moet je toch eerst vergewissen dat de brom niet uit je eigen
woning komt.
Komt veel vaker voor dan je zou denken dat er iets is wat je over het hoofd ziet.

Wie een scheet (ruft) het eerst ruikt is vaak zelf de grootste stinker. :-) En daar zit meer waarheid in dan je vermoedt.

Dat is logisch, want alhoewel vermogendichtheid van elektromagnetische verschijnselen kwadratisch toenemen naarmate je dichter bij de bron nadert, is dit heel dicht bij de bron nog meer uitgesproken.

Het is niet erg waarschijnlijk dat 50 Hz direct via de antenne binnenkomt,, tenzij die zou gemoduleerd zitten op een hoogfrequent signaal.

Ook belangrijk is, heb je het op elke ontvangstfrequentie, of enkel op sommige frequenties? Is het continue of intermitterend?

Het is zelfs niet ondenkbaar dat het van heel ver komt. Twee verre zenders die elkaar normaal niet hinderen kan je soms samen ontvangen bij gunstige propagatieomstandigheden. Denk aan dag/nacht en weersinvloeden..
Soms kun je dan zwevingen krijgen met fluit of bromsignalen als gevolg.

Maar dat is natuurlijk weg als je op een andere zender afstemt.

Dus eerst en vooral eens alles in huis stap voor stap uitschakelen.
Ook zaken die in stand-by mode staan. één voor één alle zekeringen afleggen,met uitzondering die van je radio.
Een slecht contact in zekeringkast of schakelaar is niet helemaal uit te sluiten, het heft niet noodzakelijk een apparaa tte zijn.

Als je een klein draagbaar radiootje hebt, met een ingebouwde ferrietantenne heb je door de directiviteit daarvan een prima armeluisrichtingzoeker. Loop er eens overal mee door het huis en tuin.

Zorg er ook voor als het BIPT komt, dat je dan geen illegale radio apparatuur open en bloot liggen hebt in je hobbyruimte.
Sommigen zijn nog steeds in de mening dat je enkel strafbaar bent als men je betrapt wordt met alles aangesloten. Van sommige zaken is ook het bezit niet toegelaten.

Ja ik weet best wel heel erg goed dat je buren verdenken van bv een storing zeer gevaarlijk is , vandaar dat ik heel voorzichtig ben hiermee en de peiling die ik gedaan hebt met een simpele MG draagbare radio zegt niet veel.

Alleen zegt het wel en dan hoor je zelf ook als je naar de video film kijkt dat op iets van ongeveer een 300 tal meter weg van men huis , plots de ontvangst weer goed is ? neem me niet kwalijk maar dat zegt wel iets of niet soms ?

De BIPT is een controle dienst zoals Agentschap Telecom in Nederland , waar je een klacht mag en kan indienen als je last hebt van een storing. Zij gaan daar dan verder mee aan de slag , zij bepalen of ze iemand al of niet gaan bezoeken daar zit ik verder voor niks tussen en vaak komen ze bij de klager ook wel een kijkje nemen om te zien of ze zelf niet voor de gek gehouden worden en ze hebben gelijk. Je zou dat zelf ook doen he ?

De BIPT moet op zoek gaan van waar de storing komt en ik heb het recht om een klacht in te dienen , en ze mogen tijdens de storing rustig komen kijken hier in huis om te zien of ik ze niet in het ootje neem ? en dat is niet het geval. Dus wacht ik nu af wat er gaat gebeuren ? en ik begrijp je stelling , trouwens de BIPT is strenger dan Agentschap Telecom bij jullie en op elke klacht geven ze gevolg iets wat bij jullie vaak te wensen overlaat sorry dat ik het zo zeg maar het is wel waar voor zover wat ik zelf gelezen heb over die dienst. Ze zullen niet snel uitrukken als hier ?

Op 3 oktober 2019 13:35:18 schreef T-sec:
TS krijgt de tip om bij storing eerst de hoofdschakelaar van eigen woning uit te zetten en dan te controleren of de brom weg is. Zeker een primaire manier om er achter te komen of je zelf de storing veroorzaakt.

Gek genoeg reageert TS met een heel verhaal over zijn filmpje wat niet af te spelen zou zijn. (Bij mij via 'alles speler' VLC wel prima).
Wij zijn eigenlijk toch meer geinteresseerd in het resultaat van de tip om de hoofdschakelaar eerst eens uit te zetten...

Ja in huis wel , maar niet op 300 m waar je wel een signaal hebt , ik heb op zolder waar de modem en de router staat alles zonder stroom gezet en de storing bleef ? dus vermoed ik dat als ik de hoofdschakelaar het zelfde zal te horen zijn , rara op 300 m van huis weg is er plots wel signaal ?

Met men boeren kennis stel ik vast , in en rond men huis geen signaal maar storing en 300 m links of rechts van huis weg op straat wel signaal ?

Op 2 oktober 2019 23:18:02 schreef testman:
wat te denken van PV inverters? pas ook een zendamateur gesproken die daar last van had, spul bij de buren wat nogal stoorde..

kwestie van in de gaten houden of die storing bij zonsondergang ook weg is in zeg 5min, idem in de morgen..

En nog veel meer dan dat bv plasma tv , Chinees led lampen , inverters zonnepanelen , tv kabel enz

maartenbakker

Golden Member

Wat bedoel je met "alles" zonder stroom gezet? Als je alleen de router enz. bedoelt, dan is dat niet alles.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 oktober 2019 23:26:00 schreef wvogel57:
Wel leuk zo'n filmpje, maar alleen een krakende radio geeft niet voldoende informatie. Op welke MG frequenties is de storing maximaal ? Laat ook eens wat meer zien van de omgeving. Loop niet alleen in 1 richting, maar ook eens loodrecht daar op. Draai de radio eens een aantal malen over 360 graden om de richting van de storing vast te stellen. Draai de radio ook eens op een zijkant om te zien of de storing verticaal of horizontaal gepolariseerd is. Zoek en peil dus systematisch.

ps ik liep zowel links als rechts van huis en draaide vaak in de ronde zie goed op het filmpje , en ben nogal een leek in het peilen.

Ik probeer het toch nog maar een keertje omdat ik de reactie nog mis:

Blijft de storing ook als je de hoofdschakelaar van je woning uitzet?
Is de storing dan weg dan komt het uit eigen huis, blijft de storing dan kun je verder buiten de deur gaan zoeken.

Dit topic is gesloten