FM piraten legaal? ;-)

Dit topic is gesloten

Ik denk dat bijna elke zendamateur zo is begonnen,ik ook.

Ik ben niet zo gecharmeerd dat men kinderen aanzet om zendertjes te bouwen. Want daar blijft het niet bij natuurlijk. algauw zal er gezocht worden om het niveau op te drijven terwijl de kennis en de nodige meetapparatuur daarvoor ontbreekt.

Het zou inderdaad beter zijn geweest als de VERON had voorgesteld om kinderen om te leren gaan met spectrum analyzers bijvoorbeeld. Men zou de kinderen dan overjarige en ontregelde mobilofoons cadeau kunnen geven, of afgebrande Stentors, zodat er ook echt iets af te regelen valt :-)

Anoniem

Ik vind het enkel geen goed idee dat het experimenteren op de fm band zo een nieuwe boost krijgt. Het is niet de eerste maal dat fm piraatjes door hun gefoefel een vliegtuig in gevaar brengen. Als je dat ooit meegemaakt hebt, dan besef je dat dit niet zonder risico is, ja.

En ik vind ook dat als je zendamateurisme wil promoten dat je dat dan moet doen door de aspecten van de hobby in het zonnetje te zetten en niet via een onzalige omweg die tot illegaliteit leidt hopen op enkele nieuwe leden. Wat is er mis met deze denkpiste?

Ik weet wel, in het huis van de gehangene wordt niet over de strop gepraat, maar dat vind ik net een pittige discussie. :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 6 oktober 2019 19:59:47 (11%)

Sine

Moderator

Wat dat betreft heb ik geen discussie met je, piraatjes kweken kan ik alleen maar ontmoedigen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 6 oktober 2019 20:06:56 (24%)

Op 6 oktober 2019 19:56:20 schreef grotedikken:
Het is niet de eerste maal dat fm piraatjes door hun gefoefel een vliegtuig in gevaar brengen. Als je dat ooit meegemaakt hebt, dan besef je dat dit niet zonder risico is, ja.

Vertel! Vertel! Vertel!

mvdk

Golden Member

Ik weet niet hoe ik succesvol op het onderwerp kan googelen. Ben nou al enkele aircrashes tegengekomen waarbij passagiers spelers van een of andere pirates waren. Schiet niet echt op. Het door GD genoemde voorbeeld is er wel erg met de haren bijgesleept, dacht dat iets met een bevestigingsbout te maken had. Tenerife dan: daar waren communicatieproblemen, maar die hadden een andere oorsprong. Nooit is op dat eiland een radiopiraat opgespoord.
Wat ook niet helpt, is dat GD z'n post had gewijzigd, eerst was het een onbenoemd geval, lees ik het enkele minuten later, word de Bijlmerramp genoemd.
Vroeger, heel lang geleden, werd er bij radiowinkeltjes in Den Haag weleens een hoeveelheid onderdelen in beslag genomen door de toenmalige RCD. Daar lees je tegenwoordig niks meer over. Komt natuurlijk ook dat je spullen op zoveel andere manieren kan bekomen.

Edit: sorry dat ik geen inhoudelijke bijdrage kan leveren aan dit topic, maar dit waren zomaar wat dingen die bij me opkwamen.

Hubie

Special Member

Op 6 oktober 2019 19:31:42 schreef Martin V:
[...]

Wat is er mis aan een 50kW zender gebouwd door een driejarige?

Als zijn achternaam Einstein of Tesla is,is der niks mis mee. ;-)

vergeten

Golden Member

Op 6 oktober 2019 19:05:35 schreef grotedikken:
De Bijlmerramp is nog niet helemaal verteerd dacht ik.

Wat een onzin!
De oorzaak van die ramp heeft niets maar dan ook helemaal niets met zendertjes te maken!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 6 oktober 2019 11:57:53 schreef mel:
... En soms slopen ze het lowpass filter er maar "gewoon" ff uit... Gevolg, veel storing door harmonischen...(arme piloten die in de luchtvaartband storing hebben) ...

Het kan toch ook theoretisch de harmonische niet zijn? Een harmonische is toch een geheel veelvoud is van de grondfrequentie en dat valt bij dat zendertje toch ver boven de luchtvaartband?

nb: Ik ben in de 70s ook zo begonnen hoor. In Twello, vlak bij Vliegveld Teuge. Het neerstorten van vliegtuigen door storing van piraten heb ik altijd al een echt PTT RCD argument gevonden. Dan zouden de toestellen met bosjes uit de lucht hebben moeten vallen in die tijd dat ik daar actief was.

Hubie

Special Member

Op 6 oktober 2019 19:56:11 schreef tin.soldier:
[...]Het zou inderdaad beter zijn geweest als de VERON had voorgesteld om kinderen om te leren gaan met spectrum analyzers bijvoorbeeld. Men zou de kinderen dan overjarige en ontregelde mobilofoons cadeau kunnen geven, of afgebrande Stentors, zodat er ook echt iets af te regelen valt :-)

Natuurlijk,kinderen die het principe van een eenvoudige kristalontvanger niet eens kunnen bevatten gaan we de werking van een spectrum analyzer uitleggen. 8)7 8)7 8)7

Ik weet niet van welke planeet jij komt.

(sorry als ik een beetje cynisch ben)

Anoniem

Van Mars natuurlijk, want ik kom van Pluto en heb hem nog nooit ontmoet. :-)
Voor diegenen die vinden dat het vergezocht is.
In 1980 werd het ILS van Zaventem gestoord door een spurious van een vrije radio .
Het was slecht weer met zicht bijna nul en zoals je weet staan langs weerszijden van de landingsbaan radiobakens in de frequentieband van 108MHz tot 117.95MHz. De linker zenden uit met een modulatie van 90 Hz, de rechter met 150 Hz. Met behulp van twee antennetjes op het vliegtuig kan de piloot zo het midden van de startbaan vinden.
Binnen die frequentieband zijn meerdere navigatiehulpmiddelen in gebruik die deel uitmaken daarvan. De marker beacons, de localiser en de VHF omni range.

Er moest een passagiervliegtuig met honderden mensen aan boord landen en de ILS sloeg tilt. Er was dus echt sprake van een ernstige situatie. De RCD is toen samen met de rijkswacht binnengevallen bij de vrije radio die ondertussen hun sympathisanten opgetrommeld had.
Na een kleine veldslag heeft men toen de zender niet zonder slag of stoot uit de ether gehaald. Dit heeft ook een politieke rel ontketend. En dit is niet het enige voorval.

Op 6 oktober 2019 22:26:09 schreef grotedikken:
Van Mars natuurlijk, want ik kom van Pluto en heb hem nog nooit ontmoet. :-)
Voor diegenen die vinden dat het vergezocht is.
In 1980 werd het ILS van Zaventem gestoord door een spurious van een vrije radio .
Het was slecht weer met zicht bijna nul en zoals je weet staan langs weerszijden van de landingsbaan radiobakens in de frequentieband van 108MHz tot 117.95MHBz. De linker zenden uit met een modulatie van 90 Hz, de rechter met 150 Hz. Met behulp van twee antennetjes op het vliegtuig kan de piloot zo het midden van de startbaan vinden.
Binnen die frequentieband zijn meerdere navigatiehulpmiddelen in gebruik die deel uitmaken daarvan. De marker beacons, de localiser en de VHF omni range.

Er moest een passagiervliegtuig met honderden mensen aan boord landen en de ILS sloeg tilt. Er was dus echt sprake van een ernstige situatie. De RCD is toen samen met de rijkswacht binnengevallen bij de vrije radio die ondertussen hun sympathisanten opgetrommeld had.
Na een kleine veldslag heeft men toen de zender niet zonder slag of stoot uit de ether gehaald. Dit heeft ook een politieke rel ontketend. En dit is niet het enige voorval.

Mag ik zo vrij zijn je er op te wijzigen dat de RCD nooit heeft bestaan in Belgie maar wel in Nederland die noemen nu Agentschap Telecom.

De BIPT is de huidige naam en in de jaren 80 noemde dat de RTT. Toen hadden ze wel de Politie nodig om een inval te doen , de Rijkswacht was een onderdeel van het leger, die zijn na de grote beruchte pedo rel in begin jaren 90 samen gevoegd met de Nationale Politie (die naast de Rijskwacht werkte) en nu samen zowel de Federale als de Nationale Politie is. En sinds de RTT de BIPT geworden is hebben zij géén politie bijstand meer nodig om een inval te doen en een beslag te leggen op zender die niet legaal zijn. Ze hebben Politie bevoegdheid moeten zelfs een bevel tot huiszoeking vragen bij een magistraat wat de gewone Politie wel moet doen.

Hier staat er uitleg https://www.bipt.be/nl/consumenten/bipt/over-ons

Op 6 oktober 2019 22:26:09 schreef grotedikken:
De RCD is toen samen met de rijkswacht binnengevallen bij de vrije radio die ondertussen hun sympathisanten opgetrommeld had.
Na een kleine veldslag heeft men toen de zender niet zonder slag of stoot uit de ether gehaald..

De padvindertjes in België zijn toch een stuk agressiever dan ik gedacht had. (Denkt aan liedje van Het Goede Doel "België")

rob007

Yarr, Matey!

Los van dat, is daar nog hard bewijs van? Want er zijn verhaaltjes genoeg op deze wereld!
Zo zijn er ook al flink veel onzin verhalen over drones om die hoboïsten ook maar de nek om te draaien en aan de ketting te leggen.
Vind het maar een apart verhaal hoor, dat je sympathisanten optrommelt terwijl je een zo iets belangrijks zou storen.
MAAR GOED, het zou allemaal kunnen!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Ronald45

Golden Member

Ik kan me herinneren dat in België vrije radio een bekend verschijnsel was wat gedoogd werd.

In Nederland werd al eerder streng opgetreden, en grote commerciële radiopiraten (waarvan er heel wat met goedgekeurde zenders uit België werkten) deden alles om het moeilijk te maken de zenders te bereiken. T/m slangenkuilen om de zender heen bv. En inderdaad supporters. Er was veel geld mee gemoeid, en ze waren erg populair.

De hoofdzender werd vaak aangestuurd met een ander zendertje vanuit de studiolocatie. Meestal namen de autoriteiten alleen de hoofdzender in beslag, en een uurtje later waren ze gewoon weer in de lucht, met een andere zender op een andere locatie. (of gewoon op dezelfde) Dat gebeurt nu nog steeds trouwens, maar voornamelijk in het noorden en oosten van Nederland.

Anoniem

Op 6 oktober 2019 22:43:55 schreef Herman - Belgie:
[...]

Mag ik zo vrij zijn je er op te wijzigen dat de RCD nooit heeft bestaan in Belgie maar wel in Nederland die noemen nu Agentschap Telecom.

What's in a name?
Het BIPT is een overkoepelend orgaan die vele ladingen dekt. Ze bepalen zelfs hoeveel tandjes een postzegel heeft en of de lijm naar frambozen of vis smaakt. :-) als ik over radio controle dienst spreek is dat om een onderscheid te maken met de afdelingen die zich bezighouden met normalisatie en frequentiebeheer enzo.
Officieel heet die dienst nog steeds zoals lang voor de oprichting van het BIPT: Nationale dienst voor Controle van het Spectrum. Maar dat ligt moeilijk in de mond hé? Als je simpel radio controledienst zegt weet iedereen waarover het gaat.

Wist je trouwens dat die afdeling na de oorlog SSE genoemd werd?
In Brussel sprak men dan schertsend van Service Sans Espoire.
Wist je ook dat ze hun eerste opsporingsapparatuur geerfd hadden van de bijna gelijknamige Duitse afdeling van de bezetter? Na de bevrijding bleef de apparatuur waarmee zenders van het verzet opgespoord werden achter. Dat waren panoramische ontvangers van het merk Plisch. Voorlopers van de huidige meetontvangers en spectrumanalysers. Ken je overigens het verschil tussen beide soorten apparaten?

Anoniem

Op 6 oktober 2019 22:53:19 schreef ohm pi:
[...]De padvindertjes in België zijn toch een stuk agressiever dan ik gedacht had. (Denkt aan liedje van Het Goede Doel "België")

Had jij toen in dat vliegtuig gezeten dacht je er nu vast anders over
@rob007: dat voorval heeft toen de kranten gehaald. Al hield men zoiets liever stil.
Of daar nu nog iets over te vinden is laat ik over aan de liefhebbers.

rob007

Yarr, Matey!

GD het zal wel waar zijn ik moet aan jou niet twijfelen of in twijfel trekken,
Hier hebben we dat geloof ik(hoop ik!) nooit gehad.
Dit is natuurlijk niet zo mooi,
zelf ben ik als de dood dat ik stoor en hou dat echt wel in de gaten.
Daarvoor heb ik ook nooit echt grote vermogens!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik wil me er verder niet mee bemoeien, maar de piraatjes die met een paar platen koper en wat lampen of buizen een dubbele cx in elkaar knooien zijn aardig uitgedund..

Het gros van hedendaagse piraatjes draait met fabrieksspul wat soms zelfs rechtstreeks van de fabrieken van Elenos of RVR komt. En dan wil ik niet eens beginnen over de soundprocessing wat ervoor zorgt dat menig piraat beter "tussen de lijntjes" blijft dan een aantal legale omroepen.

Natuurlijk heb je er rotte appels bij, maar die heb je overal. En die verpesten het dan ook voor de piraten die het in ieder geval "goed fout" willen doen.. Goed fout in de in van "je weet dat het niet mag maar je hoopt dat wanneer je volgens de regeltjes aan de band zit, dat je het dan wat langer uithoudt."

En dat blijkt ook wel. Zo werd er bij ons in de buurt binnen een paar uur een 10 kW zender uit de lucht gehaald die het halve land platdrukte, maar vervolgens kan een andere piraat met 15 kW 8 dagen achter elkaar doordraaien.

Het is natuurlijk ook geen makkie om ff snel op een vrijdagmiddag een 10 kW FM zender met een mast van 70 meter op te zetten, de verbinding te regelen omdat je tegenwoordig onbemand zit. En dan maken dat je wegkomt omdat je wellicht op een heterdaadje betrapt gaat worden...

Het eeuwige wapenfeit van AT dat elke piraat op de luchtvaartband stoort is kansloos achterhaald en bewijst dat er verder geen andere argumenten meer zijn dan "het mag niet want je betaald niet voor de vergunning". Dat de straf voor het illegaal zenden omgezet is naar een economisch delict, legt het er alleen maar dikker op.

Wat wél een feit is, is dat toen ik hoogstpersoonlijk in mijn woonplaats langs een enorme mast van 75 meter met een zender van 10 kW of meer reed, mijn radio niet stoorde. Maar als ik op de A35 rijd bij Hengelo(o), word alles van de band gedrukt door de mast bij Signaal. Eveneens op de A1 drukt de mast bij Markelo alles in de war. Wie stoort er nu dan?

Het is trouwens ook geen doen meer tegenwoordig om het zelf te bouwen met de vermogens die nu aan de band gezet worden. De 10, 15 of soms zelfs 30 kW vermogens kun je weinig mee verkeerd zitten want dan fikken je antennes of kabels er wel uit.

Sorry, maar of je er nu van houd of niet, piraten gaan óók mee met de tijd en dat zouden de verhalen over hen ook moeten doen. Helaas blijft dat altijd in het verleden hangen met argumenten over vliegtuigjes.

En dan te bedenken dat ik vroeger in de jaren '80 met een zendertje van 100mW zat en verbinding met Zoetermeer maakte (ca.15km), dat vond ik al heel Watt.

Wel met een 5 elements yagi.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

r-tronic, dat storen van de ILS is maar één aspect, maar het zijn geen verhaaltjes van een ver verleden. Voor zover ik dat kan inschatten werkt ILS nog steeds op dezelfde frequenties en is juist door de extreem hoge zendvermogens het risico daarop nog steeds aanwezig.Reden genoeg om dat niet aan te wakkeren. Hoe meer piraten, hoe meer er zijn die nergens voor terugdeinzen en hoe meer kans op een incident.
Ook fabriekszenders kunnen ongewenste zijbanden produceren als er ondeskundig aan de regelorganen gedraaid wordt om er nog wat meer uit te persen. Daarom moet zoiets onder gecontroleerde omstandigheden gebruikt worden, dus met vergunning en erkende radiotechnieker en regelmatig verplicht nazicht.

Het feit dat de techniek evolueert is geen vrijgeleide om maar om het even wat te doen. Het huidige absurde gedoogbeleid voor allerlei zaken die vroeger als crimineel bestempeld werden in Nederland zal jullie nog zuur opbreken. Men heeft het nu al over een maffiastaat.

Wat het aspect betaalde vergunning betreft. Vind jij het normaal dat als iedereen netjes zijn boodschappen betaalt, er iemand is die
zonder betalen weggaat, gewoon omdat niemand hem tegenhoudt. Of de ene helft van de busreizigers hun ticket te duur betaalt omdat de andere helft vindt dat een ticket niet nodig is?

RAAF12

Golden Member

Op 8 oktober 2019 17:47:09 schreef grotedikken:
Het huidige absurde gedoogbeleid voor allerlei zaken die vroeger als crimineel bestempeld werden in Nederland zal jullie nog zuur opbreken. Men heeft het nu al over een maffiastaat.

Maar wel minder corrupt dan BE :-)

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/in-kaart-dit-zijn-de-meest-en-min…

Op 8 oktober 2019 18:41:31 schreef RAAF12:
[...] Maar wel minder corrupt dan BE :-)

Ik denk dat de ngo Transparency International de nodige smeermiddelen (boter?) van Nederland gekregen heeft.

Nou grotedikken, ik vind het jammer dat je de mensen over 1 kam scheert. Dus zelfs een originele fabriekszender met alle beveiligingen intact, antennes afgeregeld met een antenne analyzer, vermogens gemeten op Bird meters en nette soundprocessing als Orban of Omnia is voor jou niet goed genoeg om aan de band te staan. Enkel omdat er geen gelicenseerde radioman bij is...
Dat jij de piraten bestempeld als onkundigen die er de laatste wattjes uit willen persen raakt kant noch wal en is ook een vooroordeel uit het verleden, net zoals het vliegtuigverhaal. Immers gaat het er niet meer om of je nu 250 of 260 watt uit de zender haalt. 15 of 20 kW maakt voor de afstand niet zoveel meer uit dus heeft het geen zin om je buis op de tenen te laten lopen.

Om even op je laatste aspect te reageren:
Als ik op een lege frequentie draai, waar niemand last van heeft, dan zie ik het als meeliften op t dak van de bus. Iedereen weet dat het gebeurd maar zolang je geen stoel bezet houdt is het geen probleem. Ja, het is illegaal en als het vervoersbedrijf erachter komt ben ik diegene die op de blaren moet zitten. Niemand anders.
Grappig dat je winkeldiefstal en zwartrijden aanhaalt als voorbeelden, want persoonlijk vind ik dat erger dan een lege frequentie bezetten en een paar plaatjes draaien voor iemand die het wil horen.

Het feit dat AT de piraten als dieren heeft opgejaagd heeft er voor gezorgd dat er teams kwamen. En met die teams meer mogelijkheden qua geld en middelen. Voila, 10-tallen kw's aan de band. Dus wat dat betreft bijten ze zichzelf aardig in de buik...
En voor de dikke boetes en inbeslagnames hebben de "domme" piraatjes allang wat voor bedacht...

Hubie

Special Member

Op 8 oktober 2019 18:41:31 schreef RAAF12:
[...] Maar wel minder corrupt dan BE :-)

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/in-kaart-dit-zijn-de-meest-en-min…

Precies RAAF12 !
Mss dat GD dit even wil lezen:https://bendevannijvel.com/
Boeventuig in de hoogste regionen.
(En toen kwam er een slotje,dat voel ik aan mijn klompen aankomen ;-) )

Dit topic is gesloten