fm radio maken met pcb

de onderdelen zijn al binnen via conrad.
het zijn geen 85 graden condensatoren maar 125 graden condensatoren. heb ik verkeerde datacheet denk ik er bij gehad.

die doen het ook wel. verder heb ik alles binnen wat ik heb besteld.

bprosman

Golden Member

Heb op de Lichtmis wat BB varicaps gevonden. Nu nog even wachten op de printjes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

het zijn wurth elektronik elco´s geworden die rode. 125c beetje overkill misschien maar ok.

ik heb de tda7000 trouwens van aliexpress nog niet maar zodra ik hem binnen hem stuur ik 2 op. naar bprosman

Hubie

Special Member

Op 26 september 2019 22:22:25 schreef bprosman:
@Henri, Goed idee
De BF495 lijkt hij (van Dijken) wel te hebben.

Volgens mij moet bij vervangen van de 2SC3355 door een BF494 de tor 180 graden draaien op de PCB.
2SC3355 = B-E-C. BF494 = C-E-B. ?
Onderaanzicht met de platte kant boven.

bprosman

Golden Member

Printjes zijn vanavond binnen gekomen, stop ze morgen wel even in een envelopje, kijk ik gelijk wat ik evt nog in de torrenbak heb liggen.

Het enige wat ik aan BF heb is is de BF487 en 2N2906 is daar iets bruikbaars bij ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 30 september 2019 20:39:58 (22%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

Een HV-TV tor en een TUP, zijn beide niet bruikbaar.

Op 30 september 2019 00:55:31 schreef Hubie:
[...]

Volgens mij moet bij vervangen van de 2SC3355 door een BF494 de tor 180 graden draaien op de PCB.
2SC3355 = B-E-C. BF494 = C-E-B. ?
Onderaanzicht met de platte kant boven.

Bij elke vervanger geldt dat de aansluitingen controleerd moeten worden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Op 30 september 2019 20:02:17 schreef bprosman:
Printjes zijn vanavond binnen gekomen

Precies een week, dat is snel.
Zijn ze verzonden via DHL?

bprosman

Golden Member

Inderdaad DHL en zelfs in het weekend een dag extra onderweg blijven plakken. Had ik alles in “groen” besteld had ik ze voor t weekend nog gehad, had er nu ook Blauw en Zwart bij.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Geen idee welke BB's je hebt, ik kan je eventueel aan een (of 2) BB105G helpen.

En 1 (of 2) BF194's (BF494 in een ouder huisje).

[Bericht gewijzigd door markce op maandag 30 september 2019 22:51:15 (14%)

Hubie

Special Member

Op 30 september 2019 20:56:48 schreef Henry S.:
Een HV-TV tor en een TUP, zijn beide niet bruikbaar.
[...]

Bij elke vervanger geldt dat de aansluitingen controleerd moeten worden.

Ik plaatste deze opmerking eigenlijk voor diode-anode zodat hij die v.v. tor niet blindelings volgens het silkscreen opdruk zou plaatsen want dan gaat het niet werken,vandaar en zodoende. ;-)

Op 26 september 2019 19:46:17 schreef diode-anode:
ik ben de bb105 or BB809 or equivalent Varicap Diode vergeten.
heb het ook gezocht vanmidag maar die heeft conrad niet. is hier ook een vervanging voor.?

Haje elektronics heeft de BB105G en vast ook wel de BF199/494

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

BF494's zijn onderweg, heb ook wel de BB110 maar volgens mij wijkt die nogal af, maar de datasheets zijn ook niet consistent.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bprosman
BB110 is niet zo'n goede vervanger. De ratio (grootste,kleinste waarde) is veel minder. De max C is ook bij 2x.

pm je adres en ik stuur je een paar BB105G's als bijdrage aan diode-anode en jouw projectje.

bprosman

Golden Member

pm je adres en ik stuur je een paar BB105G's als bijdrage aan diode-anode en jouw projectje.

Dank dan stuur ik er 1 door aan Diode-Anode.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

heb 2 printjes binnen maar hoe moet ik die varicap aansluiten. ik heb de tda7000 nog niet binnen trouwens.

begeleiding kwam met het pakketje boven op mijn kamer heb het uigepakt. iedergeval bedankt voor het sturen van de printjes. zodra de ic's binnen zijn stuur ik ze op maar bprosman

neem aan dat u nu 3 printjes heeft dan stuur ik wel 3 tda7000 op maak ik er gewoon 2.

prima geregeld. bedankt

@diode-anode
Een varicap diode sluit je in sper aan. Dus met de kathode aan de spoel, op jouw printje richting TDA.
Bij een BB105G is dat de kant met het bolletje (heel klein). Daar staat ook een enkele (witte) streep.

ik heb die varicap diodes nog niet binnen waar zou ik die kunnen bestellen.

bprosman

Golden Member

Heb er van MarkCE 3 gehad, zal er twee sturen, heb je die BF494 ook nog nodig ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

kan wel maar die varicaps heb ik er niet bij als u die nog op kunt sturen./?

@diode-anode
Je wilt er vast wel een paar BF494's bij van bprosman.
Die zijn goed voor dit ontwerp, beter dan de BF199 of BF195's.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

net vanmiddag knallende ruzie gehad met de begeleiding hier. maar het is nu weer goed gemaakt.

ze hadden weer een nieuwte dat ik de soldeerbout niet warmer mocht zetten als 25 graden anders zou de print plaat in de hens vliegen. volgens hun.

ik zal dit met mijn hoofd begeleidign bespreken dit kan echt niet

dus ik zei is goed ik zet hem op 25 graden kwamen ze later kijken zagen ze dat hij op 350 graden stond.

dus problemen werd gelijk gezegd zet de soldeerbout maar uit. en ga maar naar je kamer. en blijf daar maar toen werd ik zo kwaad dat ik 3 borden heb kapot gegooit tegen de muur.

de late diesnt is er nu maar had ruzzie met de vroege diens.

inmiddels mag ik van de late dienst weer van mijn kamer af en naar buiten als ik wil dus het is weer geod maar was zo kwaad.

telefoonnummer van de begeleiding.

MOD EDIT: tel nr. verwijderd
bel ze maar plat.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 17 oktober 2019 12:41:24 (26%)