Diodes die blijkbaar specifiek zijn

Hallo,

Ik ben nieuw in de elektronica en doe een soort van zelfstudie en herstelling.
Ik ben momenteel bezig met het opsporen van een kortsluiting op een moederbord van een acer aspire F15.
Hierop bevindt zich een DIODE met nummer PJ6297IV.
Ik heb het www al afgezocht maar nergens kom ik deze tegen.
Ik neem aan dat ik deze SMD-diode gewoon mag vervangen door een andere net 6297 in de naam. Vb 1N6297.

Is dit juist en waar kan ik iets van datasheet vinden over mijn Diode PJ6297IV?

Alvast bedankt voor reacties.

Marcel55

maartenbakker

Golden Member

Staat dat nummer op 1 regel?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Graag een foto. Waar staat dat 'nummer'? Op de print of op de diode zelf? Ben je zeker dat het een diode is en ben je zeker dat die stuk is?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Daarbij, hoe ben je aan het foutzoeken? Wat is het symptoom van het defect? Doet hij niets meer, een specifieke functie niet meer, werkt nog even en valt dan uit, etc.?

Weet je hoe het defect ontstaan is? Vochtschade, verkeerde adapter gebruikt, etc.

Waar bevindt het onderdeel dat je verdenkt zich op het board, waar is het mee verbonden, en waarom verdenk je specifiek dat onderdeel? Is er iets aan te zien, verkleuring, mechanische schade, etc.?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Als er zoveel text op past is het vast geen SMD diode. Dat er 4 cijfers gelijk zijn wil ook niet zeggen dat het een zelfde ding is. Ik heb tot nu toe nog altijd datasheets van diodes kunnen vinden maar zo snel compleet niks met dit nummer. Is het wel een diode ? (kan ook een zener of TVS zijn)