Jammer dat het hier weer gaat zoals gewoonlijk.
Op 6 oktober 2019 08:56:24 schreef MGP:
[...]
Waarom leer je het zelf niet?
Gemakzucht wellicht?
Voor personen die hier doen alsof ze alles weten, is het een koud kunstje om een paar regels copy en paste te doen.
En als je echt een deskundige bent zijn de 4 of 6 benodigde regels ook zo uit je mouw geschud.
Kijk naar dat program van Lambiek.
Ik heb hier zelf een pic16f887 met alle pinnen belegd en nog maar 20 program words vrij, want er zijn 1000 regels in proton gezet.
Dat is wat anders dan een kant en klaar dingetje van €0,79 cent aanzetten.
Ik ben niet helemaal een nitwit.
Verwijzen naar een werksite "vraag en aanbod" slaat natuurlijk helemaal nergens op, evenals dat voorstel om freq/volt te gaan gebruiken, wat in mijn ogen (en in die van anderen, oa Raf) gewoon weer een stapje dwarsuit is om maar weer geen oplossing te hoeven geven.
Op 6 oktober 2019 09:36:16 schreef Hunter:
Het is frustrerend dat essentiële informatie ontbreekt. Het toerental van de motor en het signaal van de tacho bijvoorbeeld.
Die info is reeds geplaatst in bericht 6 en 12 (zaterdag)
Op 6 oktober 2019 09:36:16 schreef Hunter:
te regelen met een triacdimmer. Deze dimmer moet dan wel geschikt zijn voor inductieve belastingen. .
Wat voor triac past er bij 230 V en 40Watt voor die motor?
Of wat moet er speciaal bijstaan in de specs, dan kan ik daar zelf op letten bij het uitzoeken?
Op 6 oktober 2019 10:38:25 schreef SparkyGSX:
Het is dus belangrijk dat je nuldoorgangsdetector dus symmetrisch is, met bijvoorbeeld een simpele optocoupler krijg je een signaal dat niet precies 50% hoog is, en dus niet dezelfde vertraging geeft in beide richtingen (opgaand en neergaand).
Allereerst bedankt voor het geven van een inhoudelijke reactie ipv een ontwijkende.
De opto in het schema van Lambiek zal het ongetwijfeld doen, anders was daar vast al wat over gezegd.
Kan het ook met een AC opto direct (dus zonder brugcel) aangesloten op de AC?
Diodes in de opto of in brugcellen lijken me toch binnen zeer scherpe tolerantiegrenzen te moeten liggen waardoor je geen verschillen krijgt in detectie? Waarom raad je een "simpele opto" dan af?
Ik heb al eerder gezocht naar toepassingen in de pic met pid, dat leverde voor mij niets op. Heb je een voorbeeld ergens staan?
De functie pulsin wordt in het schema van Lambiek gebruikt om de stand van de instelpotmeter te lezen.
In mijn idee heb ik daar een handmatig ingestelde variabele voor in gedachten en dus geen pulsin nodig.
De sturing moet wel elke sinus aansturen , maar mag best pas na 2 seconden de aansturing wat veranderen, anders heb je toch dat alles mogelijk overgecompensserd gaat doorschieten.
Testen zal uitwijzen of de regeling snel genoeg is.
Scheelt dat in de beren die je op dit pad ziet?
De motor wordt nu ook op de 1 of andere manier geregeld, alleen die print is niet toegankelijk om te kunnen afkijken.
De waardes op het display veranderen elke seconde zo lijkt het en dan de ene keer met 10 tegelijk, de andere keer met 100 tegelijk.
edit:
Op 6 oktober 2019 12:21:32 schreef Lambiek:
@TS,
Je zou ook de stroom kunnen meten en daar op regelen voor een constant toerental.
Die optie heb ik ook gezien, maar leek me niet helemaal geschikt, het voelde niet meteen ok.
Kan best zijn dat het wel werkt.
Heb je bij wisselende netspanningen alleen weer andere toerentallen.
En het net hier is vreselijk onstabiel.
Wellicht dat ik dat meteen al "voelde" om dit systeem "af te keuren".