Kenwood KR-5030 aan uit met relais

Hoi,

Ik gebruik mijn versterker samen met een raspberry pi waarop volumio staat geïnstalleerd. Omdat ik nog steeds de versterker handmatig moet op en af zetten dacht ik om via een plugin de versterker aan/uit te schakelen via een relais. Ik vroeg mij af of het een probleem is om de 220v netvoeding te onderbreken zonder dat dit problemen geeft voor de versterker. De reden is dat ik de power/keuze A B A+B schakelaar in een bepaalde positie kan laten staan.

Alvast bedankt,

Joris

Je kunt eerst eens testen door de versterker in de aanstand eens in en uit te schakelen met de stekker. Sommige versterkers geven hinderlijke fluit of plop geluiden andere schakelen via het luidspreker relais netjes mee.

Inderdaad hinderlijke plop bij het inpluggen van de stekker. :'(

Kan je met die Raspberry Pi niet de IR commando's sturen via de IR commando/system control bus op de achterkant of eventueel met een IR LEDje?

Dit is een jaren 70 versterker, zonder IR functie.

Oeps, had niet de moeite genomen om te googelen.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Bouw de Inschakelvertraging van de site.

De 230V sluit je aan op de 230V SWITCHED uitgang van de versterker.
Met het relais (met een dubbelpolig contact) schakel je de luidsprekers.
Uiteraard kunnen R4 t/m R7 vervallen.

Die plop is normaal, dat doen ze ook als je de schakelaar op de voorkant gebruikt.

Henry S.

Moderator

En wordt veroorzaakt door het niet 100% symetrisch inschakelen van de versterker. Dat los je niet op met een inschakelvertraging, wel met een luidsprekerbeveiling die met een kleine vertraging de speakers inschakelt.

The circuit also includes a mute function, which leaves the speakers disconnected until the amplifier has settled, and disconnects the speakers as quickly as possible after power is removed to prevent the turn-off noises that some amps generate. These can range from a low level thump 5 to 10 seconds after power is turned off, to whistles, squeaks and other strange noises that I have heard from amps over the years.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als ik de gewone knop gebruik hoor ik geen plop hoor, alleen maar als ik de stekker inplug met de schakelaar op "ON". Als ik de stekker uittrek blijft hij nog enkele seconden spelen en valt daarna zachtjes uit waarna je intern een zachte klik van een relais hoort. Ik ga het artikel van de luidspreker beveiliging straks lezen :-)

Maar het abrupt onderbreken of aanschakelen van de 220v heeft verder voor de electronica geen gevolgen dan?

[Bericht gewijzigd door Zjokkeh op woensdag 9 oktober 2019 12:03:31 (15%)

Henry S.

Moderator

Nee, dat doe je ook vaak genoeg met de netschakelaar ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als ik het schema van mijn amp bekijk zie ik niet dat het net word onderbroken. Volgens mij blijft er altijd spanning op de voeding staan?

Never mind... Nu zie ik hem staan... 8)7

Thevel

Golden Member

Op een ander schema is het wat duidelijker te zien.

Nog vergeten te zeggen, maar mijn amp is eigenlijk een KR-5030... :D

@ Henry S. : Hebt u ervaring met het bestellen van PCB's bij de persoon van de link?

[Bericht gewijzigd door Zjokkeh op woensdag 9 oktober 2019 22:02:42 (39%)

Henry S.

Moderator

Nee, helaas. Ik heb dit op gaatjesprint gemaakt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 oktober 2019 08:13:49 schreef Zjokkeh:
Als ik de gewone knop gebruik hoor ik geen plop hoor, alleen maar als ik de stekker inplug met de schakelaar op "ON". Als ik de stekker uittrek blijft hij nog enkele seconden spelen en valt daarna zachtjes uit waarna je intern een zachte klik van een relais hoort. Ik ga het artikel van de luidspreker beveiliging straks lezen :-)

Maar het abrupt onderbreken of aanschakelen van de 220v heeft verder voor de electronica geen gevolgen dan?

Ik zie in het schema geen luidspreker relais?

Thevel

Golden Member

Op 10 oktober 2019 07:52:37 schreef Karel050:
Ik zie in het schema geen luidspreker relais?

Maar die is er wel.

Henry S.

Moderator

Op 9 oktober 2019 21:26:10 schreef Zjokkeh:
Als ik het schema van mijn amp bekijk zie ik niet dat het net word onderbroken. Volgens mij blijft er altijd spanning op de voeding staan?

Waarom wordt er niet naar het schema van een KR-4070 gekeken?

Die heeft geen speakerrelais.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Omdat de TS een ander type in bezit heeft?

Op 9 oktober 2019 21:53:06 schreef Zjokkeh:
Nog vergeten te zeggen, maar mijn amp is eigenlijk een KR-5030... :D

Henry S.

Moderator

ohja... lekker 8)7

Ga ik de titel even veranderen, maar dan heeft de TS zeker een luidsprekerrelais, en horen luidsprekerploppen ed niet voor te komen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja, sorry voor dit misverstand. Het gaat er mij gewoon om dat ik de knop in A stand laat staan en gewoon de netvoeding onderbreek met een relais. Als ik dat doe plopt hij bij het aanschakelen en blijft hij enkele seconden spelen bij het uitschakelen. Doe ik het zoals het hoort, dus draaien aan de knop tot hij uitstaat dan plopt hij niet. Waarschijnlijk omdat die schakelaar meerdere functies doet dan alleen maar de netvoeding schakelen.