Pelletkachel rookgasventilator

Hoi, de motor is stuk van de rookgas ventilator ( 220v 50w ), winding is verbrand. Ik heb al een poging achter de rug en die draait wel maar komt nu ook veel te warm en ga ik herbeginnen daar ik waarschijnlijk iets verkeerd doe. Die dingen zijn nogal prijzig daar ik het zelf maar probeer. Het koperdraad is 0.38 dik maar de lengte of het aantal toeren ken ik niet en had niks om dit vast te stellen, heb wel het oude koperdraad gewogen en kwam uit bij 157gr. Is er iets speciaal waar ik moet op letten en mag de draad bv 5mm zijn? of ga ik beter dan naar 0.40m, bij conrad hebben ze geen gelakte van 38mm. Em moeten de windingen perfect naast elkaar lopen of geet dat geen zijn als ze elkaar zouden kruisen. Zo, een heleboel vragen dus eer ik nogmaals begin.
Dit was de draad >> https://www.conrad.be/p/block-koperdraad-gelakt-buitendiameter-incl-is…

kwaliteitsding, 2,5 jaar oud en nu al verbrand..

http://ricambi.revosrl.it/ventola-per-espulsione-fumi-410022n.html

70€ valt nog best mee, ik zou er niet voor gaan wikkelen iig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De draaddikte maakt in principe niet uit. Alleen als de draad te dik is past die niet meer in de spoelvorm. 0,4 is goed en gaat waarschijnlijk wel passen. Je mag wild wikkelen, dus het hoeft niet precies naast elkaar. Wikkelen met tussenslag, levert wel een betrouwbaarder spoel op. Er mag geen enkele wikkeling beschadigd zijn. Een sluiting in één winding en de spoel gaat er aan. De aanhechtingen naar de uitlopers moeten zodanig beschermd zijn, dat de windingen daarop geen sluiting kunnen maken. Meestal wordt daarvoor een paar lagen isolatiefolie gebruikt en de las in een (krimp) slangetje. Als de aansluitingen aan het spoellichaam vast zitten geklonken, moet je er beslist voor zorgen dat de de wikkelingen niet raken. Het laklaagje is zo beschadigd. Meestal wordt dat weer voorkomen met een stukje isolatiekarton.
Het windingtal was best te achterhalen. Dergelijke spoelen zijn meestal niet geïmpregneerd en dus met enige voorzichtigheid gewoon af te wikkelen.
Een spoel wordt meestal wel wat warm door koper en ijzerverliezen.

Op 8 oktober 2019 16:36:33 schreef testman:
kwaliteitsding, 2,5 jaar oud en nu al verbrand..

http://ricambi.revosrl.it/ventola-per-espulsione-fumi-410022n.html

70€ valt nog best mee, ik zou er niet voor gaan wikkelen iig..

Hoi testman, tja, ik heb die 2de hands gekocht en was nogal roestig binnenin, waarschijnlijk wat vocht gezien, de draad van de spoel juist onder het laspunt afgebrand, zeg maar eerste wikkel die op de spoel zat helemaal langs onder, was het de bovenste geweest kon ik die nog redden.
Bedankt voor jou link en zo goedkoop had ik ze nog niet gevonden, motor alleen zou nog goedkoper zijn maar ga er gelijk een bestellen, dank voor de link.

Op 8 oktober 2019 16:53:56 schreef buzzy:
De draaddikte maakt in principe niet uit. Alleen als de draad te dik is past die niet meer in de spoelvorm. 0,4 is goed en gaat waarschijnlijk wel passen. Je mag wild wikkelen, dus het hoeft niet precies naast elkaar. Wikkelen met tussenslag, levert wel een betrouwbaarder spoel op. Er mag geen enkele wikkeling beschadigd zijn. Een sluiting in één winding en de spoel gaat er aan. De aanhechtingen naar de uitlopers moeten zodanig beschermd zijn, dat de windingen daarop geen sluiting kunnen maken. Meestal wordt daarvoor een paar lagen isolatiefolie gebruikt en de las in een (krimp) slangetje. Als de aansluitingen aan het spoellichaam vast zitten geklonken, moet je er beslist voor zorgen dat de de wikkelingen niet raken. Het laklaagje is zo beschadigd. Meestal wordt dat weer voorkomen met een stukje isolatiekarton.
Het windingtal was best te achterhalen. Dergelijke spoelen zijn meestal niet geïmpregneerd en dus met enige voorzichtigheid gewoon af te wikkelen.
Een spoel wordt meestal wel wat warm door koper en ijzerverliezen.

µ
Hallo buzzy, bedankt voor de wijze info, wat kan er nog gebeuren als er meer of minder wikkelingen zijn? Neem nu een 20 tal toeren

Wikkelen met tussenslag wat bedoel je daar mee?

in de link zit een tabblad waar je kunt zien of de motor compatibel met jouw type kachel is, zou daar even naar kijken eerst.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, dat klopt, zit er tussen. Maar ik ga eerst nog een poging wagen om die zelf te wikkelen, ik hou van een uitdaging, de winter is er nog niet.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2

je hebt 157 gram, 0,38 mm is 1010 gram/km volgens tabel.
Deze blokjes zijn best goed zelf te doen, is het mechanisch verder nog ok ?

Op 8 oktober 2019 17:36:55 schreef Peter112:
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2

je hebt 157 gram, 0,38 mm is 1010 gram.
Deze blokjes zijn best goed zelf te doen, is het mechanisch verder nog ok ?

Hallo, ja, verder is er niks mis mee, alleen vind ik die 0.38 niet en ga voor 0.40mm. Die tabel is al terug chinees voor mij zene hihi

Op 8 oktober 2019 17:45:31 schreef LOSSE:
[...]

Hallo, ja, verder is er niks mis mee, alleen vind ik die 0.38 niet en ga voor 0.40mm. Die tabel is al terug chinees voor mij zene hihi

Als je gemeten 0,38 mm klopt met de 157 gram zou dat ca 155 meter zijn.
Als je nu 0,4 mm neemt zou je wat meer meters kunnen nemen om hetzelfde aantal windingen te bekomen.

Inderdaad, ik dacht ook aan 155m, 1 nieuwe spoel draad is 200m, dat zal waarschijnlijk te veel zijn, ik neem er 25m vanaf en dan zit ik ongeveer goed denk ik.

die motoren zijn kutdingen. ik heb alle fans in mijn pellet al mogen vervangen (dik +15 000branduren en +5jaar oud ondertussen). bij de verbouwing heeft die 2jaar geleden tijdens de winter 24/24 7/7 blijven branden.

de motor van de fan om lucht rond te blazen in de woonkamer draaide te traag. gedemonteerd, gereinigd, lagers gesmeerd... ding bleeg maar gek doen. als ik die eenmaal op toeren bracht met perslucht bleef die draaien.
draaide die gewoon, dan blokeerd die soms als de kachel op lagere stand sprong.

na veel ellende (even zelf een microgolf fan motor op geknutseld die wel bleef werken) heb ik gewoon de hele module vervangen. iets van 80-90€ en ellende was gedaan.
https://pelletkachelreservedelen.nl/images/gamle_billeder/1001-p.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja inderdaad, die leven graag hun eigen leven. Vroeg mij af of er iets in de handel is om de pelletworm motor aan te drijven, iets wat pulsen heeft om de 3 seconden, of iets dat je zelf kan regelen. Zou dat kunnen gebruiken als er een storing is zodat je die nog kan laten branden, nu gaat alles uit na een foutmelding, rookgas ventilator kan je zo laten draaien, de gewone fan kan je ook simpel wijzigen.

Op 8 oktober 2019 19:06:03 schreef fcapri:

na veel ellende (even zelf een microgolf fan motor op geknutseld die wel bleef werken) heb ik gewoon de hele module vervangen. iets van 80-90€ en ellende was gedaan.
https://pelletkachelreservedelen.nl/images/gamle_billeder/1001-p.JPG

Die fans vindt je ook terug in oude accumulatiekachels, ik heb er wat liggen, nu nog 1 over.

meestal zijn het de lagers die klemmen of teveel druk tussen de lagerkappen omdat er teveel vulringen op de as gezet zijn. zeker als de lucht die ermee wordt verzet ook warm is krijg je er ellende mee. beter alleen invoerlucht ermee verplaatsen die vrijwel hetzelfde van temperatuur blijft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 oktober 2019 18:20:08 schreef testman:
meestal zijn het de lagers die klemmen of teveel druk tussen de lagerkappen omdat er teveel vulringen op de as gezet zijn. zeker als de lucht die ermee wordt verzet ook warm is krijg je er ellende mee. beter alleen invoerlucht ermee verplaatsen die vrijwel hetzelfde van temperatuur blijft.

Dat zou wel kunnen testman, heb je ook een antwoord op deze vraag? >>> Vroeg mij af of er iets in de handel is om de pelletworm motor aan te drijven, iets wat pulsen heeft om de 3 seconden, of iets dat je zelf kan regelen.

Op 8 oktober 2019 17:12:12 schreef LOSSE:
[...]µ
Hallo buzzy, bedankt voor de wijze info, wat kan er nog gebeuren als er meer of minder wikkelingen zijn? Neem nu een 20 tal toeren

Wikkelen met tussenslag wat bedoel je daar mee?

Bij teveel windingen neemt het magneetveld af. Bij te weinig windingen loop je het risico, dat de kern verzadigd raakt en dan gaat De formule voor een spoel niet meer op, de wisselstroomweerstand neemt af, de stroom neemt toe en de spoel wordt te heet of verbrandt.
Het gaat niet direct over +/- 10windingen. Wegen is redelijk onnauwkeurig.
Wikkelen met tussenslag is dat tussen elke laag een folie komt. Als je de draad netjes naast elkaar wikkelt, dan komen in het geval van twee lagen de uiterste wikkelingen van die lagen dicht bij elkaar. Bij een groot aantal windingen per laag, kan het spanningsverschil tussen de twee uiterste windingen vrij hoog zijn. Om nu de mogelijkheid van doorslag te voorkomen, wordt een winding laag gemaakt, bijv van links naar rechts, daarna volgt een isolatie folie, om vervolgens de andere kant (van rechts naar links) op te wikkelen.
Het is meer werk en je moet zorgvuldiger werken, omdat anders wellicht niet alle windingen in de ruimte van het spoellichaam passen.

Oooo boy, zal het simpel houden denk ik, maar als gewicht niet heel nauwkeurig is hoe kom ik te weten hoeveel toeren die wikkeling heeft ?

vergeten

Golden Member

Heb je het oude koperdraad nog of heb je alles afgewikkeld (had de winding maar geteld :)
Alleen de draadlengte is natuurlijk van ondergeschikt belang.
Het gaat om het aantal windingen per volt(voedingsspanning), dat is wat telt!
Stel, de oude spoel was 861 windingen dat is bij 220volt ±3,9 windingen per volt (W/V).

De eerste winding is het kortst, de laatste langst.

Geschat gemiddeld 18cm per winding (spoelvorm 4x4cm) met 155m kom je dan op 861 windingen.

Dat is dan 861/220 = 3,9 winding per volt.
Wikkel je er 430 windingen op, 430/3,9 = 110vac dat is dan de nieuwe motorspanning.
Je zou hem dan kunnen aansluiten met een trafo van 230vac naar 110vac
Voor direct op de huidige gemiddelde netspanning van 230vac moet je er dus op zien te krijgen: 230 x 3,9 = 897 windingen.

Het is een voorbeeld met schattingen/aannames, maar dan weet je hoe e.e.a. qua grootheden in elkaar steekt.

Neem je dikker draad dan past het mogelijk niet, ook doordat je niet netjes naast elkaar wikkelt, kost het meer ruimte.
"Slordig" wikkelen maakt voor de werking van de motor niet uit!

Nog wat tips: (ja ik heb het ooit ook zo gedaan)
Klem in het gat van de spoel een op maat gemaakt houtblokje.
Boor in het midden een 8mm gat zo recht mogelijk.
Stop daar een 8mm draadeind in en sluit je blokje op met 2 moeren.
laat het een stukje uitsteken zodat het in een (kolom)boormachine past.
Zet een blokje hout vast en monteer daarop een microswitch zodanig dat die de hoek van de spoelrand raakt. (per omwenteling 4 schakelklikken)
Maak een wikkeldraad vast en laat de boel langzaam draaien.
Maakt iets waarmee je de pulsen kan tellen (ik had een mechanisch telrelais) en wikkel met de hand gestuurd de draad op de spoelvorm.
Dat kan heel mooi als het allemaal niet heel hard draait.

Zodra je bij 3588 tikken aankomt ben je klaar en liggen de 897 windingen erop. :)
Heel precies is niet zo nodig elke winding is in dit voorbeeld maar goed voor ±0,25 volt.

Je kan het beste ook na elke laag isolatie-folie aanbrengen voordat de volgende laag erop gaat, wat al eerder is geadviseerd.

Hier en hier kan je wat inspiratie opdoen!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Heel wat leerstof @vergeten, intussen heb ik koperdraad van 0.38 ( wat ik 2 maanden geleden al bestelde op Aliexpress ) en 0.40, denk dat ik maar de 0.38 ga gebruiken om dat dit de originele draad is. https://www.velleman.eu/products/view/?id=341552 dat ga ik ook nog bestellen voor het aandrijven van de pelletworm als die moest in storing gaan, ik wil zelf de instellingen doen en niet de computer.

Hier mijn installatie, iets gevonden waar ik de toeren mee kon regelen en een snelheidsmeter van een scooter gesloopt, iets meer toeren op gewikkeld en ga morgen eens zien of dit wel werkt, spoel is lang niet zo vol als de vorige keer hoor, 0.38 gebruikt.

En die werkt terug, 220 gram op gewikkeld, doet het goed en komt niet warm. Ander probleem was dat het moederbord ook naar de vaantjes was, heb zelf controllers er in gezet en die werkt nu goed, wel nog ff wat aanpassingen doen en dan plaats ik een foto.

Op 12 oktober 2019 15:31:58 schreef LOSSE:
[bijlage][bijlage][bijlage]

Hier mijn installatie, iets gevonden waar ik de toeren mee kon regelen en een snelheidsmeter van een scooter gesloopt, iets meer toeren op gewikkeld en ga morgen eens zien of dit wel werkt, spoel is lang niet zo vol als de vorige keer hoor, 0.38 gebruikt.

Ik ben benieuwd hoe het telwerkje in elkaar steekt.

Op 14 oktober 2019 17:43:57 schreef buzzy:
[...]Ik ben benieuwd hoe het telwerkje in elkaar steekt.

Eventueel zelf een oude teller slopen?

Op 16 oktober 2019 11:48:20 schreef herbert116:
[...]
Eventueel zelf een oude teller slopen?

Nee hoor is zit maar 1 asje op je moet wel iets maken om de 2/3/4de teller tegen te houden, dat je met die haakjes vast te houden met een koperdraad bv, andere zijde is gewoon een stukje rubber buis dat ik op het gele stukje kon schuiven. Tis al. Uiteindelijk toch maar gaan wegen hoor, had veel te weinig koper en toeren op de winding, nu werkt het zeer goed. Alleen moet ik nog iets vinden om een borstelloze motor te regelen, een stroomregeling of dimmer werkt niet zo goed. De kachel brand wel en kan manueel de pellets regelen, werkt ook niet heel juist daarom zal ik een digitale regeling zoeken, nu moet je wel heel precies zijn.