Oldtimer dynamo foutief aangesloten?

Beste leden,

ik heb pas een oldtimer motor gekocht, de dynamo werkt niet meer. Toen ik hem opende vond ik een paar anomalieën.
- De elektromagneet wordt niet bekrachtigd, beide aansluitingen zitten aan de massa.
-De 2 koolborstels zitten niet tegenover elkaar maar naast elkaar,
-ze zitten ook niet in het midden van de elektromagneten,
-1 ervan komt zelfs niet naar buiten om het anker te raken.
Is een van deze toch normaal of moeten ze allen aangepakt worden?

Als ik de koolborstel die aan de massa zit omkeer en met de andere schroef bevestig zitten ze tegenover elkaar maar in het midden tussen de 2 elektromagneten in, werkt hij, als ik ook de elektromagneet aan de geïsoleerde koolborstel koppel?

De tekening is zoals hij nu aangesloten is.

High met Henk

Special Member

Merk en type motorfiets, of wellicht compleet laadschema helpen nogal eens..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoi Henk,
Het is een Motobécane 350 B4L van 1930, een elektrisch schema heb ik nog niet. De dynamo is een 6V Novi Pantin Z45 6.

dijkmane

Golden Member

beide koolborstels zouden toch het anker moeten raken ?
anders is je kring niet gesloten

In no Sense, Nonsense

Hoi Dijkmane,
Inderdaad, en dat is al opgelost, het veertje zat verkeerd, daarom raken ze al op de tekening. Maar zoals hij nu in elkaar zit krijgt de elektromqgneet ook geen spanning, ik vraag mij af of de beide koolborstels naast elkaar mogen zitten en of dat ze tussen de 2 magneten mogen plaats nemen, normaal zitten ze midden van de elektromagneet dacht ik.

Het lijkt erop dat het borsteltje wat schuin staat, een derde borstel is. Op hele oude dynamo's werden die gebruikt voor de bekrachtigingsstroom. Deze waren daarom wat kleiner dan de 'hoofdborstels' en de positie kon ook nog verdraaid worden om de max. stroom bij hoog toerental te begrenzen. Maar dit gezegd hebbende, waar is de tweede hoofdborstel? Die zou dan bovenaan - 12 uur positie - moeten zitten maar op de foto is dat niet te zien.

High met Henk

Special Member

ehhm oke, 1930 is wel lastiger en met die franse zoo.. ehh spullen i het altijd wel lastig.

een aantal zaken vallen op:
.1 je stator hangt aan 2 kanten aan de massa en er komt zo nooit spanning op. Gezien het feit dat je rechts een verbinding lijkt t ehebben LIJKT me dat dit de spanningvoerende kant moet wezen

Hierbij ga ik er wel vanuit dat bij deze motobecane de - aan het frame hangt: als dit de plus blijkt te zijn moet ik ff e.e.a. opnieuw bekijken.

.2 zoals terecht opgemerkt door velen zijn er 2 koolborstels van verschillende afmetingen. Dit is een beetje vreemd en lijkt niet te kloppen

Zou je evt. ook een foto van de rotor kunnen posten? want verwacht hier een collector, maar ben wel benieuwd of we iets van de aansluitingen en of grotte t.o.v. de koolborstels kunnen zien.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het lijkt wel of de tweede koolborstel gewoon ontbreekt. Ik zie bovenin de foto een halfrond plaatje dat met een boutje tegen de zijkant vastzit. Het lijkt alsof het blokje met borstel en veer zoals dat van de andere koolborstel aan dat halfronde plaatje heeft vast gezeten en dat dat nu helemaal ontbreekt.

Dan zou je dus inderdaad drie koolborstels gehad hebben. Twee grote en een kleine. Ik denk dat je die grote koolborstel gewoon los kunt maken en tegen de andere wand vast kunt zetten als je dat halfronde plaatje verwijderd.

Alleen helpt dat je probleem niet verhelpen. Als dat zo is moet je opzoek naar een koolborstelhouder. Of zelf maken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 7 oktober 2019 11:37:07 (25%)

High met Henk

Special Member

@ex-fietser: ik heb daar ook al naar zitten kijken, maar dan zit hij EXACT tegenover die kleine koolborstel. Zou kunnen natuurlijk.

Echter moet hij nog steeds e.e.a. omdraaien, want dat kleine gaatje, kan nooit isolatie bieden voor hele verhaal en die andere kleine hangt ook aan de massa...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op de foto lijkt de rechter wikkeling een heel andere vorm te hebben dan de linker. Ben je in staat om van beide spoelen zowel de draad diameter als
de weerstand te meten?

Ik heb zelf een Indian uit 1942 en daar zit ook een gelijkstroomdynamo op. Met drie borstels op de rotor. De derde borstel is verstelbaar om de laadstroom te regelen. Het lijkt erop dat er nog een lip heeft gezten, die een borstel met de aarde verbindt.
Het ongelukkige van zo'n dynamo is: als de accu leeg is laadt die haast niet en als de accu vol is laadt die heel veel.

Jacques van Montfort
High met Henk

Special Member

Zwaar OT:

@Jaques1956:
Gaaf!!
een Scout,
of toevallig de 4 cilinder (vindt die stiekem heel gaaf, omdat die in de lengte ligt)
of ook heel leuk de PONY scout.... ?

/OT

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoi nogmaals,
Ik denk dat Herbert en ex@fietser gelijk hebben, kleine borstel voor het veld en de 3de grote borstel ontbreekt. Ik dacht dat de kleine borstel aan de massa hing, dat was slecht gemeten, is 4 ohm, kan dat voldoende zijn dat de veldwikkeling niet doorgeslagen is?

Hoe start dan het elektrisch veld zonder begin spanning?

Op 7 oktober 2019 12:48:09 schreef Miky-Biky:
Hoe start dan het elektrisch veld zonder begin spanning?

Remanent magnetisme.

Op 7 oktober 2019 12:47:04 schreef Miky-Biky:
Hoi nogmaals,
Ik denk dat Herbert en ex@fietser gelijk hebben, kleine borstel voor het veld en de 3de grote borstel ontbreekt. Ik dacht dat de kleine borstel aan de massa hing, dat was slecht gemeten, is 4 ohm, kan dat voldoende zijn dat de veldwikkeling niet doorgeslagen is?
[bijlage]

Die 4 Ohm wikkeling zou wel eens voor het laden van de accu kunnen zijn. De andere wikkeling - waarschijnlijk dunner draad en meer windingen - is dan voor de verlichting.

Zo te zien zit er isolatiemateriaal onder beide borstels. Dat doet vermoeden dat de tekening niet helemaal klopt; de massaverbinding links onder is er niet. De beide wikkelingen die in serie staan hebben een dermate lage weerstand je meter ongeveer mul ohm aangeeft. Daarmee lijkt het verhaal van het schuine hulp-borsteltje om het veld te voeden hout te snijden. Nu nog op zoek naar die andere ontbrekende borstelhouder.

Ik zie nu dat ik iets overbodigs heb geschreven..

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

https://www.alemite-motoren.nl/techniek_laadcircuit.html
Op de foto lijkt het anker wel verbrand, als dat zo is de spoelen van de spanning/stroom regelaar ook controleren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 7 oktober 2019 15:48:06 schreef Hunebedbouwer:
Op de foto lijkt het anker wel verbrand, als dat zo is de spoelen van de spanning/stroom regelaar ook controleren.

Negentig jaar geleden had men op motorfietsen nog geen spanningsregelaar.
De collector nader beschouwd lijkt het erop dat de dynamo lange tijd heeft gelopen met slechts het kleine borsteltje.

@ Herbert, de 2 wikkelingen staan in serie, samen zijn ze 4 ohm
@ Soldeersmurf, de massaverbinding linksonder is er, die rechtsonder niet. ik heb de tekening aangepast. De schroef bovenaan is waarschijnlijk om de (verdwenen) 2de grote borstel te bevestigen en maakt verbinding met de massa.

Het elektrisch schema:

Bedankt voor de gecorrigeerde tekening plus aanvullende info. Het is mogelijk dat deze fiets tientallen jaren heeft stil gestaan. Dan is er van het remanent magnetisme weinig of niets meer over en zal de dynamo geen spanning op gaan wekken zonder veldbekrachtiging van een externe bron. Je hebt dan een separate batterij nodig om dit weer op gang te brengen, een hulpmiddel dat in het Engels "field flashing" wordt genoemd. Daarvoor kun je de 6 V on-board accu gebruiken, mits geladen uiteraard. Bij draaiende dynamo heel kortstondig de veldspoelen met de plus pool aanraken, zodat er een veldstroom gaat vloeien en de dynamo een uitgangsspanning spanning opbouwt. Soms moet je dit meerdere malen herhalen totdat de spanning blijft. Dit alles onder de conditie dat de dynamo geen gekanibaliseerd exemplaar is van een of andere sloopfiets. En het anker moet natuurlijk ook goed zijn. Mocht het helemaal niet lukken dan zijn er ook nog bedrijven die zich bezighouden met het reviseren van vooroorlogse dynamo's.

Dank aan allen voor het meedenken.

Ik heb de dynamo toen vervangen door een Bosch 12 volt gelijkstroomdynamo van een tractor. Je ziet het verschil amper en levert genoeg amperes (19). Dit is bewezen kwaliteit.

Jacques van Montfort

Ik weet het, ik kom er wat laat mee af, maar de spanningsregelaar is niet meer aanwezig, kan ik een elektronische bouwen? Deze moet geen veldspanning regelen want die komt uit het anker, maar enkel uitschakelen bij te lage dynamo spanning en overspanning aftoppen, of is dit te kort door de bocht?

Kijk even in de link op mijn eerdere post.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?