Schemasymbolen huisinstallatietechniek

Tidak Ada

Golden Member

Ik ben bezig om een overzicht te maken van de groepen verdeling van een huis van vrienden van ons.
Daarom zoek ik naar een overzicht van de schemasymbolen voor de huisinstallatietechniek (elektro). Die gebruik ik nooit als ik een WCD aan leg :+

Die symbolen zij zó anders dan in de elektronica... :?
Wat ik op internet vind wijkt sterk af van wat ik op installatie plattegronden aantref.

Wie helpt me aan de goeie? Het gaat om schakelaars, WCD's, WCD's met RA en lichtpunten. Eventueel ook oven, wasmachine en droogtrommel en voor de toekomst Perilex/CE.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rob040

Golden Member

Voor welk tekenprogramma zoek je dat? In sPlan zit er wel een aantal, zie de afbeelding.

Tidak Ada

Golden Member

@rob040:
Dat ziet er bekender uit :)

Ik mis alleen nog het symbool voor een RA-WCD

Ik gebruik geen specifiek teken programma. Moet alleen wat symbooltjes in een plattegrond van her huis plaatsen, met de nummers van de groepen er bij.
Heb wat symbooltjes nagemaakt in CorelDraw. Dat werkt prima voor het doel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Op 8 oktober 2019 20:55:58 schreef Tidak Ada:
Ik mis alleen nog het symbool voor een RA-WCD

Die staat er toch? Heet daar een socket. Hieronder een linkje met nederlandse namen voor de hier besproken onderdelen.
https://berkela.home.xs4all.nl/installaties/electra.html

rob040

Golden Member

klopt, dat zijn de normale symbolen voor een wcd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Wederom bedankt! :)

Ik meende me deze te herinneren:

maar nu heb ik dit gemaakt:

Het moet allemaal een beetje netjes zijn, want het zijn geen Nederlanders en weten dus helemaal niets van hoe het hier hoort.

Mijn ervaring is dat in hun land een en ander nogal gruwelijk is, hoewel het nóg vóól erger kan....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Deze symbolen hebben geen kinderbeveiliging. Weet niet of dit vereist is in NL?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

is geen standaard, alleen op scholen, creches, wachtruimten ed wil men vaker wcd's met kinderbeveiliging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok, wist ik niet. In BE is dit een algemene vereiste, daarom wou ik er even attent op maken dat de geposte symbolen symbolen zonder beveiliging zijn.
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 oktober 2019 21:41:49 schreef 60204:
Deze symbolen hebben geen kinderbeveiliging. Weet niet of dit vereist is in NL?

Is daar een speciaal symbool voor?
En zo ja hoe ziet dat eruit?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik meen een gewoon wcd symbool, maar met de letters KV erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pamwikkeling

Special Member

Bedankt Bram voor de mooie verzameling symbolen.

Tidak Ada

Golden Member

Idem, maar wel véél meer dan voor een huisinstallatie ;)

@pamwikkeling:
Mooi en bedankt. waarschijnlijk wel op AREI toegespitst, maar dat kan geen kwaad

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 9 oktober 2019 12:00:39 (47%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †