FM piraten legaal? ;-)

Dit topic is gesloten

Op 8 oktober 2019 16:14:28 schreef R-Tronic:
..Maar als ik op de A35 rijd bij Hengelo(o), word alles van de band gedrukt door de mast bij Signaal. Eveneens op de A1 drukt de mast bij Markelo alles in de war. Wie stoort er nu dan?

Als jij gestoord wordt door de radar bij Thales (Signaal?!), dan is er wel iets serieus mis met je radio. Weet je op welke frequenties radars zo ongeveer werken? Da's wel een flink stuk van de FM omroepband af. En dan moet het ook nog gepulst zijn en dat had je echt wel gehoord. Bedoel je niet dat stuk op de A1, bij Van der Valk, de mast van TV-Oost? Daar zit wel iets geks in de ether.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Hubie, Ohmpi, Dit is geen wedstrijd Nederland-Belgie, want we zijn aan elkaar gewaagd. Al zijn de drugs toch naar Belgie overgewaaid grotendeels door het Nederlandse gedoogbeleid.
Ik vind enkel dat onze maatschappij enerzijds erg tolerant en laks wordt en misdrijven vergoelijkt en anderzijds altijd maar meer en meer regeltjes oplegt waarvan overtreding steeds strenger bestraft wordt.

R-tronic, Voor mensen die op een creatieve manier willen radio maken zijn er mogelijkheden genoeg vandaag langs legale weg. Het feit dat de piraten geen retributie willen betalen is een zwak argument. Als je dat aanvaard, dan rijd ik morgen misschien zonder rijbewijs en zonder wegentaks te betalen. Want dat is ook duur en ik vind dat pure geldstekkerij.
Een maatschappij en zeker een complexe als tegenwoordig, kan niet zonder duidelijke regels en afspraken. Wie deze regels opzettelijk en vastberaden met de voeten treedt brengt de maatschappij in gevaar en dient op andere gedachten gebracht te worden. Goedschiks als het kan en kwaadschiks als de betrokkenen niet plooien.

@flipflop, elke radio in elke auto die ik gehad heb en de werkbus ook. Allen gaan volledig in de soep bij Thales. Verderop bij Oost is het ook een drama.

Dat stukje A35 bij Hengelo is ook berucht en beroemd. Want je moet best vermogen stoken om daar goed te ontvangen te zijn.

@ grotedikken, ook dat is weer een voorbeeld wat tig malen erger is dan het draaien van wat plaatjes... En meen je nou echt dat de regels in de huidige maatschappij nageleefd worden? Elke dag doet iedereen z'n uiterste best om alle regels te omzeilen en/of aan zn laars te lappen... Zo naïef kan je niet zijn.

Maar ik stop ermee, er komt toch een slotje en met jou ga ik het toch niet eens worden over dit onderwerp.

Gegroet

Op 8 oktober 2019 21:48:45 schreef R-Tronic:
..En meen je nou echt dat de regels in de huidige maatschappij nageleefd worden? Elke dag doet iedereen z'n uiterste best om alle regels te omzeilen

Ik begin nou toch wel een bepaald beeld van je te krijgen. En da's niet zo heel positief eigenlijk. Ik herken me niet echt in wat je zegt hier.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Hoewel ik me niet integraal in R-Tronic herken, vind ik zijn uitspraken en constateringen nou ook weer niet zo schokkend. Ik kan me in het meeste wel verplaatsen ook al zou ik het, misschien net als hij, niet persé doen.

Op 8 oktober 2019 20:36:07 schreef grotedikken:
R-tronic, Voor mensen die op een creatieve manier willen radio maken zijn er mogelijkheden genoeg vandaag langs legale weg. Het feit dat de piraten geen retributie willen betalen is een zwak argument. Als je dat aanvaard, dan rijd ik morgen misschien zonder rijbewijs en zonder wegentaks te betalen. Want dat is ook duur en ik vind dat pure geldstekkerij.

De wegentaks in België is bijzonder laag vergeleken met die van Nederland, en de bedragen die je moet betalen om legaal de ether in te mogen, grenzen hier aan - of zijn - complete afzetterij (vandaar dat het ook een fiscaal vergrijp is en geen normaal strafrechtelijk vergrijp). Het is dus niet onlogisch dat er nog steeds mensen zijn die piraterij bedrijven. De fout van de overheid is dat ze een zeer groot commercieel belang hebben bij de frequentieveilingen, daardoor is een keten van ellende in gang gezet als ware het een parcours van dominostenen. Ook wel waterbedeffect genoemd in ambtenarenjargon.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 8 oktober 2019 22:52:03 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 oktober 2019 19:56:20 schreef grotedikken:
Ik vind het enkel geen goed idee dat het experimenteren op de fm band zo een nieuwe boost krijgt. Het is niet de eerste maal dat fm piraatjes door hun gefoefel een vliegtuig in gevaar brengen. Als je dat ooit meegemaakt hebt, dan besef je dat dit niet zonder risico is, ja.

En ik vind ook dat als je zendamateurisme wil promoten dat je dat dan moet doen door de aspecten van de hobby in het zonnetje te zetten en niet via een onzalige omweg die tot illegaliteit leidt hopen op enkele nieuwe leden. Wat is er mis met deze denkpiste?

Ik weet wel, in het huis van de gehangene wordt niet over de strop gepraat, maar dat vind ik net een pittige discussie. :-)

Overdrijf je nu niet een beetje? Het gaat hier om ‘zenders’ met een vermogen waarvan het signaal bij tegenwind de bestemming een paar meter verderop al niet meer haalt. Om dan te stellen dat je daarmee het luchtvaartverkeer in gevaar brengt gaat me wat erg ver. Dat jij er meteen van uitgaat dat deze ‘zenders’ voorzien worden van eindtrappen en antennes zegt meer over jou dan over de bouwers van de kitjes. Ze doen dit bovendien onder begeleiding, had je liever dat ze zelf gingen experimenteren met een of ander kitje wat ze van internet halen?

Hubie

Special Member

Kijk,dat zijn nou precies de woorden en zinnen waarnaar ik zocht en maar niet in mij opkwam. ;-)
GD denkt alleen zwart/wit zonder grijs. ;-)

De reikwijdte van, zeg, een 500mW FM zendertje met een middelmatige antenne zal binnen de bebouwde kom waarschijnlijk enkele honderden meters bedragen. Maar boven de bebouwde kom wordt ook afgestraald. En dan zal het bereik tientallen of zelfs honderden kilometers belopen. En dat van eventuele spurious een pietsje minder.. In hoeverre die dan storend kunnen zijn voor iets als ILS weet ik niet.
De laatsten der MiddengolfMohikanen zullen met hun kilowatts waarschijnlijk minder kwaad aan kunnen richten. Helaas worden die aan de ontvangstzijde dikwijls gestoord door schakelende netadapters en zonnepanelen.

Henry S.

Moderator

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 9 oktober 2019 00:37:35 (85%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Ronald45

Golden Member

Op 8 oktober 2019 16:14:28 schreef R-Tronic:
....Wat wél een feit is, is dat toen ik hoogstpersoonlijk in mijn woonplaats langs een enorme mast van 75 meter met een zender van 10 kW of meer reed....

Hoe wist je die zender 10 KW of meer was?

Ik begin nou toch wel een bepaald beeld van je te krijgen. En da's niet zo heel positief eigenlijk. Ik herken me niet echt in wat je zegt hier.

Ik had al verwacht dat iemand een beeld zou vormen d.m.v. mijn uitspraken, wat overigens een groot nadeel is van fora...

Ik zal je geruststellen, als er iemand is die de regels van de maatschappij respecteert en naleeft dan ben ik dat wel. Ook de dikke kasten aan de band zetten is er voor mij niet bij. Heb een eigen huis en dat kost me al genoeg.

Natuurlijk wil ik wel een zendertje aan de band zetten maar dat houd met 1 kW wel op. Laat dat dan het enige "stoute" zijn wat ik zou doen.
Maar ik kies ervoor om het niet te doen omdat ik andere dingen belangrijker vind. Dat vind ik wel jammer maar ik heb liever mijn huis klaar dan dat ik een grote zender koop. Dat is gewoon gezond verstand.

De enige reden dat ik op het forum zit, is dat ik altijd nieuwsgierig blijf over elektronica en dat hier vrijwel altijd iemand is je wil helpen als je het niet snapt.
Maar generaliserende verhalen over piraten triggeren mijn ongeremde wil om daar tegenin te gaan. Want niet iedereen is hetzelfde. Ik ken keurige mensen met huisje boompje beestje die in het weekend een dikke zender aan de band knallen. Ik ken ook wel andere piraten die het niet zo nauw nemen en juist daarom kun je niet generaliseren. Dat is ook onmogelijk in deze "complexe maatschappij".

@Ronald45,

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=Nuj27KvVSYs

Anoniem

Ik een Z-W denker, Hubie? wij hadden thuis al in 1971 een ktv :-)
Tuurlijk is het niet zwart-wit.
Meehuilen met de wolven is natuurlijk het makkelijkste.
Maar met elkaar op te vrotten krijg je geen discussie, dus belicht ik de minpunten, jij de pluspunten.
Ik vind het alleen geen goed idee om bij kinderen de interesse te wekken voor de aanzet tot piraterij. Ik weet ook wel dat zo'n kitje an sich weinig kwaad aanricht, maar het zal het aantal experimenteerders met zwaarder spul exponentieel doen toenemen en dat kan wel kwaad. Mogelijk wordt het zelfs een kleine rage.

Je leert kinderen toch ook niet hoe ongemerkt wat kleingeld uit papa's zakken te pikken onder het excuus dat een paar centen voor een snoepje onschuldig is. Voor je het weet worden het briefjes. En het positieve, misschien groeit één van die mini-diefjes wel tot een succesvol zakenman of politieker :-)

Radiofrequenties zijn een belangrijk maar schaars goed. Het is de taak van de overheid om wildgroei in te te perken.
De hoge retributie is daar een middel toe. Wie echt geilt om zijn eigen stem en muziek in de ether te laten horen, kan toch bij zo'n erkende radio zendtijd vragen/huren? Of een internetradio beginnen?

En voor wie mijn standpunten oubollig vindt:
In een tijd van overcommunicatie waar iedereen constant met de smartphone aan de lippen hangt, in de winkel, op straat, op de fiets, in de auto, in bed, in bad en met internet om het even wie om het even waarin de ganse wereld kan bereiken is een analoog zelfbouwzendertje pas een anachronisme. Waarom geen semafoor? Je weet wel, met een set vlaggen of seinlatjes staan zwaaien naar je overbuur van op het balkon. :-)

En de veiligheid voor de omwonenden? Als het café op de hoek zo'n zendmast in de tuin zet met een vermogen van 10 kW, hoeveel veldsterkte krijgt iamand die in een appartement woont in dezelfde blok dan voor zijn kiezen? Terwijl men zich anderzijds zorgen maakt om een GSM mast met 50W vermogen?
Dat zal Piet Piraat worst wezen, als men hem maar hoort.
En wat als daar mensen wonen die last hebben van elektrosensitiviteit?
Al zit dat vermoedelijk maar tussen de oren, het is toch een erkend ziektebeeld.

GJ_

Moderator

Op 9 oktober 2019 09:40:22 schreef grotedikken:
Je leert kinderen toch ook niet hoe ongemerkt wat kleingeld uit papa's zakken te pikken onder het excuus dat een paar centen voor een snoepje onschuldig is.

Het ging nog steeds om legale zenders van 50nW toch?? De vergelijking met pikken gaat dan veel te ver. En het aanzetten tot piraterij nog veel meer te ver.

Oke, laatste reactie dan.

Als het café op de hoek zo'n zendmast in de tuin zet met een vermogen van 10 kW, hoeveel veldsterkte krijgt iamand die in een appartement woont in dezelfde blok dan voor zijn kiezen?

Eigenlijk staan deze zware zenders 9 van de 10 keer in een weiland of zandweg achteraf waar in de wijde omtrek geen huis staat. Laat staan een appartement. De veldsterkte zal best groot zijn, maar ik wil het wel eens weten hoeveel dat uitmaakt. Bijvoorbeeld een 20 kW zender die op 75 meter wegstraalt of een Skyradio met 200 kW vanuit de toren in Hilversum op 200 meter. Dan zouden ze naar mijn idee in het Mediapark minstens raar moeten gaan praten, wat overigens ook niet helemaal onwaar is. grapje...

Maar het fenomeen dat mensen zich raar gaan voelen van stralingen van masten is volgens mij al grotendeels ontkracht door testen waarbij de mensen dachten dat ze aan straling werden blootgesteld en zich toen raar gingen voelen.

Er zal vast een aantal mensen zijn die iets hebben van overgevoeligheid maar waarom moet daar alles voor wijken? Ik had een aantal jaren geleden ook last van een onverklaarbaar medisch fenomeen en toch moet ik elke dag ook gewoon door.

Maar goed, dit allemaal terzijde... Het gaat mij er gewoon om dat je generaliseert. Wat dat betreft kent die ktv van je maar vrij weinig kleur.

Nu zal ik het advies van Henry. S ter harte nemen en stoppen met voederen. Succes met de hobby! :)

Op 9 oktober 2019 09:40:22 schreef grotedikken:
Ik vind het alleen geen goed idee om bij kinderen de interesse te wekken voor de aanzet tot piraterij. Ik weet ook wel dat zo'n kitje an sich weinig kwaad aanricht, maar het zal het aantal experimenteerders met zwaarder spul exponentieel doen toenemen en dat kan wel kwaad. Mogelijk wordt het zelfs een kleine rage.

Kinderen dus ook maar niet meer leren fietsen? Dat worden immers notoire rood-licht-negerende stoepfietsers die je met de smartphone in de hand ondersteboven rijden!
Natuurlijk wel! Net zoals je de scouts iets bijbrengt over radiocommunicatie en ze daarbij wijst op de risico's die verkeerd gebruik met zich meebrengen.

Anoniem

Op 9 oktober 2019 10:17:13 schreef GJ_:
[...]Het ging nog steeds om legale zenders van 50nW toch?? De vergelijking met pikken gaat dan veel te ver. En het aanzetten tot piraterij nog veel meer te ver.

Je hebt volkomen gelijk, het is in het vuur van de discussie weer eens
te ver gegaan.

Toch vind ik het geen goed idee dat de zendamateurs kinderen langs deze weg warm willen maken voor hun hobby.

Hij schrijft letterlijk:
Doordat legaal uitzenden in deze band nu mogelijk is, en iedereen thuis een radio heeft die de 3 meter band kan ontvangen, kwam ik op het idee om bij mijn scoutinggroep in Oudewater een elektronicaproject als bouwpakket te lanceren om zodoende ieder kind een eigen ScoutFM 3-meter zender in elkaar te laten solderen.

Verderop stelt hij wel duidelijk dat slechts 50nW toegelaten is.
Ik denk echter dat dit het begripsvermogen van veel gevorderden al te boven gaat, laat staan kinderen.
Dus wat zullen ze onthouden: Dat zenden op de 3m tegenwoordig is toegestaan.

De toelating om te zenden zonder vergunning op de 3m band had maar één doel: het draadloos connecteren van een MP3 spelertje op de autoradio. Ondertussen hebben de meeste autoradio's een USB plug en bluetooth. Dit is dus vandaag al reeds wat dépassé.

Het is dus NIET bedoeld om te gaan experimenteren met 3m zendertjes.

Het bereik is zodanig klein; ik denk slechts een tweetal meter dat het voor in huis zelfs nauwelijks bruikbaar is. Als er al een antenne aan de huisradio hangt.

Dus zal het na geen tijd vervelen, en wordt er op internet gezocht naar de vele goedkope kitjes die wat meer vermogen kunnen produceren
en we zijn weer vertrokken....

Als de zendamateurs dan toch de jeugd willen stimuleren, waarom geen zendertjes in hun eigen frequentiebanden? Bouwen en gebruiken onder toezicht van iemand met licentie kan volgens mij. Die frequenties zijn trouwens toegekend met het oog op experimenteren en leren.
Maar tis natuurlijk makkelijker je visafval bij je buur te gooien, dan stinkt jouw vuilbak niet ;-)

Eerder stond hier op deze site op https://www.circuitsonline.net/schakelingen onder het kopje HF ook een klein FM-zendertje vermeld waarbij de oscillatorspoel ook als antenne dienst deed. Helaas is die hier verwijderd.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Thevel

Golden Member

onder het kopje HF ook een klein FM-zendertje vermeld

Daar heeft hij nooit gestaan, maar bedoel je deze?

Op 9 oktober 2019 18:03:32 schreef Thevel:
[...]Daar heeft hij nooit gestaan, maar bedoel je deze?

Die bedoel ik ook.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 9 oktober 2019 09:00:15 schreef R-Tronic:
..Want niet iedereen is hetzelfde. Ik ken keurige mensen met huisje boompje beestje die in het weekend een dikke zender aan de band knallen.

Dan zijn die "keurige" mensen niet zo keurig dus, want zij plegen net zo goed een misdrijf als die niet-keurigen. Dus kun je prima generaliseren hier :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Op 9 oktober 2019 00:26:22 schreef Henry S.:
[bijlage]

Verboden te voederen!
Toch weet GD iedereen altijd weer op de kast te krijgen. ;-)
Das ook een kunst hoor! ;-)

@ flipflop, jij hebt zeker nog nooit van je leven iets gedaan wat niet mocht? Ik doelde erop dat zodra de term etherpiraat valt er direct een stereotype bij gehaald word.

Ik ben het helemaal niet eens met de discussie zoals die hier wordt gevoerd...

Verplaats je nu eens in de denkwijze van een kind.
Wat is er dan nog interessanter dan leren hoe je radiogolven zelf kunt opwekken.
Dat is toch reuze interessant niet?
Dat is net zo spannend als dat je je eerste ontvangertje bouwt.
En daarbij leer je wat een oscillator is en hoe je dat moet bouwen, wat zijn de kritische punten hoe is de theoretische werking van het geheel.
Wat is de theoretische versterking van de oscillator en waarom is die juist gelijk aan éénmaal?
Wat is de kringkwaliteit van een resonantie kring hoe koppel je die en waar moet je rekening mee houden.
Allemaal leerzaam en later volgt ook nog wat komt er na de oscillator, waarom juist een buffertrap en verdere versterking van het radiosignaal.
Kijk dit vindt ik een goed punt om de jeugd dat te leren.

Dit topic ging in de eerste instantie over het leren bouwen van een onschuldige oscillator en niet over piratenrij met vele kilowatts, en al helemaal niet over criminaliteit.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dit topic is gesloten