Diodes die blijkbaar specifiek zijn

Hallo,

Ik ben nieuw in de elektronica en doe een soort van zelfstudie en herstelling.
Ik ben momenteel bezig met het opsporen van een kortsluiting op een moederbord van een acer aspire F15.
Hierop bevindt zich een DIODE met nummer PJ6297IV.
Ik heb het www al afgezocht maar nergens kom ik deze tegen.
Ik neem aan dat ik deze SMD-diode gewoon mag vervangen door een andere net 6297 in de naam. Vb 1N6297.

Is dit juist en waar kan ik iets van datasheet vinden over mijn Diode PJ6297IV?

Alvast bedankt voor reacties.

Marcel55

maartenbakker

Golden Member

Staat dat nummer op 1 regel?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Graag een foto. Waar staat dat 'nummer'? Op de print of op de diode zelf? Ben je zeker dat het een diode is en ben je zeker dat die stuk is?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Daarbij, hoe ben je aan het foutzoeken? Wat is het symptoom van het defect? Doet hij niets meer, een specifieke functie niet meer, werkt nog even en valt dan uit, etc.?

Weet je hoe het defect ontstaan is? Vochtschade, verkeerde adapter gebruikt, etc.

Waar bevindt het onderdeel dat je verdenkt zich op het board, waar is het mee verbonden, en waarom verdenk je specifiek dat onderdeel? Is er iets aan te zien, verkleuring, mechanische schade, etc.?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Als er zoveel text op past is het vast geen SMD diode. Dat er 4 cijfers gelijk zijn wil ook niet zeggen dat het een zelfde ding is. Ik heb tot nu toe nog altijd datasheets van diodes kunnen vinden maar zo snel compleet niks met dit nummer. Is het wel een diode ? (kan ook een zener of TVS zijn)

Belangrijker, heb je die diode al getest ? En wel uitgesoldeerd mocht hij in situ als short meten en dat dan zonder een van de waarschijnlijk +10 binnenlayers te beschadigen. Je hebt serieus soldeergereedschap nodig om niet meer kapot te maken dan er kapot was.

Een Mobo is niet echt een geschikt beginners project. (tenzij altijd het zelfde kapot gaat en je dat op hoop van zegen dus maar vervangt. Dat heeft weinig met leren repareren te maken).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Sterker nog: de ene 2N7002 is de andere niet. Toch best wel verschillen per fabrikant... Dus als er 4 cijfertjes hetzelfde zijn... Hmz... Ik zou er niet op gokken.

Anoniem

Dat is niet eens een diode maar een N channel mosfet.
1N heeft één junctie, 2N heeft er twee, en 3N?????
En een MOSFET heeft er geen. De Amerikaanse nummering is niet helemaal consequent. Voor een beginner extra verwarrend.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 7 oktober 2019 19:02:50 (36%)

Arco

Special Member

Amerika is altijd goed geweest in bedenken van lastige nummeringen... ;)

Bijv. electronenbuizen. Een EL84 is in Amerika een 6BQ5: betekent 6V gloei, en 5 electrodes in de buis. (BQ is codering van de buis)
Tot zover aardig. Het werd pas lastig bij buizen als de EABC80 (een diode, duodiode en triode in een)
Daar zitten maar 7 electrodes in (triode 'deelt' kathode met duodiode), maar toch werd 't een 6T8 genoemd... ;)

https://www.radiomuseum.org/images/tubeenvdiag_klein/6t8.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Op 7 oktober 2019 18:58:12 schreef grotedikken:
Dat is niet eens een diode maar een N channel mosfet.

Ja, en?

Anoniem

Beetje raar als iemand in een discussie over koeien plots zegt: jaja, het ene varken is het andere niet hé? ;-)

EricP

mét CE

Ik begrijp dat jouw beperkte geest dat niet aan kan.

Ik zal het je voorzichtig uitleggen. De discussie ging erover of je een electronisch component, in dit geval een diode, kunt vervangen door een component wat in z'n type dezelfde cijfertjes in de zelfde volgorde heeft staan.
We proberen de TS uit te leggen dat die vlieger niet op gaat. Zelfs componenten met dezelfde lettertjes en dezelfde cijfertjes in het type nummer hoeven niet uitwisselbaar te zijn.

Snap je het nu? Of ga je nu dezelfde opmerking maken over de buis van Arco? Dat is tenslotte ook geen diode in de context van dit verhaal...

maartenbakker

Golden Member

Ik zie geen koe, alleen een tang en een varken, of een voorbeeld uit het ongerijmde. Ik snap ook niet waarom er opeens een FET langs kwam vliegen; onnodig verwarrend.

Anders weet ik ook nog wel een leuke: vergelijk een MJE3055 met een MTP3055.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 7 oktober 2019 19:54:49 schreef Arco:
Amerika is altijd goed geweest in bedenken van lastige nummeringen... ;)

Bijv. electronenbuizen. Een EL84 is in Amerika een 6BQ5: betekent 6V gloei, en 5 electrodes in de buis. (BQ is codering van de buis)
Tot zover aardig. Het werd pas lastig bij buizen als de EABC80 (een diode, duodiode en triode in een)
Daar zitten maar 7 electrodes in (triode kathode met duodiode), maar toch werd 't een 6T8 genoemd... ;)

[afbeelding]

/OT
Deze vond ik ook prachtig, nog net in de nadagen van de buis door Lorenz ontwikkeld.

Was wel een heel duur buisje, in 1971 kostte die f. 11.45 Maar drie losse buizen waren duurder....
https://www.radiomuseum.org/forumdata/upload/ECLL800.pdf

Thevel

Golden Member

Op 7 oktober 2019 22:57:24 schreef maartenbakker:
Anders weet ik ook nog wel een leuke: vergelijk een MJE3055 met een MTP3055.

Het zijn allebei transistors met 3 pootjes... :)

Anoniem

Op 7 oktober 2019 22:57:24 schreef maartenbakker:
Ik zie geen koe, alleen een tang en een varken, of een voorbeeld uit het ongerijmde. Ik snap ook niet waarom er opeens een FET langs kwam vliegen; onnodig verwarrend.

Anders weet ik ook nog wel een leuke: vergelijk een MJE3055 met een MTP3055.

Daar heb ik me jaren over verwonderd.
Er zijn duizenden halfgeleidercomponenten verschenen op de markt met elk hun zeer specifieke eigenschappen,en een eigen typenummering.
Je had de Amerikaanse en de Japanse codering die in hoofdzaak een volgnummer waren. De Europese nummering gaf veel meer informatie over het toepassingsgebied. Dan zijn er ook nog de custom made halfgeleiders voor industriele of militaire toepassing waarover geen data vrijgegeven werd. RCA en Motorola waren daar sterk in.
Veel van die onderdelen overlapten elkaar qua eigenschappen en waren vaak uitwisselbaar. Anderzijds zijn populaire onderdelen zoals de genoemde 2N3055 door meerdere fabrikanten gemaakt en verschilden de eigenschappen dermate dat ze eigenlijk een eigen nummer hadden moeten krijgen. De versie die extra bestand was tegen second break-down kon niet in elke schakeling vervangen worden door een gewone.

En je had in de loop der tijden onderdelen die identiek waren en toch een andere reeksnaam kregen, vaak door een gewijzigde behuizing.
De BC107-147-547 is daar een gekend voorbeeld van.
En er is nog veel meer.
Eigenlijk is het een studiedomein op zich.

maartenbakker

Golden Member

Jij hebt de MJE3055 en de MTP3055 duidelijk niet opgezocht ;)

Die eerste hoort in de familie van de 2N3055 thuis en de tweede is een FET. Allebei producten van Motorolie met in-house typenummers.

Maargoed, we zijn nu te lang bezig met Yoni en Dirk (dat is diervriendelijker dan de tang en het varken). Als de TS zo vriendelijk wil zijn om met een foto'tje te komen kunnen we terug on topic.

Een andere manier om achter de juiste diode te komen is via het schema. Ik geloof dat het om een door Quanta gebouwde laptop gaat, en dat het schema te vinden moet zijn op https://vinafix.com/threads/quanta-zaaa-zaa.23003/

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 8 oktober 2019 12:51:34 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik moet blijkbaar nog veel leren.

Om op enkele vragen een antwoord te geven, zet ik hieronder even enkele dingen op een rij.

De component bevindt zich direkt tussen de PLUS en MIN nabij de adapteraansluiting.

De PC ging stuk door gebruik van een foute adapter. Te hoge spanning (was adapter om elektrische fiets op te laden)
Toch volgens info die ik ontving.

Aan de linker zijde staat er een streep. Vandaar dat ik denk aan een diode.

Het nummer staat op 2 lijnen. PJ6297 en daaronder IV

Momenteel werk ik enkel met een digitale Multimeter in ohm-stand om zo ongeveer de afstand van de kortsluiting tot de adapterpunten te bekijken.

In diodestand geeft component gewoon door in beide richtingen. Vandaar dat ik een verdenking hierop heb..

De tekst staat op de component. NIET op het bord.

Ik zal later trachten een foto mee te geven.

maartenbakker

Golden Member

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik paste ondertussen mijn bovenstaande bericht nog aan met een mogelijke link naar een schema: https://vinafix.com/threads/quanta-zaaa-zaa.23003/

Aan de hand van je beschrijving denk ik dat het ook om een TVS diode zou kunnen gaan, dat is een soort snelle zenerdiode die beschermt tegen te hoge spanningen. In dat geval zou de laptop moeten werken (op de juiste voeding) als je de diode tijdelijk weglaat. Dubbelcheck dan wel nog even dat hij echt over de ingang staat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 8 oktober 2019 12:54:09 (48%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Klinkt idd als een TVS. Als die het probleem is dan meet hij als een short. Die dingen gaan geleiden als de spanning te hoog wordt. De bedoeling is dan om bescherming tegen spanning pieken te geven en/of te gaan geleiden tot een short om zo een zekering uit de voeding te laten open gaan.
Zonder TVS moet het ding dan gewoon werken. Is hij niet kort gesloten dan is de TVS niet het probleem.

Het helpt niet tegen verkeerd om aansluiten. Dat wordt wel eens gedaan met een gewone diode tussen + en - welke in zo'n geval de boel kortsluit wat de voeding niet leuk vind maar het mobo wel beschermt.

Bijna elke digitale multimeter heeft tegenwoordig een diodetest mode. Zelfs de meeste 5 euro gevallen. (tegenwoordig = de laatste 15-20 jaar)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Zonder TVS moet het ding dan gewoon werken. Is hij niet kort gesloten dan is de TVS niet het probleem. Het helpt niet tegen verkeerd om aansluiten.
Dat wordt wel eens gedaan met een gewone diode tussen + en - welke in zo'n geval de boel kortsluit wat de voeding niet leuk vind maar het mobo wel beschermt.

Meestal gaan die TVS'sen niet zomaar kapot. Je moet wel eerst de oorzaak van het opblazen wegnemen.
Anders gaat er nog meer kapot als je zonder TVS test...

Als het een unidirectionele TVS is helpt die wel degelijk om ompoling te voorkomen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De oorzaak was een verkeerde voeding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Had vandaag terug wat tijd en heb de bewuste component van het bord gehaald. Hieronder symbool van diode.
Na weghalen was de kortsluiting ook weg. Dus diode was weldegelijk doorgeslagen door overspanning.

Heb ook contact gelegd met ACER maar die geven geen info over componenten omdat ze werken met verschillende leveranciers van borden. Dus hier ook geen duidelijkheid over wat het precies was.

Uit de vorige antwoorden moet ik besluiten dat het om een TVS-diode ging en dat die haar werk gedaan heeft.

De laptop werkt opnieuw perfect, alleen heeft hij momenteel dus geen over- of piekspanningsbeveiliging meer op het bord.

Ga nog verder zoeken naar info rond TVS-diodes van categorie IV om later eventueel opnieuw de beveiliging aan te brengen.

Alvast bedankt aan iedereen voor zijn reactie.
Alles kan helpen bij mijn zelfstudie.

Zou zeggen dat het item afgesloten is tot nader order.

Hé!
Ik weer even. Heb wat opzoekingen gedaan met info uit de vorige logs.
Mijn diode zou inderdaad een TVS zijn en waarschijnlijk van het merk PAN Jit.
Door vergelijking met info van een ander bord kawam ik bij hen terecht en daar vind ik ook de vermelding IV terug.

Als ref gaf ik op PD3 P4SMAFJ20A.

Enkele info rond deze:
400 W
Vrwm 20V
Vbr min 22,2 V max 25,5 V
Ipp 12,5 A

Vond mijn ref op schema van ZAA project van vinafix.com

Zoek nu verder op exacte naam.

Arco

Special Member

Vervanger: Littlefuse SMAJ20A

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com