Op 9 oktober 2019 10:17:13 schreef GJ_:
[...]Het ging nog steeds om legale zenders van 50nW toch?? De vergelijking met pikken gaat dan veel te ver. En het aanzetten tot piraterij nog veel meer te ver.
Je hebt volkomen gelijk, het is in het vuur van de discussie weer eens
te ver gegaan.
Toch vind ik het geen goed idee dat de zendamateurs kinderen langs deze weg warm willen maken voor hun hobby.
Hij schrijft letterlijk:
Doordat legaal uitzenden in deze band nu mogelijk is, en iedereen thuis een radio heeft die de 3 meter band kan ontvangen, kwam ik op het idee om bij mijn scoutinggroep in Oudewater een elektronicaproject als bouwpakket te lanceren om zodoende ieder kind een eigen ScoutFM 3-meter zender in elkaar te laten solderen.
Verderop stelt hij wel duidelijk dat slechts 50nW toegelaten is.
Ik denk echter dat dit het begripsvermogen van veel gevorderden al te boven gaat, laat staan kinderen.
Dus wat zullen ze onthouden: Dat zenden op de 3m tegenwoordig is toegestaan.
De toelating om te zenden zonder vergunning op de 3m band had maar één doel: het draadloos connecteren van een MP3 spelertje op de autoradio. Ondertussen hebben de meeste autoradio's een USB plug en bluetooth. Dit is dus vandaag al reeds wat dépassé.
Het is dus NIET bedoeld om te gaan experimenteren met 3m zendertjes.
Het bereik is zodanig klein; ik denk slechts een tweetal meter dat het voor in huis zelfs nauwelijks bruikbaar is. Als er al een antenne aan de huisradio hangt.
Dus zal het na geen tijd vervelen, en wordt er op internet gezocht naar de vele goedkope kitjes die wat meer vermogen kunnen produceren
en we zijn weer vertrokken....
Als de zendamateurs dan toch de jeugd willen stimuleren, waarom geen zendertjes in hun eigen frequentiebanden? Bouwen en gebruiken onder toezicht van iemand met licentie kan volgens mij. Die frequenties zijn trouwens toegekend met het oog op experimenteren en leren.
Maar tis natuurlijk makkelijker je visafval bij je buur te gooien, dan stinkt jouw vuilbak niet