Hele zware brom overdag op MG maar niet in de nacht ? raar

Dit topic is gesloten

rbeckers

Overleden

Zet eens voor de antenne ingang een verzwakker die 20dB verzwakt.
Misschien wordt de ingang van de ontvanger overstuurd.

Anoniem

20dB? Is dat zwaarder dan een zak aardappelen? vraagt Wilem zo meteen :-)

Beste Herman, er is meerdere malen de goede raad gegeven om als eerste stap je eigen woning uit te sluiten door de hoofdschakelaar af te zetten en met een draagbare radio te luisteren of het weg is.
Dat is echt het eerste wat je moet doen. Nogmaals: wie een scheet het eerste ruikt, heeft hem vaak zelf gelost.

Maar je blijft maar dooremmeren over je buren.
Je ruzie verblindt je inschattingsvermogen. Dergelijke storingen zijn haast nooit opzettelijk.
Als de RCD toch bij de buren zou aanbellen zullen je buren vast kwalijk nemen dat je meteen de polisie op hen afstuurt in plaats van eerst onderling naar een oplossing te zoeken.
Zo wakker je enkel de ruzie aan.

Als je de terechte adviezen hier naast je neerlegt, kan men hier ook niet verder meer helpen. En stoot je diegenen voor het hoofd die hun tijd erin stoppen om te helpen een oplossing te vinden voor je.
Wat op een afstand zonder de situatie volledig te kunnen inschatten op zich al moeilijk is.

maartenbakker

Golden Member

En daar sluit ik me integraal bij aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoewel het interessant kan zijn zo'n storing te vinden, vind ik ook dat je moet ophouden met dat geklaag over het niet kunnen beluisteren van Radio Caroline. Want dat is onzin.

Hier, hopla, Radio Caroline:
http://sc6.radiocaroline.net:8040/mp3

En nog ongeveer zeshonderd andere manieren, voor verschillende toestellen van telefoon via desktop tot Raspberry Pi:
https://carolinestreams.weebly.com/

(Lees daarvan niet alleen de bovenste regels, maar ook de rest van de pagina, en ook de pagina's op de andere tabbladen.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 oktober 2019 11:31:08 schreef grotedikken:
20dB? Is dat zwaarder dan een zak aardappelen? vraagt Wilem zo meteen :-)

Beste Willem, er is meerdere malen de goede raad gegeven om als eerste stap je eigen woning uit te sluiten door de hoofdschakelaar af te zetten en met een draagbare radio te luisteren of het weg is.
Dat is echt het eerste wat je moet doen. Nogmaals: wie een scheet het eerste ruikt, heeft hem vaak zelf gelost.

Maar je blijft maar dooremmeren over je buren.
Je ruzie verblindt je inschattingsvermogen. Dergelijke storingen zijn haast nooit opzettelijk.
Als de RCD toch bij de buren zou aanbellen zullen je buren vast kwalijk nemen dat je meteen de polisie op hen afstuurt in plaats van eerst onderling naar een oplossing te zoeken.
Zo wakker je enkel de ruzie aan.

Als je de terechte adviezen hier naast je neerlegt, kan men hier ook niet verder meer helpen. En stoot je diegenen voor het hoofd die hun tijd erin stoppen om te helpen een oplossing te vinden voor je.
Wat op een afstand zonder de situatie volledig te kunnen inschatten op zich al moeilijk is.

I rest my case...
Chapeau!

maartenbakker

Golden Member

Ohja en met opzet storen, dat zal wel niet.. Anders zouden ze het wel beter doen toch? Weten ze ueberhaupt wat de middengolf is en dat je daarnaar luistert?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ps ik liep zowel links als rechts van huis en draaide vaak in de ronde zie goed op het filmpje , en ben nogal een leek in het peilen.

Op je filmpje is niets te zien van de richtig waarin je liep, de positie ten opzichte van je woning en al helemaal niet wat de positie was van je ontvanger ten opzichte van je woning.
Eigenlijk werd ik alleen maar duizelig van die wiebelende beelden :'(
Wat ik wel hoorde is dat de storing heviger of zwakker werd naarmate je de ontvanger heen en weer zwabberde.
Je ontvanger is dus richtinggevoelig en daar kun je gebruik van maken.
Vrijwel zeker zit er een ferriet antenne in je mobiele ontvanger.
Wanneer je 360 graden om je as roteert zul je twee maal een punt hebben waarbij je de minste storing hebt.
Die ferriet staaf wijst dan naar de stoorbron (of ervan af, het is maar hoe je het bekijkt).
Door 3 peilingen te doen met voldoende afstand van elkaar kun je vrij nauwkeurig bepalen wat de bron van je storing is.

@Herman,
Dit is het eerste wat je moet doen.

Op 4 oktober 2019 09:10:48 schreef T-sec:
Blijft de storing ook als je de hoofdschakelaar van je woning uitzet?

En het antwoord op deze vraag hier posten.

Anoniem

Leuk toch om zelf eens RCD te spelen met je lowcost richtingzoeker?

Nadat je eerst vastgesteld hebt of de sroring niet van bij je thuis komt met de hoofdschakelaar af te zetten,(10e herhaling) Neem je een A4 blad en schets daarop een simpele plattegrond van je woning en de directe omgeving.
Ga toens es ne kier me a portatiefke (misschien verstaat ie enkel Gents :-) ) op enkele meters van het huis staan en trek een lijn met een lat op het blad in de richting van je minimum bromontvangst.
Herhaal dit op verschillende plaatsen,liefst rondom.
Waar de lijnen kruisen in een punt of in een klein oppervlak komt de brom vandaan. Lopen de lijnen evenwijdig, dan komt het van ver.
Kun je geen duidelijke conclusie trekken, dan is de bron verspreid over een groter gebied dan je huizenblok.

Als er iemand in je wijk is waarmee je nog niet overhoop ligt , kun je even vragen of zij ook last hebben op de middengolf. Iedereen heeft wel een radio in huis waarop je die nog kunt ontvangen.

mvdk

Golden Member

Denk dat Herman het al gevonden heeft, en zich ervoor schaamt om het hier te vertellen.

Oef zeg. Tien dezelfde soort postings achter elkaar over geruzie met de buren en radio Caroline.

Radio Caroline kan ik op de ferriet antenne alleen 's nachts ontvangen en dan nog vaag. Ze hebben niet zo'n erge sterke zender. Middengolf, kortegolf enz. zijn inmiddels al lang passe. Daar heb je tegenwoordig je mobiel voor. En Internet.

Je kunt het daar niet mee eens zijn natuurlijk en je buren daar de schuld van geven. Alleen helpt dat niet. Ik hoop dat die bipt bij jullie zo verstandig is om dit onderzoek naast zich neer te leggen. Zonde om een berg gemeenschapsgeld te verspillen aan 1 persoon die per see radio Caroline op de oude manier wil horen.

Ik baal er ook van dat ik niets meer kan doen op de kortegolf banden, maar ik ga geen anti buren hetze gebaseerd op iets dat zowat een natuurverschijnsel aan het worden is beginnen.

Waarom loop je hier 10 postings lang te emmeren over die buren en doe je de hiervoor gestelde hoofdschakelaar test niet. Alleen je router uitzetten helpt natuurlijk niet. De frequentie waarop die dingen werken is zo veel hoger dan de middengolfband dat de kans op storing daarvan vrijwel nihil is. De storing die je hoort is alleen het typische pulserende geluid dat je hoort als jou telefoon verbinding zoekt die ook nog dicht bij een ontvanger ligt. Bromstoringen zul je niet zo snel zien.

Het is ook weer zo'n lekker waandenkbeeld dat het wifi altijd wel alles zal storen.

Ik vermoed dat dit soort storing veel vaker komt uit allerlei voedingsapparatuur. En dat kunnen goedkope netadaptertjes zijn, of PV-systemen en vrijwel alle moderne apparaten die allemaal zijn uitgerust met geschakelde voedingen. De storing wordt ook vaak erger naarmate een toestel ouder is. De condensatoren worden langzaam slechter en gaan minder goed filteren en onderdrukken.

Storing door een defecte voeding ingebracht op een voedingskabel kan zich verplaatsen over de hele wijk naar de wijk-trafo's waarbij het kabel netwerk als een mooie antenne fungeert. Waar de uiteindelijke stoorbron eigenlijk staat is dan ook heel moeilijk uit te vinden. En het is zeer onwaarschijnlijk dat de buren dit expres doen. Het is heel lastig om zo'n sterke globale storing te veroorzaken. Er is veel energie nodig om het vanuit een punt te realiseren. Een heleboel rotte voedingen verspreid over een groot gebied kunnen dit makkelijker. En voor zover ik kan zien worden die allemaal aangestoken als de dag begint of de zon opkomt. 'S nachts staat bijna alles gewoon uit.

Men hamert hier zo op afschakelen en kijken of de qrm dan weg is. Maar nu dit: de 3 fases worden verdeeld over de wijk. Van de mensen met 1 fase aansluiting krijgt de een L1, de ander L2 etc. Nu zit ik op dezelfde fase als 3 huizen verder. Die buur heeft zo'n internet-over-mains kastje ipv echte UTP kabels. Ik krijg dan ook die troep van buur binnen. Nu schakel ik m'n hoofdschakelaar af, en weg is de storing. Ik concludeer dan dat het bij mezelf moet zitten ipv bij de buren. -> Waar zit m'n denkfout?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het zou wel gek zijn als dat zo was. Dus door in je eigen huis het net af te schakelen, zou je de storing van de buren naar de portable radio op straat laten ophouden? Ik zie niet meteen hoe zoiets zou kunnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 oktober 2019 14:07:57 schreef flipflop:
Waar zit m'n denkfout?

Dat een storing op de middengolf jouw 230V bekabeling in huis als antenne nodig zou hebben, en niet gelijk al vanuit de bron als golf kan verplaatsen.

TS bemerkt de storing op een draagbare ontvanger. Dus verplaatst de storing zich radiated, en niet (alleen) conducted.

Dat sluit niet uit dat er ook storingen op de middengolf kunnen zijn die zich enkel conducted verplaatsen, bijvoorbeeld omdat de gestoorde minder gevoelig is voor radiated dan voor conducted. Maar dat zal bij draagbare radio's wel meevallen....

Ja ok, mijn scenario zou vooral gebeuren als je met je ontvanger in je eigen huis zit, omringt door bedrading waar de qrm op staat.
Nou, gelukkig maar dan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Sommige problemen zijn welgekend, voor de hand liggend of makkelijk op te lossen.
Bij andere is wat gedegen speurwerk nodig.
De beste methode is het probleem van twee kanten aanpakken.
Afgaande op je kennis, ervaring en deductievermogen en de omstandigheden zoek je naar de meest waarschijnlijke oorzaak.
Anderzijds probeer je ook een aantal zaken uit te sluiten. Zo lokaliseer je het probleem.
Ik zie al te vaak tdat men alle maar dan ook alle pistes openhoudt, zelfs de meest onwaarschijnlijke. Op die manier is de kans om de puzzel op te lossen klein.

Neem nu je eigen voorbeeld van de PLC.
1) Het signaal wordt differential mode in het net geinjecteerd en straalt niet zo sterk uit. Bovendien is de reikwijdte beperkt.
Dus enkele huizen verder zal het signaal dermate verzwakt zijn dat de component die nog zal uitstralen weinig hinder zal veroorzaken en niet een hevige brom.

2)En het belangrijkste van alles, het modulatieschema van PLC laat toe bepaalde frequentiebanden uit te sluiten.
Dus op beschermde banden stuurt de modem geen signaal. Dit is vanuit de fabriek reeds zo geprogrammeerd en wettelijk verplicht.
En surprice-surpice , in Europa is de frequentieband van 500kHz tot 1.6MHz een exclusion band. Dus die hele PLC kan geen storing in de middengolf veroorzaken.

War weer bewijst dat je bij het zoeken naar iets eerst en vooral moet de meest waarschijnlijke pistes volgen. En de rest toch in het achterhoofd houden.

Het zou wel gek zijn als dat zo was. Dus door in je eigen huis het net af te schakelen, zou je de storing van de buren naar de portable radio op straat laten ophouden? Ik zie niet meteen hoe zoiets zou kunnen.

De buren hebben een illegale kwekerij die de storing veroorzaakt en tappen zijn stroom af :9~

Op 5 oktober 2019 20:29:13 schreef grotedikken:
...En surprice-surpice , in Europa is de frequentieband van 500kHz tot 1.6MHz een exclusion band. Dus die hele PLC kan geen storing in de middengolf veroorzaken.

Famous last words :-) Hoeveel van die kastjes zouden er in NL/BE rondslingeren die niet voldoen aan die eis? Ik hoop niet dat die hele club hier morgen op de stoep staat.
Maar verder is het punt wel duidelijk. Niet waarschijnlijk, gedachtespinsel mijnerzijds.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 5 oktober 2019 14:07:57 schreef flipflop:
Men hamert hier zo op afschakelen en kijken of de qrm dan weg is. Maar nu dit: de 3 fases worden verdeeld over de wijk. Van de mensen met 1 fase aansluiting krijgt de een L1, de ander L2 etc. Nu zit ik op dezelfde fase als 3 huizen verder. Die buur heeft zo'n internet-over-mains kastje ipv echte UTP kabels. Ik krijg dan ook die troep van buur binnen. Nu schakel ik m'n hoofdschakelaar af, en weg is de storing. Ik concludeer dan dat het bij mezelf moet zitten ipv bij de buren. -> Waar zit m'n denkfout?

Die is er ook niet!
Je bent nog niet begonnen met denken. (Inkoppertje, ik kon het niet laten)
Goed, je zet de hoofdschakelaar af en de storing is weg.
Dat zet je de hoofdschakelaar in en de storing is terug.
Ah, de storing is mijn schuld, maar van welke groep komt de ellende?
Groep 1 uit. Storing blijft, maar misschien een beetje zwakker.
Groep 1 in en groep 2 uit. Storing blijft, maar misschien een beetje zwakker.
Groep 2 in en groep 3 uit. Storing blijft, maar misschien een beetje zwakker.
Zo werk je al je groepen af met telkens hetzelfde resultaat.
Uiteindelijk kan je geen groep aanwijzen die de storing veroorzaakt en kom je tot de conclusie dat de ellende van buitenaf komt. Dat bel je de BIPT op en die stuur je naar je energieboer

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 oktober 2019 19:51:08 schreef flipflop:
Ja ok, mijn scenario zou vooral gebeuren als je met je ontvanger in je eigen huis zit, omringt door bedrading waar de qrm op staat.

Ja, dan zou je vraag wel hout snijden inderdaad.

Op 5 oktober 2019 20:35:47 schreef Brainbox:
[...]
De buren hebben een illegale kwekerij die de storing veroorzaakt en tappen zijn stroom af :9~

Deksels! Je hebt gelijk. Ik ben blijkbaar niet doortrapt genoeg om aan zo'n dingen te denken. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 5 oktober 2019 21:06:24 schreef flipflop:
[...]
Famous last words :-) Hoeveel van die kastjes zouden er in NL/BE rondslingeren die niet voldoen aan die eis? Ik hoop niet dat die hele club hier morgen op de stoep staat.

Tuurlijk zorgt allerlei spul uit de parallelimport voor extra problemen. En daar moet je rekening mee houden. Maar je mag het niet als hoofdverdachte plaatsen. Zoniet ben je net een radio zonder afgestemde kring. Jr krijgt alle zenders tegelijk binnen en kunt er geen conclusies uit trekken.

En Herman houdt zich stil op alle fronten. Hopelijk staat er morgen niet wéér eens in de krant: 'Man schiet buur overhoop na jarenlange ruzie' :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 6 oktober 2019 10:21:10 (12%)

mel

Golden Member

Ik zou het andersom doen..Die eigenwijze vent afschieten.. O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zou het andersom doen..Die eigenwijze vent afschieten..

Nou, nou, schietgrage figuren hebben we al genoeg in deze wereld. Ieder in zijn waarde laten vind ik.

Om van het gezeur hier over dit onderwerp af te komen, stel ik de topicstarter de volgende schakelingen voor die stoorsignalen op de middengolf teniet moeten doen.

De X-Phase-2 storingsonderdrukker.

X-Phase II

De X-phase-2 storingsonderdrukker


X-phase QRM killer

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
maartenbakker

Golden Member

Het is een heel slecht plan om een probleem op te lossen voordat je het probleem kent. Hoe moeilijk kan het zijn om naar een storingsbron te zoeken? Nouja, heel moeilijk als je geen aanwijzingen opvolgt en niet gestructureerd werkt, kennelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten