FM piraten legaal? ;-)

Dit topic is gesloten

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,
Het is nog niet eens zo lang geleden dat er hier behoorlijk wat worden over vuil gemaakt werden,
En nu zie ik dit:
https://a08.veron.nl/zelfbouw/zender-en-ontvangers/zelfbouwkit-scoutfm…
HAHAHAAaaaaa LOL de Josty Kit of ook wel de HF65 word hier nu door amateurs…..
(ik zou bijna gezegd hebben: Goed gel . ld) .... ik zie dit nu pas!?
Ik had dit nog niet gezien, ik stond er wel even versteld van moet ik toch eerlijk zeggen.
MAAR goed ik vind het wel HEEL leuk!
Zoals gewoonlijk toch een MAAR bij mij, en dat is wat mag er dan nu tegenwoordig wel en wat niet?
Bijvoorbeeld dit zendertje:
https://a08.veron.nl/wp-content/uploads/2016/03/ScoutFM-schema-1.png
mag ik er een antenne aan vast knopen?
Mag ik er ook nog een buffertrapje achter zetten? (niet zo nodig om te versterken maar om te stabiliseren)
Zo ook een LF voorversterkertje?
Mag dit nu ook op andere banden? ( denk ik aan: korte golf – Middengolf )
.
Ik ben altijd al een stout jongetje geweest(Nooit met grote vermogens)
En dit vind ik gewoon hartstikke leuk, als het allemaal klopt!?

Groetjes uit Rotterdam!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Foei rob.. Tuurlijk mag dat niet...
De meeste piratenzenders wiilen zoveel mogelijk vermogen uit dat ding krijgen..
En soms slopen ze het lowpass filter er maar "gewoon" ff uit...
Gevolg, veel storing door harmonischen...(arme piloten die in de luchtvaartband storing hebben).
Als je de goede spullen hebt, kan je een zender best bouwen, maar dan wel in de officiele amateurbanden...

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 6 oktober 2019 11:59:06 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een low-pass filter heeft de gebruiker en/of zelfbouwer dan ook niets te bieden:

-Extra kosten
-Meer (soldeer)werk
-Minder output vanwege de demping

Ik snap de hilariteit niet zo Rob. Omdat er op een amateurforum over een 3m zender gesproken wordt, zou het ineens legaal zijn? Dat volg ik niet.
Jij bent zendamateur, dan zou je de voorwaarden moeten kennen. Dan weet je dat 3m en MG geen amateurbanden zijn waar je vrij op mag zenden. Dat betekend natuurlijk niet dat je als radio-liefhebber niet enthousiast over een 3m zender kunt zijn. Sterker, veel amateurs hebben vroeger wel op die band geëxperimenteerd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

De 3m band is alleen legaal met kleine vermogens om bv hands free sets naar je FM autoradio te zenden. Alle vragen die je stelt zijn vragen naar de bekende weg.
Die zender is perfect legaal, maar als jij er van alles bij gaat bedenken om het bereik te vergroten is het illegaal. Dat snap jij ook heel best.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allen,

Ik dacht het wel.
Mel ik dacht ook dat het niet mocht, maar dit staat er:
Sinds een aantal jaar zijn kleine 3 meter zendertjes (87.5 MHz – 108 MHz) niet meer illegaal in Nederland.
Volgens de vergunningsvrije radiopassingen van Agentschap Telecom mag in dit frequentiegebied een vermogen worden uitgezonden van 50nW

Tin.soldier sorry maar dat vind ik onzin.

Flipflop er is nergens hilariteit hoe kom je daar nou bij?
Nogmaals de tekst hier boven is niet van mij ho hoowww!
Ik vind het juist LEUK!!!

GJ
Dat zendertje is een JostyKit er werd altijd gezegd dat het grote stoortroep zou zijn,
nu schijnbaar niet meer.
En nogmaals ik schreef er bij: (niet zo nodig om te versterken maar om te stabiliseren)
Ik wou het helemaal niet naar het illegale toe trekken in tegendeel,
Verbeteren en stabiliseren was mijn gedachte. HE kom op zeg, ik moet gelijk weer in de verdediging.

Ik zeg gewoon ik vind het LEUK!
En voor mij part is het de grootste stoor zooi die je maar kunt bedenken, ik bedenk dit niet!
En los daarvan, want dat geloof ik wel dat de regels nu aan het veranderen zijn.
En daarvandaan vroeg ik zou dit voor KG en MG strakjes dit ook mogen?

En nee dit schrijven is niet negatief bedoelt,
maar ga mijzelf niet steeds verdedigen want ja, ik ben en blijf een stout jongetje! ;-)
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Moet je nodig met die HF65 aan komen zetten. Dat is helemaal geen zender. Ooit bedoelt om te kunnen testen op een goedkope manier. Maar eigenlijk was het zelfs ook daar te slecht voor. En of het stoort hangt helemaal af van de voedingsspanninf waar het op draait, Het kastje waar het inzit enz, enz. Bij normaal gebruik stoort het niet omdat je het niet gebruikt als zender, maar als meetzender. Dan hangt er dus geen antenne aan bijvoorbeeld.

Wat de schooljeugd er vroeger mee deed ging eigenlijk ook maar bar en boos slecht. Verder als twee huizen in hetzelfde rijtje kwam je niet. Het eerste dat men dus ging doen was grotere antennes bouwen en daarna eindeloos knoeien met dat schakelingentje om meer vermogen te maken. En eigenlijk lukt dat nooit en maakte je vreselijk veel storing die gelukkig niet verder kwam dan je eigen huis.

Dus bij scouting gaan lopen knoeien met die Josty kitjes van weleer lijkt mij een buitengewoon slecht idee. Met die legale vermogens van een paar nW is het ook eigenlijk niet echt mogelijk om een phone verbinding op te zetten met je maatje als die verder weg zit dan normale akoustische spreekafstand.

Scouts mogen tijdens de Jota gebruik maken van een zendinstallatie die bestuurd en gecontroleerd wordt door een gelicenseerd amateur met gebruikmaking van de speciaal daarvoor aangevraagde machtiging. Willen ze meer dan dat, dan moeten ze gewoon een machtiging halen. En ik meen dat dat vanaf 14 jaar kan. Legaal is er gewoon al erg veel mogelijk. Het is nergens voor nodig om met josti kitjes te gaan lopen knoeien.

En uhh: een legale piraat is een contradictie in terminus.

Hubie

Special Member

Een legale piraat was vroeger een kaper met een kaperbrief.
Maar dat heeft weinig met zenden te maken. ;-)

Op 6 oktober 2019 13:28:36 schreef rob007:
Flipflop er is nergens hilariteit hoe kom je daar nou bij?
...
Ik vind het juist LEUK!!!

Hoe kom ik daar bij, nou hiervan:

En nu zie ik dit:
https://a08.veron.nl/zelfbouw/zender-en-ontvangers/zelfbouwk...er-zend…
HAHAHAAaaaaa LOL de Josty Kit

Lijkt me wel vallen onder de definitie van 'hilariteit'.

Verder, had je gezien dat het zenden op 3m gaat over 50nW? Nano. Daar valt zo'n Josty niet echt onder.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

50nW, je mag vanalles als onder de 50 nano watt blijft.

50nW! dat is 0.00000005W uitgestraald vermogen.

Ofwel geneuzel in de marge en bij de buren al niet meer te ontvangen.

Dus nee. Je mag niet legaal "piraten"

rob007

Yarr, Matey!

Flipflop ik moet jou gelijk gaan geven, dus bij deze!
Ik begreep het woord Hilariteit op de verkeerde manier, dus ja….

Maar voor de rest het maakt mij niets uit, ik vind het wel gescheten!
En ja die 50nW ik denk dat het zelfs moeilijk is om die 50nW te maken met een HF65 inderdaad.

Dus nee. Je mag niet legaal "piraten"

HE wat jammer nou!

Ga ik maar weer met mijn legale bakkie op 40mTr zitten. ;-)
Nu ik dit zo schrijf:
daar stoorde ik vorige keer ook flink mee, maar dat is gelukkig verholpen!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Op 6 oktober 2019 12:02:39 schreef tin.soldier:
Een low-pass filter heeft de gebruiker en/of zelfbouwer dan ook niets te bieden:

-Extra kosten
-Meer (soldeer)werk
-Minder output vanwege de demping

Als je wil grappen, gebruik dan best een smiley.
Zometeen denkt men nog dat je het meent. :-)

Hubie

Special Member

Toch is het een leuk idee van de Veron,50 kitjes en mss 50 kids die dat in elkaar solderen.
Als er 1 van de 50 zendamateur wordt is de missie toch geslaagd?
Dat zo'n zendertje een bereik heeft van een flinke huiskamer doet niet ter zake.

rob007

Yarr, Matey!

+1 Hubie
Kijk en dat vind ik nu ook!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik ben niet van plan om dit zendertje te gaan namaken, maar ben wel benieuwd hoe het vermogen wordt bepaald. M.a.w. wat zorgt er voor dat dit dingetje niet meer dan 50nW uitzendt?

Dit zendertje heeft meer uitgangsvermogen dan legaal en zal tussen de 1 en 10mW liggen
Schema is geheel het zelfde als van de HF65 alleen is hier als extra een varicap toegevoegd.

Moet je eens kijken wat deze oscillator op de S.A. doet, daar wordt je niet vrolijk van...

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik zie 12 FM-zenders en je oscillator. Daarbij neem ik aan dat de oscillator op 108MHz zit. (Sterkste signaal) Is het signaal van je zender te sterk?

Ik zie een hoop piekjes, dit heb ik niet zelf gemeten maar komt van de link die Rob007 gaf:https://a08.veron.nl/zelfbouw/zender-en-ontvangers/zelfbouwkit-scoutfm…
Wanner die piekjes uit de oscillator komen bevat die een hoop spurs.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Spurs onder de draaggolf? Ik denk dat het de FM band is, wat ohmpi zegt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Ik ben niet zo gecharmeerd dat men kinderen aanzet om zendertjes te bouwen. Want daar blijft het niet bij natuurlijk. algauw zal er gezocht worden om het niveau op te drijven terwijl de kennis en de nodige meetapparatuur daarvoor ontbreekt.

Dat dit zou kunnen leiden tot een enkele nieuwe zendamateur is nonsens. Als men die weg moet volgen om nog enkele nieuwe leden te krijgen lijkt het meer op paliatieve zorg om het nog wat te rekken.
Er zijn betere promotiecampagnes denkbaar.

Dat experimenteren is niet zonder gevaar. Ik zie dat MartinV zn signaaltje al dicht tegen de 108MHz aanzit en zonder frequentieteller of analyser heb je er het raden naar
Het instrument landings system en de VHF omni range zitten ôp 108 MHz-117.5 MHz. Ook als de drager eronder zit komen ongewenste spurious nog weleens daar terecht. Bijvoorbeeld door slechte afregeling of het ontbreken van een geschikt filter. Al zijn die volgens Tinsoldier overbodig. Het zijn niet altijd harmonischen die voor problemen zorgen.
Slecht weer, mist, hevige regen en er vliegt zo weer een
vliegtuig in een appartementsgebouw. De Bijlmerramp is nog niet helemaal verteerd dacht ik.

Nu zal zo'n oscillatortje geen probleem vormen, maar dat is slechts de start voor stoutere experimenten. Er zijn meer Robs007 dan je vermoedt.Ik bedoel die er door begeesterd worden.
En vaak minder braaf zijn..

Hubie

Special Member

Jezus Christus (sorry beste lezers) wat een negatief gezwam weer van je GD.
Wat is dan WEL de juiste weg om de jeugd aan te sporen voor interesse voor elektronica en dan vooral HF techniek?
En dan de Bijlmerramp er bij halen?
Werk je bij de Telegraaf of zo?
Maar het is natuurlijk weer de bekende "knuppel- hoenderhok" van GD en het ergste is dat ik er weer ingetrapt ben.

;-)

Get a live you poor old sod.

Ik ben niet zo gecharmeerd dat men kinderen aanzet om zendertjes te bouwen.

Wat is er mis aan een 50kW zender gebouwd door een driejarige?

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

Ik weet niet wat het is, GD heeft duidelijk iets tegen HF-hobbyisten, vooral de groep waaronder zendamateurs vallen.

Of dat iets is uit zijn voormalige professie weet ik niet, maar ergens heeft hij duidelijk onaangename ervaringen opgedaan.
En daar plukken we hier al jaren de vruchten van ... *zucht* :/

Dit topic is gesloten